Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #26 Skrevet 10. april 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men er det ikke vanlig og ikke minst nødvendig å gjøre litt opprør ? Jeg tror det. Man har jo 2 års "trass", 3,4,5 osv.... Du virker sur og HI også. Kanskje DERE er i trassalderen? Tåler ingenting... Får ikke vilja deres.. Lykke til med å tvinge barna til å holde følelser inne. Det blir det gode unger av . Anonymkode: 96935...2bb Det er vanlig å gjøre opprør, men det er også vanlig å sette grenser for hva man aksepterer av barna og ungdommene sine (eller, det var i alle fall det før generasjon snøfnugg entret banen). At ungdomsopprør er normalt frigjør jo ikke foreldrene fra å oppdra barna. De fleste klarer å lære barna sine å få utløp for følelsene sine uten å samtidig være frekke drittunger. Alle dere som tillegger hi masse negative egenskaper basert på et kort innlegg (i ekte drittungestil), dere ignorerer en helt essensiell side ved saken: KONTEKST! Med mindre dere vet HVORDAN disse tingene ble uttalt, tonefall, ansiktsutrykk, hva som ble sagt før/etter osv så kan dere ikke si noe om jenta var frekk eller morsom. Kontekst har alt å si. Anonymkode: 9e185...f79
skinnfilla Skrevet 10. april 2019 #27 Skrevet 10. april 2019 😂😂 synes hun er morsom👏🏻👏🏻 og Neikopp var jo aldeles strålende😅
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #28 Skrevet 10. april 2019 Toneleiet og oppsynet har nok mye å si, men hva hun sa var ikke frekt altså, det var bare humor. Har selv to tenåringer og jeg sier stadig til min 15-åring at det ikke er hva han sier, men måten han sier det på som er gal. Han surner helt og mener jeg "klager på stemmen hans" osv, men han vet selvfølgelig innerst inne at jeg overhodet ikke gjør det. Det er klart ungdommen skal gjøre opprør, og det er klart vi skal si ifra når de oppfører seg på en måte som ikke er greit. Kanskje er det måten hun sier det på som er galt hos dere også, og da gir du henne beskjed om det. Men hva hun sa er ikke frekt altså, da vet du lite om hvor frekke en tenåring kan bli Anonymkode: 1de61...2f3
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #29 Skrevet 10. april 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun er 11 år. I pubertet. Ikke spesielt sint, men ganske frekk blitt. eksempler: - søsteren min venter barn nummer to. Nummer en heter Jacob. Hun spør min datter hva hun synes sønn nummer to bør hete. Hun svarer da «kanskje neikopp?» - vi var ute og kjørte og snakket litt løst. Så sa hun «hvis jeg blir litt rar noen ganger, så er det nok din eller pappa sin feil. Det er dere jeg slekter på» - jeg lå litt under fartsgrensen fordi jeg var på en litt ukjent plass. Så sier hun plutselig «her kommer mamma og jeg. To snegler på tur. Hei hvor det går» Dette er bare noen av frekkhetens hennes. Er dette vanlig? Hvordan bør jeg snakke med henne om dette? Slå hardt ned på det med en gang, eller forklare at dette er frekt og at folk kan bli lei seg? Andre forslag? Anonymkode: e9b14...3f1 Jeg hadde ledd av dette. Så morsom hun er. Rask i kjeften da. Morsomt. Anonymkode: 7b674...42e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #30 Skrevet 10. april 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ledd av dette. Så morsom hun er. Rask i kjeften da. Morsomt. Anonymkode: 7b674...42e Må også tilføye at det må være utrolig trist å være din datter. Slå hardt ned på dette, da vet du helt ærlig ikke hvor mye du skal kjempe mot din datter fremover. Hvor er humoren din? Anonymkode: 7b674...42e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #31 Skrevet 10. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men er det ikke vanlig og ikke minst nødvendig å gjøre litt opprør ? Jeg tror det. Man har jo 2 års "trass", 3,4,5 osv.... Du virker sur og HI også. Kanskje DERE er i trassalderen? Tåler ingenting... Får ikke vilja deres.. Lykke til med å tvinge barna til å holde følelser inne. Det blir det gode unger av . Anonymkode: 96935...2bb Jeg bare ELSKER dib, hvor alt man sier og gjør blir vridd rundt til det ugjennkjennelige Det er NYDELIG! Ha en strålende dag, så skal jeg klekke ut flere gode ideer på hvordan underkue barna mine! Anonymkode: 282e7...583
