Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Min datter hadde i dag besøk av en nabogutt på 7 år (andre klasse). De er gode venner, men går ikke i samme klasse (datter går i 3.)Denne gutten er liten av vekst, oppvakt, høflig og skjønn. De gjorde lekser sammen i dag. Gutten fortalte at han får ekstralekser fordi han er flink. Han sa selv at han syns dette var urettferdig og kjedelig. De gjorde hovedlekser først, så foreslo jeg at datteren min kunne hjelpe med ekstraleksene. Dette var to sider tekst om et historisk slag, og en side med spørsmål til teksten. Er dette vanlig? Han uttrykte ingen glede eller iver for å gjøre dette. Burde ikke ekstralekser til flinke barn motivere til videre jobbing og utforsking, og ikke føles som en straff? Jeg har hørt han si tidligere at det er vanskelig for han å bli med venner hjem, siden han må gjøre lekser 30 min ekstra, og det syns de fleste andre er kjedelig. Hvordan løses dette andre steder? Hvor settes grensen for når noen får ekstra utfordringer å jobbe med på skolen? Anonymkode: d9b34...29e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Det er ofte foreldrene til flinke barn som ønsker mer lekser, ikke barnet. Lærerne har ikke store ressurser til å lage «kjekke» lekser. Det blir stort sett bare litt ekstra. Anonymkode: a3d8f...079
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 Mitt barn får ekstralekser, siden de leksene de har i 2 kl er altfor enkle, han bruker jo to minutter og får jo ikke noe ut sv dem. Han ønsker ekstralekser selv, men når de skal gjøres kunne han nok av og til ønskt de vekk😜 Her gjørvi sjelden lekser når det er med barn hjem, da tas leksene etterpå. Anonymkode: 3554a...06f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 Vi har samme situasjon som siste anonym, altså barn i 2. klasse som får med tilpassede lekser hjem - men kun i matematikk. Han satt og gråt over hvor kjedelig og "lite vanskelig" matteleksene var og trives mye bedre med større utfordring. Han kunne nok fint klart mer krevende norsklekse også, men der klager han ikke og da har jeg bare latt det være. Han følte nok det var mer urettferdig at han fikk så lite krevende mattelekse før og føler det absolutt ikke som noe straff. Og jeg pusher lite for å få han til å gjøre leksene, han synes det er gøy og trenger sjelden hjelp 😊 Anonymkode: aac1d...9fc
Plutselig_gravid Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 Datteren min får ikke doble lekser/ekstra lekser, men en annen lekse enn de andre tilpasset hennes nivå. Dermed føler ikke hun at hun må gjøre mer enn de andre.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #6 Skrevet 8. april 2019 Takk for svar 🙂 Jeg forstår fortsatt ikke denne måten å gjøre det på... Forstår om barna får alternative lekser (som noen av dere beskriver), eller ønsker ekstra lekser /utfordringer selv, men ikke disse tilleggsleksene. Kan godt hende det er foreldrene som pusher. Datteren vår er nok ikke spesielt begavet, men normalt flink og lærelysten (som de fleste barn vil jeg tro). Hun gjør sine vanlige lekser, og så gjør hun ekstra ting om hun vil. Hun elsker for eksempel kryssord, "smugleser" bøker etter leggetid og spiller ulike mattespill på nett. Ingen lærer som anerkjenner innsatsen, men hun koser seg virkelig. Kanskje hun ville lært mer disiplin og tålmodighet med mer "kjedelige" oppgaver, men tenker ikke det er verdt risikoen for å miste lærelyst.... Anonymkode: d9b34...29e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #7 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar 🙂 Jeg forstår fortsatt ikke denne måten å gjøre det på... Forstår om barna får alternative lekser (som noen av dere beskriver), eller ønsker ekstra lekser /utfordringer selv, men ikke disse tilleggsleksene. Kan godt hende det er foreldrene som pusher. Datteren vår er nok ikke spesielt begavet, men normalt flink og lærelysten (som de fleste barn vil jeg tro). Hun gjør sine vanlige lekser, og så gjør hun ekstra ting om hun vil. Hun elsker for eksempel kryssord, "smugleser" bøker etter leggetid og spiller ulike mattespill på nett. Ingen lærer som anerkjenner innsatsen, men hun koser seg virkelig. Kanskje hun ville lært mer disiplin og tålmodighet med mer "kjedelige" oppgaver, men tenker ikke det er verdt risikoen for å miste lærelyst.... Anonymkode: d9b34...29e Jeg forstår ikke helt hvor du vil? Hva lurer du på? Anonymkode: 3554a...06f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #8 Skrevet 8. april 2019 Mine barn fikk i 1. Og 2. Klasse ekstra lekser. Gjorde først vanlige lekser, så fe ekstra, men det var ikke noe problem fordi de brukte sånn ca to-fem min på de vanlige leksene. Da de begynte i 3. Klasse fikk de velge om de ville gjøre de vanlige leksene i tillegg til ekstraleksene. Noen ganger er det viktig at de gjør de vanlige leksene også fordi de skal følge undervisningen på skolen. skolen legger ikke press på barna om ekstraleksene, og vi har en åpen dialog og barna er med på å bestemme. Min 4. Klassing gjør f.eks 8. Klasse matematikk i noen emner, mens i andre emner gjør hun 6. Klasse. I norsk er hun også på ungdomsskolenivå på det som handler om selve lesing og oppgaver knyttet til tekst, men ikke det rent grammatiske (presens, infinitiv osv). Skolen tilpasser godt, og barna er med på å bestemme. Skolen tilpasser kun i basisfag, ikke i de andre fagene (med unntak av gym, men det tror jeg ikke er vanlig). Anonymkode: fef80...11f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #9 Skrevet 8. april 2019 Min sønn har ikke gjort lekser på tre år. De evner ikke å gi tilpassede lekser, så da gjør han ikke lekser i det hele tatt. Den måten du beskriver er jo helt feil. Selv om han er smart, så er det ikke sikkert at elsker å gjøre lekser likevel. Anonymkode: f9827...852
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #10 Skrevet 8. april 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Min datter hadde i dag besøk av en nabogutt på 7 år (andre klasse). De er gode venner, men går ikke i samme klasse (datter går i 3.)Denne gutten er liten av vekst, oppvakt, høflig og skjønn. De gjorde lekser sammen i dag. Gutten fortalte at han får ekstralekser fordi han er flink. Han sa selv at han syns dette var urettferdig og kjedelig. De gjorde hovedlekser først, så foreslo jeg at datteren min kunne hjelpe med ekstraleksene. Dette var to sider tekst om et historisk slag, og en side med spørsmål til teksten. Er dette vanlig? Han uttrykte ingen glede eller iver for å gjøre dette. Burde ikke ekstralekser til flinke barn motivere til videre jobbing og utforsking, og ikke føles som en straff? Jeg har hørt han si tidligere at det er vanskelig for han å bli med venner hjem, siden han må gjøre lekser 30 min ekstra, og det syns de fleste andre er kjedelig. Hvordan løses dette andre steder? Hvor settes grensen for når noen får ekstra utfordringer å jobbe med på skolen? Anonymkode: d9b34...29e Jeg tenker dette bør være opp til foreldrene, læreren og eleven selv. Husk på at det sjelden blir ansett som kult å like lekser og oppgaver, så det er en viss mulighet for at gutten overdriver sine negative følelser rundt dette når han forteller om det til andre, og at han egentlig er noe stolt. Vanskeligere lekser kan være en motivasjonsfaktor for barn som er sterke faglig, for mengdetrening og repetisjon av noe de allerede nærmest kan inn og ut vil fort kjennes meningsløst og demotiverende. Evnerike elever har ofte behov for ekstra utfordringer og stimulans som møter lærelysten deres, og noen av disse elevene vil nok like og ha nytte av vanskeligere lekser som et rent tillegg til leksene alle gjør, mens det i andre tilfeller nok heller burde være slik at felleslekser utgår til fordel for vanskeligere oppgaver. Poenget her er å se og ivareta elevens læringsbehov. Elever som har behov for større utfordringer, skal ikke oppleve at han eller hun bare får et større antall oppgaver. Anonymkode: 3469e...413
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #11 Skrevet 8. april 2019 Tilpassede lekser er helt supert - men EKSTRA lekser er som en straff. Ekstremt demotiverende for barnet. Anonymkode: 97533...e15
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #12 Skrevet 8. april 2019 Nå er ikke min sønn begavet, men han er skoleflink og får ekstralekser fordi han selv ber om det. Når han er med bestekompisen sin hjem eller omvendt, så gjør de lekser sammen og bruker ca like lang tid selv om min sønn gjør dobbelt opp. Han trenger ikke hjelp med leksene heller, så da er det jo greit. Anonymkode: 2f4aa...037
Gjest Antarctica Skrevet 8. april 2019 #13 Skrevet 8. april 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Forstår om barna får alternative lekser (som noen av dere beskriver), eller ønsker ekstra lekser /utfordringer selv, men ikke disse tilleggsleksene. Kan godt hende det er foreldrene som pusher. Mer sannsynlig er det lærerne som er gammeldagse og fulle av frykt. De "tør" ikke fjerne den vanlige leksa, den som alle de andre har, men laster bare på med mer. Av en eller annen grunn frykter de leksemangel mer enn skolevegring.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #14 Skrevet 9. april 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Min sønn har ikke gjort lekser på tre år. De evner ikke å gi tilpassede lekser, så da gjør han ikke lekser i det hele tatt. Den måten du beskriver er jo helt feil. Selv om han er smart, så er det ikke sikkert at elsker å gjøre lekser likevel. Anonymkode: f9827...852 Kanskje litt provoserende... men det er DERES ansvar som foreldre å sørge for at han gjør lekser. Tre år?? Hvordan i all verden er det mulig? lekser handler ikke bare om fag vet du. Men også å innarbeide arbeidsrutiner, holde avtaler (som de blir enige om på skolen), lære seg å fullføre og gjøre det han får beskjed om. det er IKKE skolens ansvar, men ditt/deres. Dette må du rydde opp i før det er for sent. Ingen barn er så «smarte» at de er unntatt reglene som gjelder for alle. Lekser skal gjøres, det handler om sosialisering inn til et samfunn. Tilretteleggingskravet har gått altfor langt når du lar barnet ditt slippe lekser fordi du ikke er enig i hva skolen gir. Tenk så flaut det er for barnet ditt å aldri levere noe/prestere noe. Å aldri få den rosen over å ha fullført en oppgave. med mindre det er forhold som ikke framkommer her, må du skjerpe deg - kraftig. Gutten skal og må gjøre lekser. Anonymkode: 90ccc...8ae
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #15 Skrevet 9. april 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå er ikke min sønn begavet, men han er skoleflink og får ekstralekser fordi han selv ber om det. Når han er med bestekompisen sin hjem eller omvendt, så gjør de lekser sammen og bruker ca like lang tid selv om min sønn gjør dobbelt opp. Han trenger ikke hjelp med leksene heller, så da er det jo greit. Anonymkode: 2f4aa...037 Litt klassisk. Alltid er det andres barn som er litt dårligere enn eget barn. MON tro hvordan kompisens foreldres versjon hadde vært: «. Han får kanskje ikke ekstralekse, men det er fordi han gjør oppgavene så mye grundigere enn bestevennen. Bruker derfor lenger tid, og haster ikke over, som bestevennen.» Anonymkode: 90ccc...8ae
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #16 Skrevet 9. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Litt klassisk. Alltid er det andres barn som er litt dårligere enn eget barn. MON tro hvordan kompisens foreldres versjon hadde vært: «. Han får kanskje ikke ekstralekse, men det er fordi han gjør oppgavene så mye grundigere enn bestevennen. Bruker derfor lenger tid, og haster ikke over, som bestevennen.» Anonymkode: 90ccc...8ae Tja. Hun sier det er så fint med de to gutta, for de gjør det de får beskjed om. Jeg er enig. Det her gjelder da også bare et av barna mine. Jeg har to til som er langt unna skoleflinke. De har med venner som har ekstralekser hjem og der er det mitt barn som er treg, mens de andre er raske. (Altså ikke grundigere) Anonymkode: 2f4aa...037
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #17 Skrevet 9. april 2019 Tilpassa lekser bør ikke være å gjøre MER enn de andre, men å få andre, mer avanserte lekser som utfordrer eleven. Det skal jo ikke føles som en straff, da har man gått frem på feil måte. Anonymkode: 05337...18c
