Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #26 Skrevet 19. mars 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Våres barn er ikke vaksinerte enda. Vi har valgt å utsette vaksinene til de er mins 4 år. Nei, jeg er ikke det minste bekymret. Jeg vet og forstår hvor liten tjansen er for at nettopp mine barn skal få meslinger, og i tillegg få komplikasjoner. Her i huset er det helt andre saker som opptat oss Anonymkode: ad31f...342 "Tjansen" er også liten for at huset ditt brenner, men du betaler innboforsikring likevel. Det er fordi konsekvensen av at huset brenner er for stor, dersom dere må bo på gata og du er personlig konkurs. Konsekvensen av at barna dine får noe av det som vaksiner beskytter mot er også for stor, da de kan bli funksjonshemmet eller dø. Det er lite relevant at muligheten for at det skjer er liten. Det heter risikovurdering. Det er bare komplikasjoner ifølge konspirasjonsteori-nettstedene. Besøk en lege istedenfor å late som om du er en selv. Krav til risikovurderinger, defineres risiko som uttrykk for kombinasjonen av sannsynligheten for og konsekvensen av en uønsket hendelse – NS 5814 Jeg antar at du betaler for innboforsikring. Jeg ville heller vaksinert barna enn å betale innboforsikring om jeg måtte velge. Hvordan kan du begrunne det motsatte? Tåler du at barna kan dø i større grad enn at huset brenner? Anonymkode: 9d1c3...d7a
Mia_73 Skrevet 19. mars 2019 #27 Skrevet 19. mars 2019 Obligatorisk vaksinering takk. Det finnes ikke seriøs forskning som støtter alle idiotiske påstander fra vaksinemotstandere. Jeg fatter ikke at barnesykdommer kommer tilbake når det med letthet kunne unngås. Uttrykk "barnesykdom" må ikke misforstås: det er ikke fordi sykdommen er så harmløs men fordi det var store tall barn som strøk med da det ikke fantes vaksine eller behandling.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #28 Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Leste det senest igår, at etter en vaksine var man 85% beskyttet,(den man fikk som spedbarn) derfor får man boost i 2 klasse, og (6?) klasse. leste det i forbindelse med utbruddet i Oslo, så nei jeg er nok ikke feilinformert, mulig du er det 😘 Anonymkode: 14667...cb1 Hva vil det egentlig si at man er 85% beskyttet? Vil det si at man blir bare 15% syk, eller vil det si at sannsynligheten for at man blir syk er 15%? I det siste tilfellet vil jo det bety at 85% av oss vil være beskyttet, og 15% «ubeskyttet» (eller ikke tilstrekkelig beskyttet) etter én dose. Anonymkode: 30c76...170
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #29 Skrevet 19. mars 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva vil det egentlig si at man er 85% beskyttet? Vil det si at man blir bare 15% syk, eller vil det si at sannsynligheten for at man blir syk er 15%? I det siste tilfellet vil jo det bety at 85% av oss vil være beskyttet, og 15% «ubeskyttet» (eller ikke tilstrekkelig beskyttet) etter én dose. Anonymkode: 30c76...170 Du det aner jeg ikke, omfanget av hva det innebærer, men et spedbarn som har fått vaksinen for første gang kan fortsatt bli smittet. Desto enda viktigere Er det jo at alle vaksinerer seg, så de som tåler det dårligst kan slippe unna. Nå leste jeg hva du skrev en gang til, men det betyr jo at den første dose med vaksine bare gir 85% beskyttelse , og det er grunnen til at man må fylle på den flere ganger for og oppnå full effekt. Så dersom en 6 åring får vaksinen, kan han fortsatt bli smittet. Om det må gå så og så lang tid før man kan sette neste dose (typ 6 år da) så må man jo leve med den risken i noen år. Og det er jo ikke sånn at dette problemet blir mindre med årene , det er jo noe de sier vil bli et av våre største helseproblem i tiden fremover nå, så den reelle risikoen for å bli smittet dersom man ikke er vaksinert vil bare blir større og større for hvert år... Anonymkode: 14667...cb1
sug lut Skrevet 19. mars 2019 #30 Skrevet 19. mars 2019 3 timer siden, the amazing spidermamma skrev: Lurt! Her i huset er vi også opptatt av helt andre ting. Vi gidder f.eks aldri å bruke bilbelter. Jeg er veldig god på sannsynlighetsregning, og sjansen for å bli involvert i en alvorlig trafikkulykke er forsvinnende liten. Vi har i hvert fall aldri opplevd det hittil, så da satser jeg på at det går bra. Og så tenker jeg som så, at unger må herdes. Klarer de et bilkræsj, så er de bedre rustet til neste. Som Stutum sa, har du ikke panne til å tåle en smell bør du ikke kjøre bil.
Admin Skrevet 19. mars 2019 #31 Skrevet 19. mars 2019 Tråden er ryddet for personangrep. Ann Christin, admin
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #32 Skrevet 19. mars 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ting går sent, men det virker heldigvis som samfunnet er på vei til å modnes av tanken på at vaksinering skal bli obligatorisk. Sist var det Italia som krever at barn skal være vaksinerte for å få gå i barnehage og på skole. Når foreldrene ikke skjønner barnets beste, må staten ta ansvar. Anonymkode: 8501c...8dd Støtter! Anonymkode: ae2dc...d34
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #33 Skrevet 19. mars 2019 Jeg ringe legekontoret mitt nå, for å bestille meg boostervaksine(r). Ble litt paff da legesekretæren spurte om hvorfor jeg ville bestille det, med en noe negativ undertone. Jeg svarte «fordi voksne burde revaksinere seg etter 10 år, og jeg er langt over tiden». Burde de ikke være mer glade og positive til at voksne revaksinerer seg? Anonymkode: 5b619...8d6
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #34 Skrevet 19. mars 2019 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ringe legekontoret mitt nå, for å bestille meg boostervaksine(r). Ble litt paff da legesekretæren spurte om hvorfor jeg ville bestille det, med en noe negativ undertone. Jeg svarte «fordi voksne burde revaksinere seg etter 10 år, og jeg er langt over tiden». Burde de ikke være mer glade og positive til at voksne revaksinerer seg? Anonymkode: 5b619...8d6 Så vidt jeg vet gjelder ikke dette meslinger. Når man har fått dosene i barnevaksinasjonsprogrammet skal man ha livslang beskyttelse. Stivkrampe/difteri/kikhoste/poliomyelitt må derimot boostes. Eller hat jeg forstått det feil? Anonymkode: 30c76...170
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #35 Skrevet 19. mars 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så vidt jeg vet gjelder ikke dette meslinger. Når man har fått dosene i barnevaksinasjonsprogrammet skal man ha livslang beskyttelse. Stivkrampe/difteri/kikhoste/poliomyelitt må derimot boostes. Eller hat jeg forstått det feil? Anonymkode: 30c76...170 Det er helt riktig. MMR-vaksinen trenger vi ikke ta på nytt, men trippelvaksinen bør man ta hvert tiende år. Anonymkode: e6ae3...5f8
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #36 Skrevet 19. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Leste det senest igår, at etter en vaksine var man 85% beskyttet,(den man fikk som spedbarn) derfor får man boost i 2 klasse, og (6?) klasse. leste det i forbindelse med utbruddet i Oslo, så nei jeg er nok ikke feilinformert, mulig du er det 😘 Anonymkode: 14667...cb1 Helsesøster her sa ihvertfall at de fleste er beskyttet, men alle får booster for at flest mulig skal bli det. Altså at 85% beskyttelse betyr at 85% av ungene er beskyttet, men for å få med også de siste 15% så får alle en booster.... Anonymkode: e6ae3...5f8
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #37 Skrevet 19. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Leste det senest igår, at etter en vaksine var man 85% beskyttet,(den man fikk som spedbarn) derfor får man boost i 2 klasse, og (6?) klasse. leste det i forbindelse med utbruddet i Oslo, så nei jeg er nok ikke feilinformert, mulig du er det 😘 Anonymkode: 14667...cb1 Det er forresten trippelvaksinen de får i 2.klasse, også får de MMR i 6.klasse. De får ikke MMR tre ganger, bare to. Anonymkode: e6ae3...5f8
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #38 Skrevet 19. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Leste det senest igår, at etter en vaksine var man 85% beskyttet,(den man fikk som spedbarn) derfor får man boost i 2 klasse, og (6?) klasse. leste det i forbindelse med utbruddet i Oslo, så nei jeg er nok ikke feilinformert, mulig du er det 😘 Anonymkode: 14667...cb1 Der fant jeg det (vi har nemlig fått opplysninger om dette nå i forbindelse med at boosteren skal settes snart, og jeg var helt sikker på at helsesøster sa at de fleste var beskyttet allerede, men at de gir boosteren for å sikre at alle er beskyttet): Første dose MMR-vaksine blir vanligvis gitt ved 15 måneders alder. Over 95 prosent av de som vaksineres får da beskyttelse i mange år, muligens livet ut. En ny dose blir gitt i 12-årsalder for å sikre at de siste 5 prosent får beskyttelse, og for å sikre langtidsbeskyttelse. Det er ikke skadelig å vaksinere en person som allerede har hatt en eller flere av sykdommene. https://helsenorge.no/vaksiner/mmr-vaksine Anonymkode: e6ae3...5f8
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #39 Skrevet 19. mars 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der fant jeg det (vi har nemlig fått opplysninger om dette nå i forbindelse med at boosteren skal settes snart, og jeg var helt sikker på at helsesøster sa at de fleste var beskyttet allerede, men at de gir boosteren for å sikre at alle er beskyttet): Første dose MMR-vaksine blir vanligvis gitt ved 15 måneders alder. Over 95 prosent av de som vaksineres får da beskyttelse i mange år, muligens livet ut. En ny dose blir gitt i 12-årsalder for å sikre at de siste 5 prosent får beskyttelse, og for å sikre langtidsbeskyttelse. Det er ikke skadelig å vaksinere en person som allerede har hatt en eller flere av sykdommene. https://helsenorge.no/vaksiner/mmr-vaksine Anonymkode: e6ae3...5f8 Og siden meslinger er ekstremt smittsomt, må antall vaksinerte være høyt for at det ikke skal spre seg. Alle som kan bør vaksinere seg, både for å beskytte seg selv og for å beskytte de som ikke kan vaksineres. Det er utrolig egoistisk å stå over denne vaksinen. Anonymkode: 30c76...170
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #40 Skrevet 19. mars 2019 En ansatt på Oslo legevakt ble også smittet.. og denne har utsatt utallige andre for smitte.. Anonymkode: deafc...3c6
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #41 Skrevet 19. mars 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Leste det senest igår, at etter en vaksine var man 85% beskyttet,(den man fikk som spedbarn) derfor får man boost i 2 klasse, og (6?) klasse. leste det i forbindelse med utbruddet i Oslo, så nei jeg er nok ikke feilinformert, mulig du er det 😘 Anonymkode: 14667...cb1 Mitt barn på 3 år var vaksinert, men ble smittet med meslinger i forbindelse med utbruddet i Oslo i 2010. Anonymkode: 06038...9ff
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #42 Skrevet 19. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Mitt barn på 3 år var vaksinert, men ble smittet med meslinger i forbindelse med utbruddet i Oslo i 2010. Anonymkode: 06038...9ff Var kjempesyk i 2-3 uker, og slapp i et par måneder etterpå. Takk og lov for pensjonerte besteforeldre som kunne passe. Anonymkode: 06038...9ff
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #43 Skrevet 19. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Der fant jeg det (vi har nemlig fått opplysninger om dette nå i forbindelse med at boosteren skal settes snart, og jeg var helt sikker på at helsesøster sa at de fleste var beskyttet allerede, men at de gir boosteren for å sikre at alle er beskyttet): Første dose MMR-vaksine blir vanligvis gitt ved 15 måneders alder. Over 95 prosent av de som vaksineres får da beskyttelse i mange år, muligens livet ut. En ny dose blir gitt i 12-årsalder for å sikre at de siste 5 prosent får beskyttelse, og for å sikre langtidsbeskyttelse. Det er ikke skadelig å vaksinere en person som allerede har hatt en eller flere av sykdommene. https://helsenorge.no/vaksiner/mmr-vaksine Anonymkode: e6ae3...5f8 FHI sier beskyttelsen er på 90% etter første vaksine: https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/vaksinene-i-barnevaksinasjonsprogrammet/vaksine-mot-meslinger-kusma-og-rode-hunder-mmr-vaksine/ Anonymkode: 06038...9ff
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #44 Skrevet 19. mars 2019 Man burde kanskje ta bort retten til å få sykepenger om man er hjemme med sykt barn og det viser seg å være meslinger og foreldre har valgt bort vaksine. Andrew Wakefield burde fått ett år i fengsel nå for hvert barn som dør av meslinger, siden det var han som laget en forfalsket rapport om sammenheng mellom MMR og autisme. https://no.wikipedia.org/wiki/Andrew_Wakefield Anonymkode: 3e481...bdc
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #45 Skrevet 19. mars 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man burde kanskje ta bort retten til å få sykepenger om man er hjemme med sykt barn og det viser seg å være meslinger og foreldre har valgt bort vaksine. Andrew Wakefield burde fått ett år i fengsel nå for hvert barn som dør av meslinger, siden det var han som laget en forfalsket rapport om sammenheng mellom MMR og autisme. https://no.wikipedia.org/wiki/Andrew_Wakefield Anonymkode: 3e481...bdc Kanskje man da også skal ta bort sykemeldingsretten for alle som har snust eller røyket i svangerskap som får barn med øreverk og astma osv.? Eller de som ikke var godt nok ernært og ikke tok folat og måtte sykemeldes når barnet skulle opereres de neste årene? Eller hva med sykepenger for alle som driter i egen helse og får livsstilssykdommer an mass, skal de også slutte å få sykepenger? Dette er jo faktisk et langt større problem for velferdsstaten enn den bittelille gruppen du snakker om. Anonymkode: 89f21...0a6
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #46 Skrevet 19. mars 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje man da også skal ta bort sykemeldingsretten for alle som har snust eller røyket i svangerskap som får barn med øreverk og astma osv.? Eller de som ikke var godt nok ernært og ikke tok folat og måtte sykemeldes når barnet skulle opereres de neste årene? Eller hva med sykepenger for alle som driter i egen helse og får livsstilssykdommer an mass, skal de også slutte å få sykepenger? Dette er jo faktisk et langt større problem for velferdsstaten enn den bittelille gruppen du snakker om. Anonymkode: 89f21...0a6 Litt «Ulrik» fra parterapi her...? Anonymkode: 718aa...75f
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #47 Skrevet 19. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Så vidt jeg vet gjelder ikke dette meslinger. Når man har fått dosene i barnevaksinasjonsprogrammet skal man ha livslang beskyttelse. Stivkrampe/difteri/kikhoste/poliomyelitt må derimot boostes. Eller hat jeg forstått det feil? Anonymkode: 30c76...170 Takk for svar 😊 Så lærte jeg noe nytt i dag også. Da blir det trippel og ikke mmr. Anonymkode: 5b619...8d6
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #48 Skrevet 20. mars 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Kanskje man da også skal ta bort sykemeldingsretten for alle som har snust eller røyket i svangerskap som får barn med øreverk og astma osv.? Eller de som ikke var godt nok ernært og ikke tok folat og måtte sykemeldes når barnet skulle opereres de neste årene? Eller hva med sykepenger for alle som driter i egen helse og får livsstilssykdommer an mass, skal de også slutte å få sykepenger? Dette er jo faktisk et langt større problem for velferdsstaten enn den bittelille gruppen du snakker om. Anonymkode: 89f21...0a6 Sistnevnte har det vist seg at faktisk sparer staten for penger. Pensjonsutbetalinger og sykehjemsplass i 10 ekstra år, er dyrere enn det de koster ekstra i helsevesenet. Anonymkode: 06038...9ff
S&tired Skrevet 20. mars 2019 #49 Skrevet 20. mars 2019 På 18.3.2019 den 23.48, Anonym bruker skrev: Våres barn er ikke vaksinerte enda. Vi har valgt å utsette vaksinene til de er mins 4 år. Nei, jeg er ikke det minste bekymret. Jeg vet og forstår hvor liten tjansen er for at nettopp mine barn skal få meslinger, og i tillegg få komplikasjoner. Her i huset er det helt andre saker som opptat oss Anonymkode: ad31f...342 Det er jo ikke nødvendigvis dine barn det er farlige for, men babyer og barn med alvorlige sykdommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå