Gå til innhold

Gjest a 76

Anbefalte innlegg

Du er ikke sann, HI.

Mitt barn kom storgråtende hjem fra dobbeltbursdag i går og følte at det var skikkelig urettferdig at maten de fikk var samme maten som i andre bursdager. Pølsene og kakene burde ha vært mer eksklusive og dobbelt så dyre som i bursdagen til klassevenninnen som hadde bursdag i forrige uke og godteposene dobbelt så store, mente hun.  Det støtter jeg henne selvfølgelig i, det skulle bare mangle. 

Så neste gang hun skal i dobbeltbursdag til klassekamerater, kommer de bare til å få 37,50 kr hver, og ikke de 75,- som er vanlig hos oss. De har tross alt bare hatt halvparten så mye utgifter. Jeg er svært stolt over min svært kloke, rettferdige og matematikkflinke datter som klarte å regne ut dette og tenke dette ut helt av seg selv i så ung alder. :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har skolen gitt forslag om 50kr i bursdagsgaver! Dermed ersummen satt, alle forholder seg til summen og det er enkelt å gi en 50-lapp i presang på felles feiringer. Hadde summen vært høyere så blir det fort mye penger for folk å gi til alle.

 

når jeg leste innlegget ventet jeg det ble servert hyllebærsaft, ikke brus..... jeg synes fellesåpning av gaver er en uting. Dersom de er 20+ i en klasse og 2 skal åpne gaver blir det jo utrolig mye tid som går til gaveåpning. Snakk om kjedelig selskap.

Anonymkode: 66f61...b9a

Haha😂 hyllebærsaft ble også servert😅😂😂👏 Forholdene skoleklasse/barnehage avdeling er kanskje litt ulike. 14 barn og pakkelek tok ikke lang tid. Barna ønsker det jo selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har skolen gitt forslag om 50kr i bursdagsgaver! Dermed ersummen satt, alle forholder seg til summen og det er enkelt å gi en 50-lapp i presang på felles feiringer. Hadde summen vært høyere så blir det fort mye penger for folk å gi til alle.

 

når jeg leste innlegget ventet jeg det ble servert hyllebærsaft, ikke brus..... jeg synes fellesåpning av gaver er en uting. Dersom de er 20+ i en klasse og 2 skal åpne gaver blir det jo utrolig mye tid som går til gaveåpning. Snakk om kjedelig selskap.

Anonymkode: 66f61...b9a

Haha😂 hyllebærsaft ble også servert😅😂😂👏 Forholdene skoleklasse/barnehage avdeling er kanskje litt ulike. 14 barn og pakkelek tok ikke lang tid. Barna ønsker det jo selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Du er ikke sann, HI.

Mitt barn kom storgråtende hjem fra dobbeltbursdag i går og følte at det var skikkelig urettferdig at maten de fikk var samme maten som i andre bursdager. Pølsene og kakene burde ha vært mer eksklusive og dobbelt så dyre som i bursdagen til klassevenninnen som hadde bursdag i forrige uke og godteposene dobbelt så store, mente hun.  Det støtter jeg henne selvfølgelig i, det skulle bare mangle. 

Så neste gang hun skal i dobbeltbursdag til klassekamerater, kommer de bare til å få 37,50 kr hver, og ikke de 75,- som er vanlig hos oss. De har tross alt bare hatt halvparten så mye utgifter. Jeg er svært stolt over min svært kloke, rettferdige og matematikkflinke datter som klarte å regne ut dette og tenke dette ut helt av seg selv i så ung alder. :hjerte: 

Dette skjønte jeg ikke så mye av. Altfor intelligent for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, a 76 skrev:

Dette skjønte jeg ikke så mye av. Altfor intelligent for meg. 

Jeg regnet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart man tar med presang til hvert barn i en bursdagsfeiring om man kjenner dem eller ei! Noe annet er total mangel på folkeskikk! En presang trenger ikke være dyr.

Anonymkode: e052d...d42

Halleluja! Tall og lov for at det finnes flere med folkeskikk der ute👏😄 jeg trodde dette var en no-brainer, at selvsagt kjøpte man gave til alle jubilantene, enten man kjenner dem eller ei. Man skal jo i samme bursdag. Men her ser jeg at det skal letes i en høystakk etter foreldre som forstår hvor usympatisk og dårlig stil det er å putte alle penga i gave til EN. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart man tar med presang til hvert barn i en bursdagsfeiring om man kjenner dem eller ei! Noe annet er total mangel på folkeskikk! En presang trenger ikke være dyr.

Anonymkode: e052d...d42

Så bra! Hurra for dannede mennesker 😄 Fra et profesjonelt ståsted er det fullstendig upedagogisk å sette barn i en slik situasjon. Det forbauser meg at man ikke ville gjort det mot voksne, men gjør det mot små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får en invitasjon til bursdag for X og Y har man to valg. Takk ja, eller svar nei.

Velger man det første, å svare ja, må man innfinne seg med at man faktisk har svart ja til å feire X OG Y. Hvem som er nære venner eller ikke er da uvesentlig, du kjøper gave til begge. Ingen har derimot sakt at en må kjøpe det samme til begge, men man kjøper i det minste en liten ting til det andre bursdagsbarnet.

Pakkeleken derimot er en uting og bør aldri mer skje. Ikke alle har samme budsjett, og å gjøre det så tydelig kan skape ekle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, amandine skrev:

Du er jo helt gæren, hi! Jeg svarte deg i den andre tråden før jeg så denne. Du kommer til å få det heftig fremover med den stilen. Det er nok best du ikke arrangerer så mye sammen med andre.

Det er vel øyet som ser... Det er fullstendig upedagogisk å holde på slik, med å putte alle penga inn på gave til èn når du sender barnet ditt i fellesbursdag. Dersom du er forkjemper for å være mest mulig crap mot barna dine eller andres eller lytter til foreldre som synes dette er en god idè, må du gjerne velge det. Men da bør du ivre for å ikke pusse tenna, spise godteri hver dag, ingen håndvask, et skikkelig bakvendtland der alt går an og ikke er bra for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, It's all about me skrev:

Når man får en invitasjon til bursdag for X og Y har man to valg. Takk ja, eller svar nei.

Velger man det første, å svare ja, må man innfinne seg med at man faktisk har svart ja til å feire X OG Y. Hvem som er nære venner eller ikke er da uvesentlig, du kjøper gave til begge. Ingen har derimot sakt at en må kjøpe det samme til begge, men man kjøper i det minste en liten ting til det andre bursdagsbarnet.

Pakkeleken derimot er en uting og bør aldri mer skje. Ikke alle har samme budsjett, og å gjøre det så tydelig kan skape ekle situasjoner.

Flott formulert👏👏👏 heia deg😄😄 det skal ikke kokes ned til politisk korrekt/krenkbar materie dette. Å velge side mellom å være pedagogisk våken, eller famlende i steinalderen er vel heller uttrykket. X og Y, jeg likte det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg enig med deg, hi. Man kjøper en liten gave til de man er invitert til å feire, men når du begynner å trekke inn kostnad på maten og hvem som har bidratt med hvor mange pølser, kake, brus osv så blir det bare teit. Det er ikke derfor vi ville kjøpt gaver til alle/begge bursdagsbarna. Dessuten helt enige med de som er negative til pakkeleken. Til å være pedagog må jeg dessuten si at du fremstår som alt annet enn pedagogisk i disse innleggene dine under denne tråden.

Anonymkode: 9bdcd...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uenig med trådstarter.

Jeg mener at man ikke trenger kjøpe gave til ukjente barn.  Alle barn har godt av å lære seg at det er forskjeller i verden. Om det at de ikke får pakke av helt ukjente barn er det som får tårene til å trille burde de i ALLE FALL lære om forkjeller. ;)

Å blande inn økonomi i dette spørsmålet er jo bare dumt. Man feirer da ikke barnas bursdag fordi utgiftene skal "gå i null" pga gavene barna får?! 

Anonymkode: 624b4...c31

Dette var jo usedvanlig surmaga, da 😉 Men, men, i bakvendtland der kan alt gå an. Det har siden bursdagsfeiringens begynnelse vært god skikk å komme med gave. Hvis du ikke er Kongen av Brunei kan du sikkert koste på deg selskapeligheter uten å forvente noe igjen. Men kommer du uten gave i barnebursdag er det både dårlig stil, røft gjort for det barnet som ikke får gave og snyltende uten å ta med noe i gjengjeld. Ville du for eksempel ha holdt et selskap hvor ingen barn tok med gaver til ditt barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet er jeg enig med deg, hi. Man kjøper en liten gave til de man er invitert til å feire, men når du begynner å trekke inn kostnad på maten og hvem som har bidratt med hvor mange pølser, kake, brus osv så blir det bare teit. Det er ikke derfor vi ville kjøpt gaver til alle/begge bursdagsbarna. Dessuten helt enige med de som er negative til pakkeleken. Til å være pedagog må jeg dessuten si at du fremstår som alt annet enn pedagogisk i disse innleggene dine under denne tråden.

Anonymkode: 9bdcd...191

Nei, du har rett. Det skulle jeg selvsagt ha tenkt på. Vi har selv brukt flere hundre kroner på noen som kom, gav gave til en annen og dro. Men når jeg startet denne tråden og fortsatt lar meg engasjere av den, er fordi jeg ønsker en felles norm for fellesbursdager. Det jeg trodde var opplagt, viste seg å slett ikke være opplagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet er jeg enig med deg, hi. Man kjøper en liten gave til de man er invitert til å feire, men når du begynner å trekke inn kostnad på maten og hvem som har bidratt med hvor mange pølser, kake, brus osv så blir det bare teit. Det er ikke derfor vi ville kjøpt gaver til alle/begge bursdagsbarna. Dessuten helt enige med de som er negative til pakkeleken. Til å være pedagog må jeg dessuten si at du fremstår som alt annet enn pedagogisk i disse innleggene dine under denne tråden.

Anonymkode: 9bdcd...191

 

SÅ enig i dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som har et barn rundt samme alder som mitt barn. Vi har alltid gått i bursdager til hverandre og hverandres barn. Nå har de begynt å feire sammen med en annen venninne og hennes barn. Denne venninnen pluss barn, kjenner ikke vi i det hele tatt. Når vi så får invitasjon til felles bursdag, står det at man kun skal kjøpe gave til den av barna man kjenner. Veldig greit! 

I fellesbursdager på barnets avd i bhg, kjøper vi selvfølgelig til alle jubilanter. 

Anonymkode: f0e9e...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Førstemann skrev:

 

SÅ enig i dette!!

Så bra! Jeg ville heller aldri valgt pakkelek igjen. Hadde jeg visst at det satt barn der som ikke hadde med gave til begge bursdagsbarna hadde vi funnet på noe annet. Men barna er stolte og blir glad for uansett hva, det er mitt inntrykk. Man skal ikke tro at pakkeleken henger ut noen. Det blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ei venninne som har et barn rundt samme alder som mitt barn. Vi har alltid gått i bursdager til hverandre og hverandres barn. Nå har de begynt å feire sammen med en annen venninne og hennes barn. Denne venninnen pluss barn, kjenner ikke vi i det hele tatt. Når vi så får invitasjon til felles bursdag, står det at man kun skal kjøpe gave til den av barna man kjenner. Veldig greit! 

I fellesbursdager på barnets avd i bhg, kjøper vi selvfølgelig til alle jubilanter. 

Anonymkode: f0e9e...f78

Når det står eksplisitt at man ikke skal kjøpe til den andre, eller kan velge hvem man skal kjøpe til i invitasjonen, mener jeg det fremdeles ikke er helt innafor. For barnas skyld. Dersom de er spedbarn eller veldig små, blir det kanskje noe annet i forhold til hva de får med seg. Men i hovedsak var ditt  eksempel hvertfall ikke ullent, da. De skal ha kred for tydligheten!  Å komme frem midt under pakkeleken var ikke noe å anbefale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, litt oppgitt her: Man kjenner jo ikke nødvendigvis begge parter i et bryllup så godt, men man kommer med gave til begge?

Gaven skal vel ikke akkurat dekke kuvertprisen, men det blir jo symbolsk likevel. At du velger å bare gi til den ditt barn (og du) kjenner har en gigantisk signaleffekt på barna. Istedet for å tenke, hei, han kjenner jeg ikke, men han har jeg lyst til å bli kjent med! Signaliserer vi som foreldre en helt tydelig distanse, nærmest mine og dine. Og grensesetter. Han eller hun kjenner du ikke. Derfor gir vi ikke gave til de. Skal vi ikke bli kjent heller, da? Tenker vel barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, a 76 skrev:

Haha, og jeg synes du fremstår smålig! Min datter tok det hele med fantastisk fatning. Jeg var rystet fordi som pedagog ville jeg aldri drømt om å sette barn i den situasjonen, hvertfall ikke mitt eget barn. Det ante meg virkelig ikke at folk sender barna i fellesbursdager uten gave til jubilanten. Jeg er fremdeles sjokka. Det syntes behørig å komme med denne siden av saken, for da jeg Google kotyme for det, fant jeg til min skrekk svar som ditt. 

At du er pedagog gir meg grøssninger langt ned i skoa og gjør meg flau langt inn i sjela, du har usedvanlig liten evne til refleksjon. Hilsen en annen pedagog

Anonymkode: e8bb0...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viss en gjeng på sånn ca 6-7 barn slår seg sammen i et selskap, og du bare vet hvem 1!!!! av dem er, er det da slik at en SKAL gi alle barna gave? Hadde aldri jeg gjort hvertfall.

Noen sier: gi en liten gave til resten. Da lurer jeg på hva det vil si, man finner ikke så mye OK ting på en butikk til småpenger!

Har også vært diskutert de foreldrene som ikke har så god råd, er det mer riktig at de da heller sier at barnet deres ikke kan gå i denne bursdagen? Og sender de barnet, må de ut med 350kr , som de gjerne ikke har råd til...

Dette kan diskuteres opp og ned.

Vi samler bare barn i klassen som feirer sammen, og invitere bare barn i klassen, da slipper vi dette

Anonymkode: 5d5a9...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du er pedagog gir meg grøssninger langt ned i skoa og gjør meg flau langt inn i sjela, du har usedvanlig liten evne til refleksjon. Hilsen en annen pedagog

Anonymkode: e8bb0...9a0

Refleksjon er jo det jeg etterlyser her? Jeg grøsser av at du grøsser😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, a 76 skrev:

Refleksjon er jo det jeg etterlyser her? Jeg grøsser av at du grøsser😂

Men du er ikke spesielt reflektert selv, i tillegg er du er veldig passiv-aggressiv, håper du ikke er likedan i jobben din. Du rettferdiggjør at alle skal ha med gave, med at du tross alt har ordnet mat til selskapet. Men det er dere som har valgt å holde felles selskap med barn som ikke kjenner hverandre.

Anonymkode: e8bb0...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men du er ikke spesielt reflektert selv, i tillegg er du er veldig passiv-aggressiv, håper du ikke er likedan i jobben din. Du rettferdiggjør at alle skal ha med gave, med at du tross alt har ordnet mat til selskapet. Men det er dere som har valgt å holde felles selskap med barn som ikke kjenner hverandre.

Anonymkode: e8bb0...9a0

Her slenger vi om oss ramsaltet, skjønner jeg😜 Jeg må ha tråkket veldig mange på tærne siden bare to kommenterer at de er enige. Hvis en fagperson uttaler seg på observasjon fra bursdag og sier at noe er langtfra ok for barn, synes du heller det er budbringeren det er noe galt med. Haha, kan ikke forholde meg til dette. Bland snørr og barter. Be my guest. Men forhåpentligvis ikke bokstavelig. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker at det er innafor å be det andre foreldreparet om penger fordi barnet ditt fikk færre gaver? Er du seriøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

11 timer siden, a 76 skrev:

B0'dt i felles bursdag, sa du? Vet ikke om du skal kjøpe gave til den andre, sa du? Til dere foreldre som forsatt lurer: Dere skal kjøpe gave til alle barn!! Da kjøper dere bare litt mindre på hver. Som førskolelærer føler jeg at jeg må komme med et oppdragervarsel, veilede foreldre og si det høyt og tydelig. Det er helt uakseptabelt å komme til bursdag, 0ofte være med selv også, som av en eller annen merkelig grunn har blitt en økende tendens i vår generasjon curling-foreldre, spise godt av både pølser, drikke og kaker, og bare ha kjøpt gave til EN???Hvordan tror dere dette føles for et barn i en pakkelek? Hvilke signal sender dette til de barna som henter gaver til bare den ene fra gavebordet?? Hvem tror dere er med i dette spleiselaget,som deres inviterte pode får bli en del av (og kanskje også du selv?) Hvordan skal foreldrene dele utgiftene fra selskapet hvis det skal bli så uoversiktelig??

I dag hadde datteren min sin første fellesbursdag med en gutt fra barnehagen. De ble 6 år begge to på samme tid, og vi bestemte oss for å slå oss sammen siden de skulle be barnehagegruppen. Vi foreldre delegerte og kjøpte inn. Det ble bedt inn 5 barn utenom fra guttens side, og 2 barn utenom fra min datters side.

Da bursdagen kom viste det seg at disse 5 IKKE hadde med gave til min datter. En kom til og med med en kjempediger gave til gutten, men ingenting til henne. I en pakkelek ble dette uhyre kleint.

Nå sitter jeg her og føler meg nesten lurt. Siden jeg både laget kort til disse 5 ekstra, kjøpte inn mest, bakte mest, og kjøpte pølsene og godteposer, føler jeg at jeg må kreve inn en sum fra guttens foreldre. Da holder det ikke å ha stått for brusen og en kake. Så oppfordringen til dere som mener at man bare skal kjøpe til den man kjenner: Dere KJENNER ikke åpenbart hele historien. Det er direkte frekt å ikke komme med gave til begge. Man skal være veldig god i brøkregning for å finne ut kostnadene som skal trekkes av for mat til ekstra inviterte,med foreldre. Hvis det er så vanskelig å ta med gave til et barn man "ikke kjenner", bør man tenke over det etiske og moralske: hva lærer man barn i f.eks en pakkelek. Og det økonomiske etiske: Er det riktig å forsyne seg når du ikke vet hvem som har kjøpt det? Det er lettere med inngangspenger til lekeland. Da betaler foreldre som har bedt ekstra, for de ekstra. Men vanlige bursdager er ikke så enkelt.

Så, skjerp dere! Hvis du kommer i fellesburdag, må du kjøpe flere gaver. Hvis du ikke klarer det eller får deg til å gjøre det: la være å komme.

Tror virkelig ikke du skal prate så høyt om curling foreldre altså.... Når du krever bursdagsgave av barn som verken du eller din datterr kjenne pga av en pakkelek!?!?!?!., det blir ligsom ikke mer curleng enn dette 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...