Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #26 Skrevet 27. mars 2019 En bakteriell infeksjon MÅ ikke alltid behandles med antibiotika! Infeksjonen kan bekjempes av kroppen også! I flere tilfeller har det ikke vist seg at antibiotika har kortet ned sykdomstiden så veldig, og det er derfor man ofte blir bedt om å se an noen dager først med egenbehandling før man oppsøker lege for vurdering av antibiotika, dersom allmenntilstanden er grei vel og merke. Anonymkode: dc1f5...179
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #27 Skrevet 27. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En bakteriell infeksjon MÅ ikke alltid behandles med antibiotika! Infeksjonen kan bekjempes av kroppen også! I flere tilfeller har det ikke vist seg at antibiotika har kortet ned sykdomstiden så veldig, og det er derfor man ofte blir bedt om å se an noen dager først med egenbehandling før man oppsøker lege for vurdering av antibiotika, dersom allmenntilstanden er grei vel og merke. Anonymkode: dc1f5...179 Nei, men en bakteriell halsbetennelse forårsaket av streptokokker bør alltid behandles med antibiotika da det kan oppstå komplikasjoner uten behandling. Og jeg tror de fleste ser ann formen noen dager før man oppsøker lege. Jeg har hatt bakteriell halsbetennelse flere ganger. Har prøvd å vente med å ta antibiotika. Var da styggdårlig i over en uke før jeg ikke holdt ut mer og dro til lege. Med antibiotika blir jeg bra i løpet av et døgn eller to. Anonymkode: 3c862...f89
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #28 Skrevet 27. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: En bakteriell infeksjon MÅ ikke alltid behandles med antibiotika! Infeksjonen kan bekjempes av kroppen også! I flere tilfeller har det ikke vist seg at antibiotika har kortet ned sykdomstiden så veldig, og det er derfor man ofte blir bedt om å se an noen dager først med egenbehandling før man oppsøker lege for vurdering av antibiotika, dersom allmenntilstanden er grei vel og merke. Anonymkode: dc1f5...179 Men er det streptokokker og kroppen bekjemper den selv er det ikke sikkert de blir helt bekjempet. Sønnen min hadde halsbetennelse vi ikke gikk til legen med, og han ble frisk. Men han ble aldri 100%. Han hanglet litt i lang tid også fikk han halsbetennelse på nytt. Da gikk vi til legen og han fikk påvist streptokokker, legen trodde da han hadde hatt streptokokkene i kroppen hele tiden og at det var grunnen til at han hanglet litt i et par måneder. Han fikk antibiotika og ble helt frisk. Anonymkode: 74f39...558
Daquiry Skrevet 27. mars 2019 #29 Skrevet 27. mars 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi barnefaren er en idiot å nekter å gi samtykke til at han blir operert. Anonymkode: d504b...46b Trenger kun samtykke fra en for å få medisinsk behandling.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #30 Skrevet 27. mars 2019 2 timer siden, Daquiry skrev: Trenger kun samtykke fra en for å få medisinsk behandling. Ikke når vi har delt foreldreansvar nei. Anonymkode: d504b...46b
Daquiry Skrevet 27. mars 2019 #31 Skrevet 27. mars 2019 (endret) 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke når vi har delt foreldreansvar nei. Anonymkode: d504b...46b Det finnes imidlertid en unntaksbestemmelse i § 4-4, andre ledd, bokstav a og b: «Det er tilstrekkelig at én av foreldrene eller andre med foreldreansvaret samtykker til helsehjelp som a) regnes som ledd i den daglige og ordinære omsorgen for barnet, jf. barnelova §§ 37 og 42 andre ledd, eller b) kvalifisert helsepersonell mener det er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade. Før helsehjelp som nevnt i bokstav b gis, skal begge foreldrene eller andre med foreldreansvaret, så langt råd er, få si sin mening. Beslutning om helsehjelp som nevnt i bokstav b kan påklages til Fylkesmannen etter kapittel 7. Fylkesmannen kan vedta at helsehjelpen skal avsluttes inntil det er fattet vedtak på grunnlag av klage fra den andre forelderen eller fra andre med foreldreansvaret.» I forarbeidene til loven: Ot.prp. nr. 104 (2008–2009) Om lov om endringer i barnelova framgår det at det må være mulig å gi helsehjelp med bare én av foreldrenes samtykke når dette er et ledd i den daglige og ordinære omsorgen for barnet. Slik hjelp eksemplifiseres som ”behandling av øreverk, halsbetennelse, influensa og så videre.” Videre fremgår det av forarbeidene at ”det antas ikke som hensiktsmessig at begge foreldrene skal høres dersom barnet gis helsehjelp som ledd i den daglige og ordinære omsorgen. Dette dreier seg om et stort antall trivielle eller mindre alvorlige tilstander som behandles rutinemessig.”, jf. barneloven §§ 37 og 42. Endret 27. mars 2019 av Daquiry
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #32 Skrevet 27. mars 2019 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda men i mitt tilfelle med ett barn som har store mandler å er så plaget at han kaster opp,så er helsepersonell enig i at det er til barnets beste å fjerne mandlene. Men hjelper ikke når barnefaren ikke samtykker. Anonymkode: d504b...46b Har du forsøkt å ta dette med barnevernet? Anonymkode: 380f2...2c3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #33 Skrevet 27. mars 2019 Det foreldreparet som ble funnet døde i hjemmet sitt, en på sofaen og en i sengen, hadde streptokokk-infeksjon begge to. Det er mao ikke til å spøke med. Mitt «øre-nese-hals»-barn fikk 9 antibiotika-kurer på et år pga div infeksjoner i tonsiller, øvre luftveier og ører. Etter at mandlene ble fjernet fikk hun et nytt liv. Har ikke brukt antibiotika på 6 år. Anonymkode: b371a...187
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #34 Skrevet 27. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det foreldreparet som ble funnet døde i hjemmet sitt, en på sofaen og en i sengen, hadde streptokokk-infeksjon begge to. Det er mao ikke til å spøke med. Mitt «øre-nese-hals»-barn fikk 9 antibiotika-kurer på et år pga div infeksjoner i tonsiller, øvre luftveier og ører. Etter at mandlene ble fjernet fikk hun et nytt liv. Har ikke brukt antibiotika på 6 år. Anonymkode: b371a...187 Og hvor ofte skjer det liksom?? De fleste halsbetennelse ordner seg helt fint selv. Det finnes skrekkeksempler på alt. Faren min døde av uvi selv om han fikk ab. Ikke dermed sagt at det er en vanlig dødsårsak. Har også sett pasient som har blødd ihjel etter å ha fjernet mandlene. Så det er livsfarlig det og! Anonymkode: 94b15...838
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #35 Skrevet 27. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du forsøkt å ta dette med barnevernet? Anonymkode: 380f2...2c3 Nei ikke enda. Anonymkode: d504b...46b
prekæs Skrevet 27. mars 2019 #36 Skrevet 27. mars 2019 Selvfølgelig drar man til lege med en så syk unge.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #37 Skrevet 28. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hvor ofte skjer det liksom?? De fleste halsbetennelse ordner seg helt fint selv. Det finnes skrekkeksempler på alt. Faren min døde av uvi selv om han fikk ab. Ikke dermed sagt at det er en vanlig dødsårsak. Har også sett pasient som har blødd ihjel etter å ha fjernet mandlene. Så det er livsfarlig det og! Anonymkode: 94b15...838 Urosepsis. Bakterielle infeksjoner er stort sett harmløse. Men så kan det utvikle seg til sepsis. Blodforgiftning. Derfor gir man antibiotika ved halsbetennelse. Trist med faren din. Anonymkode: b371a...187
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #38 Skrevet 28. mars 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Urosepsis. Bakterielle infeksjoner er stort sett harmløse. Men så kan det utvikle seg til sepsis. Blodforgiftning. Derfor gir man antibiotika ved halsbetennelse. Trist med faren din. Anonymkode: b371a...187 Man gir ikke ab ved alle halsbetennelser nei. Det er det bare utdaterte leger som gir. Jeg vet jo at det utviklet seg til urosepsis, men han fikk ab med en gang han fikk påvist UVI. Hjalp ikke en dritt det. Alle bakterielle infeksjoner kan gi sepsis, man skal allikevel ikke pøse på med ab med en gang. Anonymkode: 94b15...838
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #39 Skrevet 28. mars 2019 På 26.3.2019 den 22.51, Anonym bruker skrev: Ved En «vanlig» halsbetennelse vil sykdomsforløpet kortes ned i snitt to dager med antibiotika. Det er det ikke verdt med tanke på resistens. Anonymkode: f3c0d...2eb Men det tenker jeg da virkelig at det er legen som skal ta stilling til! Dere som leker fagfolk på Internett er utrolig farlige! Anonymkode: e4000...ef8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #40 Skrevet 28. mars 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det tenker jeg da virkelig at det er legen som skal ta stilling til! Dere som leker fagfolk på Internett er utrolig farlige! Anonymkode: e4000...ef8 Og de som mener at alle skal ha ab for alt er ennå farligere. De fleste oppegående foreldre greier da helt fint å se an almenntilstanden til sitt eget barn og oppsøke lege ut fra det. Men du er kanskje av den typen som løper på legevakta og lager unødvendig kø for bagateller? De fleste oppegående foreldre greier også å slå opp på seriøse sider på Internett (NHI feks) og lese hva som er anbefalt. Og der står det virkelig ikke at ab skal gis til alle med sår hals og feber. Litt utdannelse, logisk tenking og sunn fornuft er en fin ting. Anonymkode: 94b15...838
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #41 Skrevet 28. mars 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hvor ofte skjer det liksom?? De fleste halsbetennelse ordner seg helt fint selv. Det finnes skrekkeksempler på alt. Faren min døde av uvi selv om han fikk ab. Ikke dermed sagt at det er en vanlig dødsårsak. Har også sett pasient som har blødd ihjel etter å ha fjernet mandlene. Så det er livsfarlig det og! Anonymkode: 94b15...838 Det er den vanligste dødsårsaken i norske sykehus. 7000 får sepsis årlig, og dødeligheten er på 10-80% Anonymkode: b371a...187
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #42 Skrevet 28. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og de som mener at alle skal ha ab for alt er ennå farligere. De fleste oppegående foreldre greier da helt fint å se an almenntilstanden til sitt eget barn og oppsøke lege ut fra det. Men du er kanskje av den typen som løper på legevakta og lager unødvendig kø for bagateller? De fleste oppegående foreldre greier også å slå opp på seriøse sider på Internett (NHI feks) og lese hva som er anbefalt. Og der står det virkelig ikke at ab skal gis til alle med sår hals og feber. Litt utdannelse, logisk tenking og sunn fornuft er en fin ting. Anonymkode: 94b15...838 Igjen, behandlingen er opp til legene å avgjøre. Ikke farlige altvitende liksomleger man kommer over på nett. Jeg har tre barn, og bare ett av dem har hatt behov for antibiotika, så dessverre faller hersketeknikken din på stengrunn. Anonymkode: e4000...ef8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #43 Skrevet 28. mars 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Igjen, behandlingen er opp til legene å avgjøre. Ikke farlige altvitende liksomleger man kommer over på nett. Jeg har tre barn, og bare ett av dem har hatt behov for antibiotika, så dessverre faller hersketeknikken din på stengrunn. Anonymkode: e4000...ef8 Men foreldre bør fortsatt kunne se an almenntilstanden til barn som har feks vondt i halsen. Det går fint an å se det an et par dager før man løper til legen. Det er en grunn til at det er laaaaange ventelister hos de fleste leger. Og det er fordi mange løper dit med en gang. Det er faktisk ikke slik at alle med streptokokker SKAL ha ab heller. Det kan fint gå over av seg selv, men man må følge med på formen. Anonymkode: 94b15...838
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #44 Skrevet 28. mars 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men foreldre bør fortsatt kunne se an almenntilstanden til barn som har feks vondt i halsen. Det går fint an å se det an et par dager før man løper til legen. Det er en grunn til at det er laaaaange ventelister hos de fleste leger. Og det er fordi mange løper dit med en gang. Det er faktisk ikke slik at alle med streptokokker SKAL ha ab heller. Det kan fint gå over av seg selv, men man må følge med på formen. Anonymkode: 94b15...838 Selvsagt ser man an formen. Ingen har vel sagt noe annet? Men har man kraftig halsbetennelse er man som regel veldig syk og da kan det være greit å sjekke om det er virus eller bakteriellt rimelig raskt. Det er jo dumt å la barnet lide unødig om det skal behandles uansettt. Anonymkode: e4000...ef8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #45 Skrevet 28. mars 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt ser man an formen. Ingen har vel sagt noe annet? Men har man kraftig halsbetennelse er man som regel veldig syk og da kan det være greit å sjekke om det er virus eller bakteriellt rimelig raskt. Det er jo dumt å la barnet lide unødig om det skal behandles uansettt. Anonymkode: e4000...ef8 Ved bakteriell infeksjon, kan det være nødvendig med ab. Man skal ikke ha det. Anonymkode: 94b15...838
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #46 Skrevet 28. mars 2019 Var akkurat til lege med min jente som har hatt feber og hoste siden mandag. Konstant høy feber; 39-39,5. Hun fikk fjernet mandlene for mange år siden, men fikk likevel antibiotika for streptokokker, påvist i dag. Anonymkode: b371a...187
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #47 Skrevet 28. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ved bakteriell infeksjon, kan det være nødvendig med ab. Man skal ikke ha det. Anonymkode: 94b15...838 Og det er det opp til legen å avgjøre. Hva er det du krangler på, egentlig? Det er jo ingen her som hverken sier at man skal løpe til legen for alt, eller at man alltid skal ha antibiotika ved infeksjon? Jeg skjønner ikke hvor du vil? Anonymkode: e4000...ef8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #48 Skrevet 28. mars 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det er det opp til legen å avgjøre. Hva er det du krangler på, egentlig? Det er jo ingen her som hverken sier at man skal løpe til legen for alt, eller at man alltid skal ha antibiotika ved infeksjon? Jeg skjønner ikke hvor du vil? Anonymkode: e4000...ef8 At de fleste løper til legen i ett kjør for ting som ikke skal behandles. Og flere pådrar at bakterielle infeksjoner skal behandles med ab. Og de fleste bør kjenne sitt eget barn så bra at man vet når man ikke skal styre på egen hånd. Det finnes så mange tafatte foreldre at det er helt flaut. Mange som greier å sutre seg til behandling selv om det ikke trengs. Anonymkode: 94b15...838
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #49 Skrevet 28. mars 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: At de fleste løper til legen i ett kjør for ting som ikke skal behandles. Og flere pådrar at bakterielle infeksjoner skal behandles med ab. Og de fleste bør kjenne sitt eget barn så bra at man vet når man ikke skal styre på egen hånd. Det finnes så mange tafatte foreldre at det er helt flaut. Mange som greier å sutre seg til behandling selv om det ikke trengs. Anonymkode: 94b15...838 Jeg er glad jeg ikke lever i din verden. Anonymkode: e4000...ef8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #50 Skrevet 28. mars 2019 Gå til legen. Det er legen som vurderer behovet for ab, heldigvis. Jeg gikk ikke til lege med strep.halsbetennelse. Endte med at jeg ble veldig, veldig syk med sepsis. Det utviklet seg veldig raskt også. Nå har jeg sluttet å tenke at jeg selv skal gjøre disse vurderingene. Gå til legen! Anonymkode: 49f0e...440
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå