Gå til innhold

Er jeg grisk/egoistisk?


Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man skal beholde ulik eierandel på huset bør jo alle utgifter knyttet til vedlikehold og oppgraderinger på boligen deles etter samme brøk. Ny terrasse, nytt bad, husmaling +++ Her bør alle kostnader som påvirker husets verdi deles 80/20, siden eierforholdet er slik. Likeledes må egeninnsatsen fordeles etter samme brøk. Hvorfor skal mannen betale like mye til oppussing og male hus i like mange timer som kona, hvis han bare får igjen 20% av verdien av innsatsen?

I et forhold med felles økonomi blir det veldig vanskelig å gjennomføre i praksis. Derfor tenker jeg at i et forhold med felles økonomi er det ryddigere å eie 50/50, og bidra 50/50 med oppgradering og vedlikehold, slik at forhold og arbeidsbelastning er balansert

Men skrive kontrakt på at begge får med seg ut igjen de verdiene de har gått inn med. Det gjelder både EK ved boligkjøp og eventuell arv eller gaver som skytes inn i huslån eller oppussing underveis i forholdet. Eventuelt kan man beregne årlig rente på disse summene, eller ha avtale om at man får igjen krone for krone. 

Anonymkode: 98285...f37

Jeg er klar over dette. Jeg bare svarte anonym som siterte mitt innlegg.

Anonymkode: 759ba...c7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere eie huset sammen 50/50. At dere betaler like mye på lånet. Ved et Evt brudd så deler dere overskuddet 50%. Men du tar også ut dine 2 mill. Da beholder du dine penger og han får også mulighet til å tjene på bolig. 

Hvis dere kjøper hus til 5 mill og har lån på 3 million fordi du har spyttet inn dine 2.  Etter 10 år blir det slutt. Ny takst på huset er 7 million som dere også selger for. Restlån er 2 million fordi dere har betalt 1 million ila disse 10 årene. 

 Ny egenkapital er 5 million. Men du tar ut dine 2 mill også deler dere resten 50/50. 

Da taper du renter og mulighet til å tjene enda mer. Men dere er mer likeverdige i forholdet og gitt han mulighet til å tjene mer. Jeg syns dette er mest rett når man velger å leve sammen med noen. Mulig jeg er naiv? 

Skrevet
4 timer siden, Rainbowdash skrev:

Kan dere eie huset sammen 50/50. At dere betaler like mye på lånet. Ved et Evt brudd så deler dere overskuddet 50%. Men du tar også ut dine 2 mill. Da beholder du dine penger og han får også mulighet til å tjene på bolig. 

Hvis dere kjøper hus til 5 mill og har lån på 3 million fordi du har spyttet inn dine 2.  Etter 10 år blir det slutt. Ny takst på huset er 7 million som dere også selger for. Restlån er 2 million fordi dere har betalt 1 million ila disse 10 årene. 

 Ny egenkapital er 5 million. Men du tar ut dine 2 mill også deler dere resten 50/50. 

Da taper du renter og mulighet til å tjene enda mer. Men dere er mer likeverdige i forholdet og gitt han mulighet til å tjene mer. Jeg syns dette er mest rett når man velger å leve sammen med noen. Mulig jeg er naiv? 

Ja. Er det jeg ser for meg. Syns det er greit jeg

H.i.

Anonymkode: 64ff5...dac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...