Gå til innhold

Hvorfor blir noen barn så populære?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som er kule som små blir gjerne tapere som store.  Den mest populære jenta i 13 åringens gjeng er slem og lite inkluderende. De som er flinke og greie blir ikke populære. Helt feil 

Anonymkode: d9d4f...00b

Som jeg skrev lenger opp er min 8 år gamle jente veldig populær. Sagt fra lærere og fra hennes egne venner. Min jente er mild, inkluderende, snill, morsom, omgjengelig og oppfinnsom. Så, jo, de som er snille, flinke og greie er også populære.

Anonymkode: 1bfc1...23f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som er kule som små blir gjerne tapere som store.  Den mest populære jenta i 13 åringens gjeng er slem og lite inkluderende. De som er flinke og greie blir ikke populære. Helt feil 

Anonymkode: d9d4f...00b

«De som er flinke og greie blir ikke populære»

Så fordi den ene jenta i den gjengen er sånn, så er alle sånn? Enda godt du ikke er forsker, med tanke på din dårlige vurdering av empiri. 

Jeg har jobbet på skole, og kan fortelle deg at du er den som tar feil. De populære er gjerne de som er inkluderende, morsomme, har god selvtillit og er gode til å holde litt liv rundt seg. De som mobber er det jo ingen som gidder å være med.

Anonymkode: a5635...13e

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke snille som pleier å være populær da! Det pleier å være en slem person som utestenger de upopulære,å som bestemmer over alle.

Anonymkode: 9d533...57f

Nei, på ingen måte! Gjennom 17 år på ungdomsskole ser jeg at det bare er unntaksvis at slike personer blir populære, og da utelukkende i dysfunksjonelle klasser. De aller fleste populære barn er det fordi de er trygge på seg selv, snille og inkluderende. 

Anonymkode: d19f8...47e

Skrevet
On 4/6/2019 at 10:36 PM, Anonym bruker said:

Sønnen min har alltid vært en av de kule gutta, han kan komme i klammeri med utagerende gutter men er stort sett venn med de fleste.

Selv noen av de som han har vært litt på kant med ser på ham som kanskje den beste vennen i klassen. han har vært sånn siden barnehagen og er nå snart tenåring.

Det er så rart å se for både mannen og jeg er litt mer nerdetyper og har aldri vært blant "de populære"

Hva er det egentlig som gjør at noen blir sosiale vinnere? 

Det eneste jeg kan se at vi har gjort rett, er at vi aldri har overbeskyttet ham,tvert imot han har fått endel utfordringer.

Anonymkode: 848ea...6b8

jeg har 5 barn, der 3 barn er veldig populære,mens de 2 andre, nesten ikke har venner, det ene har 2 venner og det andre har bare 1, men kan jo kanskje være pga de bare er 4 og 6 år og.

Mens storebroren på 12, har massevis av både venniner og kamerater, han blir noen ganger veldig lei

storebror på 14 har massevis av kompiser, og er så og si aldri alene ( bortsett fra etter 22 på kvelden på hverdager )

Storesøster på 17, har 9 faste venniner hun finner på masse med ,de har vert en gjeng siden barnehagen

Anonymkode: bb89d...e11

Skrevet

Har en som er veldig populær. Morsom, faglig sterk, og god i idrett, snill og utadvendt. Andre gutten min sliter nok litt mer med å forstå når det er nok, lese andres signaler og så er han veldig følsom og tåler litt lite. Men han er veldig snill, god i idrett, og faglig sterk og ikke minst god venn. Men er nok ikke blant de mest populære, men ikke minst populær heller.

Anonymkode: 8905a...567

Skrevet

Min erfaring tilsier at det er ekstroverte barn/voksne som ikke er sjenerte og har litt (eller mye) albuer som blir populære. De elsker å omgi seg med folk til enhver tid, har ingen problemer med å by på seg selv og snakke med alle alltid, har selvtilliten som kommer med å ha et robust lynne kombinert med god og trygg oppvekst, ikke redd for å spørre om goder eller bane seg fram - på godt og vondt.

Tenker egentlig ikke personlighetstrekk som snill, god humor, inkluderende etc har så mye med saken å gjøre - det er mer tilfeldige med-egenskaper. 

Anonymkode: 29376...0d2

Skrevet
På ‎07‎.‎04‎.‎2019 den 9.11, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke snille som pleier å være populær da! Det pleier å være en slem person som utestenger de upopulære,å som bestemmer over alle.

Anonymkode: 9d533...57f

Eh. Nei. 

Du jobber verken i SFO, skole eller barnehage hvis du tror noe sånt. "Slemme" barn kan godt få makt i en klasse, men det er ikke det samme som å være populær. Snarere tvert imot.

Anonymkode: 34db1...10b

Skrevet

Jeg har tre gutter i skolealder og har stusset på hvor ulik dynamikk det er i de ulike klassetrinnene. 

Hos den ene er popularitet tilsynelatende styrt av frykt for selv å bli utestengt. Man «vinner gunst ved å tråkke på andre». De mest populære er de jeg vil karakterisere som mobbere. Heldigvis har dette bedret seg, med massivt arbeid fra skolen, foreldrene og barna selv. Barna har også blitt eldre og mer modne. Sønnen min har heldigvis etterhvert blitt veldig bevisst på å være en god utgave av seg selv. Der han tidligere kunne støtte mobbere for å være godtatt i gjengen, tar han nå ofte de som blir utestengt i forsvar. Det gjør ham ikke mer populær, men det gjør at han har flere gode, nære venner, og god selvfølelse. 

Den andre gutten min er veldig populær. I følge lærerne nevner alle guttene på trinnet ham når de på elevsamtale blir spurt om hvem som er de tre beste vennene sine. Han beskrives også som den som samler gruppa, ved å få oversikt over hva alle har lyst til, og gjøre avtaler som gagner alle. For eksempel leke gjemsel i skogen først og spille fotball etterpå. Han har humor, god rettferdighetssans, er inkluderende, og flink faglig og fysisk. Det sosiale er lett for ham, både i store og små grupper. På hans trinn er det absolutt ingen som klarer å hevde seg på bekostning av andre. De mest populære barna er de snille og morsomme, som er flinke i fotball o.l. Helt andre mekanismer enn på brorens klassetrinn. 

Det tredje barnet har gode venner, men er helt midt på treet i popularitet. Han har utfordringer knyttet til emosjonsregulering, og kan f.eks. si og gjøre dumme ting når han blir lei seg, eller reagere voldsomt på urettferdighet. I hans klasse er det flere som hakker på og provoserer andres svakheter, både med min gutt og andre. Den gjengen ser på seg selv som «ledere» og populære, men etter min oppfatning er de mer fryktet enn populære. I motsatt «leir» er de «snille guttene», og innad i den gjengen er gutten min godt likt, men jeg opplever at gruppa er jevnbyrdige på popularitet. Siden klassen er så splittet i «de snille» og «de slemme» kan jeg egentlig ikke se at noen skiller seg ut som populære...

Anonymkode: 840ad...fd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...