Gå til innhold

Søndagsmiddag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om middag i dag og resten av uka:

Jeg er vokst opp med "søndagsmiddag" - dvs. litt finere mat enn vi spiste rett i uka, og ikke minst hjemmelaget og gjerne litt arbeidskrevende også. Steik, kjøttkaker, får-i-kål, avanserte gryteretter osv osv.  Søndagsmiddagen var viktig og jeg har gode og varme minner om den.

Men jeg ser likevel at vi absolutt ikke har fulgt opp denne tradisjonen her hjemme.  Joda, av og til inviterer vi besteforeldre eller andre til søndagsmiddag, og det er koselig. Men de vanlige søndagsmiddagene våre blir enkle og ofte tatt på sparket. Søndag er familiedag hvor vi koser oss med aktiviteter ute eller inne, eller bare slapper av og gjør ingenting, med eller uten en eller annen form for sport på tv. Vi går på tur eller drar på tur, bestemmer oss for å endevende huset, rydde loftet, fikse og ordne osv osv. Så middagen blir egentlig mindre prioritert på søndager enn andre dager i uka. Litt vemodig på en måte, men likevel - det er sånn det passer oss å gjøre det.

Hvordan er det hos dere andre? Eksisterer "søndagsmiddagen", blir den prioritert eller bortprioritert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av og til, pleier som regel å lage noe som tar litt lengre tid enn hverdagsmiddagen. Ikke alltid det blir typisk tradisjonskost. 

Skrevet

Ikke noen stor tradisjon her i familien heller, selv om begge vi foreldrene er vokst opp med søndagsmiddag av den gamle sorten. Det kan som hos Frk Nilsen slumpe til å bli den dagen det er kjøttkakemiddag eller fårikål eller generelt mer arbeids- og tidkrevende mat, men da er det fordi det også var den dagen man var hjemmebasert og kunne ha gryter stående på over lang tid, eller kanskje til og med var inspirert til å lage noe ekstra tidkrevende. Men mange søndager er jo ikke sånn. Dessert lager jeg omtrent bare til jul.

Skrevet

Jeg er ikke vokset opp med søndagsmiddag.

Vi bruker ikke det heller. Men i helgene lager jeg ofte mat som tar litt lengre tid. Ikke nødvendigvis tradisjonsmat. 

Min familie bor ikke i nærheten og svigers drar stort sett alltid på hytta i helgene, så familiebesøk er sjeldne. 

Skrevet

Søndag blir ofte restedagen her, sjelden vi lager skikkelig søndagsmiddag. 

Kanskje vi innfører det når ungene flytter hjemmefra, de må komme hjem til mamma på søndagsmiddag 😊

Anonymkode: da6d5...49f

Skrevet

Hos oss eksisterer konseptet søndagsmiddag på et teoretisk plan. Både min mann og jeg er vokst opp med det. Litt finere og mer tidkrevende mat enn ellers i uka. Hjemme hos oss (der jeg vokste opp altså), betød det at på søndager hadde min far ansvaret for oss barna. Han tok oss med på skiturer om vinteren og skogsturer eller museum om våren, sommeren og høsten. Min mor sto bundet til komfyren i mange timer, og vi andre kom hjem til ferdig middag. 

Jeg er ikke villig til å gjøre det slik. Jeg vil også være med skitur/ skogstur/museum. Så her i huset er det ikke alltid vi rekker å lage middag på søndag. I dag hadde vi riktignok kjøttkaker, men de lå ferdige i fryseren så jeg bare tok dem opp.

Skrevet

Ja, vi har nesten alltid "søndagsmiddag". Ikke nødvendigvis mat som tar lang tid, men nesten alltid kjøttmat. I dag hadde vi wok.
Av og til hjemmelaget lapskaus eller fårikal, av og til løvstek m/pomfri, koteletter innimellom.

Er ikke tilhenger av å stå på kjøkkenet hele dagen, så f.eks lapskaus skreller vi og hiver på kok på formiddagen og drar ut alle sammen mens den står og putrer på lav varme alene et par timer. Samme med fårikål.

Innimellom når det bare er meg og mannen, så tar vi noe enklere, evt rester.

Anonymkode: 4486a...c88

Skrevet

Jeg er tilhenger av langtidskokte gryter osv, altså mat som lager seg sjøl på svak varme i oven eller på komfyren. Da kan vi gjøre masse mens middagen lager seg selv. 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søndag blir ofte restedagen her, sjelden vi lager skikkelig søndagsmiddag. 

Kanskje vi innfører det når ungene flytter hjemmefra, de må komme hjem til mamma på søndagsmiddag 😊

Anonymkode: da6d5...49f

Det der kan jeg absolutt se for meg kommer til å skje her. Ikke hver søndag, men det er nok en mulighet for at søndagsmiddagen får en liten renessanse da...

Skrevet
45 minutter siden, Superdolly skrev:

Hos oss eksisterer konseptet søndagsmiddag på et teoretisk plan. Både min mann og jeg er vokst opp med det. Litt finere og mer tidkrevende mat enn ellers i uka. Hjemme hos oss (der jeg vokste opp altså), betød det at på søndager hadde min far ansvaret for oss barna. Han tok oss med på skiturer om vinteren og skogsturer eller museum om våren, sommeren og høsten. Min mor sto bundet til komfyren i mange timer, og vi andre kom hjem til ferdig middag. 

Jeg er ikke villig til å gjøre det slik. Jeg vil også være med skitur/ skogstur/museum. Så her i huset er det ikke alltid vi rekker å lage middag på søndag. I dag hadde vi riktignok kjøttkaker, men de lå ferdige i fryseren så jeg bare tok dem opp.

Nettopp! Sånn er det her også. Jeg vil være med på moroa, ikke stå hjemme å lage mat.

Skrevet

Søndag er ofte den dagen vi har ekstra tidkrevende mat, og da har vi også som regel foreldrene våre på middag. 

Men det skjer også at det blir ukens simpleste middag, det spørs helt hva dagen ellers brukes til. 

Jeg er vokst opp med søndagsmiddag og mannen er vokst opp med ‘skikkelig’ middag med saus og poteter hver dag. 

Skrevet

Vi er begge vokst opp med søndagsmiddag, og har blitt veldig glad i crock-poten som jeg fikk til bursdagen for 2 år siden... 

Jeg forbereder gryter, koteletter, kylling, all mulig slags langkokt mat, setter den på om formiddagen, og så lager maten seg selv mens vi er på tur/museum/kino osv... 

Tilbehøret lages raskt når vi kommer hjem. 

Skrevet

Jeg kommer aldri til å skjønne meg på dere som tør å gå fra mat i stekeovn, plater eller i crock-pot

Anonymkode: ca9f8...1ab

Skrevet

Vi er oppvokst med søndagsmiddag, men ikke alltid vi gjør så mye utav det, i dag hadde vi nakkekoteletter i brun saus med poteter og grønnsaker. Det er mest mannen her i hus som liker norsk husmannskost, for min del kunne vi hatt nachos til søndagsmiddag. 

Anonymkode: 387c1...b6b

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer aldri til å skjønne meg på dere som tør å gå fra mat i stekeovn, plater eller i crock-pot

Ikke jeg heller!

Anonymkode: 93d6d...b54

Skrevet

Jeg er oppvokst med at søndagsmiddag er en middag alle i huset er med på, i hverdagen blir det gjerne å spis litt fort eller ikke alle er der. Hva vi hadde til middag varierte, men det var noe vi hadde lyst på og ofet ble det ting som tok lengre tid enn vi hadde tid til i hverdagen. Mat fra bunnen av hadde vi igrunn alltid og det har vi nå også, så nå er middagen ganske lik igrunn. Idag er det noe så kjedelig som kjøttdeig og spagetti. Ikke kjøttdeigsaus eller noe, for ungene ville ha mormors variant. Meg og ene ungen har ketshup på pg hu andre har Bergby sennep (det er vist utrolig godt,jeg blir kvalm bare jeg ser på) Søndag pleier vi ikke å ha så sen middag, men idag ble det slik. Jeg og en unge har vært på hytta, hu andre har rydda som besatt siden vi kom inn døra... men skal sies hu har vært flink, laget middag og hadde besøk av veninner igår her. Sov hos naboen, så ingen tennåringsfest her men ser ut som det har vært en skikkelig barnebursdag her. 

Anonymkode: 023c0...5f3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg heller!

Anonymkode: 93d6d...b54

Går dere aldri fra noen elektriske artikler på? Da skjønner ikke jeg hvordan dere får husarbeid gjort. 

Uhell kan selvsagt skje, men om apparatene er i orden er det jo sjelden man hører om brann i en stekeovn, for eksempel?

Anonymkode: a131d...8d3

Skrevet

Jeg er vokst opp med søndagsmiddag og dessert, og ønsker å videreføre det, men i praksis blir det sjelden tid. Vi er ofte på tur på søndager og middag blir bortprioritert. I dag ble det faktisk bare brødskiver, ikke bra! 

Egentlig skulle jegbog søsknene mine invitere hverandre hver 3. uke på søndagsmiddag, men det går stadig lengre mellom, alle har mye som skjer i helgene...

Anonymkode: 1f926...796

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går dere aldri fra noen elektriske artikler på? Da skjønner ikke jeg hvordan dere får husarbeid gjort. 

Uhell kan selvsagt skje, men om apparatene er i orden er det jo sjelden man hører om brann i en stekeovn, for eksempel?

Nei, det gjør jeg ikke. Får fint gjort husarbeid for det, Å gå fra mat i stekeovn eller på stekeplate frarådes av brannvesenet.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skulle akkurat skrive det samme. Mulig det ikke er logisk, men for meg er det helt uaktuelt.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det du må gå fra? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jammen sjelden vi gjør, da skal det vere helt nødvendig, kan slumpe til å ta en tur på butikken eller hente på skolen/bhg mens vaskemaskina går, men sjelden det også... Får uansett gjort det vi skal 😊

Anonymkode: b54ec...1ed

Skrevet

Jeg pleier som regel å sette opp litt med tidkrevende/ekstra god mat i helgene. 

Denne helgen så det slik ut:

Fredag: Ceviche av laks.

Lørdag: Hjemmelaget tomatsuppe og hjemmebakt focaccia + aioli (også hjemmelaget)

Søndag: Skrei m/søtpotetpuré, aspargesbønner og soyasmør

Skrevet
4 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Inspirert av tråden om middag i dag og resten av uka:

Jeg er vokst opp med "søndagsmiddag" - dvs. litt finere mat enn vi spiste rett i uka, og ikke minst hjemmelaget og gjerne litt arbeidskrevende også. Steik, kjøttkaker, får-i-kål, avanserte gryteretter osv osv.  Søndagsmiddagen var viktig og jeg har gode og varme minner om den.

Men jeg ser likevel at vi absolutt ikke har fulgt opp denne tradisjonen her hjemme.  Joda, av og til inviterer vi besteforeldre eller andre til søndagsmiddag, og det er koselig. Men de vanlige søndagsmiddagene våre blir enkle og ofte tatt på sparket. Søndag er familiedag hvor vi koser oss med aktiviteter ute eller inne, eller bare slapper av og gjør ingenting, med eller uten en eller annen form for sport på tv. Vi går på tur eller drar på tur, bestemmer oss for å endevende huset, rydde loftet, fikse og ordne osv osv. Så middagen blir egentlig mindre prioritert på søndager enn andre dager i uka. Litt vemodig på en måte, men likevel - det er sånn det passer oss å gjøre det.

Hvordan er det hos dere andre? Eksisterer "søndagsmiddagen", blir den prioritert eller bortprioritert?

Søndagsmiddagen er så enkel den kan få blitt, søndager er familiedag. Vi bruker tid sammen med barna, ikke på kjøkkenet. 

Anonymkode: 2e2c8...7a3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Søndagsmiddagen er så enkel den kan få blitt, søndager er familiedag. Vi bruker tid sammen med barna, ikke på kjøkkenet. 

Anonymkode: 2e2c8...7a3

Dårlig unnskyldning. Jeg har tilbragt hele dagen med Herr Sønn med bl.a. kino og cafébesøk, men fikk likevel laget god middag fra bunnen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...