Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #26 Skrevet 7. april 2019 Ja det har vi. Hjemme og på hytta. Anonymkode: 059fc...d65
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #27 Skrevet 7. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva med å sjekke med en venninne eller to og spleise på en pakke? Anonymkode: 0586a...a35 De har alle familier, så det er liksom ikke noen. Anonymkode: 40e5a...7f5
Tøystykke Skrevet 7. april 2019 #30 Skrevet 7. april 2019 8 minutter siden, Kathrine. skrev: Vi har. Kjøpte etter anbefalingene kom. 😂 Er du sånn som følger Twins sine anbefalinger også?
Kathrine. Skrevet 7. april 2019 #31 Skrevet 7. april 2019 4 minutter siden, Tøystykke skrev: 😂 Er du sånn som følger Twins sine anbefalinger også? Kjenner ikkje til de, så veit ikkje. 😄
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #32 Skrevet 7. april 2019 22 minutter siden, Tøystykke skrev: oioioi... hva GJORDE de i gamledager, tro? Hva mener du med dette? Anonymkode: 40e5a...7f5
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #33 Skrevet 7. april 2019 24 minutter siden, Tøystykke skrev: oioioi... hva GJORDE de i gamledager, tro? Shit, verste er at jeg tror du ikke skjønner det. Anonymkode: 1e7bc...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #34 Skrevet 7. april 2019 45 minutter siden, Tøystykke skrev: oioioi... hva GJORDE de i gamledager, tro? I gamle dager? Når atomreaktorene gikk i været? Nei, de satte seg vel i karjolene sine og kjørte i kirkeasyl så fort de kunne. Eller løp inn i hulene sine og sperret med stein. Anonymkode: fae4b...035
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #35 Skrevet 7. april 2019 Stråling "henger" jo i i flere tusen år, så en engangsdose med jod tror jeg ikke noe på. Anonymkode: bac48...b41
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #36 Skrevet 7. april 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stråling "henger" jo i i flere tusen år, så en engangsdose med jod tror jeg ikke noe på. Anonymkode: bac48...b41 Du har ikke spesielt høyt kunnskapsnivå, har du vel? Du burde lese deg opp litt. Anonymkode: 059fc...d65
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #37 Skrevet 7. april 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har ikke spesielt høyt kunnskapsnivå, har du vel? Du burde lese deg opp litt. Anonymkode: 059fc...d65 Nei, det har jeg ikke. Jeg er dum. Fordi du sier det. Anonymkode: bac48...b41
Spurvugla Skrevet 7. april 2019 #38 Skrevet 7. april 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Stråling "henger" jo i i flere tusen år, så en engangsdose med jod tror jeg ikke noe på. Anonymkode: bac48...b41 Det stemmer at mange radioaktive isotoper er veldig langlivete, men det betyr ikke at jod er bortkastet. Noen stoffer fraktes lettere med vær og vind, og dersom en ulykke som skjer et stykke unna, er en radioaktiv jod-isotop er av de som fraktes lengst. Dette så man ved Tsjernobylulykken. Radioaktiv jod vet man øker risikoen for skjoldbruskkjertelkreft, i hvertfall for barn og unge. Dersom man tar en dose ikke-radioaktiv jod før man blir utsatt for den radioaktive, tar ikke kroppen opp så mye, og dermed reduseres kreftrisikoen. Det er derfor dette anbefales som strakstiltak, det er enkelt, og man vet det virker. Dersom mengden radioaktiv jod skulle bli så stor at den gir økt kreftrisiko i årevis, vil nok myndighetene gi andre råd (kanskje regelmessig jodtilskudd?) etterhvert. I en akuttsituasjon trenger man derimot pillene med en gang, og det er derfor de vil at folk skal ha dem hjemme.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #39 Skrevet 7. april 2019 Hvem bør ta jod-tabletter ved et eventuelt atomuhell? Barn og unge under 18 år, gravide og ammende: Risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen etter å ha vært utsatt for radioaktivt jod er størst hos disse gruppene. Det er derfor bare disse som skal ta jod-tabletter. Anonymkode: 0c3ab...952
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå