Gå til innhold

Gjest a 76

Anbefalte innlegg

Bedt i felles bursdag, sa du? Vet ikke om du skal kjøpe gave til den andre, sa du? Til dere foreldre som forsatt lurer: Dere skal kjøpe gave til alle barn!! Da kjøper dere bare litt mindre på hver. Som førskolelærer føler jeg at jeg må komme med et oppdragervarsel, veilede foreldre og si det høyt og tydelig. Det er helt uakseptabelt å komme til bursdag, ofte være med selv også, som av en eller annen merkelig grunn har blitt en økende tendens i vår generasjon curling-foreldre, spise godt av både pølser, drikke og kaker, og bare ha kjøpt gave til EN???Hvordan tror dere dette føles for et barn i en pakkelek? Hvilke signal sender dette til de barna som henter gaver til bare den ene fra gavebordet?? Hvem tror dere er med i dette spleiselaget,som deres inviterte pode får bli en del av (og kanskje også du selv?) Hvordan skal foreldrene dele utgiftene fra selskapet hvis det skal bli så uoversiktelig??

I dag hadde datteren min sin første fellesbursdag med en gutt fra barnehagen. De ble 6 år begge to på samme tid, og vi bestemte oss for å slå oss sammen siden de skulle be barnehagegruppen. Vi foreldre delegerte og kjøpte inn. Det ble bedt inn 5 barn utenom fra guttens side, og 2 barn utenom fra min datters side.

Da bursdagen kom viste det seg at disse 5 IKKE hadde med gave til min datter. En kom til og med med en kjempediger gave til gutten, men ingenting til henne. I en pakkelek ble dette uhyre kleint.

Nå sitter jeg her og føler meg nesten lurt. Siden jeg både laget kort til disse 5 ekstra, kjøpte inn mest, bakte mest, og kjøpte pølsene og godteposer, føler jeg at jeg må kreve inn en sum fra guttens foreldre. Da holder det ikke å ha stått for brusen og en kake. Så oppfordringen til dere som mener at man bare skal kjøpe til den man kjenner: Dere KJENNER ikke åpenbart hele historien. Det er direkte frekt å ikke komme med gave til begge. Man skal være veldig god i brøkregning for å finne ut kostnadene som skal trekkes av for mat til ekstra inviterte,med foreldre. Hvis det er så vanskelig å ta med gave til et barn man "ikke kjenner", bør man tenke over det etiske og moralske: hva lærer man barn i f.eks en pakkelek. Og det økonomiske etiske: Er det riktig å forsyne seg når du ikke vet hvem som har kjøpt det? Det er lettere med inngangspenger til lekeland. Da betaler foreldre som har bedt ekstra, for de ekstra. Men vanlige bursdager er ikke så enkelt.

Så, skjerp dere! Hvis du kommer i fellesburdag, må du kjøpe flere gaver. Hvis du ikke klarer det eller får deg til å gjøre det: la være å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til sammenlikning: Man kjøper da ikke bryllupsgave til den ene av partene heller 🙂 Fordi du ikke KJENNER den andre de gifter seg med. haha! Selskap er selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; hva med å IKKE ha pakkelek??

mener du virkelig at et barnehagebarn skal tenke over hvem som har bakt kaka elker kjøpt pølsene??

Anonymkode: 1be90...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du er et nett-troll. Ser du kommenterer mye om alt her, med opptil flere ganger på samme tråd så vet ikke hvor seriøst jeg skal ta dette. Men jeg tenker å bare svare deg èn gang. Barna skal ikke tenke over hvem som har bakt hva. Det skal voksne som kommer til selskapet gjøre. Det er de som kjøper gavene, ikke barna. Hvordan kan du være så sikker på at det er barnet som du har valgt å kjøpe til, som har foreldre som har bidratt mest. Barnas perspektiv er likevel det viktigste. Selv ved å ikke ha pakkelek, får de med seg at gaver blir bare gitt til den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke falt meg inn å kjøpe gaver til barn vi ikke har møtt noen gang. Hvordan foreldrene som arrangerer har delt utgiftene er ikke noe jeg hadde tenkt på i det hele tatt, det er mellom dem og ikke noe jeg har noe med. 

Mine barn har også feiret sammen med andre barn og verken jeg eller de har forventet gaver an barn de ikke kjenner. 

Anonymkode: a9998...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med trådstarter.

Jeg mener at man ikke trenger kjøpe gave til ukjente barn.  Alle barn har godt av å lære seg at det er forskjeller i verden. Om det at de ikke får pakke av helt ukjente barn er det som får tårene til å trille burde de i ALLE FALL lære om forkjeller. ;)

Å blande inn økonomi i dette spørsmålet er jo bare dumt. Man feirer da ikke barnas bursdag fordi utgiftene skal "gå i null" pga gavene barna får?! 

Anonymkode: 624b4...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo helt gæren, hi! Jeg svarte deg i den andre tråden før jeg så denne. Du kommer til å få det heftig fremover med den stilen. Det er nok best du ikke arrangerer så mye sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg ei pille. Fellesbursdager er en latmanns-uting, så at du ikke gidder å ha ordentlig bursdag for ditt barn er virkelig ikke mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG Jeg vet tydeligvis lite hva som rører seg i foreldrementalitet nå til dags. Da jeg startet denne tråden var jeg forferdet. Nå er jeg alarmert. Dersom dere ser bursdagshøytid som en anledning til at barn "skal lære seg noe", har jeg ikke ord. Fellesbursdager ble i vårt tilfelle initiert så det ikke skulle kollidere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, a 76 skrev:

OMG Jeg vet tydeligvis lite hva som rører seg i foreldrementalitet nå til dags. Da jeg startet denne tråden var jeg forferdet. Nå er jeg alarmert. Dersom dere ser bursdagshøytid som en anledning til at barn "skal lære seg noe", har jeg ikke ord. Fellesbursdager ble i vårt tilfelle initiert så det ikke skulle kollidere. 

Pisspreik. Det ble "initiert", som du velger å kalle det, fordi dere så muligheten til mindre kostnad og færre utgifter. Kolliderer to bursdager så flytter man dag - det er ingen heksekunst, vi som har hatt unger i hundre år har alltid gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, a 76 skrev:

OMG Jeg vet tydeligvis lite hva som rører seg i foreldrementalitet nå til dags. Da jeg startet denne tråden var jeg forferdet. Nå er jeg alarmert. Dersom dere ser bursdagshøytid som en anledning til at barn "skal lære seg noe", har jeg ikke ord. Fellesbursdager ble i vårt tilfelle initiert så det ikke skulle kollidere. 

Bursdag er feiring! Ikke transaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amandine skrev:

Bursdag er feiring! Ikke transaksjon.

Nemlig. Dessuten er bursdagsfeiring den ene dagen i året som er bare for bursdagsbarnet - ikke for alle andre som tilfeldigvis har bursdag samme måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, vi må slutte å sy puter under armene til ungene og gå foran som en plog så de aldri møter motstand altså. Disse barna skal vokse opp og møte verden, helst da uten å bli "krenket" på hvert gatehjørne, men takle verden greit, også når det butter litt imot.

Det hadde ikke kostet deg mange kalorier og si til din datter at disse fem er venner av "Truls" vet du, de kjenner ikke deg, så derfor hadde de bare med gave til han. Vi lar oss rett og slett ikke krenke av sånt. Du fremstår som veldig smålig.

Anonymkode: 070c9...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter og bestevenninnen ble født på samme dag. De har ofte villet feire sammen. Det har likevell aldri falt oss inn at min datters venner skal gi henne gaver eller at hennes venner skal gi min datter gaver. De fra klassen gir til begge, men selvfølgelig ikke de som kjenner bare den ene.

De åpner uansett ikke gavene i noen pakkelek. Når det er flere bursdagsbarn blir det alt for kjedelig for gjestene. Gavene åpnes enten når gjestene kommer eller etter selskapet.

Anonymkode: 06e44...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man tar med presang til hvert barn i en bursdagsfeiring om man kjenner dem eller ei! Noe annet er total mangel på folkeskikk! En presang trenger ikke være dyr.

Anonymkode: e052d...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, vi må slutte å sy puter under armene til ungene og gå foran som en plog så de aldri møter motstand altså. Disse barna skal vokse opp og møte verden, helst da uten å bli "krenket" på hvert gatehjørne, men takle verden greit, også når det butter litt imot.

Det hadde ikke kostet deg mange kalorier og si til din datter at disse fem er venner av "Truls" vet du, de kjenner ikke deg, så derfor hadde de bare med gave til han. Vi lar oss rett og slett ikke krenke av sånt. Du fremstår som veldig smålig.

Anonymkode: 070c9...2a4

Haha, og jeg synes du fremstår smålig! Min datter tok det hele med fantastisk fatning. Jeg var rystet fordi som pedagog ville jeg aldri drømt om å sette barn i den situasjonen, hvertfall ikke mitt eget barn. Det ante meg virkelig ikke at folk sender barna i fellesbursdager uten gave til jubilanten. Jeg er fremdeles sjokka. Det syntes behørig å komme med denne siden av saken, for da jeg Google kotyme for det, fant jeg til min skrekk svar som ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, a 76 skrev:

Haha, og jeg synes du fremstår smålig! Min datter tok det hele med fantastisk fatning. Jeg var rystet fordi som pedagog ville jeg aldri drømt om å sette barn i den situasjonen, hvertfall ikke mitt eget barn. Det ante meg virkelig ikke at folk sender barna i fellesbursdager uten gave til jubilanten. Jeg er fremdeles sjokka. Det syntes behørig å komme med denne siden av saken, for da jeg Google kotyme for det, fant jeg til min skrekk svar som ditt. 

Man kan ikke velge hva andre skal gjøre, derfor jeg svarte som jeg gjorde. Jeg ville selv aldri sendt noen av barna mine i selskap uten gave til alle, men noen gjør det, og derfor ville jeg aldri latt barna mine bli såret over det. 

Folk er forskjellig, og folk tenker forskjeller. Du oppdrar dine barn og andre oppdrar sine barn. Selv om du (og jeg) oppdrar barna våre til en ting, kan vi ikke la oss sjokkere, eller la barna våre bli såret og krenket over at andre velger annerledes. Det må de rett og slett tåle.

Du sier du er sjokkert, vel jeg hadde ikke blitt sjokkert, men resultatet er det samme. Vi lar ikke barna våre bli såret av det, vi bare lærer dem at noen synes det er helt ok å bare gi gave til de de kjenner når man slår sammen bursdager.

Anonymkode: 070c9...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye felles bursdager. Det blir generelt ikke bedt noen utenom klassen, kun småsøsken som er med. 

Dersom andre skal bli bedt utenom, så tar foreldrene dette på familiebursdagen. Hvorfor be noen som ikke begge bursdagsbarna kjenner når det er FELLES bursdag??????

Her hadde eldste lekeland bursdag med en i klassen . Eneste utenom var lillesøster til min og lillesøster+ 1 venn(til lillesøsteren) til det andre bursdagsbarnet. Foreldrene til det andre bursdagsbarnet betalte da for søster og vennen utenom. Disse hadde da ikke med gaver til noen av bursdagsbarna( var kun for å være med på lekeland)

Ellers er jeg litt delt i det du ser på som et problem HI. Tenker at det er logisk at de ikke kjøper til ditt barn, da de ikke kjenner ditt barm.. dette kunne du ha gitt litt info til datteren din om. Barn skjønner ofte logikk. På en annen side så er det bursdag for 2 og vanlig høflighet tilsier at man har med gave til begge bursdagsbarna. For det er ikke kun den enes bursdag okke som.

Hadde ikke blitt i harnisk, da dette er litt selvforskyldt.. hvorfor be andre i tillegg til de dere kjenner felles.?? I utgangspunktet heeeelt dustete.

Anonymkode: 3f0c9...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig fint og poetisk det du skriver her, og jeg setter pris på tankegods om det krenkbare samfunnet. Men bursdag og barn, det skal være stas! Det var ikke til å stikke under en stol at barna som ikke hadde med gave til min datter også virket utilpass. Jeg tror ikke foreldrene (som var i naborommet) ville ha syntes situasjonen var noe grei hvis de var vitne til det, eller var i barnas plass. Hadde jeg visst at det var en uskrevne regel at barn som ikke kjenner den andre ikke skal ha med gave, ville jeg bedt foreldrene arrangere eget selskap, eller konsentrert oss om de som var felles kjente for begge barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, a 76 skrev:

Jeg vet ikke om du er et nett-troll. Ser du kommenterer mye om alt her, med opptil flere ganger på samme tråd så vet ikke hvor seriøst jeg skal ta dette. Men jeg tenker å bare svare deg èn gang. Barna skal ikke tenke over hvem som har bakt hva. Det skal voksne som kommer til selskapet gjøre. Det er de som kjøper gavene, ikke barna. Hvordan kan du være så sikker på at det er barnet som du har valgt å kjøpe til, som har foreldre som har bidratt mest. Barnas perspektiv er likevel det viktigste. Selv ved å ikke ha pakkelek, får de med seg at gaver blir bare gitt til den ene.

Hvem sikter du til ang å være nett-troll? Det hadde vært fryktelig travelt om annie er en person, da måtte vedkommende sittet her døgnet rundt og skrevet seg i hel🤔🙄🙈😂😂👌

Sånn utenom, jeg syns det er fornøyelig å lese hva du sier og mener, du er alamert fordi folk ikke er enig med deg, og du tenker å kreve inn penger fra de foreldrene som ikke kjøpte gave til ditt barn?😂😂

Anonymkode: bbe5f...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ett eller annet tidspunkt i evolusjonen lærte vi oss å vaske hendene etter at vi gikk på do. På ett eller annet tidspunkt lærte vi at det var høflig å takke for maten. Jeg mener det er på tide med en allmenn dannelse for hva du skal gjøre når du blir bedt i barnebursdag med flere jubilanter. Alle jubilantene skal få gave. Da får heller prisen justeres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sikter du til ang å være nett-troll? Det hadde vært fryktelig travelt om annie er en person, da måtte vedkommende sittet her døgnet rundt og skrevet seg i hel🤔🙄🙈😂😂👌

Sånn utenom, jeg syns det er fornøyelig å lese hva du sier og mener, du er alamert fordi folk ikke er enig med deg, og du tenker å kreve inn penger fra de foreldrene som ikke kjøpte gave til ditt barn?😂😂

Anonymkode: bbe5f...e99

Hahaha! Ja, jeg så ikke det før nå! Jaja, første gang jeg er innpå her 😜 Haha, skal selvsagt ikke kreve bursdagsdeltakere for penger. Det skrev jeg at kanskje ville være lurt å gjøre med den andre jubilanten foresatte, slik at det ble mer rettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har skolen gitt forslag om 50kr i bursdagsgaver! Dermed ersummen satt, alle forholder seg til summen og det er enkelt å gi en 50-lapp i presang på felles feiringer. Hadde summen vært høyere så blir det fort mye penger for folk å gi til alle.

 

når jeg leste innlegget ventet jeg det ble servert hyllebærsaft, ikke brus..... jeg synes fellesåpning av gaver er en uting. Dersom de er 20+ i en klasse og 2 skal åpne gaver blir det jo utrolig mye tid som går til gaveåpning. Snakk om kjedelig selskap.

Anonymkode: 66f61...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...