Gå til innhold

Hvorfor blir noen barn så populære?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har alltid vært en av de kule gutta, han kan komme i klammeri med utagerende gutter men er stort sett venn med de fleste.

Selv noen av de som han har vært litt på kant med ser på ham som kanskje den beste vennen i klassen. han har vært sånn siden barnehagen og er nå snart tenåring.

Det er så rart å se for både mannen og jeg er litt mer nerdetyper og har aldri vært blant "de populære"

Hva er det egentlig som gjør at noen blir sosiale vinnere? 

Det eneste jeg kan se at vi har gjort rett, er at vi aldri har overbeskyttet ham,tvert imot han har fått endel utfordringer.

Anonymkode: 848ea...6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, selv om han er en av de «kule gutta» så er det slett ikke sikkert han blir en «sosial vinner». På ingen måte. 

Skrevet

Datteren min er veldig populær, litt slitsomt til tider for alle for det er så ofte noen som ringer på, ringer henne osv.

Jeg tror det kommer veldig mye av personligheten hennes. Hun er veldig snill og omsorgsfull. Litt sjenert, men samtidig kjapp i replikken og hun bryr seg ikke om hva andre mener om henne. Hun er også veldig inkluderende. Hun blir 8 år i år.

Det har vært slik siden barnehagen og vi er igrunn vant med det. Står i sterk kontrast til meg siden jeg ikke hadde noen venner som liten og ble mobbet gjennom hele grunnskolen.

Anonymkode: 8404a...f9a

Skrevet

Som lærer i mer enn 20-år er det tydelig at det ikke er noe enkelt svar på det.

Og så er det faktisk slik at de fleste foreldre egentlig ikke har peiling på hvor godt likt barnet deres er. Husker så godt moren som mente at klassen selvsagt måtte få velge hvem de skulle sover på rom med på klasseturen. Lite skjønte hun - den ingen ville sove på samme rom med var hennes egen sønn. I alle klasser har man en eller flere ledertyper. Dersom ledertypen er positiv, hyggelig, skoleflink osv, kan andre som er det samme også få "lov" til å skinne ved å være slik. Da blir det kult å være slik. Dersom lederen i klassen er ei som feks bare er opptatt av sminke, gutter og siste serien hun følger med på Netflix, så blir det det de andre jentene søker etter og som gir "status" og vennegjeng. 

Så er det lurt å skille mellom å være populær - så "alle" liker deg. Eller å ha mange venner, men også flere som man ikke har noe til felles med. Noen personer virker desperat etter å please alle. Aldri bli uvenn med noen, aldri kreve sin rett, aldri være uenig i det andre sier, blåse med vinden, følge alle de siste trendene som gjelder osv.

Mange ganger tenker jeg at det er helt i orden å ikke være den alle liker.... 

Anonymkode: 75d0b...194

Skrevet

Eldste på 15 år har alltid vært godt likt, men ikke direkte populær. Men, likt av de fleste. Nå går han i 9. klasse og vi fikk høre på foreldresamtalen at mange i klassen ser opp til han, på en positiv måte. Det ble jeg stolt av å høre. Han er rolig, snill, moden og humoristisk. Inkluderende og rund i kantene.

Mellomste på 13 år har aldri vært populær. Heller ikke godt likt blant alle, men har sine venner. Hun er mer oppfarende, sta og egen. Mer spiss i kantene.

Minste er 8 år. Hun er nok veldig populær. Høres kanskje litt kvalmt ut, men læreren sa at hun er så populær at det til tider blir litt vanskelig for henne fordi det blir krangel blant de andre om hvem som skal være med henne. Hun er inkluderende, snill, morsom, leker med alle og er med på alt. Veldig rund i kantene og godtar at folk er forskjellige med sine sterke og svake sider.

Anonymkode: 1bfc1...23f

Skrevet

Klart noen må slenge med leppa i en sånn tråd.

Min sønn er ikke bedre eller mer verdt enn andre barn, han er bare midt i røyken bestandig. Og det er underlig å se på som forelder.

Jeg tror ikke heller at han automatisk blir en sosial vinner som voksen, samtidig så får han jo et selvbilde hvor han møter mye positivt og det er jeg glad for.

Jeg synes bare det er litt merkelig hvordan sosiale mekanismer går for seg og hvordan vi finner vår rolle i et felleskap. Han er så innmari kul, hvor kommer det fra? ikke fra meg tror jeg.. Og ikke fra mannen heller.

HI

Skrevet

Mine er midt på treet. Ikke den best likte men de er snille og inkluderende og har venner. Den mest populære i sønnens klasse er en jeg skulle ønske ikke var populær. Han er overfladisk og litt slem, driver ikke direkte med mobbing men kommentarene er ikke alltid bra. Svært lite begeistret for denne gutten. 

I datteren til klassen er det to populære, det er begge snille og inkluderende barn, slike gode barn du får lyst å klemme. De er allsidige, gode i sport, skoleflinke og jeg ser for meg at de kommer til å nå langt i livet. De er også utrolig flinke til å ta vare på de som en utenfor. Når jeg ser foreldrene til disse så forstår jeg godt hvorfor barna deres er så flotte. 

Min erfaring er at årsak til populær eller ikke populær er variabel og vanskelig å forstå. 

Da jeg selv var barn var det drittsekkene som var de mest populære. De som mobba, begynte tidlig å røyke og dreit i skolen. 

Anonymkode: 5d7b4...444

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min er veldig populær, litt slitsomt til tider for alle for det er så ofte noen som ringer på, ringer henne osv.

Jeg tror det kommer veldig mye av personligheten hennes. Hun er veldig snill og omsorgsfull. Litt sjenert, men samtidig kjapp i replikken og hun bryr seg ikke om hva andre mener om henne. Hun er også veldig inkluderende. Hun blir 8 år i år.

Det har vært slik siden barnehagen og vi er igrunn vant med det. Står i sterk kontrast til meg siden jeg ikke hadde noen venner som liten og ble mobbet gjennom hele grunnskolen.

Anonymkode: 8404a...f9a

Det er jo ikke snille som pleier å være populær da! Det pleier å være en slem person som utestenger de upopulære,å som bestemmer over alle.

Anonymkode: 9d533...57f

Skrevet

Jeg har fire barn og ett av dem er veldig populært og har alltid vært det, helt siden barnehagen. To av dem er helt normalt godt likt, det siste barnet har hatt en del sosiale utfordringer, men nå går det heldigvis bedre.

Det barnet som er populært er ikke en av de kule guttene sånn sett, men han er utrolig mild, inkluderende, tålmodig og empatisk samtidig som han tydelig sier i fra om noe er ugreit. Han har aldri noen sinne vært i konflikt med noen andre enn ene søsteren sin. På hver eneste utviklingssamtale (nå 8.klasse) fra barnehagen og til nå trekker læreren fram hvor populær og godt likt han er av absolutt alle, både andre barn og voksne. Medelever skriver hans navn på lapper når de skal velge samarbeidspartner, hvem de vil være på gruppe med osv. Så her er der ikke kulhet, han her spiller ikke en gang fotball slik nesten alle de andre guttene gjør, men den veldig rolige og milde væremåten som slår an.

Anonymkode: 863c3...230

Skrevet

Har ingen god erfaring med de populære på skolen eller i klassen, aldri oppfattet de som hverken rause, tolerante, snille, empatiske eller noe annet positivt 😅 Men for all del, flott Om det finnes allerighte populære barn også, kanskje trenden har snudd litt... 

Anonymkode: a9c18...120

Skrevet

Jeg har tre barn og ett av dem er veldig populær og godt likt. Han har nok arvet det fra faren, for jeg har aldri hatt noe særlig med venner, verken som barn eller voksen. 

Han har vært sånn siden barnehagen, den alle vil være med. Både den überkule fotballgutten, og han som er så sær at han til slutt ble sendt på spesialskole. 

Det er rundt 15 gutter som ringer på døra jevnlig her. Han er med venner absolutt hele tiden. 

Anonymkode: c645f...b1d

Skrevet

Handler veldig om å ha gode sosiale antenner, tror jeg. God humor, for eks. Og så har de ofte en evne til å holde litt liv rundt seg hele tiden, som de andre gjerne hiver seg med i. 😊

Anonymkode: a5635...13e

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke snille som pleier å være populær da! Det pleier å være en slem person som utestenger de upopulære,å som bestemmer over alle.

Hvilken planet bor du på?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken planet bor du på?

Jeg ser jo dette hver dag på skolen til sønnen min! De populære kommer med stygge kommentarer til de som ikke er populære,de utestenger og bestemmer over de andre. Jeg har også samme erfaring med de som var populære når jeg gikk på skolen.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser jo dette hver dag på skolen til sønnen min! De populære kommer med stygge kommentarer til de som ikke er populære,de utestenger og bestemmer over de andre. Jeg har også samme erfaring med de som var populære når jeg gikk på skolen.

Oj! Min er populær mye fordi han er snill , inkluderende og rund i kantene . Sist jeg snakket med lærer sier de at gutten min er «limet i Guttegjengen» . Han gidder ikke noe drama og er veldig lojal . 

Skrevet
9 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Oj! Min er populær mye fordi han er snill , inkluderende og rund i kantene . Sist jeg snakket med lærer sier de at gutten min er «limet i Guttegjengen» . Han gidder ikke noe drama og er veldig lojal . 

Mente ikke å si at alle populære er slemme,men her vi bor er det hvertfall sånn at de som er populære er ganske ofte ikke snille mot andre.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mente ikke å si at alle populære er slemme,men her vi bor er det hvertfall sånn at de som er populære er ganske ofte ikke snille mot andre.

Jeg tror det handler om at det er store forskjeller fra klasse til klasse. Noen barn er sterke og trygge i seg selv og blir naturlige ledere på en god måte og andre motsatt. Min gutt har vært sånn hele livet . Jeg tror det viktigste er at han helt naturlig forstår at alle har sine styrker og han er veldig flink til å spille på det gode. Han går sin egen vei og det ser de andre opp til. Han har gode venner i alle miljøer. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klart noen må slenge med leppa i en sånn tråd.

Min sønn er ikke bedre eller mer verdt enn andre barn, han er bare midt i røyken bestandig. Og det er underlig å se på som forelder.

Jeg tror ikke heller at han automatisk blir en sosial vinner som voksen, samtidig så får han jo et selvbilde hvor han møter mye positivt og det er jeg glad for.

Jeg synes bare det er litt merkelig hvordan sosiale mekanismer går for seg og hvordan vi finner vår rolle i et felleskap. Han er så innmari kul, hvor kommer det fra? ikke fra meg tror jeg.. Og ikke fra mannen heller.

HI

Min er også innmari kul, men selv ble jeg mobbet halve barneskolen og pappaen er ikke noe spesielt kul, han heller. Men jeg ser veldig mye av mine to brødre i sønnen min. Både utseendemessig, oppførsel og popularitet. Begge brødrene mine var (er) relativt spe og spinkle. Alltid vært de minste i gjengene sine. Men fy, for en respekt og popularitet de har (hatt)! 

Sønnen min er omsorgsfull, empatisk og inkluderende. I bhg beskriver de han som en liten «Gud» blant de andre. Hver dag kommer det barn og spør om de kan bli med oss hjem. Er veldig spent på hvordan det blir på skolen til høsten.

Anonymkode: cd18c...247

Skrevet

Det er som mange sier store forskjeller som ofte kan være forskjellige. I en parallell-klasse er det et godt miljø. Den som er mest populær er den som er snill og inkluderende. Her er klassemiljøet godt og alle er venner på tvers av kunnskapsnivå og interesser. I den andre klassen er den som er mest populær en gutt som er opptatt av fotball (og kun det), der er det en enorm rangstige etter hvor god du er i fotball. Spiller du ikke fotball, snur de ryggen til deg og du får ikke være med i det hele tatt. De som spiller fotball, men ikke er så flinke er livredd for å havne utenfor og er derfor veldig ivrig i å gjøre som lederen sier.     

Da jeg gikk på skolen var de mest populære de som hadde selvtillit. Uheldigvis var den populære gjengen de som var frekke (mot elever så vel som lærere) og ikke brydde seg om skolen (skulket gjerne åpenlyst) og de regjerte ved å holde noen utenfor. Var man skoleflink og inkluderende var man  nederst på rangstigen.  

Anonymkode: 25ddb...ee5

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ofte kan det bli slik at populære mennesker blir høy på seg selv og tillater seg selv å gjøre ting som ikke er OK. Selvsagt er også barn slik satt sammen, men ikke alle. 

Ta kjendiser da, i mitt arbeid har jeg truffet masse kjente mennesker. Noe er tvers gjennom drittsekker, mens andre er så kule og greie at du får lyst å være bestevennen deres. Jeg traff Barack Obama (før han ble president) en gang, og makan til kul og inkluderende fyr. Har også truffet George Clooney, han også utrolig ydmyk og festlig fyr. Så traff jeg en norsk b-kjendis, og hun var så nedlatende og frekk at jeg ble helt sjokkert. 

Mitt poeng, ikke alle takler populæriteten de får, og på et eller annet tidspunkt møter disse folka seg selv i døra. 

På skolen min var de populære noen drittsekker. Ingen av disse har det blitt noe ut av i voksen alder. De er fortsatt på drittsekk nivå og mentalt er de fortsatt 14 år. Homofober og rasistiske. På en gjenforening for et par år siden forsøkte de å være like kule, de falt bare så himla gjennom da de fortsatt var på «kule ting de har gjort i fylla» og «snuten er idiot» historier. 

Anonymkode: 5d7b4...444

Skrevet

De som er kule som små blir gjerne tapere som store.  Den mest populære jenta i 13 åringens gjeng er slem og lite inkluderende. De som er flinke og greie blir ikke populære. Helt feil 

Anonymkode: d9d4f...00b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som er kule som små blir gjerne tapere som store.  Den mest populære jenta i 13 åringens gjeng er slem og lite inkluderende. De som er flinke og greie blir ikke populære. Helt feil 

Skal sørge for å holde mine barns popularitet på en jevnt middels nivå, så de ikke blir tapere som store. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt at du sitter på den absolutte fasiten da

Skrevet

Jeg tenker at det er minst to måter å være "poppulær" på. Den ene er dem som er lederene av de mest poppulære gjengene. På barneskolen er det ofye de som er litt tidlig utviklet, de har ofte mye penger og ting, er ofte ganske gode til å manipulere og styre andre. Ofte er de egoistiske, forstår godt hva andre føler, men bryr seg lite om det så lenge det går bra for dem selv. De styrer gjerne gruppen med frykt for å bli holdt utenfor.

Den andre måten å være poppulær på er de som er morsomme å være sammen med og får andre til å føle seg vell. De har oftere nære venner. Disse forstår også ofte mye av hva andre føler men de bryr seg om andre. Det er oftere disse godtar å ikke være helt på toppen av hirearliet. De spiller andre gode og vennene ønsker å være sammen med dem fodi de har det fint sammen, ikke bare for å klatre i hirearkiet eller av redsel for å bli utstøtt.

Anonymkode: c949a...d73

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan de flinke og greie bli populære. 

Anonymkode: 863c3...230

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...