Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #26 Skrevet 25. mars 2019 Det er helt greit at læreren gjør det. Jeg har selv gjort det med mine elever. Noen har måtte sittet inne noen få minutt av friminuttet, fordi de slurver. Men jeg har ikke latt de sitte inne hele. Det kommer og helt an på eleven. De jeg vet kan, de er jeg strengere med. De som sliter, om det er dysleksi eller annet, er jeg ikke like streng med. Jeg tar heller ikke alle feilene på en gang. Jeg velger en ting jeg fokuserer på, og ber eleven korrigere de feilene. Anonymkode: db951...b0e
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #27 Skrevet 25. mars 2019 Om det er fordi de velger å slurve, så er det helt greit, jeg gjør det samme med 7-åringen min hjemme når han gjør lekser. Om det er slik at de gjør sitt beste og ikke får det helt til, så synes jeg det er dårlig gjort. Det er selvsagt greit at de må prøve igjen og øve på det de ikke mestrer, men ikke at de skal frarøves friminutt hvis de faktisk har gjort et ærlig forsøk. Anonymkode: 150cc...0e8
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #28 Skrevet 25. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Læreren kan jo fortelle og vise hva som er feil uten at det må viskes ut og gjøres alt på nytt igjen. Oppmuntre til å huske på ditt og datt neste gang f.eks. Barn som ikke engang får friminutt fordi det må sitte inne å gjøre samme arbeid om igjen kan jo risikere å miste fullstendig motivasjonen for skolearbeid. Anonymkode: 36775...3e6 Kyss meg i r**a. Blir så irritert på det der. Tror du ikke at det er prøvd? De et femteklassinger! På tide å få på plass elementære skriveregler nå. De får i alle fall ingen motivasjon av å ramle helt av og se dårlige karakterer hele ungdomsskolen. Men jeg er enig angående friminutt. De bør generelt ikke røres. Anonymkode: b2748...01d
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #29 Skrevet 26. mars 2019 Jeg synes det høres vel brutalt ut, men ser jo at jeg er i mindretall. Dessuten håper jeg læreren da skiller mellom de som slurver bevisst og de som gjør så godt de kan, men som faktisk har reelle vansker som ikke blir bedre av en slik fremgangsmåte. Anonymkode: 7afe9...aa2
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #30 Skrevet 26. mars 2019 Så læreren holder inne elever som gjør det for dårlig...de andre elevene ser og vet selvsagt dette. Det psykososiale miljøet i den klassen er på vei i søpla og det er læreren selv som ødelegger klassen og elevene. Elevene har rett til å bli sett og hørt i forhold til eget ståsted faglig. Ikke nødvendigvis hva som står skrevet i læreplanen. Det er målene, noen bruker mer tid enn andre. Læreren gjør dette til en straff og det er ikke ok, straff er en uting i skolen. Barn trenger friminutt og frisk luft, ellers blir de sløve. Barn i 5. Klasse er i en brytningsfase og for noen begynner puberteten (jenter), man kan ikke bare forvente. Læreren bør lage til et skikkelig opplegg med klare rammer som gjør at elevene får dette på plass uten å ldelegge elevene. Anonymkode: 51411...73c
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #31 Skrevet 26. mars 2019 Dersom det er slurvefeil er det helt på sin plass å måtte gjøre om igjen, men for noen som sliter med rettskriving og tegnsetting og som prøver å få det til, men ikke klarer, syns jeg det blir litt feil. Det er litt syns at det skal være samme metode for alle. For de fleste kan det sikkert funke greit, men for den ene eller de to som sliter, og ikke slurver, mener jeg det blir feil. Å bruke av friminuttet syns jeg derimot er helt feil. Barna skal ha pauser mellom timene. De får heller gjøre det som hjemmelekser. Anonymkode: d66b7...04b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #32 Skrevet 26. mars 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så læreren holder inne elever som gjør det for dårlig...de andre elevene ser og vet selvsagt dette. Det psykososiale miljøet i den klassen er på vei i søpla og det er læreren selv som ødelegger klassen og elevene. Elevene har rett til å bli sett og hørt i forhold til eget ståsted faglig. Ikke nødvendigvis hva som står skrevet i læreplanen. Det er målene, noen bruker mer tid enn andre. Læreren gjør dette til en straff og det er ikke ok, straff er en uting i skolen. Barn trenger friminutt og frisk luft, ellers blir de sløve. Barn i 5. Klasse er i en brytningsfase og for noen begynner puberteten (jenter), man kan ikke bare forvente. Læreren bør lage til et skikkelig opplegg med klare rammer som gjør at elevene får dette på plass uten å ldelegge elevene. Anonymkode: 51411...73c Så gi oss ett eksempel eller flere anngående hvordan lærer skal løse dette. Anonymkode: e3684...1f5
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #33 Skrevet 26. mars 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Kyss meg i r**a. Blir så irritert på det der. Tror du ikke at det er prøvd? De et femteklassinger! På tide å få på plass elementære skriveregler nå. De får i alle fall ingen motivasjon av å ramle helt av og se dårlige karakterer hele ungdomsskolen. Men jeg er enig angående friminutt. De bør generelt ikke røres. Anonymkode: b2748...01d Kysse deg i ræva kan du gjøre sjøl! Blir så irritert på det der! Nei, jeg tror ikke det er prøvd! Det kommer helt ann på personligheten til læreren. Det er 5 klassinger! Det skal da ikke bli visket ut fordi det ikke er perfekt rettskrivning, jøje meg! med den innstillingen der så håper jeg du ikke er lærer. Mine barn har aldri opplevd dette på skolen de går på så er ikke alle lærere som gjør slikt. De har allikevel lært seg rettskriving. Tenker det heller er læreren som må lære bort på en bedre måte. Hvis dette skulle være så effektivt ville vel alle skolene hatt den læreformen, men så vidt jeg vet så har de ikke det. Anonymkode: 36775...3e6
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #34 Skrevet 26. mars 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så gi oss ett eksempel eller flere anngående hvordan lærer skal løse dette. Anonymkode: e3684...1f5 Øvingsoppgaver i å finne rett sted å sette punktum, fylle inn enkel eller dobbelt konsonant. Lage egne fortellinger med f.eks regel om antall punktum og antall setninger. Sette sammen arbeidsgrupper og la de samarbeide der de kan støtte hverandre i rettskriving. Helt konkrete mål, gi tilbakemelding utifra de kriteriene som ble oppgitt, ikke bare si «rett/galt». Forklare HVA som er rett og hva som evt er galt. Bygge opp motivasjon gjennom mestringsopplevelser og ikke knuse ungene med alt som er feil og galt. Anonymkode: 51411...73c
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #35 Skrevet 26. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Øvingsoppgaver i å finne rett sted å sette punktum, fylle inn enkel eller dobbelt konsonant. Lage egne fortellinger med f.eks regel om antall punktum og antall setninger. Sette sammen arbeidsgrupper og la de samarbeide der de kan støtte hverandre i rettskriving. Helt konkrete mål, gi tilbakemelding utifra de kriteriene som ble oppgitt, ikke bare si «rett/galt». Forklare HVA som er rett og hva som evt er galt. Bygge opp motivasjon gjennom mestringsopplevelser og ikke knuse ungene med alt som er feil og galt. Anonymkode: 51411...73c Dette utelukker jo ikke at elevene må viske ut slurvefeil... Er neppe slik at denne læreren bare ber elevene skrive noe, uten å undervise, la elevene øve og sette kriterier, for så å be dem viske ut alle feil. Anonymkode: 8d9bc...174
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #36 Skrevet 26. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette utelukker jo ikke at elevene må viske ut slurvefeil... Er neppe slik at denne læreren bare ber elevene skrive noe, uten å undervise, la elevene øve og sette kriterier, for så å be dem viske ut alle feil. Anonymkode: 8d9bc...174 Selvsagt forstår jeg at dette handler om undervisning. Problemet er at lærerens metode er ødeleggende for elevene. Både sosialt og faglig. Dette blir som å henge ut de som gjør feil for resten av klassen. I 5. Klasse er det ødeleggende for elevenes faglige og sosiale utvikling. På ALLE trinn er dette feil og en gammeldags måte å håndtere læring på. Læreren bør velge metoder som fremmer elevens mestring og som gir trygghet i læringsprosessen. Anonymkode: 51411...73c
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #37 Skrevet 26. mars 2019 synes denne ideen er god. barn i dag er altfor bortskjemt og skal ha det lettest mulig Anonymkode: b2d42...fd4
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #38 Skrevet 26. mars 2019 De trenger friminuttene sine. Anonymkode: d4dbd...d0a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. mars 2019 #39 Skrevet 26. mars 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: synes denne ideen er god. barn i dag er altfor bortskjemt og skal ha det lettest mulig Anonymkode: b2d42...fd4 Bortskjemt faktisk ....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå