Gå til innhold

Er så lei av kvinner som mener de sitter på fasiten når det gjelder å føde, kropp osv.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Vaskedama skrev:

Det er forskjellige grader av det. Og jo alt går om man virkelig vil det. Du må nok få de opp litt mer enn meg 😉

Nei, alt går ikke om du virkelig vil. Du kan ikke ville deg frisk fra kreft eller ville ditt hjertesyke bar friskt. Du kan ikke ville deg inteligent. Du kan ikke ville deg flere timer i døgnet osv. Mennesker har begrensninger.

Anonymkode: 363f9...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, Vaskedama skrev:

Det er forskjellige grader av det. Og jo alt går om man virkelig vil det. Du må nok få de opp litt mer enn meg 😉

Ingen grad av det er slik du beskriver nei, men er jo fint å kunne late som man er enda «flinkere»? Du føler deg bra nå når du kan disse andre? Få de opp? Få opp prioriteringene? Sette til side barna og gjøre det jeg vil? Hva mener du? 

Det er jammen godt gjort å være så navlebeskuende at du ikke skjønner at andres liv er annerledes enn ditt! Men jeg tror ikke noen er så tett sånn egentlig, så du er vel enda et troll. 

Anonymkode: c565e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsinnholdet jeg får ut av HI er: "Det er fryktelig, vi som har det så lett og greit og hår gjennom en fødsel uten at det påvirker utseendet, helsa eller formen blir diskriminert!" Hva diskrimineringen består i er ikke helt klart, men det var visst noen som påpekte at det er normalt å slite litt og at graviditet, fødsel og barsel kan være en påkjenning. Men selvsagt, vi må rydde plass til de som ikke føler seg anerkjent og sett fordi de har for få problemer.

Anonymkode: 78602...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 timer siden, Vaskedama skrev:

Ehh du er vel skyld i det litt selv også? Så du mener alle kvinner som ikke får igjen kroppen sin. Alle har såå store plager at de ikke kunne trent litt og tenkt på kostholdet. Jeg har stått på under alle mine svangerskap. Innlagt flere ganger for svangerskapskvalme. Men jeg har trent, gått turer og spist sunt. Jeg har kuttet helt sukker,  og jeg har tøyd mellomkjøttet to måneder for å ikke revne. Vet du hva da fortjener jeg ros. For jeg ser fantastisk ut, men jeg har jobbet hardt for det også. Jeg trener 5 dager i uken, og jeg har 4 barn. De trener selv 3 dager i uken. Alt går med rett prioritering.

Å, så flink du er til å være en pen mamma. 

Fornøyd nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vaskedama skrev:

Hvem sine forventninger om å være perfekt er det du snakker om? Mennesker lager sine egne forventninger. Du ser en som ser bra ut etter fødsel, og dermed skal du også måtte se slik ut. Det er en forventning, men den eneste som lager den forventningen er deg selv. Ikke glem når du peker en finger på en, så peker tre tilbake på deg selv. 

Jeg synes det er for mye hyllester av kvinner som ikke tar vare på seg selv etter fødsel, og alt for lite av de som faktisk gjør det. For min del er det en mye større oppgave enn det å bare la seg selv forfalle. Vi løfter ikke hverandre opp, med forsøker å trykke ned de som faktisk gjør en innsats for seg selv.

Jeg har født 4 barn. Jeg har trent helt frem til jeg fødte med alle mine. Jeg er ikke genetisk anlagt til å kunne bære barna mine problemfritt, men fra dagen jeg ble gravid tenkte jeg mye over kostholdet mitt, og jeg trente for psyken og det fysiske. Mye pga jeg ville ha friske barn, og som jeg ikke ville utsette for masse tull, men også fordi jeg ikke orket å gå å være misfornøyd med meg selv etter fødsel, også for å slippe masse strekkmerker som jeg måtte leve med. 

Hvorfor skal ikke jeg få litt skryt? Hvorfor skal du som ikke trener, spiser usunt, få all skryt? Mange fysiske og psykiske plager kommer av nettopp livsstilen vi lever. Det er en stor oppgave i dagens samfunn å spise sunt og trene, Pluss ha fire barn som skal gjøre sine aktiviteter og som skal ha kjærlighet og oppmerksomhet. Jeg synes jeg også fortjener en klapp på skulderen! 

Her er vi ved sakens kjerne. Jeg hører: "Jeg får for lite oppmerksomhet for hvor fantastisk jeg er. At jeg er priviligert skyldes ikke flaks, det er velfortjent. Se på meg - utseende, helse, form, jeg har alt, og det skyldes på ingen måte tilfeldigheter, men mine egne gode egenskaper og harde arbeid." Skjønner godt at du er krenket over manglende interesse fra samfunnets side.

Anonymkode: 78602...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vaskedama skrev:

Det er forskjellige grader av det. Og jo alt går om man virkelig vil det. Du må nok få de opp litt mer enn meg 😉

Du vil sikkert berre provosere. Men at du meiner ein kan få til det ein vil og trene fleire dager i veka når ein har hyperemesis er latterlig. Då kunne du virkelig heller berre slappa av heime fått i deg drikke og spart deg sjølv/samfunnet for ein sjukehusinnleggelse.

Anonymkode: 642dd...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil sikkert berre provosere. Men at du meiner ein kan få til det ein vil og trene fleire dager i veka når ein har hyperemesis er latterlig. Då kunne du virkelig heller berre slappa av heime fått i deg drikke og spart deg sjølv/samfunnet for ein sjukehusinnleggelse.

Anonymkode: 642dd...8a4

👏🏻

Anonymkode: c565e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vaskedama skrev:

Det er forskjellige grader av det. Og jo alt går om man virkelig vil det. Du må nok få de opp litt mer enn meg 😉

Så om folk ikke er tilbake i jeansen 4 dager etter fødsel har de spist feil og ikke trent? Herlighet for en holdning. Kroppene våre reagerer ikke likt. Det må det faktisk være rom for.

Anonymkode: 7533a...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du kommer ut av skyttergropa så kan vi kanskje diskutere skikkelig. Når jeg skriver bleierumpe i joggebukser og muffinsmage så kommer dette fra kvinner som rakker ned på sånne som meg. De vil ha retten til å subbe rundt på barsel i joggebukser. Og de vil stolt vise frem muffinsmagen på stranda uten å få blikk. 

Jeg har sagt gjentatte ganger i denne tråden at jeg synes alle kvinners forskjellige behov skal respekteres. Jeg rakker ikke ned på noen, jeg sier jeg er lei av å bli fortalt at slik ser ikke virkeligheten ut etter en fødsel. 

Jeg kunne jo skrevet et innlegg at nå må faen meg kvinner skjerpe seg. At kvinner har født siden tidenes morgen og at det slettes ikke er en bragd. Videre kunne jeg sagt de får se å komme seg på beina og være til nytte. Selv var jeg oppe og gikk to timer etter fødsel. Dét hadde vært å rakke ned på andre kvinner. 

Jeg ber om at kvinner tenker litt lengre enn sitt sønderrevnede underliv og innse at kvinner er forskjellig. Synes du virkelig det er for mye forlangt? Eller skal jeg bare bli med på denne greia som går i sosiale medier nå? Det handler liksom om kvinnefrigjøring å fortelle hvordan en EKTE kvinne ser ut under klærne. Har du null strekkmerker og flat mage er du ikke ekte. Og Gud forby om du viser deg frem i noe sexy. 

Anonymkode: 53437...5fc

Du, har du tenkt på at du slår inn opne dører når du kjempar for retten til å sjå fantastisk ut rett etter fødsel, vere slank og stram uten strekkmerker? Den retten har du, det er faktisk slik at dei aller fleste ser på dette som ein stor fordel, og som ikkje brukar tida si på å føle seg krenka av at dei som ikkje er like heldige prøvar å hevde sin rett til å vere eit fullverdig menneske. Det er bortkasta energi. Du skal vere glad for at du har ein stram og frisk kropp. Eg kan love deg at det ikkje er nokon som ser på deg som ei mindreverdig kvinne fordi du kunne bruke same klea som før fire dagar etter fødsel. Vi andre unner deg absolutt å gjere det, men eg skulle ønske det var så normalt både å sjå heilt fantastisk og heilt forferdeleg ut at vi slapp å diskutere det i det heile. 

Anonymkode: 19e8d...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vaskedama skrev:

Ehh du er vel skyld i det litt selv også? Så du mener alle kvinner som ikke får igjen kroppen sin. Alle har såå store plager at de ikke kunne trent litt og tenkt på kostholdet. Jeg har stått på under alle mine svangerskap. Innlagt flere ganger for svangerskapskvalme. Men jeg har trent, gått turer og spist sunt. Jeg har kuttet helt sukker,  og jeg har tøyd mellomkjøttet to måneder for å ikke revne. Vet du hva da fortjener jeg ros. For jeg ser fantastisk ut, men jeg har jobbet hardt for det også. Jeg trener 5 dager i uken, og jeg har 4 barn. De trener selv 3 dager i uken. Alt går med rett prioritering.

Haha...

 

så ikke bare er de late sjuskene skyld i alle kroppens endringer som synes, de skal også skamme seg over at de har revnet. 

Du må være et utrolig nydelig og empatisk menneske!

Anonymkode: 1710b...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha...

 

så ikke bare er de late sjuskene skyld i alle kroppens endringer som synes, de skal også skamme seg over at de har revnet. 

Du må være et utrolig nydelig og empatisk menneske!

Anonymkode: 1710b...3c0

Oi du kan virkelig tolke. Men ja mye kan forebygges ja. Skamme seg faktisk. Det var dine ord. Mitt ene barn var 4970 og jeg revnet ikke. Ikke et sting. Jeg trente og spiste sunt. Men fortsatt stor baby. Glad jeg prioriterte meg selv under svangerskapet, og forebygget så mye jeg klarte. Det er faktisk et tips jeg fikk av jordmor. Valgte å følge det, og jeg er sååå glad jeg gjorde det. Jeg er veldig nydelig og de fleste som kjenner meg kaller meg empatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke så vanskelig å forstå at det er litt irriterende og bittert å høre om andre kvinner som har seilt gjennom en drømmefødsel på 4 timer uten en eneste rift og som tilsynelatende spretter tilbake til vanlig form både i kropp, sinn og underliv umiddelbart etter fødsel der man kanskje sitter med fødselsskader, rifter, urinlekkasje, dvask kropp, ringer under øynene og barselstårer? Tenker du bare får prise deg lykkelig over at du har vært en av de svært heldige som har sluppet unna disse tingene. 

Anonymkode: 545a1...366

Hvorfor kan man ikke unne andre litt lykke uten å være bitter selv? Jeg taklet eks fint at jeg strøk på eksamen mens mine medstudenter kunne hoppe rett videre på 3.året, at kolleger fikk forlenget et vikariat og ikke jeg osv. Disse tema er kanskje ikke sammenliknbare, men jeg tenker folk bør lære seg å unne andre folk lykke. Ingen får hell og lykke hele livet uansett. Alle får sine motbakker før eller siden uansett så hvorfor ikke lære seg å være glad på andre sine vegne?

Anonymkode: dead3...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så om folk ikke er tilbake i jeansen 4 dager etter fødsel har de spist feil og ikke trent? Herlighet for en holdning. Kroppene våre reagerer ikke likt. Det må det faktisk være rom for.

Anonymkode: 7533a...8a6

Igjen så tolker du det på din måte. Jo kronene våres kan faktisk reagere ganske likt. Men noen går inn for å ødelegge kroppen, andre ikke. Jeg var ikke inni jeansen 4 dager etter fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Vaskedama skrev:

Oi du kan virkelig tolke. Men ja mye kan forebygges ja. Skamme seg faktisk. Det var dine ord. Mitt ene barn var 4970 og jeg revnet ikke. Ikke et sting. Jeg trente og spiste sunt. Men fortsatt stor baby. Glad jeg prioriterte meg selv under svangerskapet, og forebygget så mye jeg klarte. Det er faktisk et tips jeg fikk av jordmor. Valgte å følge det, og jeg er sååå glad jeg gjorde det. Jeg er veldig nydelig og de fleste som kjenner meg kaller meg empatisk. 

Å spise sunt kommer an på øyet som ser. Man kan ha ubalanser i kroppen uten å vite det. Mange faktorer som spiller inn

Anonymkode: dead3...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vaskedama skrev:

Ehh du er vel skyld i det litt selv også? Så du mener alle kvinner som ikke får igjen kroppen sin. Alle har såå store plager at de ikke kunne trent litt og tenkt på kostholdet. Jeg har stått på under alle mine svangerskap. Innlagt flere ganger for svangerskapskvalme. Men jeg har trent, gått turer og spist sunt. Jeg har kuttet helt sukker,  og jeg har tøyd mellomkjøttet to måneder for å ikke revne. Vet du hva da fortjener jeg ros. For jeg ser fantastisk ut, men jeg har jobbet hardt for det også. Jeg trener 5 dager i uken, og jeg har 4 barn. De trener selv 3 dager i uken. Alt går med rett prioritering.

Før jeg ble gravid med første, trente jeg minst 10 timer i uken. Men da jeg spydde hvert 5. minutt fram til uke 12, og etter uke 12 bare en gang i timen til uke 18, hvordan skulle jeg trene da? Og jeg var normalvektig da jeg ble gravid, i uke 12 var jeg ganske undervektig, og eide jo ikke energi. Jeg gikk turer og syklet fra uke 18, startet da i jobb igjen og. Men måtte slutte da det var 2 mnd igjen til termin, fordi jeg hadde så kraftige kynnere, så de var redd for at jeg ville føde for tidlig.

Jeg er hun før her, som skrev om min enorme mage. Jeg var jo slank, og bakfra, så jeg ikke gravid ut. Men jeg hadde en helt enorm mage, og jeg måtte operere den. Hva mener du jeg skulle gjort? Jeg veide mindre etter svangerskapet, enn før jeg ble gravid. 

Du setter deg her på din høye hest, og mener at hvis alle bare jobber for det, så er de like heldige som deg. Vi andre er bare late, og det er vår feil. Du skal roses opp i skyene? Skal vi andre få høre at det er vår skyld, vi må jobbe hardere?

Anonymkode: aa66a...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Før jeg ble gravid med første, trente jeg minst 10 timer i uken. Men da jeg spydde hvert 5. minutt fram til uke 12, og etter uke 12 bare en gang i timen til uke 18, hvordan skulle jeg trene da? Og jeg var normalvektig da jeg ble gravid, i uke 12 var jeg ganske undervektig, og eide jo ikke energi. Jeg gikk turer og syklet fra uke 18, startet da i jobb igjen og. Men måtte slutte da det var 2 mnd igjen til termin, fordi jeg hadde så kraftige kynnere, så de var redd for at jeg ville føde for tidlig.

Jeg er hun før her, som skrev om min enorme mage. Jeg var jo slank, og bakfra, så jeg ikke gravid ut. Men jeg hadde en helt enorm mage, og jeg måtte operere den. Hva mener du jeg skulle gjort? Jeg veide mindre etter svangerskapet, enn før jeg ble gravid. 

Du setter deg her på din høye hest, og mener at hvis alle bare jobber for det, så er de like heldige som deg. Vi andre er bare late, og det er vår feil. Du skal roses opp i skyene? Skal vi andre få høre at det er vår skyld, vi må jobbe hardere?

Anonymkode: aa66a...615

Jepp det er akkurat det. Du trente ikke. Jeg er 110% sikker på at jeg ALDRI hadde hatt denne kroppen uten å være bevisst, og i hvertfall ikke etter 4 barn. Det er ikke gener for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er egentlig bare trist lesning og et godt eksempel på at kvinne er kvinne verst.

Hi brukte riktignok noen ord som hun helst burde unngått. Men det poenget hun gang på gang understreker, det er tydeligvis blitt glemt av de fleste - hun poengterer jo at hun mener at alle varianter av kvinnekroppen etter fødsel er normalt og ikke bør være gjenstand for andres kommentering.

Og hva er normalt? Flere skriver at det er det flertallet opplever. Joda, det er kanskje slik det kan beskrives. Men på mange områder er normalitetsbegrepet satt til å ligge innenfor det 80 % opplever, så har man 10 % i hver ende som ligger "utenfor normalen". Blant de 80 prosentene er det også et hav av ulikheter, der er både de som har store problemer og de som har minimale problemer med både svangerskapet, fødsel og kroppen i ettertid.

I denne tråden blir det normale satt opp mot det normale. Og det er vel bare det Hi protesterer mot.

Så forteller hun om sin erfaring. Jeg har noen venninner som har vært som HI. Felles for dem alle er at de har fått enormt mye negative kommentarer i etterkant. Dette er kvinner som lever sunt med kosthold og trening. De har hatt ulike svangerskap, men kommet seg greit gjennom både svangerskap og fødsel. Etter fødselen har det tatt et par dager så har kroppen på utsiden sett ut som den gjorde før fødsel, bortsett fra litt større bryst. Hun ene hadde et større magemål før hun fødte enn egen høyde, hun var som en vandrende tønne før fødselen, alt lå på magen, det var nesten absurd å se på. Likevel sa kroppen hennes plopp og så var den tilbake der den hadde vært utseendemessig. Inni var jo noe annet. Men det er ikke måte på hvor mye stygge kommentarer de har fått, beskyldninger om å ha spiseforstyrrelser, beskyldninger om å tenke mer på eget utseende enn barnet, være overfladiske +++ Og så er det alle uttalelsene om at barnet kom til å ta skade fordi de ville miste melken, at giftstoffer fra den påståtte ekstreme slankingen ville gå i barnet, at barnet ville bli fullt av stresshormoner osv. osv. osv. To fikk til og med kommentarer under svangerskapet fordi de ikke la på seg mer enn graviditetsmagen. Sannheten er at disse to alltid har spist veldig sunt og mer enn nok - ironisk nok spiser de mer enn mange av de som kritiserte dem, bare at de spiser sunnere. Den ene ble deprimert av alle kommentarene hun fikk etter fødselen. Hun fikk i tillegg til andre kommentarer også kommentarer om at hun måtte ha kreft, for det var ikke normalt å bli så tynn etter fødsel, det måtte være noe alvorlig galt med henne. Hun var tynnere etter fødselen enn før, hun spiste hele tiden (bokstavelig talt, gikk ikke på butikken uten matpakke, for hun var så sulten) for å ikke gå mer ned i vekt. Hun fikk kommentarer om at hun så ut som en straffange. For hva? Hun så godt ut, hun kledde seg i vanlige klær, bruker nesten ikke sminke, hun trenger ikke det, hun har så gode farger i seg selv.

Disse opplevelsene er jo akkurat like reelle som de som får kommentarer om det motsatte. Begge grupper opplever at hvis man er gravid og har født så er det fritt frem å mene hva man vil om kroppen deres. Når dette kombineres med de urealistiske holdningene til kroppen som kjendiser og bloggere ofte fronter, da får man en ekstremt usunn suppe av negativitet som bare bryter ned kvinner. Ikke bare blir den enkelte kvinne ofte psyket ned, men disse holdningene skaper også helt unødvendig fronter mellom kvinner, "vi mot dem" - uansett hvilken gruppe man tilhører. Og på denne måten er kvinner med på å trykke kvinner ned. Det er bare trist.

Noen vil få delte magemuskler og "muffinsmage" (for et idiotisk uttrykk!) uansett hva man gjør i svangerskapet. Men jeg skulle ønske det generelt ble mer positivt fokus på hva kosthold og livsstil har å si for helsen - også svangerskap. Ikke et fokus for å bebreide, men det er et faktum at mer enn halve befolkningen er overvektig. Det er også et faktum at overvektige har flere risikoer ved svangerskap og fødsel, og at babyene deres også har høyere risiko under samme samt høyere risiko for visse helseproblemer gjennom livet. Dette er faktum som må gå an å diskutere uten at alle springer til skyttergravene.

Det sier seg selv at kvinner ikke bør kritisere hverandre og at vi bør ha større raushet i normalitetsbegrepene vi bruker når det snakkes om svangerskap, fødsler og kvinnekroppen etter dette.

Livsstil er den enkeltes ansvar, likevel, kritikk har ingen hensikt. Det er langt mer hensiktsmessig å ta opp spørsmålet hvorfor vi har kommet dit at halvparten av befolkningen har en livsstil som gir oss større problemer helsemessig. Selv om det er individets ansvar å ta ansvar for egen helse så er det også et samfunnsproblem. Hva er det med samfunnet vår, som barna skal vokse opp i, som gjør at så mange ikke greier å ta/ha sunnere liv? Vi lever i en verden med enorm personlig frihet, med enormt mye tilbud på alle plan. Kanskje overflodssamfunnet ikke er veien å gå?

Ironisk nok så synes kroppshysteriet i media økt proporsjonalt med overvekten i befolkningen. Vi bombarderes med inntrykk fra hele verden via alle medier, tv, internett, aviser, magasiner, sosiale medier, og vi bombarderes med hvordan man som kvinne "bør" se ut. Som regel frontes dette av personer som ikke lever normale liv, men kjendiser og andre som gjerne har fri tilgang til personlige trenere, stylister, kosmetiske kirurger osv. Dette unormale er det som blir hyllet som det vi skal strebe etter å være som kvinne. Det er DETTE vi burde gjøre opprør mot! Alt det unormale presset for hva som liksom skal være idealkvinnen. Idealkvinnen bør være en normalt frisk og sunn kvinne - og selv innenfor den definisjonen finnes deg mange, mange varianter. Vi må bli flinkere til å tenke helse, ikke utseende! Vi bør gjør opprør mot alt det usunne vi bombarderes med - alt fra holdninger om kunstige utseendeideal gjennom media, formidlet av en kynisk underholdningsindustri, til det enorme tilbudet med drittmat. Slike industrier fråtser i å gjøre folk, spesielt kvinner, usikre på egen kropp og utseende, på å formidle et urealistisk ideal. Da jeg vokste opptok brus, potetgull, godteri og kjeks/kaker bare en liten del av varehyllene i matvarebutikkene. Nå utgjør hyllemeterne med slike usunne varer en enormt mye større andel av butikkene. Javel, vi ønsker kanskje variasjon. Men hva gjør dette med oss? Det skaper kunstige behov. Det skaper konstante fristelser og et fokus på at det er helt normalt å spise dette "hele tiden". At vi ikke er skapt for å tåle det betyr lite for industrien som kun er opptatt av størst mulig profitt. Man helst skal se ut som en pornostjerne som aldri har født, det er "idealet" som vi blir forsøkt hjernevasket med... fra alle kanter. De som formidler fokus på sunne kropper og et sunt liv drukner blant storindustriens hjernevasking og såkalte "influencers" (som i de fleste tilfeller burde fått tittelen dangerous influencers...). Og vi tillater det, vi støtter det til og med. Og vi legger tilrette for at disse skal få ødelegge enda mer ved at vi tillater at de får påvirke oss.

Det meste av ulikheter i kvinnekroppen etter svangerskap og fødsel er "normalt". Vi som kvinner burde støtte hverandre i det, fokusere på det miraklet det er å kunne skape liv. Så burde vi heller stå sammen mot det som ER viktig - det at vi påpresses så mye kunstige idealer at vi angriper hverandre fremfor dem som profiterer på at "ingen" lenger føler seg normal eller god nok. Stå sammen, støtt hverandre og begynn å jobbe mot den kyniske storindustrien som kun har personlig profitt i fokus, som driter i at de er med på å ødelegge folks psyke og helse, som driter i at de ødelegger miljøet også.

Anonymkode: 645a7...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du, har du tenkt på at du slår inn opne dører når du kjempar for retten til å sjå fantastisk ut rett etter fødsel, vere slank og stram uten strekkmerker? Den retten har du, det er faktisk slik at dei aller fleste ser på dette som ein stor fordel, og som ikkje brukar tida si på å føle seg krenka av at dei som ikkje er like heldige prøvar å hevde sin rett til å vere eit fullverdig menneske. Det er bortkasta energi. Du skal vere glad for at du har ein stram og frisk kropp. Eg kan love deg at det ikkje er nokon som ser på deg som ei mindreverdig kvinne fordi du kunne bruke same klea som før fire dagar etter fødsel. Vi andre unner deg absolutt å gjere det, men eg skulle ønske det var så normalt både å sjå heilt fantastisk og heilt forferdeleg ut at vi slapp å diskutere det i det heile. 

Anonymkode: 19e8d...46a

Veldig fint innlegg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vaskedama skrev:

Jepp det er akkurat det. Du trente ikke. Jeg er 110% sikker på at jeg ALDRI hadde hatt denne kroppen uten å være bevisst, og i hvertfall ikke etter 4 barn. Det er ikke gener for å si det sånn. 

Synd intelligens ikke kan trenes da.

Anonymkode: c565e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi en kortvariant av mitt lange innlegg over:

Kom dere ut av skyttergravene deres, og begynn å akseptere andre og dere selv.

Stå sammen og kjemp mot de som på den ene siden skaper ekstreme og usunne, kunstige "idealer". Kjemp mot de som forsøker å presse alle inn i en usunn form samtidig som store industrier gjør sitt for å øke folks problemer med kropp og helse - fordi de tjener mer penger på at forskjellene mellom "idealet" og det oppnåelige blir størst mulig, at kvinner er kvinner verst og angriper hverandre og lever i en evig konkurranse med hverandre og en evig krig med seg selv.

Slutt å kritisere hverandre, aksepter ulikhetene, fokuser på helse og funksjon - og stå sammen og kjemp mot de som kynisk tjener på å få kvinner til å være kronisk misfornøyd med seg selv og skaper negative holdninger mellom kvinner.

 

Anonymkode: 645a7...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Vaskedama skrev:

Jepp det er akkurat det. Du trente ikke. Jeg er 110% sikker på at jeg ALDRI hadde hatt denne kroppen uten å være bevisst, og i hvertfall ikke etter 4 barn. Det er ikke gener for å si det sånn. 

Du leser det du VIL lese.

Hun skriver at svangerskapet var slik at det var umulig å trene, selv om hun var godt trent fra før. Jeg tror nok hun ville ha trent hvis hun kunne.

Man kan gjøre all verdens krumspring, og allikevel ende opp med et uventet resultat. Magemusklene kan feks skille seg, og da er det bare operasjon som hjelper. Jeg kjenner folk som først gikk ned i vekt når ammingen ble avsluttet.

Trening er bra, og har sikkert hjulpet deg, jeg tviler ikke på det. Men det er ikke alle det går for.

Anonymkode: 72a3b...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at blikkene var ment som stygge, HI?

At noen er så spreke rett etter fødsel, og orker å sminke seg så fort, ville nok forundret meg, og jeg ville kanskje ikke klart å latt være å se en ekstra gang. Men det ville være et undrende blikk, ikke stygt, og ikke beundrende(for opptatt av egen baby til det)

Noen blør mer enn andre, og har bekkenløsning og tøffe, vonde fødsler, som de ikke kan noe for(de kan godt ha gjort alt riktig med både trening og mellomkjøttet, som Vaskedama nevner) Da er det utrolig stygt av deg å slenge ut det om vagging og bleieromper.

Din erfaring er også en del av sannheten, men det er bedre å være forberedt på revning og vaggig og heller bli gledelig overrasket over at man orker å sminke seg.

 

Anonymkode: 72a3b...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre her tok det litt av. Jeg tror jeg trekker meg ut. Tråden var ikke ment som kritikk av de som ikke er som meg. Det er kritikk av de som mener deres opplevelse av fødsel og kropp er fasiten. Jeg har ikke vist meg frem, trodd jeg er sexy eller sunnere og bedre enn de som ikke får tilbake opprinnelig fasong på to dager. Jeg er lei av å bli stemplet som en som er mer opptatt av utseende enn barnet mitt. Jeg er lei av at det å smelle tilbake der man var før svangerskap er en styggedom som må bekjempes. Jeg synes kvinner må støtte hverandre og anerkjenne at vi er alle forskjellige. Det eneste vi har felles er å ha gitt liv til barna våre med kroppen vår. En kropp som er fantastisk uansett fasong før, under eller etter fødsel. 

Så takk for innspill og unnskyld til dere som tolket det dit hen at jeg gjorde narr av at dere ikke har en kropp som er like slank som før, det var ikke det jeg mente.

HI

Anonymkode: 53437...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du sikker på at blikkene var ment som stygge, HI?

At noen er så spreke rett etter fødsel, og orker å sminke seg så fort, ville nok forundret meg, og jeg ville kanskje ikke klart å latt være å se en ekstra gang. Men det ville være et undrende blikk, ikke stygt, og ikke beundrende(for opptatt av egen baby til det)

Noen blør mer enn andre, og har bekkenløsning og tøffe, vonde fødsler, som de ikke kan noe for(de kan godt ha gjort alt riktig med både trening og mellomkjøttet, som Vaskedama nevner) Da er det utrolig stygt av deg å slenge ut det om vagging og bleieromper.

Din erfaring er også en del av sannheten, men det er bedre å være forberedt på revning og vaggig og heller bli gledelig overrasket over at man orker å sminke seg.

 

Anonymkode: 72a3b...c77

Ikke fått stygge blikk, fått pekefinger og beskjed om å slutte å slanke meg. Når man er nybakt mor så treffer den hardt, det er jo nesten som de sier jeg er en dårlig mor som mishandler barnet mitt. Ja det er en overreaksjon men med masse følelser, usikkerhet rundt alt som er nytt så følte jeg meg utrolig sårbar på ting som kunne tolkes som kritikk av min omsorg for barnet. 

Angående sminke. Det var snakk om mascara og lipgloss. Kjørte ikke full pakke da. 😊

Anonymkode: 53437...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du leser det du VIL lese.

Hun skriver at svangerskapet var slik at det var umulig å trene, selv om hun var godt trent fra før. Jeg tror nok hun ville ha trent hvis hun kunne.

Man kan gjøre all verdens krumspring, og allikevel ende opp med et uventet resultat. Magemusklene kan feks skille seg, og da er det bare operasjon som hjelper. Jeg kjenner folk som først gikk ned i vekt når ammingen ble avsluttet.

Trening er bra, og har sikkert hjulpet deg, jeg tviler ikke på det. Men det er ikke alle det går for.

Anonymkode: 72a3b...c77

Så du mener at trening ikke hjelper for alle? Det var dagens! Kan du med sikkerhet si det? Har du prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...