Gå til innhold

Gir dere tips når dere spiser på restaurant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere er på feks.peppes eller andre restauranter. Når regningen kommer må vi alltid slå inn total beløpet. Hva Gir dere Idris,eller gir dere ikke driks?

Anonymkode: 11fe5...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir ikke driks. De får lønn, som alle andre, for jobben de gjør 

Anonymkode: 49443...098

Skrevet

De får såklart driks. Er ikke huleboer heller da. 

Anonymkode: 95c51...903

Skrevet

10 %. Om en pizzaaften koster600, gir jeg 60 i tips 😊Føler meg ille til mote om jeg ikke gir. Men; om jeg går på sushipoint hvor jeg selv må sjenke i vann, tar det jeg vil ha og etterpå går bort til kassa for å betale, da blir det ingen tips. Man må jo forvente noe service for å gi tips 

Anonymkode: f25c6...5c0

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

10 %. Om en pizzaaften koster600, gir jeg 60 i tips 😊Føler meg ille til mote om jeg ikke gir. Men; om jeg går på sushipoint hvor jeg selv må sjenke i vann, tar det jeg vil ha og etterpå går bort til kassa for å betale, da blir det ingen tips. Man må jo forvente noe service for å gi tips 

Anonymkode: f25c6...5c0

Hvorfor skal man betale 10% i tips til norske servitører som har lønn for jobben de gjør? 

Jeg runder opp regninga om jeg har fått normalt bra service, gir ingenting om restaurantopplevelsen har vært under forventing og kan gi litt ekstra tips dersom servicen og opplevelsen har vært særdeles god og over forventet.

Skrevet

Jeg syns det der med totalbeløp er litt frekt. I andre land hvor servitører jobber kunder driks, eller har luselønn ved siden av, tipser jeg selvfølgelig. Da SKAL man jo gjøre det. I Norge tjener servitører vanlig lønn, har man veldig lyst til å gi er jo det hyggelig, men når de taster inn slik at man skal skrive beløpet selv viser de jo at det er «forventet». 

Peppes er verstinger på det, de gjør det til og med ved hjemmelevering, når man har betalt 120kr i kjøretillegg.

Det hender jeg tipser om det har vært ekstra god service f.eks, men på vanlige kjederestauranter er det sjeldent mer enn middels.

For å svare: jeg skriver inn summen som står oppgitt her i Norge, med mindre maten eller servicen har vært over snittet bra. Flere steder i utlandet tipser jeg.

Anonymkode: b6d12...19e

Skrevet

Da skal de gjøre veldig mye ekstra.

Mannen derimot tipser bra, samme hvor dårlig ting er, og det irriterer meg hver gang.

Selv jobber jeg i butikk og jobber ræva av meg før kundene. Men det forventes av oss fordi vi går lønn for det. Hvor er ikke det likt for restauranter? Eller omvendt, hvorfor går ikke alle i service bransjen tips, hva er mer spesielt med restauranter?

Anonymkode: d28d1...0ba

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det der med totalbeløp er litt frekt. I andre land hvor servitører jobber kunder driks, eller har luselønn ved siden av, tipser jeg selvfølgelig. Da SKAL man jo gjøre det. I Norge tjener servitører vanlig lønn, har man veldig lyst til å gi er jo det hyggelig, men når de taster inn slik at man skal skrive beløpet selv viser de jo at det er «forventet». 

Peppes er verstinger på det, de gjør det til og med ved hjemmelevering, når man har betalt 120kr i kjøretillegg.

Det hender jeg tipser om det har vært ekstra god service f.eks, men på vanlige kjederestauranter er det sjeldent mer enn middels.

For å svare: jeg skriver inn summen som står oppgitt her i Norge, med mindre maten eller servicen har vært over snittet bra. Flere steder i utlandet tipser jeg.

Anonymkode: b6d12...19e

Dette

Anonymkode: fc5ac...2e1

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De får såklart driks. Er ikke huleboer heller da. 

Anonymkode: 95c51...903

Man er ikke huleboer, de får lønn

Skrevet

jeg gir alltid ca 100-500 i driks kommer an på hvor fornøyd jeg er :)

Anonymkode: 19866...bd1

Skrevet

I Norge kan jeg runde opp til nærmeste 50-lapp hvis vi har fått god service, eks hvis det koster 232,- så betaler jeg 250,-

De har muligens ikke så gode lønninger, men de har lønn. På de fleste resturantene deler de også på driksen, så det er ikke din kelner som har gitt god service som får mest, han må dele med de andre, som ikke nødvendigvis har gitt like god service.

I utlandet tipser jeg mer, men ikke så mye i Sverige. De har også greie lønninger i forhold til prisene.

Anonymkode: 4ec55...c02

Skrevet

Gir så å si alltid tips. Er det rævva mat eller service så dropper jeg det. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gir ikke driks. De får lønn, som alle andre, for jobben de gjør 

Anonymkode: 49443...098

De blir ikke feit av den lønna for å si det sånn... Ikke alle følger tariffen heller.  Fra nyttår skal alle* ansatte innen overnatting, servering og catering som er over 20 år minst betales 157,18 kroner i timelønn. Også personer over 18 år med minst 4 måneders praksis har også dette som absolutt minstelønna. 

Skrevet
1 time siden, frk Nilsen skrev:

De blir ikke feit av den lønna for å si det sånn... Ikke alle følger tariffen heller.  Fra nyttår skal alle* ansatte innen overnatting, servering og catering som er over 20 år minst betales 157,18 kroner i timelønn. Også personer over 18 år med minst 4 måneders praksis har også dette som absolutt minstelønna. 

Det er vel ca samme lønn som ufaglærte barnehageassistenter får. Ser ikke at de får noe tips

Skrevet

Alltid 

Anonymkode: 9edbc...4cb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alltid 

Hvor mye gir du da? 

Skrevet

I Norge skal alle få en lønn de kan leve av. Jeg mener at det å gi tips undergraver de som jobber i resturanter sine rettigheter, vi risikerer å ende opp med amerikanske tilstander hvor resturantene ikke betaler de ansatte nok fordi de får tips i tillegg til lønna.

Tips er svart «lønn». De betale ikke skatt av den og de får ikke pensjonsrettigheter fra tipsen.

De har rett på en lønn de kan leve av, det å gi tips undergraver deres kamp for en bedre lønn... arbeidsgiver sier «du får 150kr i timen PLUSS tips.» Da bør resturantene heller ta 10kr ekstra for maten og at arbeidsgiver legger de kronene på lønnen. 

Anonymkode: db153...748

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge skal alle få en lønn de kan leve av. Jeg mener at det å gi tips undergraver de som jobber i resturanter sine rettigheter, vi risikerer å ende opp med amerikanske tilstander hvor resturantene ikke betaler de ansatte nok fordi de får tips i tillegg til lønna.

Tips er svart «lønn». De betale ikke skatt av den og de får ikke pensjonsrettigheter fra tipsen.

De har rett på en lønn de kan leve av, det å gi tips undergraver deres kamp for en bedre lønn... arbeidsgiver sier «du får 150kr i timen PLUSS tips.» Da bør resturantene heller ta 10kr ekstra for maten og at arbeidsgiver legger de kronene på lønnen. 

Fra 2019 skal det også skattes av tips! 

Anonymkode: 9a3f8...cfd

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye gir du da? 

Her i Norge bare runder jeg av oppover. Om det er til nærmeste tier, femtilapp eller hundrelapp kommer an på hvor jeg er og hvordan servicen var. 

Jeg pleier ikke gi veldig mye, men litt. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-skal-tipsen-skattlegges/70222912

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ca samme lønn som ufaglærte barnehageassistenter får. Ser ikke at de får noe tips

Og det er heller ikke ei lønn å leve av. Så da synes du andre bør få like lite?

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rævva lønn på begge. I tillegg jobber servitørene under svært høyt press og med meget ugunstig arbeidstid. 

Skrevet

Jeg tipser om servicen har vært god. Om jeg må vente 40 minutter på å få bestille og like lenge på regninga, så blir det ingenting. Er servitøren oppmerksom, hyggelig og gjør det som er forventet blir det 10%, om vedkommende gjør mer, så kan det hende det vanker mer. 

Skrevet

Mange yrker har drittlønn og ugunstig arbeidstid, så det er ikke noe unnskyldning til å gi tips i Norge.

Du har barnehage, apotek, helse, forskjellige butikker på kjøpesenter osv. 

Ingen der får tips for å vær høflig og hjelpsom og serviceinnstilt på jobb...

Anonymkode: 99653...353

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...