Gå til innhold

Velge navn på gutt


Squidlet

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter veldig med at jeg har knyttet meg til to navn, og disse klinger ikke noe bra sammen slik som f.eks Hans Kristian eller Ole Martin. 
Jeg klarer liksom ikke velge mellom disse to navnene og føler gutten min ER begge navnene. Nå begynner folk å mase om at jeg må bestemme meg, og jeg gråter når jeg tenker at jeg må velge bort ett av disse navnene. Samtidig føles det rart å kalle han for noen av de selv om jeg er så glad i de. Veldig merkelig, men er så vant til at han ikke har navn at jeg syns det er rarere med navn enn uten. 
Går det greit å ha to navn som ikke klinger sånn veldig bra sammen når man bare bruker det første til daglig? Litt mer sånn som en del har dobbeltnavn i UK (John Peter, men bare bruker John osv). Så kommer jo spørsmålet om det er vits å ha to navn i hele tatt om man ender opp med å ikke bruke det andre? Ugh, føler jeg blir GAL av å tenke på dette!! (Pappaen er kjempetålmodig med meg og sier jeg kan bestemme, og at han liker begge to) . Har ikke så lyst å skrive navnene her da de ikke er veldig mye brukt (helt vanlige navn, men ikke sånne kjempepopulære nå). Men la oss si at det er noe a la: Even Vegard (og at man da kun bruker Even til daglig).  Redd for at når man leser det så tror han heter Even-Vegard liksom (sånn at man sier det som Hans-Kristian f.eks)

Jeg vet jo at jeg burde tenke først og fremst på han og ikke på meg selv og hva JEG føler, men det er så vanskelig for jeg er så emo. Hehe.
Tror dessverre ikke jeg får flere barn heller, så kan ikke spare det ene til senere heller. Er så lei og sliten av å tenke på dette og det har vært MYE frem og tilbake med meg (hadde også trekning, men da fikk jeg panikk når jeg «mistet» det ene navnet). 

Er det noen av dere som har denne type navn (skriv gjerne navnet ditt isåfall) og som er glad for å ha begge navnene, selv om man bare bruker mest det ene? Selv har jeg bare ett superkjedelig navn, så vet ikke hvordan det er å ha ett til navn. 

Ikke kjeft på meg er dere snill... jeg vet jeg er koko ❤️

Endret av Squidlet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Go for it 😃vstol på magefølelsen å ikke overtenk 😃👍, sikkert fint sammen når du blir vant til å si det 🙂🙂 

Anonymkode: 61e35...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint! Masse folk har to navn og sier bare det ene til daglig. Som lærer blir man vant til å spørre hvilket navn som brukes, og så er det greit.  Jeg kjenner flere som har tre også 😊 fordi det var flere som skulle kalles opp eller fordi det var alle de fineste navnene de visste. Gratulerer med gutten!

Anonymkode: b78d7...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går helt fint! Masse folk har to navn og sier bare det ene til daglig. Som lærer blir man vant til å spørre hvilket navn som brukes, og så er det greit.  Jeg kjenner flere som har tre også 😊 fordi det var flere som skulle kalles opp eller fordi det var alle de fineste navnene de visste. Gratulerer med gutten!

Anonymkode: b78d7...2e1

Åh, nå ble jeg litt glad. Tusen takk for svar, og gratulasjon (selv om han har blitt ganske stor nå) !
Jeg ble litt deppa når ei venninne skrev at det ble litt Sunnmørsk svung over det (og da mente hun vel det man spøker med at der er det mange navn som Per-Jan og Fred-Tom), men greia med disse navnene jeg vil gi er at de skal uttales som separate navn med pause mellom, ikke sånn bindestrek-uttale. Samtidig har jeg jo alltid tenkt at om jeg noen gang får barn så skal de nå søren meg få ett navn eller to navn som klinger godt sammen om det skulle bli to navn. Og så klarte jeg ikke det da tydeligvis. 
Har et andrenavn (Andreas) som ville stått veldig godt til begge navnene (om jeg klarte velge). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Go for it 😃vstol på magefølelsen å ikke overtenk 😃👍, sikkert fint sammen når du blir vant til å si det 🙂🙂 

Anonymkode: 61e35...dfe

Tusen takk for hyggelig og positivt svar! Næh, de funker ikke sammen, men høres greit ut når man sier de sammen med etternavn. Litt sånn: Sivert Thomas Mikkelsen (nå dikter jeg her altså), men at man ikke roper; «Sivert-Thomas, nå er det middag!». Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Begge navnene har to stavelser og totalnavn ville blitt noe som dette (fritt diktede navn):
Anders Torbjørn Kristensen
Even Vegard Østrem
Sivert Thomas Mikkelsen
Espen Martin Nilsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke klarer å bestemme deg, så ta begge😊 går helt fint! Jobber selv i barnehage. Der er det flere barn som har to navn som egentlig ikke klinger så godt sammen, men bare det ene som brukes i det daglige! 

Personlig ville jeg bare valgt ett navn, da jeg synes at hvis man har to navn bør man bruke begge😊

Anonymkode: 19dae...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke klarer å bestemme deg, så ta begge😊 går helt fint! Jobber selv i barnehage. Der er det flere barn som har to navn som egentlig ikke klinger så godt sammen, men bare det ene som brukes i det daglige! 

Personlig ville jeg bare valgt ett navn, da jeg synes at hvis man har to navn bør man bruke begge😊

Anonymkode: 19dae...8a9

Tusen takk for svar! Ja, det er litt sånn jeg også tenker.. at hvorfor ha to navn om de aldri liksom kan stå sammen/brukes sammen. Er liksom litt bortkastet å ha et navn som bare ligger der skjult på et vis. 
Men så klarer jeg ikke bestemme meg nei. Angrer veldig på at vi ikke bestemte oss før han ble født. Nå er han liksom begge navnene, men det er jo bare i mitt hode/hjerte. Så kanskje jeg bare må skjerpe meg! Dessverre har jeg jo nevnt navnene til flere også, og da blir det jo med en gang sånn ; «Ta X, det er mye finere enn Y» «Han er mye mer Y enn X» «Jeg kjenner en Y. Han er topp. Gå for Y». «Han er jo ikke en X, for de er jo mørkhårede, og han er jo lys. Så det må bli Y» «X er mye mer maskulint navn enn Y». Det har kanskje påvirket meg og gjort meg enda mer usikker. 

Endret av Squidlet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Squidlet skrev:

Tusen takk for svar! Ja, det er litt sånn jeg også tenker.. at hvorfor ha to navn om de aldri liksom kan stå sammen/brukes sammen. Er liksom litt bortkastet å ha et navn som bare ligger der skjult på et vis. 
Men så klarer jeg ikke bestemme meg nei. Angrer veldig på at vi ikke bestemte oss før han ble født. Nå er han liksom begge navnene, men det er jo bare i mitt hode/hjerte. Så kanskje jeg bare må skjerpe meg! Dessverre har jeg jo nevnt navnene til flere også, og da blir det jo med en gang sånn ; «Ta X, det er mye finere enn Y» «Han er mye mer Y enn X» «Jeg kjenner en Y. Han er topp. Gå for Y». «Han er jo ikke en X, for de er jo mørkhårede, og han er jo lys. Så det må bli Y» «X er mye mer maskulint navn enn Y». Det har kanskje påvirket meg og gjort meg enda mer usikker. 

Hva med å prøve ett av navnene i noen dag hjemme, og så se? Eller prøve begge og se? 

Det er «farlig» å lufte navn for andre ja! Da får man mange tilbakemeldinger man ikke vil ha! 

Masse lykke til! Og gjør det som er best for dere😊 dere som skal kalle han dette navnet resten av livet👍🏼

Anonymkode: 19dae...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Squidlet skrev:

Edit: Begge navnene har to stavelser og totalnavn ville blitt noe som dette (fritt diktede navn):
Anders Torbjørn Kristensen
Even Vegard Østrem
Sivert Thomas Mikkelsen
Espen Martin Nilsen

 

Det er mange som har denne type navn og bare bruker det ene. 

Anonymkode: 7b0cd...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke begge navnene da, man venner seg jo til det som man gjør med alle navn som ikke er så vanlige. Å ha et dobbeltnavn hvor det ene ikke skal brukes er jo ingen vits, og det er nesten helt umulig å styre at noen ikke kommer til å bruke begge navnene.

Anonymkode: eca53...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Squidlet skrev:

Edit: Begge navnene har to stavelser og totalnavn ville blitt noe som dette (fritt diktede navn):
Anders Torbjørn Kristensen
Even Vegard Østrem
Sivert Thomas Mikkelsen
Espen Martin Nilsen

 

Jeg synes ikke noen av de er så gale, og man venner seg fort til det

Anonymkode: eca53...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Squidlet skrev:

Tusen takk for hyggelig og positivt svar! Næh, de funker ikke sammen, men høres greit ut når man sier de sammen med etternavn. Litt sånn: Sivert Thomas Mikkelsen (nå dikter jeg her altså), men at man ikke roper; «Sivert-Thomas, nå er det middag!». Haha.

Skjønner hva du mener, jeg er fra Karmøy å her har vi veldig mange sånne dobbeltnavn😉, men jeg synes det fleste er fine fordi jeg er jo oppvokst med de å for oss så er det helt vanlige navn😉🙂.

Anonymkode: 61e35...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go for it! Tenk på hva de kongelige barna heter: Sverre Magnus, Ingrid Alexandra, Maud Angelica, Leah Isadora, Emma Talullah.. Synes det høres litt sånn tøft og aldelig ut med mellomnavn :) 

Anonymkode: 06ac3...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Vegard var jo kjempe fint :) og synes også Ole Martin og Hans Christian er fint og passet godt sammen :)

Anonymkode: 3d706...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Even Vegard var jo kjempe fint :) og synes også Ole Martin og Hans Christian er fint og passet godt sammen :)

Anonymkode: 3d706...23c

Tusen takk for svar :) Ja, Ole Martin og Hans Kristian var ment som eksempel på navn som passer godt sammen og klinger godt. 
Haha, du må gjerne «stjele» Even Vegard-navnet om du vil. Kanskje jeg er bedre på å sette sammen navn enn jeg tror. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2019 den 10.30, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bruke begge navnene da, man venner seg jo til det som man gjør med alle navn som ikke er så vanlige. Å ha et dobbeltnavn hvor det ene ikke skal brukes er jo ingen vits, og det er nesten helt umulig å styre at noen ikke kommer til å bruke begge navnene.

Anonymkode: eca53...e49

Det går greit å bruke begge navnene, men de er litt sånn knotete å si rett etter hverandre, så ikke sånn at det er naturlig å bruke det når man roper på barnet eller noe sånt. Nesten mer sånn at jeg tenker at vi kanskje av og til vil bruke det ene og av og til det andre. Nei, jeg føler meg litt koko altså. Hadde aldri trodd dette ville bli sååå vanskelig. Anbefaler herved alle om å bestemme navn før man føder. 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Go for it! Tenk på hva de kongelige barna heter: Sverre Magnus, Ingrid Alexandra, Maud Angelica, Leah Isadora, Emma Talullah.. Synes det høres litt sånn tøft og aldelig ut med mellomnavn :) 

Anonymkode: 06ac3...7f3

Haha! Kult. Takk for innspill! Nå er ikke jeg så fan av kongehuset osv da, men morsom sammenligning. Kunne ønske jeg kunne skrive navnene her da, men da vet alle jeg kjenner (som evt er her inne) hvem det gjelder. 😀

Endret av Squidlet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg er ikke så mye nærmere en løsning, men iallefall fått inntrykk av at det er vanlig å ha to slike navn da, og at man kan bruke det ene til daglig evt. Så kan det andre ligge der som et fint tillegg, som han evt kan velge å bruke mer senere i livet om han vil. Men hadde aldri trodd at jeg skulle ende opp med to navn som jeg egentlig ikke syns passer så fint sammen. Har liksom tenkt at det er viktig at det skal klinge bra om man først velger to navn. Om noen vil høre navnene så send meg pm så kan dere høre om de er ok eller ei. Hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at dette navnet skal følge sønnen din. Barn er også flinke med å gjøre narr av navn som ikke passer sammen eller er "rare". Sier det bare som det er. Kanskje bestem deg for et navn og bare si det noen dager/ uker så er han plutselig bare det navnet. Det er tøft å være unik. Men om sønnen din må beskytte navnet sitt hele livet sitt så hadde nok jeg selv bare valgt et navn. Eller to som klinger. Vet ikke hvor "spesielt" navn du har valgt, men jeg hadde nok tenkt over det.  

Anonymkode: a1339...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du går for det navnet du har valgt 🙂. Det var et flott og sterkt navn 🙂

Anonymkode: 6c45d...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann min har to navn som overhode ikke passer sammen. Hvorfor? Fordi jeg to dager etter fødselen fikk et innfall av at det var superfint og at de passa sammen - må ha vært ammetåka! Fornavnet var allerede bestemt, og ville ha et mellomnavn, men hadde egentlig slått oss til ro med at vi ikke fant noe, til dette navnet datt ned i hode på meg🤪 Og det ER et kjempefint navn! Faktisk skulle jeg ønske han heller het det til fornavn! Men de passer ikke sammen og jeg ville ikke gitt ham de to navnene i dag. 

Med yngstemann hadde jeg samme dilemma som deg. To kjempefine navn som jeg elska, men som ikke passa sammen. Jeg valgte et av de og har aldri angra. Nå er det helt utenkelig at han kunne vært det andre navnet😉

Anonymkode: 20631...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 21.32, Anonym bruker skrev:

Eldstemann min har to navn som overhode ikke passer sammen. Hvorfor? Fordi jeg to dager etter fødselen fikk et innfall av at det var superfint og at de passa sammen - må ha vært ammetåka! Fornavnet var allerede bestemt, og ville ha et mellomnavn, men hadde egentlig slått oss til ro med at vi ikke fant noe, til dette navnet datt ned i hode på meg🤪 Og det ER et kjempefint navn! Faktisk skulle jeg ønske han heller het det til fornavn! Men de passer ikke sammen og jeg ville ikke gitt ham de to navnene i dag. 

Med yngstemann hadde jeg samme dilemma som deg. To kjempefine navn som jeg elska, men som ikke passa sammen. Jeg valgte et av de og har aldri angra. Nå er det helt utenkelig at han kunne vært det andre navnet😉

Anonymkode: 20631...df9

Haha! Godt å høre at det ikke er bare meg. Jeg føler meg helt koko og har gjort det siden fødselen, men hjelper å lese at andre har tatt rare valg. Mitt tips til alle andre er å ikke vente med navn til etter fødsel. Det blir bare kaos! Jeg har jo blitt spurt om navn av alle mulige folk og bare sagt forskjellig til alle. Folk må jo tenke at jeg er verdens verste mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 21.57, Anonym bruker skrev:

Mitt tips er at dette navnet skal følge sønnen din. Barn er også flinke med å gjøre narr av navn som ikke passer sammen eller er "rare". Sier det bare som det er. Kanskje bestem deg for et navn og bare si det noen dager/ uker så er han plutselig bare det navnet. Det er tøft å være unik. Men om sønnen din må beskytte navnet sitt hele livet sitt så hadde nok jeg selv bare valgt et navn. Eller to som klinger. Vet ikke hvor "spesielt" navn du har valgt, men jeg hadde nok tenkt over det.  

Anonymkode: a1339...96a

Tull og tøys. Unger bryr seg lite eller ingenting om hva andre unger heter. Problematisering av navn er det voksne som driver med, ikke barn. Det er ikke sånn at alle unger heter Sofie eller Thomas i dag, navn kommer  i alle utgaver, varianter og sammensetninger. Dersom en unge kommer og sier at Petter Hans høres rart ut, du burde hete Hans Petter, så er det garantert en voksen de har snappet opp den kommentaren fra. Dessuten blir Petter Hans et helt normal navn for alle i klassen (inkl. voksne) i løpet av veldig kort tid.

Anonymkode: 71a90...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...