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #32 Skrevet 10. april 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vanlig å gjøre opprør, men det er også vanlig å sette grenser for hva man aksepterer av barna og ungdommene sine (eller, det var i alle fall det før generasjon snøfnugg entret banen). At ungdomsopprør er normalt frigjør jo ikke foreldrene fra å oppdra barna. De fleste klarer å lære barna sine å få utløp for følelsene sine uten å samtidig være frekke drittunger. Alle dere som tillegger hi masse negative egenskaper basert på et kort innlegg (i ekte drittungestil), dere ignorerer en helt essensiell side ved saken: KONTEKST! Med mindre dere vet HVORDAN disse tingene ble uttalt, tonefall, ansiktsutrykk, hva som ble sagt før/etter osv så kan dere ikke si noe om jenta var frekk eller morsom. Kontekst har alt å si. Anonymkode: 9e185...f79 Men å si at mora og seg selv er sneiler og kjører sagte er innafor. Skal man aldri kunne tulle eller si noe ? Bare være perfekt? Tull. Alle her er enige om å være konsekvente og lære folkeskikk. Alle. Men å tulle eller få ut litt følelser, er visst ikke lov. Da blir jo alt bare verre. Anonymkode: 96935...2bb
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #33 Skrevet 10. april 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun er 11 år. I pubertet. Ikke spesielt sint, men ganske frekk blitt. eksempler: - søsteren min venter barn nummer to. Nummer en heter Jacob. Hun spør min datter hva hun synes sønn nummer to bør hete. Hun svarer da «kanskje neikopp?» - vi var ute og kjørte og snakket litt løst. Så sa hun «hvis jeg blir litt rar noen ganger, så er det nok din eller pappa sin feil. Det er dere jeg slekter på» - jeg lå litt under fartsgrensen fordi jeg var på en litt ukjent plass. Så sier hun plutselig «her kommer mamma og jeg. To snegler på tur. Hei hvor det går» Dette er bare noen av frekkhetens hennes. Er dette vanlig? Hvordan bør jeg snakke med henne om dette? Slå hardt ned på det med en gang, eller forklare at dette er frekt og at folk kan bli lei seg? Andre forslag? Anonymkode: e9b14...3f1 Jeg synes ikke dette var frekt i det hele tatt. Hun har humor. (Akkurat der slekter hun kanskje ikke på deg?) Anonymkode: c7400...9bf
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #34 Skrevet 10. april 2019 Er det der frekt og feil? Shiiit, sånn snakker vi og erter hverandre hele tiden. Man må da ha litt humor og slutte å være så vanvittig selvhøytidelig. Hvis hun går frem til fremmede og sier slikt er det noe annet, men ellers må dere slappe litt mere av og ikke gjøre ting verre enn de er. Anonymkode: c6825...d0f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #35 Skrevet 10. april 2019 Synes Neikopp var et fint alternativ, jeg!! Herregud, Hi... jenta har humor. Det har hun ikke etter mora si😳 Anonymkode: 0c1e4...ec7
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #36 Skrevet 10. april 2019 For å være ærlig: Jeg er redd du får noen harde år hvis dette er frekt. Det kommer selvsagt noe an på tonen dette er sagt i, men slik det står i innlegget ditt, så er det bare morsomheter. Kjapp i replikken, vil jeg si. Det er viktig å ha slik tillit i familien at man kan si sånt som datteren din gjør, uten å ta alt i verste mening. Ellers kan du godt få låne min fjortenåring noen dager og se om det er bedre... Anonymkode: 23e66...d61
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #37 Skrevet 10. april 2019 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men å si at mora og seg selv er sneiler og kjører sagte er innafor. Skal man aldri kunne tulle eller si noe ? Bare være perfekt? Tull. Alle her er enige om å være konsekvente og lære folkeskikk. Alle. Men å tulle eller få ut litt følelser, er visst ikke lov. Da blir jo alt bare verre. Anonymkode: 96935...2bb Poenget er at vi ikke vet noe om konteksten ting blir sagt i. Og i kjent DIB-stil kaster hyenene seg rundt og konkluderer på syltynt grunnlag og kommer, i kjent drittal-fjortis-stil, med negative karakteristikker om hi og andre som ikke uforbeholdent menger seg med det unisone hylekoret. At ikke folk ser det selv? Det idiotiske i å beskylde andre for å være humørløse, å nekte barna sine å få utløp for følelser, å skape underkuede barn.... basert på et SYLTYNT grunnlag? Anonymkode: 9e185...f79
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #38 Skrevet 10. april 2019 Datteren min kan fint svare likt, men med en tone og ett blikk jeg kan "se for meg" datteren din bruker. Og det er ikke direkte sjarmerende... Hadde en episode her for noen uker siden hvor hun og ei venninne spiste middag. Begge jentene hadde, frem til de skulle spise, vært i godt humør. Men da vi spiste ble datteren min frekk. Pirket i maten, jeg spurte om maten var god, og hun svarer "den er god den", men hun himlet med øynene. Uffer og sukker. Så spurte jeg venninnen om hun likte maten, og hun smiler og sa det var kjempegodt. Litt senere kommer begge jentene ned med tegninger. Datteren min viste meg sin, og jeg ser bare på den. Pirker litt på den. Hun spør meg om den var fin, og jeg svarer "den var fin den", mens jeg himlet med øynene. Så kikket jeg på tegningen til venninnen hennes, og sa "Så fin tegning"med ett smil om munnen. Datteren min mente dette var fryktelig dårlig gjort at jeg var negativ til hennes tegning. Jeg svarte henne at "du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg" Tok opp episoden ved middagen. Hun sa maten var god, men med en tone som var frekk og med himlende øyne. Altså, det var ikke HVA hun sa, men MÅTEN hun sa det på. Selvsagt høres Jakob og Neikob morsomt ut når man leser det slik, men om man ser en trassen, sur 11åring som humler med øynene når hun sier der, er ikke det like sjarmerende som om hun hadde sagt det med ett glimt i øyet... For det er ikke hva du sier, men hvordan du sier det, som avgjør om det er morsomt eller frekt... Anonymkode: 9844e...5fb
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #39 Skrevet 10. april 2019 Guri, det var vel ikke frekt i det hele tatt!! Bare morsomt jo. Jeg hadde ledd dersom en av mine unger hadde sagt dette. Forresten, jeg kunne lett sagt dette selv jeg🤣 Anonymkode: 8c5ef...beb
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #40 Skrevet 10. april 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Guri, det var vel ikke frekt i det hele tatt!! Bare morsomt jo. Jeg hadde ledd dersom en av mine unger hadde sagt dette. Forresten, jeg kunne lett sagt dette selv jeg🤣 Anonymkode: 8c5ef...beb Hadde du ledd om de skremmende, men himlende øyne, hadde sagt dette? Jeg hadde også glist om de hadde sagt det med ett glimt i øyet. Men med ett surt tonefall og dårlig attitude, er det fremdeles like morsomt? Anonymkode: 9844e...5fb
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #41 Skrevet 10. april 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hadde du ledd om sure, med himlende øyne, hadde sagt dette? Jeg hadde også glist om de hadde sagt det med ett glimt i øyet. Men med ett surt tonefall og dårlig attitude, er det fremdeles like morsomt? Anonymkode: 9844e...5fb
Mostly Harmless Skrevet 10. april 2019 #42 Skrevet 10. april 2019 Jeg ville ikke slått ned på det hun sa, for som andre har skrevet, er setningene humoristiske i seg selv. Jeg ville derimot snakket med henne om hun sier det i en tydelig sarkastisk tone, og bevisstgjort henne på hvordan det i så fall høres ut og hvordan hun kan si det i stedet for.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #43 Skrevet 10. april 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Datteren min kan fint svare likt, men med en tone og ett blikk jeg kan "se for meg" datteren din bruker. Og det er ikke direkte sjarmerende... Hadde en episode her for noen uker siden hvor hun og ei venninne spiste middag. Begge jentene hadde, frem til de skulle spise, vært i godt humør. Men da vi spiste ble datteren min frekk. Pirket i maten, jeg spurte om maten var god, og hun svarer "den er god den", men hun himlet med øynene. Uffer og sukker. Så spurte jeg venninnen om hun likte maten, og hun smiler og sa det var kjempegodt. Litt senere kommer begge jentene ned med tegninger. Datteren min viste meg sin, og jeg ser bare på den. Pirker litt på den. Hun spør meg om den var fin, og jeg svarer "den var fin den", mens jeg himlet med øynene. Så kikket jeg på tegningen til venninnen hennes, og sa "Så fin tegning"med ett smil om munnen. Datteren min mente dette var fryktelig dårlig gjort at jeg var negativ til hennes tegning. Jeg svarte henne at "du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg" Tok opp episoden ved middagen. Hun sa maten var god, men med en tone som var frekk og med himlende øyne. Altså, det var ikke HVA hun sa, men MÅTEN hun sa det på. Selvsagt høres Jakob og Neikob morsomt ut når man leser det slik, men om man ser en trassen, sur 11åring som humler med øynene når hun sier der, er ikke det like sjarmerende som om hun hadde sagt det med ett glimt i øyet... For det er ikke hva du sier, men hvordan du sier det, som avgjør om det er morsomt eller frekt... Anonymkode: 9844e...5fb Så utrolig barnslig og kjip du er. Hva med å ha litt andre forventninger til voksne mødre enn til barn? Du tok sikkert denne "alvorspraten" foran venninnen hennes også, eller? Anonymkode: c7400...9bf
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #44 Skrevet 10. april 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så utrolig barnslig og kjip du er. Hva med å ha litt andre forventninger til voksne mødre enn til barn? Du tok sikkert denne "alvorspraten" foran venninnen hennes også, eller? Anonymkode: c7400...9bf Alvorsprat og alvorprat. Ja, jeg forventer at man skal svare andre med respekt, uavhengig av hvem de snakker med. Jeg mener også at de kan lære av erfaring, som hun gjorde nå. Er tydeligvis ikke så veldig kjip, da huset her er fult av barn til alle døgnets tider. Jeg tror virkelig ikke barn har vondt av å bli fortalt/irettesett ved behov. Selvsagt skal man ikke hakke på alt, men når det oppstår situasjoner som tilsier at de bør få veiledning, så syntes jeg ikke man er "kjip" Ved å speile denne episoden hvor hun svarte meg frekt, viste hun at mottageren av svaret hun ga tolket svaret ut ifra holdning, og ikke ordene. Hvorfor er man "kjip" om man lærer barna det?? "Så hyggelig å se deg her" sagt med ett smil og god tone "Så hyggelig å se deg her" sagt med himlende øyne og frekk tone. De samme ordene, men med to helt ulik betydning. Anonymkode: 9844e...5fb
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #45 Skrevet 10. april 2019 Slikt må være lov å si til sine nærmeste en dag humøret er litt labert. Det er tydeligvis en morsom datter med sans for sort humor og sarkasme du har :)! Det hadde vært noe annet og litt respektløst om hun sa slikt ofte, eller om det var medelever eller andre hun ikke sto nær hun sa slikt til. Anonymkode: 1196c...d86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå