Pobie Skrevet 28. mars 2019 #26 Skrevet 28. mars 2019 På 27.3.2019 den 18.35, Anonym bruker skrev: Jeg mener alt for mange fokuserer for mye på egen lykke, moro og selvutvikling. I perioder er livet "plikt". Det er slik det skal være. Å bli sliten og lei er normalt. Anonymkode: 8f261...0aa Og hva er fordelen med å ikke unne seg selv noe og presse seg selv til man blir sliten og lei av sitt eget liv? Selvfølgelig "skal" det ikke være slik. HI, jeg unner meg trening på treningssenter to dager i uka og tur bare meg og hundene flere ganger i uka. Det er ikke mye, men det er litt pause fra alt resten av familie trenger med fokus på noe som jeg liker.
the amazing spidermamma Skrevet 28. mars 2019 #27 Skrevet 28. mars 2019 1 time siden, Pobie skrev: Og hva er fordelen med å ikke unne seg selv noe og presse seg selv til man blir sliten og lei av sitt eget liv? Selvfølgelig "skal" det ikke være slik. HI, jeg unner meg trening på treningssenter to dager i uka og tur bare meg og hundene flere ganger i uka. Det er ikke mye, men det er litt pause fra alt resten av familie trenger med fokus på noe som jeg liker. Enig i dette. Joda, man må selvsagt godta at livet er fullt av plikter og at man blir sliten i denne fasen av livet. Men det betyr ikke at man må bli martyr og ofre alt som handler om en selv, ellers så er man bare selvopptatt og har sett seg blind på lykkelige instagram-innlegg. Jeg synes det er vanskelig å gripe mulighetene jeg har til å prioritere meg selv og gjøre noe jeg synes er gøy. Det er liksom alltid noe annet som bør gjøres. For meg handler det nok mest om bevisstgjøring, ikke om at det er helt umulig.
sug lut Skrevet 28. mars 2019 #28 Skrevet 28. mars 2019 Du velger ditt eget stress. Du velger dessuten hva du vil se på som stress. Jeg har hatt mange år med transport og oppfølging av barn på flere aktiviteter hver dag hele uka, treninger og øvinger og kamper og forestillinger og stevner, ved siden av minst 100% jobb, men det var jo ikke stress av den grunn - det er det vi gjør, og det er tid vi har sammen. Å lage middag og handle mat og foreta et minimum av renhold - hvis disse går på lista over "stress" er man jo livsudyktig. Det er lommer i dagen - du kan gå en tur, ta noen situps, så noen frø, lese noe, høre musikk. Akkurat nå har jeg tre bøker på gang - en ved lesestolen, en på uteplassen og en i senga. Jeg har noen hundre spirende planter i stuevinduet og et patchworkteppe som skal få skråbånd. Og det minst krevende og aller raskeste av alt: i går sådde jeg karse, i dag spirer den, og om et par dager kan jeg klippe karse på gulosten. Det er ikke stress eller plikt.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #29 Skrevet 28. mars 2019 28 minutter siden, sug lut skrev: Du velger ditt eget stress. Du velger dessuten hva du vil se på som stress. Jeg har hatt mange år med transport og oppfølging av barn på flere aktiviteter hver dag hele uka, treninger og øvinger og kamper og forestillinger og stevner, ved siden av minst 100% jobb, men det var jo ikke stress av den grunn - det er det vi gjør, og det er tid vi har sammen. Å lage middag og handle mat og foreta et minimum av renhold - hvis disse går på lista over "stress" er man jo livsudyktig. Det er lommer i dagen - du kan gå en tur, ta noen situps, så noen frø, lese noe, høre musikk. Akkurat nå har jeg tre bøker på gang - en ved lesestolen, en på uteplassen og en i senga. Jeg har noen hundre spirende planter i stuevinduet og et patchworkteppe som skal få skråbånd. Og det minst krevende og aller raskeste av alt: i går sådde jeg karse, i dag spirer den, og om et par dager kan jeg klippe karse på gulosten. Det er ikke stress eller plikt. Nå får jeg sikkert shitstorm fra deg, men min hverdag ser slik ut: Opp kl 5:55, dusje, lage middag, pakke barnehagesekker, hjelpe de minste å kle på seg/gre håret. Ut kl 7:15-7:20, kjøre i barnehagen og så jobb. Ferdig kl 15:15, hente de største og kjøre dem på trening. Hente de minste i barnehagen. Kjøre hjem og spise middag. Hente de største fra trening, handle når det er behov, så hjem og lage kvelds, hjelpe med lekser, legge de minste. Da er klokka rundt halv 9-9. Så er det husarbeid, jobb hvis jeg har etterslep, så spiser jeg kvelds og så legger jeg meg kl 23 ca. Kan du fortelle meg hvor de lommene er? Minste har for øvrig begynt å trene de også, så enkelte dager er det fullt kjør hele dagen. Anonymkode: 7bb95...1fb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. mars 2019 #30 Skrevet 28. mars 2019 Jeg synes i grunn at det meste i livet blir gjort med glede jeg enten det er å følge opp trening og lekser eller ferie alene med mannen. Hos oss får alle tid til å fokusere på seg selv. Vi har nok ett mer travelt liv enn mange med mye jobbing og lange dager i perioder men vi har alltid tid til å kose oss.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #31 Skrevet 28. mars 2019 Jeg er enig med de som skriver at det er viktig å finne lommer innimellom. Jeg er 100% alene med to barn og jobber mer enn 100%. Heldigvis er ungene så store at de kan være alene hjemme i noen timer. Livet mitt består i stor grad av henting/bringing, dugnader, kamper, lekser og plikter. Men sånn ER det jo å ha barn. Det gjelder å kose seg med det man har. Når jeg er tilskuer i barneidrett har jeg en sjanse til å snakke med andre voksne. Dugnader er en sjanse til å bli bedre kjent med de andre foreldrene. Når jeg kjører rundt på ungene blir det ofte fine pratestunder. Hver kveld er det lesing og kos med yngstebarnet. Jeg rekker å trene tre kvelder i uken siden ungene heldigvis kan være alene hjemme. En stund i badekaret med en bok er hverdagsluksus. Noen få ganger i året må jeg reise vekk med jobben. Da har jeg barnevakt og nyter opplevelsen av middag med andre voksne og hotell-frokost. Jeg har dessverre ingen familie som kan være barnevakt, men har heldigvis venner som kan stille opp når jeg må bort pga jobb. "Fester" er stort sett middager med venner med barn til stede. Det er kos. Eller hytteturer. Hvis jeg merker at jeg er sliten og sur gjør jeg en innsats for å snu stemningen. Foreslår for ungene at vi skal se en familiefilm og serverer cola i vin-glass. Går og legger meg så tidlig som mulig sånn at jeg får hvilt ut. Jeg legger mye arbeid i å ha gode systemer. Storhandler (så slipper vi stadig krise-handling), prøver å holde meg noenlunde ajour med klesvask osv. Rydder/vasker/støvsuger før det blir for ille hjemme. Anonymkode: 6def9...44e
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #32 Skrevet 28. mars 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå får jeg sikkert shitstorm fra deg, men min hverdag ser slik ut: Opp kl 5:55, dusje, lage middag, pakke barnehagesekker, hjelpe de minste å kle på seg/gre håret. Ut kl 7:15-7:20, kjøre i barnehagen og så jobb. Ferdig kl 15:15, hente de største og kjøre dem på trening. Hente de minste i barnehagen. Kjøre hjem og spise middag. Hente de største fra trening, handle når det er behov, så hjem og lage kvelds, hjelpe med lekser, legge de minste. Da er klokka rundt halv 9-9. Så er det husarbeid, jobb hvis jeg har etterslep, så spiser jeg kvelds og så legger jeg meg kl 23 ca. Kan du fortelle meg hvor de lommene er? Minste har for øvrig begynt å trene de også, så enkelte dager er det fullt kjør hele dagen. Anonymkode: 7bb95...1fb Bare et spørsmål. MÅ barna gå på så mange aktiviteter? Evt. kan de komme seg dit selv? De største ihvertfall? Jeg syns det er no forbanna tull at unger skal gå på ørten aktiviteter! Lek i gata er mer enn bra nok for unger som er yngre enn 8-10 år. Mer enn bra nok. Anonymkode: f4f61...90b
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #33 Skrevet 28. mars 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare et spørsmål. MÅ barna gå på så mange aktiviteter? Evt. kan de komme seg dit selv? De største ihvertfall? Jeg syns det er no forbanna tull at unger skal gå på ørten aktiviteter! Lek i gata er mer enn bra nok for unger som er yngre enn 8-10 år. Mer enn bra nok. Anonymkode: f4f61...90b De går på en aktivitet alle sammen. De kan ikke komme dit selv før eldste får førerkort på moped eller ATV. Anonymkode: 7bb95...1fb
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #34 Skrevet 28. mars 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare et spørsmål. MÅ barna gå på så mange aktiviteter? Evt. kan de komme seg dit selv? De største ihvertfall? Jeg syns det er no forbanna tull at unger skal gå på ørten aktiviteter! Lek i gata er mer enn bra nok for unger som er yngre enn 8-10 år. Mer enn bra nok. Anonymkode: f4f61...90b Vi har heller ingen barn i gata, så de må kjøres til venner. Anonymkode: 7bb95...1fb
Nyttårs barn Skrevet 28. mars 2019 #35 Skrevet 28. mars 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: De går på en aktivitet alle sammen. De kan ikke komme dit selv før eldste får førerkort på moped eller ATV. Anonymkode: 7bb95...1fb Har ikke barna en far som kan hjelpe til? Det høres ut som om du har en tre-fire stykker..
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #36 Skrevet 28. mars 2019 På 27.3.2019 den 10.54, Superdolly skrev: Jeg tror det er viktig at man innstiller seg på at livet i en periode blir mye plikt og jobbing, og lite tid til selvutvikling og hobbyer og venninnekvelder og -turer og tid for seg selv. Så tror jeg det er viktig at man slutter å sammenlikne seg og sitt eget liv med glansbildene på sosiale medier, og heller tenker at det slett ikke alltid er sannheten som legges ut der. Så handler det om å finne glede i de små ting og skape seg bittesmå rom for seg selv i hverdagen. For eksempel stelle neglene dine mens du sitter og ser på at ungene bader. Ta med hunden når du kjører ungene på trening, og gå tur med den mens ungene trener. Våge å la ungene kjede seg litt innimellom. Du trenger ikke rase rundt for å tilfredsstille dem og aktivisere dem alltid. Det er sunt for kreativiteten å kjede seg litt. Ta noen grep for å redusere tidsklemma. Vi har valgt å handle en gang pr uke og setter opp middagsmeny som vi holder oss til. Samkjøre med andre foreldre til bursdager og aktiviteter (der det lar seg gjøre). Men til sjuende og sist handler det, for min del i hvert fall, om å akseptere at dette er det livet jeg har valgt og forsøke å se alle de positive tingene med det, hvis jeg er sliten og stressa og alt virker helsvart. Tenk på det positive med situasjonen. Det finnes alltid noe som er bra. Ungar skal kjede seg litt som du seier. Ungar har veldig godt av å lære seg å leike/aktivere seg sjølv. Det er bra for både kreativiteten, sjølvstendet og sjølvtilliten. Eg brukar å foreslå at ungane tek ut av oppvaskmaskina, brettar kle eller støvsugar viss dei kjem å seier at dei kjedar seg. Då får eg enten hjelp, eller (vanlegvis) så har dei visst noko å finne på likevel. Anonymkode: 567c9...7db
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #37 Skrevet 28. mars 2019 Hagearbeid 🌱🌸🌱🌸 Anonymkode: e2c19...579
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #38 Skrevet 29. mars 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå får jeg sikkert shitstorm fra deg, men min hverdag ser slik ut: Opp kl 5:55, dusje, lage middag, pakke barnehagesekker, hjelpe de minste å kle på seg/gre håret. Ut kl 7:15-7:20, kjøre i barnehagen og så jobb. Ferdig kl 15:15, hente de største og kjøre dem på trening. Hente de minste i barnehagen. Kjøre hjem og spise middag. Hente de største fra trening, handle når det er behov, så hjem og lage kvelds, hjelpe med lekser, legge de minste. Da er klokka rundt halv 9-9. Så er det husarbeid, jobb hvis jeg har etterslep, så spiser jeg kvelds og så legger jeg meg kl 23 ca. Kan du fortelle meg hvor de lommene er? Minste har for øvrig begynt å trene de også, så enkelte dager er det fullt kjør hele dagen. Anonymkode: 7bb95...1fb Hvis ungene dine trener 5 dager i uka vil jeg si du kan takke deg sjøl! Anonymkode: bd7e7...ccb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå