Gå til innhold

Venter på utredning av kul i brystet, trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått time for mammografi, ultralyd og kirurgisk poliklinikk for vurdering av en kul jeg har i brystet. Timen er om 9 dager og jeg sliter med en grusom angst! Er det noen som har gode råd og tips til hvordan jeg skal klare å holde ut ventetiden uten å bli fullstendig gal? 

Anonymkode: bcd79...253

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestill privat så slipper du å vente ♡ klem til deg

Anonymkode: c19ea...7b2

Skrevet

Jeg har ventet i 7 uker.Veldig rart det tar så lang tid.Kjenner jeg er utrolig hver dag.

Anonymkode: 3a32d...485

Skrevet

Urolig skulle det stå

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bestill privat så slipper du å vente ♡ klem til deg

Anonymkode: c19ea...7b2

Ja, har prøvd på det, men er ingen rundt her som gjør det privat 🙄 vurderer å reise til Oslo...

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ventet i 7 uker.Veldig rart det tar så lang tid.Kjenner jeg er utrolig hver dag.

Hvorfor har du ventet så lenge? Har du fått påvist kul i brystet da?

Skrevet

Jeg venter på biopsi. Det tar veldig lang tid.Vurderer å ta det privat. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg venter på biopsi. Det tar veldig lang tid.Vurderer å ta det privat. 

Åja, jeg trodde de tok det samtidig.. men siden de venter så lenge så har de sikkert ikke mistanke om noe alvorlig da😊

Skrevet

Så rart moren min var jos fastlege henvist tre dager senere til mammografi og der sa de det med 99 %var kreft. De ringte dagen etter for å bekrefte. 1uke senere var hun allerede operert!

Anonymkode: 70f72...d38

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så rart moren min var jos fastlege henvist tre dager senere til mammografi og der sa de det med 99 %var kreft. De ringte dagen etter for å bekrefte. 1uke senere var hun allerede operert!

Anonymkode: 70f72...d38

Det kommer an på hastegraden legen setter på. Jeg har vært til mammografi flere ganger, da har de gjort ultralyd og noen ganger biopsi. Alle gangene utenom en fikk jeg time innen 14 dager. Den ene gangen sa legen min at hun var sikker på at det ikke var noe galt, og da fikk jeg time etter 5-6 uker.

Anonymkode: 4f2a0...b18

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hastegraden legen setter på. Jeg har vært til mammografi flere ganger, da har de gjort ultralyd og noen ganger biopsi. Alle gangene utenom en fikk jeg time innen 14 dager. Den ene gangen sa legen min at hun var sikker på at det ikke var noe galt, og da fikk jeg time etter 5-6 uker.

Er det pga kuler du har vært henvist?

Skrevet

Her gikk det høvelig fort fra jeg ble henvist til jeg fikk time. Fikk ultralyd og tok biopsi samme dag. Hadde heldigvis ikke kreft! Jeg har dessverre ingen tips til å holde ut, det åt meg opp fra innsida de dagene jeg ventet. God støtte fra venninnegjengen var uvurderlig 😊 

Anonymkode: 6b2a3...789

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her gikk det høvelig fort fra jeg ble henvist til jeg fikk time. Fikk ultralyd og tok biopsi samme dag. Hadde heldigvis ikke kreft! Jeg har dessverre ingen tips til å holde ut, det åt meg opp fra innsida de dagene jeg ventet. God støtte fra venninnegjengen var uvurderlig 😊 

Uff ja, det er forferdelig 😫 jeg orker ikke si det til venner/familie unntatt mannen min, for da føler jeg det blir enda verre 🙈

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk du svar på biopsien samme dag også?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det pga kuler du har vært henvist?

Ja. Men det har alltid vist seg å være vanncyster

Skrevet

Fikk du svar på biopsien samme dag også?

Nei, det tok noen dager, kanskje en uke. Ultralyd avdekket at det neppe var alvorlig, så da havnet jeg "nederst i bunken". Helt greit. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det tok noen dager, kanskje en uke. Ultralyd avdekket at det neppe var alvorlig, så da havnet jeg "nederst i bunken". Helt greit. 

Kan jeg spørre hva slags kul det var?

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hva slags kul det var?

Fibroadenom, altså bindevevskul. 

Skrevet

Fibroadenom, altså bindevevskul. 

Ok..takk for svar

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok..takk for svar

Dette går bra, HI. Husk at det er mer sannsynlig at det er noe ufarlig, enn at det skal være kreft. Masse lykke til ❤️ 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette går bra, HI. Husk at det er mer sannsynlig at det er noe ufarlig, enn at det skal være kreft. Masse lykke til ❤️ 

Takk for det! Men når angsten står på som verst er liksom kreft det eneste det kan være oppi hodet mitt. Jeg er rett og slett livredd 🙁

Skrevet

Prøv å akseptere at nå er det ventetid disse dagene. Du får ikke gjort noe fra eller til, og ikke vil disse dagene med venting påvirke det som er der nevneverdig heller, uansett hva det er. Sannsynligheten for at det er godartet er jo større enn det motsatte. Det vil også si at det å lage deg masse skrekkscenarier i hodet på forhånd bare sliter deg selv ut på forhånd, helt unødvendig. Hvis det likevel er noe du må ha behandling for, da tar du det fra det tidspunktet du ev. får vite det. Velg å ikke lage skrekkscenarier i hodet ditt, stopp deg selv hver gang du begynner å lage dem, pust og si til deg selv at du skal forholde deg til det du må forholde deg til når du vet hva det er.

Det er også lurt å minne seg selv på at det å få brystkreft går bra over 90 %. Behandlingen kan være tøff for noen (veldig varialbelt) og noen kan også få senfølger av behandlingen, men det er nå over 90 % som blir kreftfrie.

Så enten dette er noe helt ufarlig eller det skulle vise seg å være kreft så er det ikke noe du trenger være veldig redd for. I hvert fall ikke kaste bort energi på før du i det hele tatt vet om du har det eller ikke.

Jeg vet det kan virke lett å si, men du kan velge tankene dine, du kan velge hva du vil fokusere på. Velg det som gjør at du har det best.

Jeg lever med en genfeil som de sier gjør at det er 80-90 % sikkert at jeg får brystkreft. Jeg lever helt fint med det, for det er jo likevel ikke sikkert at jeg får kreft. Jeg tar bevisste valg i hverdagen, lever så sunt jeg kan med kosthold og trening og forsøker å sove nok. I tillegg øver jeg meg stadig på stressmestring. Jeg har bestemt meg for at hvis jeg en dag får kreft, da skal den f... ikke få ødelegge noe som helst av livet mitt når jeg faktisk er frisk!

Du er frisk pr. i dag, HI. Hvis du skal trenge behandling så er det for at du skal fortsette å holde deg frisk. Ikke ta noen sorger på forskudd, for mest trolig går dette bra uansett hva det er.

Anonymkode: fb25a...a34

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for det! Men når angsten står på som verst er liksom kreft det eneste det kan være oppi hodet mitt. Jeg er rett og slett livredd 🙁

Du må prøve å snu tankegangen din, de aller fleste kulene er ufarlig. Og skulle det være så at det er ondartet, så er det som en annen her sier at prognosene for å bli bra av brystkreft er gode. Det hjelper deg ingenting å krisemaksimere og ta sorgene på forskudd. Skjønner det er vanskelig, men du hjelper ikke deg selv.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøv å akseptere at nå er det ventetid disse dagene. Du får ikke gjort noe fra eller til, og ikke vil disse dagene med venting påvirke det som er der nevneverdig heller, uansett hva det er. Sannsynligheten for at det er godartet er jo større enn det motsatte. Det vil også si at det å lage deg masse skrekkscenarier i hodet på forhånd bare sliter deg selv ut på forhånd, helt unødvendig. Hvis det likevel er noe du må ha behandling for, da tar du det fra det tidspunktet du ev. får vite det. Velg å ikke lage skrekkscenarier i hodet ditt, stopp deg selv hver gang du begynner å lage dem, pust og si til deg selv at du skal forholde deg til det du må forholde deg til når du vet hva det er.

Det er også lurt å minne seg selv på at det å få brystkreft går bra over 90 %. Behandlingen kan være tøff for noen (veldig varialbelt) og noen kan også få senfølger av behandlingen, men det er nå over 90 % som blir kreftfrie.

Så enten dette er noe helt ufarlig eller det skulle vise seg å være kreft så er det ikke noe du trenger være veldig redd for. I hvert fall ikke kaste bort energi på før du i det hele tatt vet om du har det eller ikke.

Jeg vet det kan virke lett å si, men du kan velge tankene dine, du kan velge hva du vil fokusere på. Velg det som gjør at du har det best.

Jeg lever med en genfeil som de sier gjør at det er 80-90 % sikkert at jeg får brystkreft. Jeg lever helt fint med det, for det er jo likevel ikke sikkert at jeg får kreft. Jeg tar bevisste valg i hverdagen, lever så sunt jeg kan med kosthold og trening og forsøker å sove nok. I tillegg øver jeg meg stadig på stressmestring. Jeg har bestemt meg for at hvis jeg en dag får kreft, da skal den f... ikke få ødelegge noe som helst av livet mitt når jeg faktisk er frisk!

Du er frisk pr. i dag, HI. Hvis du skal trenge behandling så er det for at du skal fortsette å holde deg frisk. Ikke ta noen sorger på forskudd, for mest trolig går dette bra uansett hva det er.

Anonymkode: fb25a...a34

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare så langt, det hjelper virkelig å få noen fakta som er litt mer positive enn alle negative tankene som trenger seg på her! Skal prøve å fokusere på det fremover, selv om det ikke er så lett 😫

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...