Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #26 Skrevet 26. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du må prøve å snu tankegangen din, de aller fleste kulene er ufarlig. Og skulle det være så at det er ondartet, så er det som en annen her sier at prognosene for å bli bra av brystkreft er gode. Det hjelper deg ingenting å krisemaksimere og ta sorgene på forskudd. Skjønner det er vanskelig, men du hjelper ikke deg selv. Anonymkode: 4f2a0...b18 Takk, ja jeg skal prøve å snu det. Problemet er at jeg driver og kjenner på kulen og analyserer hva det kan være. Og det at den ikke er øm er ikke bra osv.. psyker meg jo ned selv, men greier liksom ikke å la det være 😫 Anonymkode: bcd79...253
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #27 Skrevet 27. mars 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk, ja jeg skal prøve å snu det. Problemet er at jeg driver og kjenner på kulen og analyserer hva det kan være. Og det at den ikke er øm er ikke bra osv.. psyker meg jo ned selv, men greier liksom ikke å la det være 😫 Anonymkode: bcd79...253 Jeg hadde også kul, og kjente litt panikk akkurat i det legen min også kjente den og henviste videre. Husker ikke ventetid med var flere uker. Tok mammografi først også gikk de over med ultralyd etterpå, jeg fikk beskjed med en gang hva det var og det var en forstørret brystkjertel. Kulen var ikke øm her. La kulen være så godt du kan og gjør noe hver gang du begynner å gruble, om det er å ringe noen, sette på tv, vaske tøy eller skrive handleliste for neste uke... Prøv å reduser grublingen så godt som mulig. Lykke til! Håper din er like ufarlig som min. Jeg har min enda og må bare leve med den. Anonymkode: 203b5...712
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #28 Skrevet 27. mars 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde også kul, og kjente litt panikk akkurat i det legen min også kjente den og henviste videre. Husker ikke ventetid med var flere uker. Tok mammografi først også gikk de over med ultralyd etterpå, jeg fikk beskjed med en gang hva det var og det var en forstørret brystkjertel. Kulen var ikke øm her. La kulen være så godt du kan og gjør noe hver gang du begynner å gruble, om det er å ringe noen, sette på tv, vaske tøy eller skrive handleliste for neste uke... Prøv å reduser grublingen så godt som mulig. Lykke til! Håper din er like ufarlig som min. Jeg har min enda og må bare leve med den. Anonymkode: 203b5...712 Tusen takk for svar! 😊 Dette høres ut som det kan ligne på det jeg har, men er likevel veldig redd. Gode tips du kommer med, for jeg kjenner at angsten er definitivt verst når jeg er flere timer alene og har tid til å gruble masse. Får prøve å holde meg opptatt👍 Anonymkode: bcd79...253
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #29 Skrevet 27. mars 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Prøv å akseptere at nå er det ventetid disse dagene. Du får ikke gjort noe fra eller til, og ikke vil disse dagene med venting påvirke det som er der nevneverdig heller, uansett hva det er. Sannsynligheten for at det er godartet er jo større enn det motsatte. Det vil også si at det å lage deg masse skrekkscenarier i hodet på forhånd bare sliter deg selv ut på forhånd, helt unødvendig. Hvis det likevel er noe du må ha behandling for, da tar du det fra det tidspunktet du ev. får vite det. Velg å ikke lage skrekkscenarier i hodet ditt, stopp deg selv hver gang du begynner å lage dem, pust og si til deg selv at du skal forholde deg til det du må forholde deg til når du vet hva det er. Det er også lurt å minne seg selv på at det å få brystkreft går bra over 90 %. Behandlingen kan være tøff for noen (veldig varialbelt) og noen kan også få senfølger av behandlingen, men det er nå over 90 % som blir kreftfrie. Så enten dette er noe helt ufarlig eller det skulle vise seg å være kreft så er det ikke noe du trenger være veldig redd for. I hvert fall ikke kaste bort energi på før du i det hele tatt vet om du har det eller ikke. Jeg vet det kan virke lett å si, men du kan velge tankene dine, du kan velge hva du vil fokusere på. Velg det som gjør at du har det best. Jeg lever med en genfeil som de sier gjør at det er 80-90 % sikkert at jeg får brystkreft. Jeg lever helt fint med det, for det er jo likevel ikke sikkert at jeg får kreft. Jeg tar bevisste valg i hverdagen, lever så sunt jeg kan med kosthold og trening og forsøker å sove nok. I tillegg øver jeg meg stadig på stressmestring. Jeg har bestemt meg for at hvis jeg en dag får kreft, da skal den f... ikke få ødelegge noe som helst av livet mitt når jeg faktisk er frisk! Du er frisk pr. i dag, HI. Hvis du skal trenge behandling så er det for at du skal fortsette å holde deg frisk. Ikke ta noen sorger på forskudd, for mest trolig går dette bra uansett hva det er. Anonymkode: fb25a...a34 Du har BRCA 1? Det har en av mine gode venninner også. Beundringsverdig at du klarer å være så rolig rundt det - og du har jo rett, man må nyte livet mens man er frisk. Men det er nok vanskelig når risikoen er så høy at det nærmer seg sikkert at man får brystkreft en dag. Min venninne måtte bli ferdige med de preventive operasjonene før hun fikk livskvaliteten fullt tilbake, før det opplevde hun det som å gå rundt med en tikkende bombe. Anonymkode: 4a917...506
Himmel og hav Skrevet 27. mars 2019 #30 Skrevet 27. mars 2019 (endret) De aller fleste kuler i bryst er det ikke noe skummelt med. Jeg vet at det er en mager trøst når det gjelder akkurat din kul, men prøv så godt du kan å tenke at om 9 av 10 kuler er godartet, så er selvfølgelig din en av de ni. Hver gang du begynner å kverne, lure på hvordan du vil se ut uten hår, planlegge begravelsen (vedder på at du har gjort det ) og krisemaksimere fullt, så pust dypt inn og ut et par ganger og si høyt til deg selv: 9 av 10. Det går an å be seg selv om å ta seg sammen også. Jeg gjør det med hell rett som det er. For det å bekymre deg så mye på forhånd er bare bortkasta tid og energi. Det hjelper ingenting om svaret er dårlig og om svaret er godt, så har du kasta bort ei uke på å grue deg. Du kommer selvsagt til å grue deg uansett, men om du klarer å legge tankene bort litt innimellom, så hjelper det deg fram mot timen. Prøv å snakke med ei venninne. Det er så vanlig med kuler i bryst at det sikkert er flere i din nære krets som har vært der du er nå. Jeg har gjort det selv to ganger. Gått og kjent på suget i magen, våkna om morran og håpa at kulen på magisk vis skulle ha blitt borte over natta. Mine kuler var 2 av de 9. Det krysser jeg fingrene for at din kul også er. Endret 27. mars 2019 av Himmel og hav
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #31 Skrevet 27. mars 2019 1 time siden, Himmel og hav skrev: De aller fleste kuler i bryst er det ikke noe skummelt med. Jeg vet at det er en mager trøst når det gjelder akkurat din kul, men prøv så godt du kan å tenke at om 9 av 10 kuler er godartet, så er selvfølgelig din en av de ni. Hver gang du begynner å kverne, lure på hvordan du vil se ut uten hår, planlegge begravelsen (vedder på at du har gjort det ) og krisemaksimere fullt, så pust dypt inn og ut et par ganger og si høyt til deg selv: 9 av 10. Det går an å be seg selv om å ta seg sammen også. Jeg gjør det med hell rett som det er. For det å bekymre deg så mye på forhånd er bare bortkasta tid og energi. Det hjelper ingenting om svaret er dårlig og om svaret er godt, så har du kasta bort ei uke på å grue deg. Du kommer selvsagt til å grue deg uansett, men om du klarer å legge tankene bort litt innimellom, så hjelper det deg fram mot timen. Prøv å snakke med ei venninne. Det er så vanlig med kuler i bryst at det sikkert er flere i din nære krets som har vært der du er nå. Jeg har gjort det selv to ganger. Gått og kjent på suget i magen, våkna om morran og håpa at kulen på magisk vis skulle ha blitt borte over natta. Mine kuler var 2 av de 9. Det krysser jeg fingrene for at din kul også er. Takk for oppmuntring, det er akkurat sånn jeg har det! Skal prøve så godt jeg kan å tenke positivt, så håper jeg bare uka går fort! 🙏🏼 Anonymkode: bcd79...253
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #32 Skrevet 27. mars 2019 Jeg var akkurat inne med det samme som deg, og kjenner meg veldig igjen! Det som slo meg, da jeg lå der og ventet på legen, var hvor rutinemessig dette var for dem, og hvor utrolig vanlig det er med kuler i brystet - uten at det er noe i veien. I mitt tilfelle hadde jeg en øm kul, men da jeg var hos legen fant han en annen kul som ikke var øm. Det fikk jeg jo helt panikk av. For meg hjalp det ihvertfall å tenke at så lenge man er henvist, så er man inne i et system, og akkurat dette systemet er veldig effektivt uansett hva slags kul det er snakk om. Og de aller aller fleste går det veldig bra med. I mitt tilfelle var det flere vanncyster (jeg fikk se dem selv med ultralyd), og altså helt ufarlig. Den ene kulen var glatt og avrundet, men den andre kjentes mer sånn fanget i knudrete vev, om du skjønner. Anonymkode: efb22...ea0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #33 Skrevet 27. mars 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har BRCA 1? Det har en av mine gode venninner også. Beundringsverdig at du klarer å være så rolig rundt det - og du har jo rett, man må nyte livet mens man er frisk. Men det er nok vanskelig når risikoen er så høy at det nærmer seg sikkert at man får brystkreft en dag. Min venninne måtte bli ferdige med de preventive operasjonene før hun fikk livskvaliteten fullt tilbake, før det opplevde hun det som å gå rundt med en tikkende bombe. Anonymkode: 4a917...506 Vet du, jeg er så rolig ang. dette at jeg ikke en gang husker om det er 1 eller 2 jeg har. Men spesialisten sa at den hadde 80-90 % sjanse for å utvikle kreft, så er det 1, så er det den jeg har Det er rundt ti år siden jeg tok testen, husket det de første årene, men har ikke gått og husket det de siste årene. Min uro hadde jeg før jeg tok beslutningen om å ta gentesten. Jeg måtte gå noen runder med meg selv før jeg turde. Jeg var ikke sikker på om jeg ville takle å få et positivt prøvesvar. Men konklusjonen min ble til slutt at hvis jeg har genvarianten så har jeg den enten jeg tester meg eller ikke. Om jeg hadde genfeilen og ikke testet meg fant jeg ut at det trolig ville gjøre meg litt slappere på det å være konsekvent mtp. livsstil. Så jeg fant ut at det å teste meg egentlig bare hadde fordeler. Hadde jeg genvarianten som ga meg denne risikoen var det bedre å vite. Det gjorde og gjør meg mer motivert for å holde et såpass optimalt kosthold som jeg greier og ta andre livsstilsvalg som er viktig for å forebygge kreft. Jeg har fått tilbud om å fjerne eggstokker og bryst, men har takket nei. Jeg sjekker brystene mine jevnlig. Jeg lever med vissheten om at jeg bør følge med, men jeg stresser ikke med det. Jeg er ikke en gang redd (var livredd kreft før jeg tok testen, merkelig nok). Jeg tenker at så lenge jeg gjør det jeg kan, så optimerer jeg mulighetene mine for å holde meg frisk, jfr. det man i dag vet om epigenetikk. Selv om man har en slik genvariant er det ikke sikkert kroppen "slår den på". Jeg har også bestemt meg at hvis jeg skulle få brystkreft, da kommer jeg til å fjerne brystene helt da. Tviler på at jeg da tar rekonstruktiv kirurgi, men det vet man jo ikke før man ev. står i situasjonen. Det som er viktig om man har en slik risiko, det er at man tar det valget man lever best med. For meg er mitt valg riktig, jeg lever godt med det. For din venninne var det riktig å ta det valget hun gjorde. Det er den enkelte som skal leve med valget man tar, og derfor må dette også være et individuelt valg som respekteres. Men jeg har stor tro på det å ikke lage seg for stort nummer ut av ting før man en gang vet om det er noe å være bekymret for. Det er mulig å trene seg i dette. Jeg var elendig på det, men har hatt noen erfaringer som har gjort at jeg har funnet ut at det å bekymre seg på forhånd bare tapper en unødvendig for krefter. Men, man går gjerne noen runder før man greier å få et så pragmatisk forhold til det, så jeg har ingen problemer med å forstå den uroen Hi føler. Det viktige er at hun ikke lar den uroen få overskygge alt annet nå. Anonymkode: fb25a...a34
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #34 Skrevet 27. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg var akkurat inne med det samme som deg, og kjenner meg veldig igjen! Det som slo meg, da jeg lå der og ventet på legen, var hvor rutinemessig dette var for dem, og hvor utrolig vanlig det er med kuler i brystet - uten at det er noe i veien. I mitt tilfelle hadde jeg en øm kul, men da jeg var hos legen fant han en annen kul som ikke var øm. Det fikk jeg jo helt panikk av. For meg hjalp det ihvertfall å tenke at så lenge man er henvist, så er man inne i et system, og akkurat dette systemet er veldig effektivt uansett hva slags kul det er snakk om. Og de aller aller fleste går det veldig bra med. I mitt tilfelle var det flere vanncyster (jeg fikk se dem selv med ultralyd), og altså helt ufarlig. Den ene kulen var glatt og avrundet, men den andre kjentes mer sånn fanget i knudrete vev, om du skjønner. Anonymkode: efb22...ea0 Takk for svar 💚 har selv sett at jeg har cyster på ultralyd tidligere, men legen sa at det ikke kjentes ut som en cyste. Kjennes mer som at den er fanget i knudrete vev som du sier... legen mente det kunne være en del av kjertelvevet. Jeg har også vært gravid og fødte for 10 uker siden, så han sa det kunne være noe hormonelt. (Har ikke ammet) Anonymkode: bcd79...253
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #35 Skrevet 28. mars 2019 må ikke tenkte det verste med engang Anonymkode: 8db93...54b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #36 Skrevet 4. april 2019 Hei dere! Ville bare gi en oppdatering her til dere som var så snille å svare meg da jeg var bekymret. jeg har i dag vært på mammografi og ultralyd, og kulen viste seg å være en ganske stor cyste som de tømte. Nå er jeg veldig lettet og glad💗 ha en fin dag dere😊😊 Anonymkode: bcd79...253
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #37 Skrevet 4. april 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei dere! Ville bare gi en oppdatering her til dere som var så snille å svare meg da jeg var bekymret. jeg har i dag vært på mammografi og ultralyd, og kulen viste seg å være en ganske stor cyste som de tømte. Nå er jeg veldig lettet og glad💗 ha en fin dag dere😊😊 Anonymkode: bcd79...253 Så bra Det er visst ganske vanlig å ha cyster. Selv har jeg flere ganger hatt vanncyster, og tømt de noen ganger. Anonymkode: 4f2a0...b18
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #38 Skrevet 4. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei dere! Ville bare gi en oppdatering her til dere som var så snille å svare meg da jeg var bekymret. jeg har i dag vært på mammografi og ultralyd, og kulen viste seg å være en ganske stor cyste som de tømte. Nå er jeg veldig lettet og glad💗 ha en fin dag dere😊😊 Anonymkode: bcd79...253 Så bra! Anonymkode: fb25a...a34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå