Gå til innhold

8 trinn, jentedrama, vil bytte skole.....

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om din datter opplever at hun blir mobbet. Så blir hun det. 

Krev tiltak på skolen. Klarer de ikke drt. Kontakter du fylkesmannen 

Anonymkode: ce0e5...a10

Selvsagt blir man ikke mobbet fordi man opplever at man blir det. Mange barn og unge er superlettkrenka og tolker absolutt alt i verste mening. Hvis læreren irettesetter dem blir de såååå mobbet!

Anonymkode: 892fe...7c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er horribelt. Snakk om å la være å anerkjenne hennes opplevelse av klassemiljøet, og snakk om å skyve ansvaret over på den uskyldige part. Her ville jeg tatt et skikkelig oppvaskmøte med lærere og ledelse, være knallhard på at dette IKKE er din datters ansvar å rette opp i, men tvert i mot skolens ansatte sitt ansvar å ta hånd om. Og hvis de nekter, så går du til fylkesmannen. 

Anonymkode: 9b945...5c2

Uff kjenner meg så godt igjen her. Vi har byttet flere skoler. Offentlig. En gutt hadde blitt kneet i ansiktet, flere gråt, og læreren bare løp rundt å Herregud skal alle grine idag. Det var reaksjonen. Få henne ut derfra. Ikke send hun en dag mer. Du Kan diskutere deg blå, men til døve ører dessverre. Hørt masse positivt om privatskoler. Mange sier problemet vil bare bli flyttet men det er jeg ikke enig i. Hadde jeg hatt råd så hadde min datter også gått privat. Jeg var på vei til og med for å starte innsamling, men fornuften stoppet meg. 

Skulle ønske hver skole hadde en ansvarlig for mobbing. Altså en med litt i hodet. Om jeg kunne leid meg selv ut hadde jeg gjort det på dagen. Jeg har jobbet mye forebyggende, og jeg er ofte i møter med både lærere, elever, foreldre. Arrangerer møter og diverse. Og dette er ikke mine barn engang, men klarer ikke stå å se på. Det verste jeg vet er mobbing. Barn har blitt mobbet foran meg mens lærere har stått ved siden av meg, hvor jeg til slutt måtte gripe inn. Og de bare åjaaaa. Det så vi ikke. Ikke greit. Få henne inn i privatskole. Det er det eneste rette. Der har de en helt annen oppfølging.

Klem til dere 🌸

Anonymkode: ea07c...c8a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt blir man ikke mobbet fordi man opplever at man blir det. Mange barn og unge er superlettkrenka og tolker absolutt alt i verste mening. Hvis læreren irettesetter dem blir de såååå mobbet!

Du har tydeligvis aldri blitt mobbet, så du vet ikke hva du snakker om. Har du lest tråden så er det klart at hun blir mobbet. Å føle seg mobbet er ekstremt skadelig, og er ikke noe en skal ta lett på. Skam deg for å være så kald og selvsentrert!

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler om jentas opplevelse av at hun blir mobbet . Det er den opplevelsen skolen er pliktig til å reagere på 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis aldri blitt mobbet, så du vet ikke hva du snakker om. Har du lest tråden så er det klart at hun blir mobbet. Å føle seg mobbet er ekstremt skadelig, og er ikke noe en skal ta lett på. Skam deg for å være så kald og selvsentrert!

Jeg tror også HIs datter blir mobbet. Det jeg problematiserer er din påstand at dersom man opplever at man blir mobbet, så blir man det. Det er direkte feil. 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det handler om jentas opplevelse av at hun blir mobbet . Det er den opplevelsen skolen er pliktig til å reagere på 

Det er de. Og ut i fra det HI beskriver blir jenta absolutt mobbet. Men generelt betyr ikke det at man føler seg mobbet at man faktisk blir det. 

Skrevet

Jeg tror også HIs datter blir mobbet. Det jeg problematiserer er din påstand at dersom man opplever at man blir mobbet, så blir man det. Det er direkte feil. 

Skjønner poenget ditt. Det var dårlig formulert fra min side. Men jeg har i alle mine møter med barn og unge aldri vært i tvil når de har følt både fysisk og psykisk at de blir mobbet, så har det ofte vært tilfelle.

Skrevet

Det er de. Og ut i fra det HI beskriver blir jenta absolutt mobbet. Men generelt betyr ikke det at man føler seg mobbet at man faktisk blir det. 

Nei det er sant. Det hun over helt sikkert mener er at for jenta er det at hun blir mobbet virkelig 

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nei det er sant. Det hun over helt sikkert mener er at for jenta er det at hun blir mobbet virkelig 

Det er det nok, for etter alt å dømme utsettes hun for grov mobbing. Men ganske ofte (faktisk) viser det seg at barn og ungdom som føler seg mobbet i virkeligheten har vært involvert i en krangel med jevngamle eller blitt tilsnakket av en voksen. Det er utrolig viktig å lære den oppvoksende generasjonen at det at noen er uenig med deg ikke er det samme som at de mobber deg. 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Helt riktig. Akkurat det jeg mener. Du kan ikke si til et barn eller ungdom at nei altså jeg tror nok du overreagerer litt. Du blir ikke mobbet, du blir bare superlett krenka. Ta deg sammen så får du venner, ikke ta alt inn på deg så kanskje de liker deg litt bedre. De setter ofte ikke ord på det de opplever. De bare vet at de ikke har det godt, også drar vi inn ordet mobbe. Poenget her er at jenta må komme til tryggere omgivelser. Skolen gir faen, og da skal det veldig mye til for at denne jenta skal klare 3 år. Det kan jeg love deg 🌸

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det nok, for etter alt å dømme utsettes hun for grov mobbing. Men ganske ofte (faktisk) viser det seg at barn og ungdom som føler seg mobbet i virkeligheten har vært involvert i en krangel med jevngamle eller blitt tilsnakket av en voksen. Det er utrolig viktig å lære den oppvoksende generasjonen at det at noen er uenig med deg ikke er det samme som at de mobber deg. 

Du er godt oppi årene? Så de andre bare utsettes for mobbing, og HI sin datter grov mobbing. Du bruker definisjonen mobbing på samme grunnlag. 

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om din datter opplever at hun blir mobbet. Så blir hun det. 

Krev tiltak på skolen. Klarer de ikke drt. Kontakter du fylkesmannen 

Anonymkode: ce0e5...a10

Krenkethetsdyrkelsen i et nøtteskall. Gi de lettstøtte et vokabular og en paragraf - bedre illustrasjon får man ikke på at veien til helvete er brulagt med gode intensjoner.

Anonymkode: 00111...be1

Skrevet

Du er godt oppi årene? Så de andre bare utsettes for mobbing, og HI sin datter grov mobbing. Du bruker definisjonen mobbing på samme grunnlag. 

Ja, greit det. 

Skrevet

Skolen har plikt til å gripe/lage tiltak innen 5 virkedager etter foreldre eller elev har tatt kontakt. Nye regler som kom for noen år siden. Og da er det ikke bare snakk om mobbing, men alt som har med 9a å gjøre. Og det er snakk om den enkeltes elev oppfattelse av situasjonen - så hvis eleven føler seg mobbet, er det dette en skal jobbe utifra!

Hi: snakk med skolen og be de sende deg disse tiltakene som de skal ha (ifølge loven). Har de ikke det, be de ha noen klare om 5 virkedager. Møter de ikke fristen, kontakter du fylkesmannen, for da har ikke skolen gjort jobben sin utifra lovverket!

Anonymkode: f9878...3fe

Skrevet

Det her er hverdagen til mange barn.

Til enhver tid mobbes om lag 63 000 barn og unge i Norge. Belastningen medfører blant annet betydelig økt risiko for å utvikle psykiske plager og lidelser. Risikoen varer i mange tilfeller til voksen alder. 

Definisjon på mobbing

Mobbing kan kort defineres som gjentatt negativ eller ondsinnet atferd fra en eller flere personer, rettet mot en person som har vanskelig for å forsvare seg (Olweus, 1991, 2004).

For at en atferd skal kalles mobbing, er det ikke nok at noen opptrer aggressivt:

• Atferden må gjentas, og det må være en ubalanse i styrkeforholdet mellom partene.
  • Den eller de som mobber må være den sterkeste parten, eller i hvert fall oppfattes slik.

Mobbing er ikke konflikt, men en type overgrep.

Det skilles mellom direkte og indirekte mobbing.

• Direkte mobbing er den som skjer under direkte mellom-menneskelig kontakt og omfatter atferd som det å slå, true, bruke negative kallenavn eller fornærme.
  • Indirekte mobbing omfatter atferd som ikke behøver skje direkte mellom den eller de som mobber og den som mobbes. Eksempler er det å spre rykter og sladder og drive sosial manipulasjon for å bidra til at andre marginaliseres og ekskluderes.
  • Digital mobbing, mobbing via elektroniske medier, regnes nå som en tredje kategori.   

Det er vanlig å dele de som er involvert i mobbing inn i tre grupper:

• Mobbeofre er de som blir mobbet uten selv å mobbe andre.
  • Mobbere er de som mobber uten selv å bli mobbet.
  • Mobbeoffer-mobber er de som både blir mobbet og mobber andre.

Skrevet

Odin er bare en av mange som har begått selvmord på grunn av akkurat dette, mobbing. Mobbing er fysisk eller psykisk mishandling, vanligvis av et menneske, gjentatt og med aggressiv atferd fra en sterkere part i et ujevnt styrkeforhold.

Den som mobber kan være en enkeltperson, men det kan også være gruppevold fra flere. Mobbing skjer innenfor de fleste aldersgrupper.

Christian (21) har et ønske: – Behandle oss likt som alle andre. 

* Ciara Pugsley (15) og Erin Gallagher (13) var to irske skolejenter som ble mobbet over «ask.fm» og begikk selvmord.

* Josh Unsworth (15) var fra Goosnagh, Lancashire som ble mobbet over «ask.fm» og begikk selvmord.

* Hannah Smith (14) var britisk og ble mobbet over «ask.fm» og begikk selvmord.

* Shannon Gallagher (15) var søsteren til Erin som er nevnt over, hun begikk også selvmord bare to måneder etter søsteren.

Tenk at så mange faktisk mister livet på grunn av mobbing.

Problemet i dagens samfunn er at lærere ikke klarer å sette klare grenser for hva som er akseptabel atferd. Det er mange foreldre som tar kontakt med skolen fordi at barnet blir mobbet, men det blir ikke satt inn ordentlig tiltak.

Jeg er sint og trist, det at mennesker faktisk klarer å plage og mobbe andre helt til de tar sitt eget liv er skummelt. Det er skummelt å se at dagens samfunn er blitt slik, at vi som mennesker ikke klarer å stoppe dette er rett og slett absurd.

De voksne må lære seg å sette klare grenser. Men vi som barn og unge må også lære oss å sette grenser for hva slags oppførsel som er greit og ikke, vi må lære oss å sette grenser for oss selv.

Vi vet alle innerst inne hvordan man skal oppføre seg og hva som er lov og ikke.

Til slutt vil jeg si til alle dere barn at det ikke hjelper om dere bare står og ser på eller om dere sier slemme ting, dere er fremdeles med på mobbingen.

Dere barn er de eneste som kan stoppe det som samfunnet holder på å bli til, si nei og stå opp for ofrene.

Skrevet
14 år gamle Amy «Dolly» Everett tok sitt eget liv etter mobbing på nett. Nå har pappaen invitert mobberne i begravelse.

- Hvis noen av de som trodde at dette var en fleip, og følte seg sterke ved konstant å mobbe og trakassere, ser denne posten så vær så snill, kom til begravelsen og opplev den totale ødeleggelsen dere har skapt.

Dette var en jente som ble mobbet kun på nett. Så uansett hvor naiv man blir, så ikke tro at dette ikke oppleves som ekstremt ødeleggende for et barn eller en sårbar ungdom. Å si til sitt barn at du må ta deg sammen eller slutte å ta alt inn på deg vil bare føre til at barnet lukker seg, men mobbingen kommer til å fortsette. Jeg forsøker i hvertfall å.gjøre en forskjell. Tror rektor hater meg, men så lenge jeg vet at et barn eller ungdom føler seg litt lettere på grunn av min hjelp så er det nok for meg. Jeg står til og med i friminuttet om jeg må. Så lenge jeg vet ikke skolen tar tak, og jeg ikke har mulighet til å bytte skole så skal jeg i hvertfall sørge for at de følger sakene tett. Jeg har nok blitt en hodepine, men det har skjedd mye. Og det har jeg tenkt å fortsette med. God natt 🙏

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Orker ikke gå i detalj. Men min 13 år gamle datter sier stadig hun vil slutte. Det er et par som står bak utfrysing og bakvasking. 

Min datter er holdt utenfor. 

Hvor lenge skal vi holde det gående.

Eller er det bare å hive seg rundt å bytte skole?? 

Vi har hatt utallige møter med rektor og lærer, men de sier bare at man kan ikke endre andre, bare seg selv. 

De jentene og guttene som fryser ute og baksnakker kan ikke endres, min datter må bare slutte å bry seg om det......

Og dersom min datter sier noe blir hun kaldt drama Queen.....

Hvor lenge skal vi vente før vi bytter skole? 

Vi har lyst å søke ho inn på en privat friskole...... 

Anonymkode: 65eb5...7e3

Blir helt sjokkert over skolens holdning her! Dette burde meldes til Fylkesmannen.

Og ja, la din datter bytte skole! Jo før, jo bedre. Har lest mange historier om at mange skulle ønske de gjorde det lenge før. 

Anonymkode: 9ec33...90c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det her er hverdagen til mange barn.

Til enhver tid mobbes om lag 63 000 barn og unge i Norge. Belastningen medfører blant annet betydelig økt risiko for å utvikle psykiske plager og lidelser. Risikoen varer i mange tilfeller til voksen alder. 

Definisjon på mobbing

Mobbing kan kort defineres som gjentatt negativ eller ondsinnet atferd fra en eller flere personer, rettet mot en person som har vanskelig for å forsvare seg (Olweus, 1991, 2004).

For at en atferd skal kalles mobbing, er det ikke nok at noen opptrer aggressivt:

• Atferden må gjentas, og det må være en ubalanse i styrkeforholdet mellom partene.
  • Den eller de som mobber må være den sterkeste parten, eller i hvert fall oppfattes slik.

Mobbing er ikke konflikt, men en type overgrep.

Det skilles mellom direkte og indirekte mobbing.

• Direkte mobbing er den som skjer under direkte mellom-menneskelig kontakt og omfatter atferd som det å slå, true, bruke negative kallenavn eller fornærme.
  • Indirekte mobbing omfatter atferd som ikke behøver skje direkte mellom den eller de som mobber og den som mobbes. Eksempler er det å spre rykter og sladder og drive sosial manipulasjon for å bidra til at andre marginaliseres og ekskluderes.
  • Digital mobbing, mobbing via elektroniske medier, regnes nå som en tredje kategori.   

Det er vanlig å dele de som er involvert i mobbing inn i tre grupper:

• Mobbeofre er de som blir mobbet uten selv å mobbe andre.
  • Mobbere er de som mobber uten selv å bli mobbet.
  • Mobbeoffer-mobber er de som både blir mobbet og mobber andre.

At mobberen må være den sterkeste part, har heldigvis blitt fjernet. Årsaken til det er at det opprinnelig kan ha vært en balanse mellom mobber og den som plages, men at mobberen får et overtak nettopp ved å mobbe og bakvaske. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

9a er skapt for de slitsomme sosiale katastrofene og de kranglete foreldrene deres, som ikke ser at ikke alt er mobbing, utfrysing og krenkelse.

Anonymkode: 00111...be1

Herregud. Håper du ikke jobber i skoleverket, hvis ikke kan du ende opp med å få menneskers helse og liv på samvittigheten med den ignorante holdningen der!

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med en slik forutinntatt holdning, så hadde vil du ikke lagt merke til eller forstått at det var mobbing som foregikk om det så skjedde rett foran nesen din! Forskning viser at det er all grunn til å ta barn og unges opplevelser av dette på alvor. For å opplyse deg, så kan også mobbing være noe som utvikler seg etter en konflikt. 

Det er bare en andel av dem som opplever det som sier fra, fordi dette er svært vanskelig i seg selv, og fordi varslingen kan føre til gjengjeldelse eller at mobberne bare går fra åpen til mer skjult mobbing/utfrysing. 

Ved mobbing er det svært viktig at rett tiltak brukes. Man snakker om grønt, gult og rødt nivå- og jevnlig mobbing befinner seg da på nivå rødt. Brukes tiltak for grønt eller gult nivå når situasjonen er rød, vil man bidra til å forverre mobbingen.

Skrevet

At mobberen må være den sterkeste part, har heldigvis blitt fjernet. Årsaken til det er at det opprinnelig kan ha vært en balanse mellom mobber og den som plages, men at mobberen får et overtak nettopp ved å mobbe og bakvaske. 

Har blitt fjernet? Bakvaske? Regner med at du er opp i åra du også. Og for å være helt ærlig så burde ikke fokuset være på dette du skriver, men det faktum som skjer hver eneste dag i norske skoler. 63000 barn, og unge er ikke noe man kan skimte med nesa på. Dette er et stort samfunnsproblem! 

Skrevet

Så da er mobberen den sterkeste part? Om man leser det du skriver, så er det akkurat sånn å forstå. He he er du klar over hva du skriver? Årsaken til det er at det opprinnelig KAN ha vært en balanse mellom mobber, og den som plages. Men mobber får overtak ved å mobbe og bakvaske. Altså tror ikke det jeg leser. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da er mobberen den sterkeste part? Om man leser det du skriver, så er det akkurat sånn å forstå. He he er du klar over hva du skriver? Årsaken til det er at det opprinnelig KAN ha vært en balanse mellom mobber, og den som plages. Men mobber får overtak ved å mobbe og bakvaske. Altså tror ikke det jeg leser. 

Det er fjernet fordi det ikke er den eneste grunnen til at mobbing skjer. I noen saker er det sterk vs. svak. I andre situasjonen er fordelingen annerledes.

Å se på mobbing som sterk vs. svak er en utdatert måte å se mobbing på. Mobbing er mye større enn bare skjev maktfordeling!

Anonymkode: f9878...3fe

Skrevet

Blir helt sjokkert over skolens holdning her! Dette burde meldes til Fylkesmannen.

Og ja, la din datter bytte skole! Jo før, jo bedre. Har lest mange historier om at mange skulle ønske de gjorde det lenge før. 

Meldes, og flytt jenta. Om de har råd til privatskole så er det absolutt det beste. Dette som gjøres nå kan avgjøre resten av livet hennes. Alle vet ettervirkningene av mobbing på dette nivået.

Alle har vært ungdom og i den alderen har de først bestem å gå inn for det så er det vanskelig med en helomvending. Her støtter ikke skolen heller. Leste at mange av sakene som meldes til fylkesmannen blir bare liggende for de har ikke kapasitet til å ta alle sakene som kommer inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...