Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #26 Skrevet 24. mars 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fra 2019 skal det også skattes av tips! Anonymkode: 9a3f8...cfd Tips har alltid vært skattlagt men vankelig å tallfeste da det er mye kontanter i serveringsbransjen. Det med at nå skal man få feriepenger, pensjonsgrunnlag for tips og dette skal innberettes tror jeg det kommer til å gjøre slik at tips går vekk. For det koster mye for bedriften å gjøre det. Da skal også det betales arbeidsgiveravgift for det. Så den 50 lappen man gir er det ikke mye igjen av Anonymkode: 0a2fa...ff6
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #27 Skrevet 24. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Man er ikke huleboer, de får lønn Anonymkode: fc5ac...2e1 Hvilken stein har du vokst opp under? Anonymkode: 95c51...903
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #28 Skrevet 24. mars 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvilken stein har du vokst opp under? Anonymkode: 95c51...903 Så man har vokst opp under en stein når man ikke gir tips? Anonymkode: fc5ac...2e1
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #29 Skrevet 24. mars 2019 Kommer an på hvor jeg spiser. På restaurant med kelner som tar bestilling og serverer ved bordet gir jeg alltid tips. Mer om servicen er veldig bra, mindre om det ikke er så bra. Jeg tipser nok mindre på halvfabrikata-kjeder som Peppes, og mer på selvstendige steder som lager maten fra bunnen av. På steder hvor vi henter drikke i kjøleskap og betaler i kassa, sushi f.eks., pleier jeg ikke tipse. Tipser som regel ikke om vi henter takeaway heller. Anonymkode: e895a...87b
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #30 Skrevet 25. mars 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: I Norge skal alle få en lønn de kan leve av. Jeg mener at det å gi tips undergraver de som jobber i resturanter sine rettigheter, vi risikerer å ende opp med amerikanske tilstander hvor resturantene ikke betaler de ansatte nok fordi de får tips i tillegg til lønna. Tips er svart «lønn». De betale ikke skatt av den og de får ikke pensjonsrettigheter fra tipsen. De har rett på en lønn de kan leve av, det å gi tips undergraver deres kamp for en bedre lønn... arbeidsgiver sier «du får 150kr i timen PLUSS tips.» Da bør resturantene heller ta 10kr ekstra for maten og at arbeidsgiver legger de kronene på lønnen. Anonymkode: db153...748 Du følger vel ikke noe særlig med når det gjelder skatt i utelivsbransjen ser jeg.. Anonymkode: 8540e...c5e
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #31 Skrevet 25. mars 2019 10 timer siden, frk Nilsen skrev: Rævva lønn på begge. I tillegg jobber servitørene under svært høyt press og med meget ugunstig arbeidstid. Mannen min er renholder. Han jobber hardt i ugunstig arbeidsmiljø. Han får verken driks, tips eller smusstillegg gitt. Anonymkode: 5db26...39b
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #32 Skrevet 25. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du følger vel ikke noe særlig med når det gjelder skatt i utelivsbransjen ser jeg.. Anonymkode: 8540e...c5e Nei jeg gjør ikke det. Men jeg ser alikevell ikke poenget med å tipse. Jeg syns arbeiderne bør få fast lønn for arbeidet sitt. Lønn skal ikke baseres på hvor heldig den ansatte er med kundene sine. Anonymkode: db153...748
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #33 Skrevet 25. mars 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Mange yrker har drittlønn og ugunstig arbeidstid, så det er ikke noe unnskyldning til å gi tips i Norge. Du har barnehage, apotek, helse, forskjellige butikker på kjøpesenter osv. Ingen der får tips for å vær høflig og hjelpsom og serviceinnstilt på jobb... Anonymkode: 99653...353 Nettopp. Jeg gjør mer for mine kunder enn det en servitør gjør for sine gjester. Eneste som er likt er den ræva lønnen og dårlige arbeidstider. Allikevel er det null tips, kun et smil og takk for hjelpen. Anonymkode: d28d1...0ba
Valkyriemamma Skrevet 25. mars 2019 #34 Skrevet 25. mars 2019 Eg gir aldri tips! Kvifor skal dei i restaurantbransjen få, men ikkje alle dei andre i serviceyrker eller lågtlønna yrker?! Tips er ein uting. Du skal få lønn frå arb.givaren din! Tidleg i 20-åra fekk eg 120,- timen då eg jobba på lekeland! Ræva lønn, men eg forventa aldri tips, sjølv om eg passa barn, arrangerte bursdag o.l.
Fru Banderas Skrevet 25. mars 2019 #35 Skrevet 25. mars 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: I Norge skal alle få en lønn de kan leve av. Jeg mener at det å gi tips undergraver de som jobber i resturanter sine rettigheter, vi risikerer å ende opp med amerikanske tilstander hvor resturantene ikke betaler de ansatte nok fordi de får tips i tillegg til lønna. Anonymkode: db153...748 Dette! Jeg gir heller ikke tips, av samme grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå