Gå til innhold

Alle har så perfekte barn, hvorfor har ikke vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei datter på 16 måneder.  Jeg har vært hjemme med henne til nå. Vi har vært aktive, åpen barnehage,  babysvømming,  på lekeplass etc. Jeg har truffet en del mødre. De ser ut til å ha det perfekte barn, som sover når det skal, spiser godt,  etc...Vi sliter med søvn med vår datter.  Mye oppvåkninger. Og så er det det med å amme eller ikke. De skal vissnok ammes til de er minst 2. Jeg klarer ikke det. Jeg klarer heller ikke å bli tynn fort, se sminket ut, kle meg i siste mote. Vårt barn er og vil aldri bli ett instragram baby. Vi klarer ikke å være så perfekte som alle andre vissnok er.

Anonymkode: 28cc3...5a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ooook! 

Så på grunn av alt dette så har ikke du et perfekt barn?

Anonymkode: ac77f...9f4

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ei datter på 16 måneder.  Jeg har vært hjemme med henne til nå. Vi har vært aktive, åpen barnehage,  babysvømming,  på lekeplass etc. Jeg har truffet en del mødre. De ser ut til å ha det perfekte barn, som sover når det skal, spiser godt,  etc...Vi sliter med søvn med vår datter.  Mye oppvåkninger. Og så er det det med å amme eller ikke. De skal vissnok ammes til de er minst 2. Jeg klarer ikke det. Jeg klarer heller ikke å bli tynn fort, se sminket ut, kle meg i siste mote. Vårt barn er og vil aldri bli ett instragram baby. Vi klarer ikke å være så perfekte som alle andre vissnok er.

Dette er et tulleinnlegg?? Eller er du 17 år? 

Instagram baby?? Nei jeg vet ikke hva jeg skal si jeg. 

Tror du bør gå noen runder med deg selv og være takknemlig for det friske barnet du har vært så heldig å få!! 

Anonymkode: 47865...367

Skrevet

Eg har eit barn med epilepsi, eit anna med astma, ingen av borna mine har sove natta gjennom før dei var 3-4-5 år, eg slutta å amme då dei var 7 mnd, det er visst så lenge eg har mjølk. Eg sjølv blir tjukkare og tjukkare for kvar år (kva har forresten størrelsen din med kor perfekte borna dine er?). Ungane er sjuke støtt, sølar seg ut før vi skal ut døra kvar dag, eg klipper dei sjølv med varierande utfall (blir betre og betre då heldigvis). Men gudane skal vite at jammen er mine ungar heilt perfekte for meg. Det det er ingen som skal kome og seie noko anna, og iallfall ikkje eg, mora deira!!! 

Anonymkode: 9e86f...022

Skrevet

Jeg er en uperfekt mamma med uperfekte barn. Men herlighet så glad jeg er i dem! Og så flinke de er! Og så fint vi har det sammen! Den ene er kresen, den andre var over 4 år før det var slutt med bleie og før det ble sovet igjennom på natten. De sliter med noe, er gode til andre ting og har fine personligheter. Som de aller fleste barn! Men det er jo ikke de svake punktene man skryter av på barseltreff eller legger ut på insta. 

Slapp av, ignorer andres skryteinnlegg og nytt akkurat ditt barn som ikke er lik noen andres!

Anonymkode: 4cee4...74c

Skrevet

Babyen er perfekt for deg HI, med våkenetter og det hele. Jeg er sikker på at du aldri i verden ville byttet den bort mot noen andres.

Skrevet

Ta en laaang titt på babyen din! Hva føler du når du ser på ham eller henne? Kan det være du har et snev av barseldepresjon?

Jeg hadde forøvrig en baby som «aldri» sov, ble flaskematet, og jeg bodde i løse og komfortable klær komplimentert med rottereir på hodet som brukte år og dag på å slutte og røyte. Men ungen var da perfekt likevel. Jeg var så sliten og frustrert til tider at jeg skrek inn i puta mi på et lukket rom (vekke fra babyen, den fikk ikke med seg dette til de som får panikk nå). Men så ble han 2 og ting ble litt bedre, så tre og det hjalp enda mer, så fire og han begynte sove litt lenger enn til tre på natta, så var han plutselig skolegutt og sov til seks om morgenen. Nå er han ni og må vekkes om morgenen, spiser godt og sovner lynraskt. 

«Perfekt» har han vært hele veien ;)

Anonymkode: fde29...9cf

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bry seg om hva andre gjør og mener?  Viktigste er at dere har det bra sammen. Og for deg er dattera di perfekt❤

Anonymkode: 58976...f42

Skrevet
Akkurat nå, Nyttårs barn skrev:

Babyen er perfekt for deg HI, med våkenetter og det hele. Jeg er sikker på at du aldri i verden ville byttet den bort mot noen andres.

Vel... Jeg hater å skrive dette. Det er så tungt. Alle de andre får alt til. Deres babyer sover, spiser fint, er alltid lykkelige og glade. Vår datter? Hun er ikke alltid glad. Vi prøver alt vi kan for at hun skal ha det bra. Alle andre får det til. Vi klarer ikke jobben som foreldre. 

Skrevet

Tror du seriøst at alle andre babyer alltid er glade? Alltid sover når de skal og alltid vil spise det de får servert. 

Voks opp og innse at livet er mer enn glansede bilder på Instagram og korte møter på barseltreff. 

Du skal jammen få et tøft liv. 

Anonymkode: 3ba0a...99e

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel... Jeg hater å skrive dette. Det er så tungt. Alle de andre får alt til. Deres babyer sover, spiser fint, er alltid lykkelige og glade. Vår datter? Hun er ikke alltid glad. Vi prøver alt vi kan for at hun skal ha det bra. Alle andre får det til. Vi klarer ikke jobben som foreldre. 

Jeg er litt usikker på om du er seriøs? For hvis dette er din oppfatning, har du enten svært få å sammenlikne med, eller opplevelsen din er farget av at du selv har problemer med tungsinn.

Du har ikke møtt noen av mine som smårollinger, det er i alle fall sikkert. Våre har ikke vært gode sovere, og humøret har vært meget skiftende som naturlig er for en liten tass som ikke har lært seg følelsesregulering ennå.

Hvis du sliter så med følelsen av å ikke få det til, ville jeg tatt opp problemet på helsestasjonen. Jeg tror det er langt mer sannsynlig at tankene dine spiller deg et puss, enn at du gjør så mye feil som forelder. 

Skrevet
Akkurat nå, Mostly Harmless skrev:

Jeg er litt usikker på om du er seriøs? For hvis dette er din oppfatning, har du enten svært få å sammenlikne med, eller opplevelsen din er farget av at du selv har problemer med tungsinn.

Du har ikke møtt noen av mine som smårollinger, det er i alle fall sikkert. Våre har ikke vært gode sovere, og humøret har vært meget skiftende som naturlig er for en liten tass som ikke har lært seg følelsesregulering ennå.

Hvis du sliter så med følelsen av å ikke få det til, ville jeg tatt opp problemet på helsestasjonen. Jeg tror det er langt mer sannsynlig at tankene dine spiller deg et puss, enn at du gjør så mye feil som forelder. 

Jeg beklager og jeg beklager igjen. Ikke engang dette får jeg til. 

Vi prøver med henne, vi er engasjerte foreldre. Men vi er ikke som dem. Ja, det er ille å sammenligne med bilder på SoMe. Jeg bare ser ikke slutten på dette. Alt er en kamp, strev. Vi drukner i det mens alle andre ser ut til å den beste tiden av sitt liv. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her tar du feil. Andre får ikke til alt og andres babyer er ikke alltid glade, fornøyde og sover igjennom.

Du er sliten og motløs og føler på en form for utilstrekkelighet, noe alle vi andre også har gjort med babyene våre.

Ta deg en tur til legen med babyen for å utelukke at noe er galt og snakk med helsesøster om tankene dine, for dette har de vært borte i før.

Skrevet

Jeg hadde masse masse melk. Nok til tvillinger. Men vesla ville ikke ha pupp etter 8 mnd. Nektet pupp fullstendig. Så jeg begynte å pumpe meg men det hjalp veldig lite. Melkeproduksjonen gikk ned 😖 Måtte begynne med flaske og det var surt!!!

Hun liker ikke å sitte i vogn. Gråter hele veien mens vi går tur, helt til jeg tar henne opp. Da er hun fornøyd. 

Vesla har dårlig appetitt, ingenting hun liker å spise. Så jeg strever etter å lage mat med masse smak og div urter og prøver meg frem, for NOE må hun vel like??? 

Jeg kunne skrevet mye mer.....

Så ja, jeg har det "perfekte" barn. 😄

Anonymkode: dc105...177

Skrevet

Nei, vet du hva!

Sett deg ned og se på babyen din, og så tenker du hvor ufattelig heldig du er som har fått akkurat den babyen! 

Og går ikke denne følelsen over må du ta deg en tur til helsesøster eller lege eller noe, for kanskje det er fødselsdepresjon.

Ingen babyer er instagrambabyer. Barn har ikke noe på Instagram å gjøre! 

Mitt første barn gråt «hele» tiden til han var 3 mnd. Måtte sove i armene mine, på natta hang han i puppen, jeg fikk knapt søvn. Det tok flere mnd før han drakk uten at jeg gråt av smerte. Men vet du hva? Han er perfekt på alle måter!! 

Anonymkode: 4d332...af8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, vet du hva!

Sett deg ned og se på babyen din, og så tenker du hvor ufattelig heldig du er som har fått akkurat den babyen! 

Og går ikke denne følelsen over må du ta deg en tur til helsesøster eller lege eller noe, for kanskje det er fødselsdepresjon.

Ingen babyer er instagrambabyer. Barn har ikke noe på Instagram å gjøre! 

Mitt første barn gråt «hele» tiden til han var 3 mnd. Måtte sove i armene mine, på natta hang han i puppen, jeg fikk knapt søvn. Det tok flere mnd før han drakk uten at jeg gråt av smerte. Men vet du hva? Han er perfekt på alle måter!! 

Et par ting til...

Man «skal» ikke amme til barna er 2 år. Man ammer så lenge man klarer det, hsr nok melk, orker, osv. Du har ammet lenge og kan slutte med god samvittighet hvis du vil det! Du har vært flink som har gitt babyen en god start. Du har også vært flink til å ta baby med ut blant andre barn. 

Du trenger ikke være tynn, nysminket og gå med siste mote heller! Vær ren og pen, så har du kommet langt!

Jeg tror egentlig hele grunnen til dette er at du har et dårlig selvbilde. Du sammenligner deg med andre og tror du ikke er god nok, men vet du hva? DU er den mest perfekte personen i babyen ditt sine øyne! Ingen kan måle seg med deg! 

Slutt å sammenlign deg med Instagram... hvor mye sannhet tror du det er i et instagrambilde? Det er få som deler hvordan virkeligheten er.. 

Kan være jeg svarte litt krast, beklager det.. Sender deg en klem, og så håper jeg du driter i hvordan alle andre gjør ting, for det høres ut som du er en veldig flink mamma!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke min hensikt å legge sten til byrden, men du trenger hjelp om du ser på situasjonen som så håpløs. Det kan være du går med ubehandlet fødselsdepresjon som gjør tankene dine mørkere enn de ellers ville vært. Uansett kan dere henvende dere til helsestasjonen. Det er naturlig å være usikker i blant, men dere trenger ikke å holde ut alene når følelsen av utilstrekkelighet blir så omfattende. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi prøver med henne, vi er engasjerte foreldre. Men vi er ikke som dem. Ja, det er ille å sammenligne med bilder på SoMe. Jeg bare ser ikke slutten på dette. Alt er en kamp, strev. Vi drukner i det mens alle andre ser ut til å den beste tiden av sitt liv. 

Syns du skal be legen om hjelp. For hvis du ikke overhodet klarer å nyte livet med barnet ditt, og bare sammenligner deg med utopiske fremstillinger på Instagram, da låter det som om du er i ferd med å utvikle en depresjon. Husketips: livet leves innenfra, i opplevelsene av hvordan det er å ha ditt barn og din hverdag. Det leves ikke på en scene der du og familien skal begloes og ta dere godt ut fra andres synsvinkel.

Anonymkode: 3632c...16e

Skrevet

Ting går sjelden så på skinner hele tiden for andre heller, det bare virker sånn utenfra. Her har vi to helt perfekte barn. Den ene slet veldig med søvn lenge og begge har refluks og tar medisin for det. Det ene barnet har alktid vært krevende og strevd med oppmetksomhet, konsentrasjon og regulere følelser, som 8 åring fikk hun diagnosrn adhd. Fortsatt en helt perfekt jente! Amming: du ammer så lenge som det er naturlig, mulig og lystbetont og om det er til barnet er 6 mnd eller 36 mnd er like ok begge deler. Kos deg med ungen din og ikke bry deg om hvor lykkelige alle andre ser ut på sosiale medier, de har også sine utfordringer, dårlige dager og usikkerhet. 

Anonymkode: bed56...15c

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg ville gått til fastlegen og fått henvisning til psykolog i morgen den dag. Dette trenger du skikkelig hjelp med, for slik skal det ikke være. 

Ps. Jeg ville gått for skikkelig terapi, å snakke med helsesøster blir for puslete. 

Anonymkode: 7b4bf...123

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Send ungen i bhg 😉 Der får de herja og lekt. Får spiserutiner. Lærer mye der. Så får du puste litt. 

Anonymkode: bbfb3...afa

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle de andre ? Er det 2 barn du kjenner til? For seriøst alle har noe de sliter med . Alle. Småbarnsperioden er slitsom. Det er det som er normalen. ❤ Ja, vi eldre mammaer her ler kanskje litt av galskapen. For vi kjenner mange som har det slik som oss. Noen sliter med søvn. Andre sliter med spising. Huset står på hodet. Og de " perfekte " babyene griner og er sure de også.  Og de som griner og ikke sover, er jaggu perfekte de også 😁

Første barnet er noe helt spesielt. Det er mye man skal igjennom. Med andremann går det som en lek. Da har man fått erfaring 😊

Har du hatt litt tid for deg selv? Vært sammen med venninner ? Nå har du vært leeeenge i denne " baby" perioden. Livet må handle om mer enn bare barnet. Jeg nevnte barnehageplass.. Det begynner kanskje til høsten? Det blir fint for dere alle det altså 😊 

Anonymkode: bbfb3...afa

Skrevet

Det er en tøff tid når barna er små. For meg var den forferdelig! Jeg klarte ikke nyte småbarnstiden. Dels hadde jeg fødselsdepresjon, men jeg tror også at det var andre ting som påvirket. Det er ganske enkelt heavy å plutselig ha et annet lite menneske å ta seg av. Og du, alle andre får det ikke perfekt til. Og SoMe skal du hvertfall ikke stole på. 

Anonymkode: 2fa29...b59

Skrevet

Høres ut som du kanskje kunne hatt utbytte av litt hjelp fra helsestasjonen. Anbefaler deg å oppsøke dem og fortelle hvordan du føler det. 

Og PS. Ingen har perfekte barn. Eller rettere sagt, alle barn et perfekte ☺️ Vår datter sov ikke de første tre årene uten å bli ammet eller trillet, og fikk senere en diagnose som forklarte alle vanskene hun hadde som liten. Nå er hun ti år og sliter med mye forskjellig, men er likevel helt perfekt! 

Og vet du hva, det er sjelden folk legger ut historier og bilde sv skrikende snørrete vanskelige barn på some. Det betyr ikke at ungene aldri skriker, har snørr eller er vanskelige. 

Anonymkode: 51c81...311

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du er helt utrolig utslitt av lite søvn og langvarig hjemmeperiode. Få deg litt avlastning 

Anonymkode: fd42e...10d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...