Gå til innhold

Gjest a 76

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, a 76 skrev:

Da får vi være uenige om det. Vi lærer vel ikke oss selv at når vi går i bryllup, så er det helt riktig å gi bare til den vi kjenner, fordi det er mest riktig av hensyn til fattigdomsproblematikken? Jeg kan virkelig ikke akseptere argumentasjonsrekken din. Men det kan vel heller ikke du med min😅

Giftet bursdagsbarna seg med hverandre,siden du sammenligner de med et brudepar? Eller skulle bursdagsbarna dele gavene slik som et brudepar gjør? Blir kanskje litt vanskelig da bursdagsbarna ikke bor sammen (regner jeg med)?

Merkelig sammenligning...

Anonymkode: f91dd...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var heller ikke en random gutt hun hadde bursdag med. Det var en av hennes beste venner i barnehagen. At foreldre tenker at den vi ikke har møtt, skal vi ikke gi gave til, synes jeg er uhørt. Nå vet jeg, klok av skade, at dette er en praksis som mange av dere lever godt med. Så da blir det ingen flere fellesbursdager med ukjente gjester heretter😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, a 76 skrev:

Da får vi være uenige om det. Vi lærer vel ikke oss selv at når vi går i bryllup, så er det helt riktig å gi bare til den vi kjenner, fordi det er mest riktig av hensyn til fattigdomsproblematikken? Jeg kan virkelig ikke akseptere argumentasjonsrekken din. Men det kan vel heller ikke du med min😅

Du ser ikke forskjellen på voksne og barn? Eller en bursdag og et bryllup? Det er praksis i de bryllupene jeg har vært i å gi en gave til paret, ikke en gave til bruden og en separat til brudgommen. Dessuten er det også fullt ut akseptert å gi etter evne, eller til og med ikke gi bryllupsgave i det hele tatt om paret som gifter seg vet om at venner sliter økonomisk og ellers ikke kan komme.

Men for barn blir det anderledes. Å velge løsninger som i mange tilfeller vil utelukke de fattigste barna, det er det ingen pedagogikk i... som du visstnok er så opptatt av.

Hvem av de 10-20 barna i din datters bursdag tror du var fattige? Har du tenkt på det?

Anonymkode: a72b4...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Giftet bursdagsbarna seg med hverandre,siden du sammenligner de med et brudepar? Eller skulle bursdagsbarna dele gavene slik som et brudepar gjør? Blir kanskje litt vanskelig da bursdagsbarna ikke bor sammen (regner jeg med)?

Merkelig sammenligning...

Anonymkode: f91dd...e00

Nei, du deler gaven i to og sier hversågod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du ser ikke forskjellen på voksne og barn? Eller en bursdag og et bryllup? Det er praksis i de bryllupene jeg har vært i å gi en gave til paret, ikke en gave til bruden og en separat til brudgommen. Dessuten er det også fullt ut akseptert å gi etter evne, eller til og med ikke gi bryllupsgave i det hele tatt om paret som gifter seg vet om at venner sliter økonomisk og ellers ikke kan komme.

Men for barn blir det anderledes. Å velge løsninger som i mange tilfeller vil utelukke de fattigste barna, det er det ingen pedagogikk i... som du visstnok er så opptatt av.

Hvem av de 10-20 barna i din datters bursdag tror du var fattige? Har du tenkt på det?

Anonymkode: a72b4...002

Du unngår konsekvent å tenke at gaven ikke trenger å være ræl fordi den er billig. Hvilke alder er det på dine barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, a 76 skrev:

Nei, du deler gaven i to og sier hversågod. 

Som pedagog med master burde du vite at det heter værsågod - uten h...

Anonymkode: f91dd...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som pedagog med master burde du vite at det heter værsågod - uten h...

Anonymkode: f91dd...e00

Hahaha!!!! Ok, nettroll og haters der ute. Tenk på barna først. Nå er jeg ferdig snakka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, a 76 skrev:

Du unngår konsekvent å tenke at gaven ikke trenger å være ræl fordi den er billig. Hvilke alder er det på dine barn? 

Alder på mine barn har ingenting med saken å gjøre. Du unngår konsekvent å forholde deg til det problemet gave til barn man ikke en gang kjenner kan føre til.

Jeg tror ærlig talt det er bedre for barna å lære at de ikke alltid må få likt, at de ikke trenger å få gaver fra ukjente, og at det er helt greit... enn å lære barna at absolutt alt må være "likt", for da er de forutbestemt langt flere skuffelser enn du som foreldre noengang kan beskytte dem mot.

Foreslår at du legger ut en lang liste med gaver som ikke er ræl som koster maks 25 kroner, så kan de det er aktuelt for velge og vrake.

Anonymkode: a72b4...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min datters hittil fem år som skolebarn, har det hele veien vært operert med fellesbursdager for klassen. A: fordi de er en stor klasse med 2/3 jenter, slik at det på alle mulige måter ville blitt rart om alle skulle feire hver for seg (og jenteforeldrene i beste fall uansett måtte be en uhorvelig mengde jenter, mens gutteforeldrene slapp unna med en akkurat passe stor gruppe - for ikke å snakke om selskapshyppigheten, for ca halve klassen er født i juni). B: fordi det er billig og enkelt. Ber man hele klassen får man låne gymsalen gratis, og er man tre-fire-fem stykker slipper man unna med en høyst overkommelig kostnad og lite arbeid. Og det kan faktisk være vel så morsomt og stas som når det er en. Ungene driter i om det er lekeland eller gymsalen, de herjer og løper og hyler og bærer seg uansett.

MEN: jeg synes det virker helt rart å skulle be inn "utenforstående" et sånt selskap. Felles feiring er for meg ensbetydende med felles gjester, og da er det jo naturlig å feire med en man har en krets til felles med, sammen med denne kretsen. I de fleste tilfeller altså en skoleklasse eller avdeling i barnehagen. Det er jo litt av poenget med en sånn fellesfeiring tenker jeg, at det er den samme gjengen som ville blitt samlet uansett, og at man bare slår sammen to anledninger. Så kan man heller ha en liten privatfeiring for de to-tre man ville be inn i tillegg. Jeg ser jo for meg at hvis min datter skulle be to venner hun ikke går på skole med inn i et selskap som består av hele klassen hennes, ville det fort ført til en litt ekkel lojalitetskonflikt for henne dersom de to ekstra innbedte ikke naturlig skled inn i gjengen.

Når det er sagt, så kjøper man selvsagt gave til alle bursdagsbarna - men som mor ville jeg også syntes det var rart om min datter ble bedt som en sånn "ekstra" i en fellesbursdag der vi kun kjente den ene jubilanten. Jeg ville kjøpt gave, men jeg ville stusset  fælt på hvorfor hun ble invitert i bursdagen til noen hun ikke kjente.

Og sist men ikke minst: hva i all verden er det for noe imbesil-opplegg å gjøre gaveutdeling til en stor, offentlig greie? Er det ungene som synes det er kjempegøy (newsflash: nei, det er det faktisk ikke - ungene synes det er akkurat like gøy å stå og rive av papiret fortløpende når gjestene kommer, gløtte i to sekunder på gaven, si takk med stor innlevelse og så hive seg over neste), eller kan det muligens være noen overentusiastiske foreldre som skal lage seremonier av ALT? Må du på død og liv ha selskapsleker - så heng opp et laken og lek fiskedam. heng på noen sure sokker og sko på fiskestanga, deretter en godtepose til hvert barn. Det er gøy, alle ungene får noe, ingen trenger å føle seg uthengt, og mor får tilfredsstilt sitt behov for en foreldrestyrt aktivitet. Det er ingen av gjestene som synes det er gøy å se på at bursdagsbarnet åpner alle pakkene etter tur - verken de som blir pinlig berørt av at alle skal se hva de har gitt eller ikke gitt, eller de som ikke kunne brydd seg mindre men heller vil finne på noe mer givende. Sett heller opp et gavebord så ungene kan beundre gavene i fred og ro etterpå, hvis det er så forbaska viktig at alle ser hva ungen har fått.

Jo, og forresten - uansett slik eller sånn så er det hinsides sært å begynne å lage en fordelingsnøkkel for utgiftene basert på hvilke av gjestene som gav gaver til hvem av jubilantene og verdien av disse. Gaver er ikke betaling for å få lov til å komme. Hvem som får gaver av hvem er helt fullstendig irrelevant når man fordeler kostnader.

Anonymkode: 60c34...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a 76 skrev:

Haha. Du, det gikk faktisk kjempegreit 🙂

Ja, de var vel høflige og sosialt oppegående nok til å jatte med. Jeg kan nesten garantere deg at de fikk seg en god latter etterpå. 

Du ser jo av denne tråden at ingen (?) er enig med deg i utregningen av antall gjester kontra gaver, så jeg tipper at din henvendelse ang å få penger av dem har gjort seg bemerket, foråsidetsånn. 

Anonymkode: 19acd...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, a 76 skrev:

Hahaha!!!! Ok, nettroll og haters der ute. Tenk på barna først. Nå er jeg ferdig snakka. 

Ta deg sammen. Folk er ikke nettroll og haters bare fordi de ikke er enig med deg

Anonymkode: e8bb0...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du helt seriøst bedt om penger fra de foreldrene som ikke kjøpte gave til ditt barn?🤔🙄 Hvordan gikk du frem da? Hva sa du, og hvordan begrunnet du det? Og hvor mye ba du om? Dette er fryktelig flaut, det må jeg bare si.. Hva sa foreldrene til det andre bursdagsbarnet? Både ang gavene og tilbakebetalingen?

Dette må jo ende opp som en klassisk dib-tråd, jeg kan ikke tro noe annet!👌😂

Anonymkode: bbe5f...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du helt seriøst bedt om penger fra de foreldrene som ikke kjøpte gave til ditt barn?🤔🙄 Hvordan gikk du frem da? Hva sa du, og hvordan begrunnet du det? Og hvor mye ba du om? Dette er fryktelig flaut, det må jeg bare si.. Hva sa foreldrene til det andre bursdagsbarnet? Både ang gavene og tilbakebetalingen?

Dette må jo ende opp som en klassisk dib-tråd, jeg kan ikke tro noe annet!👌😂

Anonymkode: bbe5f...e99

Det er tross alt ikke så ille🙈hun ba foreldrene til det andre bursdagsbarnet om å betale mer, siden deres barn fikk flere gaver. Galt nok det, altså😂

Anonymkode: 19acd...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så selve meningen med en bursdag er altså gaven? Så har du ikke råd til en gave kan du bare la være å komme i bursdagen? Jeg jobber som lærer, og jeg er da altså så upedagogisk at jeg lar de som ikke har råd til gave få komme i selskap. Samtidig er jeg så upedagogisk at jeg ikke har pakkelek, for å ikke synliggjøre forskjeller på både gaver og penger i konvolutter. Jeg har hatt flere felles bursdager, der hvor søsken av det andre bursdagsbarnet har hatt med en venn eller to, og jeg har likevel delt 50/50. Bursdag handler om å dele dagen med venner og ha det gøy! Hvem som betaler hva eller får hva burde vel ikke ha så mye å si? 

Anonymkode: 2ccb8...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, a 76 skrev:

For det er bare ikke RETT. Skal vi lære barn en ting eller to om rettferdighet og dele, være inkluderende, nysgjerrige på folk de ikke kjenner og rause, går vi ikke foran med et godt eksempel ved å kjøpe kun gave til den vi kjenner.

Man forbereder barnet sitt på at her kommer barn som vi ikke kjenner , og at man da ikke kan forvente å få gave av disse , men at den man feirer sammen med kjenner disse barna , og derfor får gave fra dem. Det er helt ok, og ikke urettferdig .

Ellers reagerer jeg en smule på at en som kaller seg pedagog, og er så opptatt av gaver og rettferdighet, velger å ha pakkeleken i en bursdag. En lek som kan være svært sårende for både den som får lite og den som ikke har råd til å gi så mye, og for den som gir gave som ikke mottakeren liker, alt blir avslørt for alle. Huff, dårlig pedagogisk planlagt.

Anonymkode: c3063...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp i alt dette pedagogikksnakket ditt glemmer du jo helt å være mamma. Som mamma er det min jobb å forberede barna mine på den verden de skal møte. Den er full av forskjellige folk som oppførere seg forskjellig og har ulike verdier. Og det er faktisk HELT greit!

Vi har hatt fellesbursdag med "ekstravenner" vi også. For meg er det da en selvfølge å forberede mitt barn på at Mari har invitert Emma og Kari som du ikke kjenner. Det er ikke sikkert de har med gave til deg, de kjenner deg jo ikke. Helt ok for mitt barn da hun var forberedt.

Som oppegående voksen burde du tenkt deg til at dette kunne skje. Vi har selv alltid gitt til begge jubilanter selv når det er noen vi ikke kjenner, men skjønner godt at ikke alle tenker likt.

Anonymkode: 50e37...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2019 den 4.44, a 76 skrev:

Bedt i felles bursdag, sa du? Vet ikke om du skal kjøpe gave til den andre, sa du? Til dere foreldre som forsatt lurer: Dere skal kjøpe gave til alle barn!! Da kjøper dere bare litt mindre på hver. Som førskolelærer føler jeg at jeg må komme med et oppdragervarsel, veilede foreldre og si det høyt og tydelig. Det er helt uakseptabelt å komme til bursdag, ofte være med selv også, som av en eller annen merkelig grunn har blitt en økende tendens i vår generasjon curling-foreldre, spise godt av både pølser, drikke og kaker, og bare ha kjøpt gave til EN???Hvordan tror dere dette føles for et barn i en pakkelek? Hvilke signal sender dette til de barna som henter gaver til bare den ene fra gavebordet?? Hvem tror dere er med i dette spleiselaget,som deres inviterte pode får bli en del av (og kanskje også du selv?) Hvordan skal foreldrene dele utgiftene fra selskapet hvis det skal bli så uoversiktelig??

I dag hadde datteren min sin første fellesbursdag med en gutt fra barnehagen. De ble 6 år begge to på samme tid, og vi bestemte oss for å slå oss sammen siden de skulle be barnehagegruppen. Vi foreldre delegerte og kjøpte inn. Det ble bedt inn 5 barn utenom fra guttens side, og 2 barn utenom fra min datters side.

Da bursdagen kom viste det seg at disse 5 IKKE hadde med gave til min datter. En kom til og med med en kjempediger gave til gutten, men ingenting til henne. I en pakkelek ble dette uhyre kleint.

Nå sitter jeg her og føler meg nesten lurt. Siden jeg både laget kort til disse 5 ekstra, kjøpte inn mest, bakte mest, og kjøpte pølsene og godteposer, føler jeg at jeg må kreve inn en sum fra guttens foreldre. Da holder det ikke å ha stått for brusen og en kake. Så oppfordringen til dere som mener at man bare skal kjøpe til den man kjenner: Dere KJENNER ikke åpenbart hele historien. Det er direkte frekt å ikke komme med gave til begge. Man skal være veldig god i brøkregning for å finne ut kostnadene som skal trekkes av for mat til ekstra inviterte,med foreldre. Hvis det er så vanskelig å ta med gave til et barn man "ikke kjenner", bør man tenke over det etiske og moralske: hva lærer man barn i f.eks en pakkelek. Og det økonomiske etiske: Er det riktig å forsyne seg når du ikke vet hvem som har kjøpt det? Det er lettere med inngangspenger til lekeland. Da betaler foreldre som har bedt ekstra, for de ekstra. Men vanlige bursdager er ikke så enkelt.

Så, skjerp dere! Hvis du kommer i fellesburdag, må du kjøpe flere gaver. Hvis du ikke klarer det eller får deg til å gjøre det: la være å komme.

Eh .. Ei curlingmor sjæl kanskje ? Da får du lære barnet ditt at slik er verden. Urettferdig. 

Neida. Jeg eeeer faktisk enig med deg i én ting. Man tar med gave til begge barn. Selvfølgelig. Jeg skjønner ikke at noen har hjerte til å drite i å kjøpe til det andre barnet. Kjøp en pakke hårstrikker da. Etter eller annet. 

Jeg syns det er dårlig av deg HI, å kalle meg for en curligforelder fordi jeg blir med barnet mitt i selskap. Du skriver om barnehagebarn, da må du regne med at så små barn kan være utrygge i store selskap. At DU ikke skjønner det... Jeg blir litt skuffet. 

Du er så negativ og dømmende. Kanskje du burde se på deg selv først, før du er så ekkel mot andre. 

Anonymkode: 677fb...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opp i alt dette pedagogikksnakket ditt glemmer du jo helt å være mamma. Som mamma er det min jobb å forberede barna mine på den verden de skal møte. Den er full av forskjellige folk som oppførere seg forskjellig og har ulike verdier. Og det er faktisk HELT greit!

Vi har hatt fellesbursdag med "ekstravenner" vi også. For meg er det da en selvfølge å forberede mitt barn på at Mari har invitert Emma og Kari som du ikke kjenner. Det er ikke sikkert de har med gave til deg, de kjenner deg jo ikke. Helt ok for mitt barn da hun var forberedt.

Som oppegående voksen burde du tenkt deg til at dette kunne skje. Vi har selv alltid gitt til begge jubilanter selv når det er noen vi ikke kjenner, men skjønner godt at ikke alle tenker likt.

Anonymkode: 50e37...1aa

Dette.  Takk 😊

Anonymkode: 677fb...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, a 76 skrev:

Og her gikk det kjapt fra hvitt til svart, ja! 😄 .... Jeg kommer ALDRI til å synes det er greit at barn som feirer bursdagen sin ikke får gave, eller at felles bursdager blir til et skjevt gavegilde, for slik er verden. 

Jeg tror de aller fleste vil være enige med deg, i at hvis du har to femåringer som har gledet seg så mye til bursdag som bare 5-åringer kan, og du har 7 gester, og det ene barnet får 5 av presangene, mens den andre bare får to, så kan det barnet som fikk minst bli lei seg. Det er ikke noe hyggelig for den 5-åringen. Så jeg er heller ikke enig i at man skal være hard og si «dette må du bare tåle ungen min. Sånn er livet.» Det blir for krasst. 

Folk her er uenig med deg litt av prinsipp, fordi du virka så utrolig ustabil i hovedinnlegget, der du blander det ene argumentet med det andre og what not...

Og så handler dette egentlig om hvem som hadde ansvaret for at det ikke blir slik til å begynne med. Du ble sjokkert, fordi du tok det som en selvfølge at alle andre tenkte som deg, men så gjorde de ikke det, og det var datteren din som betalte prisen. Det er selvfølgelig veldig sårt. Likevel fremstår det som rart at løsningen du kommer opp med, er å kreve inn penger for «ekstra foreldre» for å gjenopprette en slags ære.

Det som er den vanligste praksisen i Norge (slik jeg har skjønt), er at foreldrene på forhånd sørger for at gavefordelingen blir nogenlunde jevn, som regel ved å invitere like mange gjester til hver side. Eller ved å invitere felles venner som vil gi gaver til begge to. Hvis noe annet enn dette skal skje, så avtaler man spesielt om dette. 

Jeg får på følelsen at dette egentlig handler om kulturforskjeller? Og at du ikke visste hvordan dette pleier å foregå? 

Det er helt greit, og selvfølgelig veldig sårt, bare prøv å unngå å skyt på alle andre. Da tror jeg du kommer mye lengre.

Anonymkode: 65092...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, a 76 skrev:

 Det handler om at den gesten ved å gi til bursdagsbarn- begge bursdagsbarn blir en god opplevelse og læring i rettferdighet og inkludering. 

Vel.. jeg synest så tydelig jeg leste i et tidligere innlegg fra deg at barnebursdager ikke var arena for læring... eller gjaldt det bare når andre ville lære barna at vi/mennesker ikke alltid blir behandlet likt i livet?

Anonymkode: 624b4...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som reagerer på ordet bursdagshøytid benyttet av HI?

Jeg tenker det er vanlig folkeskikk å ta med en oppmerksomhet når man er invitert til bursdag og de gangene JEG har blitt invitert i felles voksenbursdagsfester (som stort sett er en eller annen unnskyldning for å arrangere en fest :) ), gir jeg jo en liten oppmerksomhet til dem jeg også ikke kjenner så godt (eller aldri har møtt). Som en flaske vin eller lignende. 

Men du tar jo helt av HI! Dersom dette er en dag du vektlegger så mye at du opphøyer det til høytid...noe som etter mine begreper er riv-ruskendes, er vel første bud at ditt lille vidunder ikke bør dele dagen sin med noen, for å devaluere høytidseffekten? For å realitetsorientere deg: et er en gjeng med unger i høygir som propper i seg pølse, is, brus og kake, hvor de 20+ plastikkeffektene fra NILLE/ToysRUs perverst pakket inn i glanset papir flyter omkring. Hvor lenge blir de lekt med? 5 minutter før de går i søpla?

Alvorlig talt! Ungene tar IKKE skade av å ikke få gaver fra alle, også i en arrangert pakkelek går det bra. De legger knapt merke til det engang, og om de gjør det er de ALT FOR opptatt av å få ting. Og om du ikke har råd/lyst til å legge ut type 200 kroner for ekstra pølse og kake til fem ekstra unger er du lite raus sjøl, og bør jaggu ikke kaste den første steinen her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så problemet her er egentlig at du gikk i minus på hele selskapet? 🤔 det er tydelig at du har finregnet på det. Det er vanlig å kjøpe gave til den som er vennen. Selv om man slår sammen selskapet, så kan man ikke forvente at alle skal kjøpe dobbelt opp med gaver. Du er åpenbart skuffet over at ikke datteren din fikk flere gaver enn du forventet, og det er jo bare smålig av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2019 at 4:44 AM, Guest a 76 said:

Bedt i felles bursdag, sa du? Vet ikke om du skal kjøpe gave til den andre, sa du? Til dere foreldre som forsatt lurer: Dere skal kjøpe gave til alle barn!! Da kjøper dere bare litt mindre på hver. Som førskolelærer føler jeg at jeg må komme med et oppdragervarsel, veilede foreldre og si det høyt og tydelig. Det er helt uakseptabelt å komme til bursdag, ofte være med selv også, som av en eller annen merkelig grunn har blitt en økende tendens i vår generasjon curling-foreldre, spise godt av både pølser, drikke og kaker, og bare ha kjøpt gave til EN???Hvordan tror dere dette føles for et barn i en pakkelek? Hvilke signal sender dette til de barna som henter gaver til bare den ene fra gavebordet?? Hvem tror dere er med i dette spleiselaget,som deres inviterte pode får bli en del av (og kanskje også du selv?) Hvordan skal foreldrene dele utgiftene fra selskapet hvis det skal bli så uoversiktelig??

I dag hadde datteren min sin første fellesbursdag med en gutt fra barnehagen. De ble 6 år begge to på samme tid, og vi bestemte oss for å slå oss sammen siden de skulle be barnehagegruppen. Vi foreldre delegerte og kjøpte inn. Det ble bedt inn 5 barn utenom fra guttens side, og 2 barn utenom fra min datters side.

Da bursdagen kom viste det seg at disse 5 IKKE hadde med gave til min datter. En kom til og med med en kjempediger gave til gutten, men ingenting til henne. I en pakkelek ble dette uhyre kleint.

Nå sitter jeg her og føler meg nesten lurt. Siden jeg både laget kort til disse 5 ekstra, kjøpte inn mest, bakte mest, og kjøpte pølsene og godteposer, føler jeg at jeg må kreve inn en sum fra guttens foreldre. Da holder det ikke å ha stått for brusen og en kake. Så oppfordringen til dere som mener at man bare skal kjøpe til den man kjenner: Dere KJENNER ikke åpenbart hele historien. Det er direkte frekt å ikke komme med gave til begge. Man skal være veldig god i brøkregning for å finne ut kostnadene som skal trekkes av for mat til ekstra inviterte,med foreldre. Hvis det er så vanskelig å ta med gave til et barn man "ikke kjenner", bør man tenke over det etiske og moralske: hva lærer man barn i f.eks en pakkelek. Og det økonomiske etiske: Er det riktig å forsyne seg når du ikke vet hvem som har kjøpt det? Det er lettere med inngangspenger til lekeland. Da betaler foreldre som har bedt ekstra, for de ekstra. Men vanlige bursdager er ikke så enkelt.

Så, skjerp dere! Hvis du kommer i fellesburdag, må du kjøpe flere gaver. Hvis du ikke klarer det eller får deg til å gjøre det: la være å komme.

kjøper kun til den vi er bedt til, og hvis jeg ikke kjenner de andre,så er det urimlig at jeg skal kjøpe gave til de

Anonymkode: 74a70...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Gjest a 76 skrev:

Og her gikk det kjapt fra hvitt til svart, ja! 😄 .... Jeg kommer ALDRI til å synes det er greit at barn som feirer bursdagen sin ikke får gave, eller at felles bursdager blir til et skjevt gavegilde, for slik er verden. 

Du som skal være så inkluderende....Du skriver at:" Jeg kommer ALDRI til å synes det er greit at barn som feirer bursdagen sin ikke får gave...". Vi har vel tidligere hatt en diskusjon anngående barn som har foreldre som ikke har råd til å gi gaver. Noen familier har så dårlig økonomi. Flesteparten ble enige om at gaven var ikke det viktigste, det var viktigere at barna kom og ble inkludert. Men de barna synes du ikke har noe å gjøre en bursdagsselskap, siden de ikke kommer med gave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dumi skrev:

Du som skal være så inkluderende....Du skriver at:" Jeg kommer ALDRI til å synes det er greit at barn som feirer bursdagen sin ikke får gave...". Vi har vel tidligere hatt en diskusjon anngående barn som har foreldre som ikke har råd til å gi gaver. Noen familier har så dårlig økonomi. Flesteparten ble enige om at gaven var ikke det viktigste, det var viktigere at barna kom og ble inkludert. Men de barna synes du ikke har noe å gjøre en bursdagsselskap, siden de ikke kommer med gave? 

Jeg har spurt HI om dette flere ganger, men hun svarer konsekvent ikke på det. Det passer vel ikke inn i hennes boble at noen er fattige...

Anonymkode: a72b4...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...