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #18 Skrevet 9. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kanskje litt provoserende... men det er DERES ansvar som foreldre å sørge for at han gjør lekser. Tre år?? Hvordan i all verden er det mulig? lekser handler ikke bare om fag vet du. Men også å innarbeide arbeidsrutiner, holde avtaler (som de blir enige om på skolen), lære seg å fullføre og gjøre det han får beskjed om. det er IKKE skolens ansvar, men ditt/deres. Dette må du rydde opp i før det er for sent. Ingen barn er så «smarte» at de er unntatt reglene som gjelder for alle. Lekser skal gjøres, det handler om sosialisering inn til et samfunn. Tilretteleggingskravet har gått altfor langt når du lar barnet ditt slippe lekser fordi du ikke er enig i hva skolen gir. Tenk så flaut det er for barnet ditt å aldri levere noe/prestere noe. Å aldri få den rosen over å ha fullført en oppgave. med mindre det er forhold som ikke framkommer her, må du skjerpe deg - kraftig. Gutten skal og må gjøre lekser. Anonymkode: 90ccc...8ae Hvordan det er mulig? Det går helt fint. Leksene gjør min sønn veldig demotivert. Han klør i hodet av å sitte med ting som han kunne som 3-4 åring. Det har selvfølgelig vært en lang kamp med skolen. Har hatt utallige møter om at han trenger tilpasning til et mye høyere nivå. Det klarer de noen få uker og så er det rett tilbake. Da velger vi å la han slippe leksene. Han ligger flere år foran og trenger ikke de leksene. Synd, for han hadde også trengt mestringsfølelse. Tenk deg selv hvis du måtte regne flere sider med plusstykker. Det hadde nok ikke vært særlig lystbetont etter noen dager. Anonymkode: f9827...852
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #19 Skrevet 9. april 2019 Nå har ikke mitt barn lekser av helt andre grunner enn skissert her. Men jeg er helt enig i at begavede barn eller bare skoleflinke, skal ha tilpassede lekser på sitt nivå. Det bør være samme leksemengde som de andre elevene, men på barnets faglige nivå så de får noe å strekke seg etter. Anonymkode: b60c4...ccb
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #20 Skrevet 9. april 2019 Min fetter som er en gluping hadde spesialtilpassede lekser. Han fikk andre oppgaver, ikke de samme som de andre men noe mer avansert som tok like lang tid som det andre. Høres rart ut å gi barn mer arbeidsmengde. Min fetter var heldig da han hadde en svært dedikert lærer som syntes det var gøy med min fetter og hun tilpasset leksene hans på egenhånd. Men..... da han nådde 6. klassenivå i 4. så stoppet utviklingen opp da læreren ikke klarte å følge opp med oppgaver. Anonymkode: 35e27...6da
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #21 Skrevet 9. april 2019 Jeg har hatt ett barn barn som har fått tilpassede lekser. Hun har fått de fleste lekser som alle de andre og jeg skjønner det kan være kjedelig, men samtidig er disse leksene veldig viktige. For ungen må lære seg å øve på ting hun også syns er kjedelige. Nå går hun på ungdomskolen og endelig har hun begynt å møte ting hun ikke kan og må øve på for å lære. Dette er vanskelig, for før kan hun bare ting og øve og prøve biten har hun aldri gjort. Men nå kan jeg forklare hvorfor hun skulle gjøre de vanlige leksene når hun var yngre og at det er det hun nå må gjøre, hun må øve og øve til hun plutselig kan det. Ekstra leksene hun fikk på barneskolen var helt fantastiske, de var som en gulerot for henne for å få gjort de vanlige leksene. Alle disse leksene var på data og det tilpasset etter hva hun kunne og ikke kunne slik at de ble skreddersydd henne. Geniale programmer skolen kjøpte inn. Hun logger seg fortsatt inn på disse selv om hun nå ikke går på barneskolen lengre, for når det er ting hun trenger å øve på eller få en oppfriskning på er disse supre. Det er pensum fra 1kl til videregående, slik at hun fortsatt kan få ting hun ikke har lært enda eller få vanskelige oppgaver. Anonymkode: 077bd...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå