Gå til innhold

Skolearbeid. Hva synes du om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Læreren er ikke fornøyd med innsatsen til klassen, så nå må de ta seg sammen. I tiden fremover blir oppgaver visket ut og elevene må gjøre oppgavene på nytt. Hvis læreren ikke er fornøyd med tegnsetting, skrivefeil og doble/enkle konsonanter, må de gjøre oppgaven på nytt, mens de andre har friminutt. De går i 5.klasse.

Er dette riktig måte å gjøre det på? 

Anonymkode: 0155f...39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei...  eller jo ja men om lærer ser om dette er åpenbart slurvefeil og hastverks arbeid er det greit. 

Anonymkode: 63c00...b02

Skrevet

Bør gi god motivasjon til å unngå slurv, det da. 

De eneste som kan ende opp som «taper» her, må være eventuelle elever med dysleksi. Da er det ikke riktig metode. 

Anonymkode: d4dbd...d0a

Skrevet

Her måtte de gjøre prøver på nytt...

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Dette er selve oppskriften på å mislykkes som lærer. 

Anonymkode: 5d8fb...c86

Skrevet

Dette er jo ting de bør ha grei kontroll på når de går i 5. klasse. Hadde de vært yngre, så ville jeg reagert, men de er jo 10/11 år og skal ha kontroll på dette nå

Anonymkode: 00772...fd7

Skrevet

Sånn som jeg gjør det når barna mine har slurva med lekser det. Når slurv må gjøres om igjen sluttes det med slurving.

Hvis du mener dette er feil hi så kan du jo ta det opp med lærer. Han/hun har kanskje en god forklaring og/eller utdypende informasjon. Kommunikasjon er fint.

Anonymkode: 8d9bc...174

Skrevet

Ok. Jeg er litt delt her. Det kan nok fungere på mitt barn, men i en periode med lite skoleglede tror jeg at andre metoder hadde fungert bedre. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg er litt delt her. Det kan nok fungere på mitt barn, men i en periode med lite skoleglede tror jeg at andre metoder hadde fungert bedre. 

Gi oss eksempler på andre metoder.

Anonymkode: e3684...1f5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi oss eksempler på andre metoder.

En lærer som viser omsorg, som bryr seg og er glad i elevene. Den harde linje er ikke alltid best. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En lærer som viser omsorg, som bryr seg og er glad i elevene. Den harde linje er ikke alltid best. 

Det var jo veldig lite konkret. Kan du ikke komme med hva du tenker at læreren skal  gjøre framfor å krave at elevene skal rette opp egne slurvefeil?

og mener du egentlig at læreren ikke kan vise omsorg eller bry seg om elevene dersom han eller hun mener de skal rette opp egne feil?

Anonymkode: ce234...8a6

Skrevet

For mitt barn hadde dette vært døden . Han går i 6. klasse og har store problemer med rettskrivingen, ikke fordi han ikke gidder, men fordi han ikke ser hva som er rett. 

Anonymkode: eabe8...2ca

Skrevet

For mitt barn hadde dette vært døden . Han går i 6. klasse og har store problemer med rettskrivingen, ikke fordi han ikke gidder, men fordi han ikke ser hva som er rett. 

Så du vil ikke at han skal bli rettet på? Hvor lenge skal han ikke bli rettet på? 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo veldig lite konkret. Kan du ikke komme med hva du tenker at læreren skal  gjøre framfor å krave at elevene skal rette opp egne slurvefeil?

og mener du egentlig at læreren ikke kan vise omsorg eller bry seg om elevene dersom han eller hun mener de skal rette opp egne feil?

Anonymkode: ce234...8a6

Det er summen av mye smått, som i det store og hele gir et bilde av hvordan læreren er. Jeg har et barn som likte skolen, som likte å jobbe med fagene og som gjorde sitt beste for at læreren skulle bli fornøyd. Det var med den gamle læreren. Nå vet mitt barn at læreren nok ikke blir fornøyd, så hvorfor prøve? At det nok en gang blir kjefting, så mitt barn vil ikke lenger gå på skolen. I dette tilfellet hadde det vært bedre å fremheve det som er gjort bra, mer enn det som er feil. 

Skrevet

Det er summen av mye smått, som i det store og hele gir et bilde av hvordan læreren er. Jeg har et barn som likte skolen, som likte å jobbe med fagene og som gjorde sitt beste for at læreren skulle bli fornøyd. Det var med den gamle læreren. Nå vet mitt barn at læreren nok ikke blir fornøyd, så hvorfor prøve? At det nok en gang blir kjefting, så mitt barn vil ikke lenger gå på skolen. I dette tilfellet hadde det vært bedre å fremheve det som er gjort bra, mer enn det som er feil. 

Så du mener at læreren kun skal snakke eller kommentere anngående det som er bra? Ikke engang nevne det som ikke er så bra? Hvordan skal da eleven bli bedre? Læreren har jo kun snakket om det som er bra, hvordan skal da eleven bli bedre? 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da tror jeg ikke læreren tvinger barnet ditt til å gjøre dette på nytt. 

Tenker at HI sin lærer ser an barna altså. Man må da kunne still krav til barna ? 

Anonymkode: 7be51...712

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du vil ikke at han skal bli rettet på? Hvor lenge skal han ikke bli rettet på? 

Jeg vil han skal lære rettskrivning, men jeg har ingen tro på at han blir bedre av å sitte inne i friminuttene.

Skrevet

Jeg er glad for at jeg ikke er lærer.

Skrevet

Jeg vil han skal lære rettskrivning, men jeg har ingen tro på at han blir bedre av å sitte inne i friminuttene.

Det ordner du lett ved å sette av litt tid sammen med han hver dag, hvor dere får gjennom leksene selv, og hvor du retter han.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ordner du lett ved å sette av litt tid sammen med han hver dag, hvor dere får gjennom leksene selv, og hvor du retter han.

Det har vi prøvd, så det er ikke alltid så enkelt. 

Skrevet

Det er så forskjell på disse ungene . Noen slurver og noen er FOR nøye. Her får ikke min 5 klassing lov av lærer å bruke tid på lekser hjemme da han er for nøye og for opptatt av at alt skal være perfekt . Han får kun lov til å gjøre lekser på leksehjelp en gang i uken. Vi må lære han at vi ikke alltid trenger å være så nøye. Jeg tror lærerne gjør det de mener er best for ungene. 

Skrevet

Jeg er for at de skal rette opp i slurv, det må de gjøre hjemme om de slurver med leksene, men jeg er ikke for at de skal bruke friminuttene. 

Elevene sitter mer enn nok i ro og trenger både frisk luft og å få strekke på kroppen mellom timene. 

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er så forskjell på disse ungene . Noen slurver og noen er FOR nøye. Her får ikke min 5 klassing lov av lærer å bruke tid på lekser hjemme da han er for nøye og for opptatt av at alt skal være perfekt . Han får kun lov til å gjøre lekser på leksehjelp en gang i uken. Vi må lære han at vi ikke alltid trenger å være så nøye. Jeg tror lærerne gjør det de mener er best for ungene. 

Er det ikke bra at eleven er nøye? Bare tenk deg hvordan han vil klare seg på videregående eller universitetet? Han er nøye, han kan oppnå store resultater med den arbeidsinnsatsen. Men han "får kun lov til å gjøre lekser en gang i uka". Hvorfor holder dere han tilbake? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke bra at eleven er nøye? Bare tenk deg hvordan han vil klare seg på videregående eller universitetet? Han er nøye, han kan oppnå store resultater med den arbeidsinnsatsen. Men han "får kun lov til å gjøre lekser en gang i uka". Hvorfor holder dere han tilbake? 

Det er selvsagt veldig bra å være nøye. Her er det bare blitt for mye fokus på det. Han vil gjerne bruke alt for mye tid på fordype seg i skolearbeidet og vi vil ikke at han skal brenne opp alt kruttet eller møte veggen. Han er svært skoleflink og veldig pliktoppfyllende . Lærer mener ( og vi) at der må bremses litt og at han må lære at godt er godt nok 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at læreren kun skal snakke eller kommentere anngående det som er bra? Ikke engang nevne det som ikke er så bra? Hvordan skal da eleven bli bedre? Læreren har jo kun snakket om det som er bra, hvordan skal da eleven bli bedre? 

Læreren kan jo fortelle og vise hva som er feil uten at det må viskes ut og gjøres alt på nytt igjen. Oppmuntre til å huske på ditt og datt neste gang f.eks. Barn som ikke engang får friminutt fordi det må sitte inne å gjøre samme arbeid om igjen kan jo risikere å miste fullstendig motivasjonen for skolearbeid.

Anonymkode: 36775...3e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...