Gå til innhold

Drar man til lege med halsbetennelse (barn)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ofte halsbetennelse som barn og da var det alltid legetime og antibiotika. Min 11åring er nå blitt syk og symptomene er de samme som jeg pleide å få; veldig smertefullt å svelge, feber og hodepine. Behandles man fortsatt halsbetennelse med antibiotika eller ser man det an og tar tiden til hjelp? 

Anonymkode: 99c48...36c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett ikke ab. Man ser det an først. De er mye mer restriktive nå enn før på grunn av resistens. Gi godt med smertestillende og febernedsettende og se det an noen dager. 

Anonymkode: 94b15...838

Skrevet

Ja det gjør jeg,alternativet er en uke med 40 i feber itellegg til oppkast. Men sønnen min har store mandler da å få lett halsbetennelse. Itellegg kaster han opp all mat når han har halsbetennelse pga så store mandler. Så vi går til lege med første tegn til ny halsbetennelse.

Anonymkode: d504b...46b

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det gjør jeg,alternativet er en uke med 40 i feber itellegg til oppkast. Men sønnen min har store mandler da å få lett halsbetennelse. Itellegg kaster han opp all mat når han har halsbetennelse pga så store mandler. Så vi går til lege med første tegn til ny halsbetennelse.

Kjempefint den dagen han er resistent da👍🏻

Skrevet

Halsbetennelse som skyldes bakterier bør behandles med antibiotika da det kan utvikle seg å få skumle konsekvenser hvis man ikke gjør det.

Anonymkode: 3c862...f89

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han blir jo ikke resistent. Det er bakteriene som kan utvikle resistens. Vi er vel der nå at antibiotika kun bør gis i ytterste nødsfall; ved fare for liv eller for at den aktuelle tilstanden skal utvikle seg til å bli kronisk. Antibiotikaresistens ses på som et av de virkelig store verdensproblemene nå. 

Anonymkode: bface...f58

Skrevet

Gurgle med saltvann - en gang i timen, det renser godt opp nedi der, smertestillende og se det an.. 

Anonymkode: 0e323...589

Skrevet

Halsbetennelse er oftest virus, så nei ab har ingen effekt. 

Og du med sønnen som angivelig blir så syk, hvorfor i all verden sørger du ikke for at han blir operert istedenfor å holde på sånn? Det er jo bare tåpelig. 

Anonymkode: ba6ae...380

Skrevet

Min lege sier at det SKAL behandles med fem dager antibiotika. Var på legevakten og ble avvist, dro så til legen etter tre dager fordi jeg ikke klarte svelge, da sa hun at det var rart jeg ikke fikk antibiotika fordi det skal behandles. 

Anonymkode: 0801f...de8

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

😳 Er det mulig å bli så tett???

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min lege sier at det SKAL behandles med fem dager antibiotika. Var på legevakten og ble avvist, dro så til legen etter tre dager fordi jeg ikke klarte svelge, da sa hun at det var rart jeg ikke fikk antibiotika fordi det skal behandles. 

Det skal virkelig ikke det altså. 

Skrevet

😳 Er det mulig å bli så tett???

Har du sett pasienter som har resistente bakterier der de bruker alt som finnes av ab og de ikke greier å få bukt med det? Ikke så veldig stas. 

Skrevet

Ja, den skal behandles med ab hvis den er bakteriell. Dersom den skyldes et virus, som halsbetennelser veldig ofte gjør, har antibiotika ingen effekt og skal ikke bli gitt. Halsbetennelser blir som regel bedre ette 3 dager. Dersom man er like syk eller verre da, burde man gå til lege for å sjekke crp.

Anonymkode: 7b136...249

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sett pasienter som har resistente bakterier der de bruker alt som finnes av ab og de ikke greier å få bukt med det? Ikke så veldig stas. 

Bakterien er resistente. Personen blir ikke resistent. Du snakker over evne her. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bakterien er resistente. Personen blir ikke resistent. Du snakker over evne her. 

Bakteriene han kan få da. Du skjønte kanskje ikke det? Du må ha det inn med teskje? Uansett så er det bare dårlige, uopplyste leger som behandler alle halsbetennelse med ab!

Skrevet

Se det an noen dager, som regel går det over av seg selv.

Men noen ganger må det behandles, ene gutten min gikk i 4-5 dager og hadde til slutt så vondt i halsen at han ikke klarte svelge sitt eget spytt engang. Fikk ikke i seg hverken vått eller tørt. Ta tok jeg han til legen, og legen sa han var så hoven i halsen, og han tok en test som var positiv for streptokokker. Da måtte han ha antibiotika.

I fjor var andre sønnen min syk, og han ble så dårlig at jeg ble helt redd. Tok han til legen og han testet positivt for kyssesyken. Ingenting å gjøre med det da, men greit å vite hva det var. Han var så syk noen dager at det var snakk om innleggelse for han fikk ikke i seg væske i det hele tatt og syntes ikke han fikk puste fordi han var så tett i halsen... Men så snudde det heldigvis.

Så det hender det må behandles eller trenger legetilsyn altså, men vent noen dager og se det an.

Anonymkode: 74f39...558

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bakteriene han kan få da. Du skjønte kanskje ikke det? Du må ha det inn med teskje? Uansett så er det bare dårlige, uopplyste leger som behandler alle halsbetennelse med ab!

Om noen må ha ting inn med skje er det muligens deg. 

Skrevet

Hi her. 

Takk for alle svar. Hun ble syk i går og ikke blitt noe bedre i dag. Feber rundt 38,5 og får i seg væske i form av saftis. Tar en telefon til legekontoret i morgen og rådfører meg dersom formen er den samme. 

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal virkelig ikke det altså. 

Er den bakteriell så skal den det.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og du med sønnen som angivelig blir så syk, hvorfor i all verden sørger du ikke for at han blir operert istedenfor å holde på sånn? Det er jo bare tåpelig. 

Det er derfor man går til legen, for å finne ut om den er bakteriell eller ikke. Og du skjønner vel at det ikke er foreldrene som bestemmer om barnet skal ha en operasjon eller ikke? Det er ikke bare å "sørge for" at barnet ditt blir operert. Det er det helsepersonell som bestemmer.

Skrevet

Halsbetennelse skyldes ofte streptokokker. Det skal behandles med AB. Dra til lege og ta CRP og strep-test så får du vite om det må behandles eller ei. Jobber på legevakt.

Anonymkode: 162de...e16

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi barnefaren er en idiot å nekter å gi samtykke til at han blir operert.

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er derfor man går til legen, for å finne ut om den er bakteriell eller ikke. Og du skjønner vel at det ikke er foreldrene som bestemmer om barnet skal ha en operasjon eller ikke? Det er ikke bare å "sørge for" at barnet ditt blir operert. Det er det helsepersonell som bestemmer.

Joda men i mitt tilfelle med ett barn som har store mandler å er så plaget at han kaster opp,så er helsepersonell enig i at det er til barnets beste å fjerne mandlene. Men hjelper ikke når barnefaren ikke samtykker.

Skrevet

Om det er streptokokker bør det behandles med antibiotika. Streptokokker kan få skumle konsekvenser om det går ubehandlet. 

Anonymkode: 7ccd3...2b9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

Takk for alle svar. Hun ble syk i går og ikke blitt noe bedre i dag. Feber rundt 38,5 og får i seg væske i form av saftis. Tar en telefon til legekontoret i morgen og rådfører meg dersom formen er den samme. 

Ved En «vanlig» halsbetennelse vil sykdomsforløpet kortes ned i snitt to dager med antibiotika. Det er det ikke verdt med tanke på resistens. 

Anonymkode: f3c0d...2eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...