Gå til innhold

Er narkotika mer vanlig enn det jeg har trodd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 35 år, og vet ikke så mye om narkotika. Plutselig har jeg fått inntrykk av at det er mye mer vanlig enn jeg har trodd. 

Til og med blant ungdom. 

Jeg har ei venninne som fortalte om mannen sin, at han bruker det. Jeg fikk helt sjokk! Har alltid kjent han som bra mann, god pappa og en «ordentlig  og stabil fyr» med god jobb. 

Anonymkode: 48f5f...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye, normalt i visse kretser og ungdommene får tak i det overalt. 14 åringen melder om bruk av hasj og piller på fester. Jeg jobber innen rus og psykiatri og ser dette på nært hold. Både i bruk hos pasienter og ansatte. Derav «gjerne der du venter det minst»

Anonymkode: 0a3b8...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er snart 35 år, og vet ikke så mye om narkotika. Plutselig har jeg fått inntrykk av at det er mye mer vanlig enn jeg har trodd. 

Til og med blant ungdom. 

Jeg har ei venninne som fortalte om mannen sin, at han bruker det. Jeg fikk helt sjokk! Har alltid kjent han som bra mann, god pappa og en «ordentlig  og stabil fyr» med god jobb. 

Anonymkode: 48f5f...6ee

Og han er fortsatt en bra mann, en god pappa og en ordentlig og stabil fyr med god jobb, selv om han slår ut håret litt ekstra på fest innimellom. Husk det!

Anonymkode: f876b...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok mer vanlig enn du tror. Jeg prøvde aldri annet enn hasj, og bare i ungdomstiden, men jeg kjenner flere med familie, høy utdannelse og veldig gode jobber som har brukt mye mer enn det før de fikk barn. Kjenner til at noen av dem fremdeles tar seg en "joint" en sjelden gang. Så lenge det er sjelden og ikke skjer foran barna, så synes jeg ikke det er min sak å mene for mye om. 

Anonymkode: 92412...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og han er fortsatt en bra mann, en god pappa og en ordentlig og stabil fyr med god jobb, selv om han slår ut håret litt ekstra på fest innimellom. Husk det!

Anonymkode: f876b...038

Sant.

Anonymkode: 92412...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og han er fortsatt en bra mann, en god pappa og en ordentlig og stabil fyr med god jobb, selv om han slår ut håret litt ekstra på fest innimellom. Husk det!

Anonymkode: f876b...038

Nei.

Nei, han er ikke det.

Han er (litt avhengig av hva slags narkotika det her er snakk om) muligens en fullstendig ansvarsløs slabbedask som overhodet ikke reflekterer over konsekvensen av sine handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er snart 35 år, og vet ikke så mye om narkotika. Plutselig har jeg fått inntrykk av at det er mye mer vanlig enn jeg har trodd. 

Til og med blant ungdom. 

Jeg har ei venninne som fortalte om mannen sin, at han bruker det. Jeg fikk helt sjokk! Har alltid kjent han som bra mann, god pappa og en «ordentlig  og stabil fyr» med god jobb. 

Anonymkode: 48f5f...6ee

Hva mener du med narkotika da? Alt fra cannabis til heroin? det er nok ganske mange som røyker en sjelden gang, eller tar kokain selv om de har familie. 

Anonymkode: 08eae...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, gale damen skrev:

Nei.

Nei, han er ikke det.

Han er (litt avhengig av hva slags narkotika det her er snakk om) muligens en fullstendig ansvarsløs slabbedask som overhodet ikke reflekterer over konsekvensen av sine handlinger.

Ikke uttal deg, når du ikke har særlig forstand eller fornuft å tilby diskusjonen. Selvfølgelig kan man være et godt menneske selv om man bruker noe få ganger i året. Jeg kjenner også høyt utdannede mennesker, som eksempelvis kan ta litt kokain ved store fester (kanskje 1-3 ganger årlig), men fortsatt er fantastiske mennesker, fantastiske foreldre og fantastiske bidragsytere til samfunnet.

Få litt virkelighetsbegrep! Det er forskjell på å ta noe 1-3 ganger årlig, og på å være sprøytenarkoman. Akkurat som at det er forskjell på å drikke seg sørpe full 1-3 ganger årlig, og være alkoholiker.

Anonymkode: f876b...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke uttal deg, når du ikke har særlig forstand eller fornuft å tilby diskusjonen. Selvfølgelig kan man være et godt menneske selv om man bruker noe få ganger i året. Jeg kjenner også høyt utdannede mennesker, som eksempelvis kan ta litt kokain ved store fester (kanskje 1-3 ganger årlig), men fortsatt er fantastiske mennesker, fantastiske foreldre og fantastiske bidragsytere til samfunnet.

Få litt virkelighetsbegrep! Det er forskjell på å ta noe 1-3 ganger årlig, og på å være sprøytenarkoman. Akkurat som at det er forskjell på å drikke seg sørpe full 1-3 ganger årlig, og være alkoholiker.

Anonymkode: f876b...038

Jeg tenker at jeg klarer meg fint både med forstand og fornuft selv om jeg ikke synes at det er lurt og fornuftig hverken å drikke seg sørpe full og derved bli ute av stand til å fote meg eller ta fornuftige avgjørelser, eller å dytte pulver opp i nesa i festlig lag.

"Det-er-ikke-så-farlig"-kohorten er muligens høyt utdannet (i alle fall av og til), men smarte er de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, gale damen skrev:

Nei.

Nei, han er ikke det.

Han er (litt avhengig av hva slags narkotika det her er snakk om) muligens en fullstendig ansvarsløs slabbedask som overhodet ikke reflekterer over konsekvensen av sine handlinger.

Selvfølgelig kan han være det.

De jeg kjenner til er så langt fra ansvarsløse slabbedasker som du kan få det, og to av dem har ektefeller som jobber i barnevernet.

Anonymkode: 92412...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke uttal deg, når du ikke har særlig forstand eller fornuft å tilby diskusjonen. Selvfølgelig kan man være et godt menneske selv om man bruker noe få ganger i året. Jeg kjenner også høyt utdannede mennesker, som eksempelvis kan ta litt kokain ved store fester (kanskje 1-3 ganger årlig), men fortsatt er fantastiske mennesker, fantastiske foreldre og fantastiske bidragsytere til samfunnet.

Få litt virkelighetsbegrep! Det er forskjell på å ta noe 1-3 ganger årlig, og på å være sprøytenarkoman. Akkurat som at det er forskjell på å drikke seg sørpe full 1-3 ganger årlig, og være alkoholiker.

Anonymkode: f876b...038

Det er en forskjell på å innta alkohol, som er lovlig, og å innta narkotika, som er ulovlig. Voksne mennesker som bryter loven (uansett hvor tåpelig de måtte synes loven er) er ikke spesielt gode foreldre og forbilder. Det er lov å drikke seg sørpe full, det er ulovlig å ruse seg på narkotiske stoffer. Hva om de blir tatt og fengslet for sitt bruk? Er de da ansvarlige, flotte foreldre som risikerer fengselsstraff og at barna mister omsorgspersoner? 

Gjør man noe ulovlig, så er man kriminell uavhengig om man blir tatt eller ikke. 

Anonymkode: c2ad9...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en forskjell på å innta alkohol, som er lovlig, og å innta narkotika, som er ulovlig. Voksne mennesker som bryter loven (uansett hvor tåpelig de måtte synes loven er) er ikke spesielt gode foreldre og forbilder. Det er lov å drikke seg sørpe full, det er ulovlig å ruse seg på narkotiske stoffer. Hva om de blir tatt og fengslet for sitt bruk? Er de da ansvarlige, flotte foreldre som risikerer fengselsstraff og at barna mister omsorgspersoner? 

Gjør man noe ulovlig, så er man kriminell uavhengig om man blir tatt eller ikke. 

Anonymkode: c2ad9...e39

Når den straffbare gjerningen er ‘å innta narkotika’, bryter man legemiddelloven. 

Jeg har fått en 600mg ibux fra min mors resept. Jeg har dermed brutt legemiddelloven. Uten at jeg anser meg usikket som mor og deltaker i samfunnet av den grunn. 

Kjøp og salg av narkotika, derimot, er å bryte straffeloven. 

Anonymkode: 3b298...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en forskjell på å innta alkohol, som er lovlig, og å innta narkotika, som er ulovlig. Voksne mennesker som bryter loven (uansett hvor tåpelig de måtte synes loven er) er ikke spesielt gode foreldre og forbilder. Det er lov å drikke seg sørpe full, det er ulovlig å ruse seg på narkotiske stoffer. Hva om de blir tatt og fengslet for sitt bruk? Er de da ansvarlige, flotte foreldre som risikerer fengselsstraff og at barna mister omsorgspersoner? 

Gjør man noe ulovlig, så er man kriminell uavhengig om man blir tatt eller ikke. 

Anonymkode: c2ad9...e39

Verken påtale eller fengsel benyttes ved eget bruk av narkotika. Jeg har vært meddommer i noen narkotikasaker, og besittelse av to kilo hasj på gata medfører ikke en gang ubetinget fengsel.

Anonymkode: 92412...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når den straffbare gjerningen er ‘å innta narkotika’, bryter man legemiddelloven. 

Jeg har fått en 600mg ibux fra min mors resept. Jeg har dermed brutt legemiddelloven. Uten at jeg anser meg usikket som mor og deltaker i samfunnet av den grunn. 

Kjøp og salg av narkotika, derimot, er å bryte straffeloven. 

Anonymkode: 3b298...694

 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Verken påtale eller fengsel benyttes ved eget bruk av narkotika. Jeg har vært meddommer i noen narkotikasaker, og besittelse av to kilo hasj på gata medfører ikke en gang ubetinget fengsel.

Anonymkode: 92412...bb2

Dere må gjerne forsvare bruk av narkotika, men det er fortsatt ulovlig. Eget bruk kan også straffes med fengsel, selv om det ikke er vanlig. Brudd på lov er brudd på lov. Gode foreldre er lovlydige. 

Anonymkode: c2ad9...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner du på en "bad trip", eller har psykiske lidelser latent, kan psyken din være kjørt for all framtid. "Super forelder!"

Anonymkode: 2add1...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg er mye mer vanlig enn folk tror. Ingen ville i dag rent gjettet at jeg er gammel "junkie". Har tatt alt jeg kom over utenom heroin, gikk konstant rusa fra 13-14 års alderen og frem til 20 årene. Veldig mange i min omgangskrets prøvde litt hasj av og til, noen litt sterkere ting og andre var fullstendige rusmisbrukere. De fleste er i dag normale, oppegående folk med familie og ordentlige jobber. 

Så har du alle de som er medisinske misbrukere.. Fremdeles i voksen alder. Det er nok mye rart folk gjør bak lukkede dører. 

Anonymkode: a5109...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne forresten gjerne røyket litt i ny og ne fremdeles, men gjør det ikke pga barna. Syns ikke noen foreldre burde ruse seg pga farene med all type narkotika. Jeg drikker heller ikke alkohol. 

Anonymkode: a5109...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Dere må gjerne forsvare bruk av narkotika, men det er fortsatt ulovlig. Eget bruk kan også straffes med fengsel, selv om det ikke er vanlig. Brudd på lov er brudd på lov. Gode foreldre er lovlydige. 

Anonymkode: c2ad9...e39

Haha, beklager å skuffe deg, men verden er noe mer nyansert og kompleks enn som så. Det finnes garantert mange lovbrytere blant gode foreldre.

 

Anonymkode: 92412...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uvettige fordømmingen av andre rusmidler (som ofte er langt mindre farlige) enn alkohol er så lavpanna at jeg får makk! De fleste fra en gjeng dobbeltmoralister, som sikkert selv nyter det farlige rusmiddelet alkohol foran barna sine.

Jeg kjenner leger, sykepleiere, lærere, grafisk designer, ingeniører og radiograf som liker å ta en joint eller andre ikke-avhengighetsdannende rusmidler i blandt. Alle dedikerte foreldre som aldri ruser seg med barna tilstede, men som går på jobb hver dag, hjelper med lekser, følger opp fritidsaktiviteter, serverer sunn mat og gir masse kjærlighet til barna sine, samt lærer dem å bli empatiske mennesker. 

Dette viser behovet for å legalisere og regulere rusmidler, så kan vi unngå å kriminalisere en så stor andel av befolkningen som ikke elsker fylla (som ofte har skylda).

Anbefaler denne informative videoen om Mariuana:

 

Anonymkode: 61869...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne uvettige fordømmingen av andre rusmidler (som ofte er langt mindre farlige) enn alkohol er så lavpanna at jeg får makk! De fleste fra en gjeng dobbeltmoralister, som sikkert selv nyter det farlige rusmiddelet alkohol foran barna sine.

Jeg kjenner leger, sykepleiere, lærere, grafisk designer, ingeniører og radiograf som liker å ta en joint eller andre ikke-avhengighetsdannende rusmidler i blandt. Alle dedikerte foreldre som aldri ruser seg med barna tilstede, men som går på jobb hver dag, hjelper med lekser, følger opp fritidsaktiviteter, serverer sunn mat og gir masse kjærlighet til barna sine, samt lærer dem å bli empatiske mennesker. 

Dette viser behovet for å legalisere og regulere rusmidler, så kan vi unngå å kriminalisere en så stor andel av befolkningen som ikke elsker fylla (som ofte har skylda).

Anbefaler denne informative videoen om Mariuana:

 

Anonymkode: 61869...fd0

Men per 18.03.2019 er det ulovlig med narkotika i Norge. Ganske enkelt å følge lover. 

 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, beklager å skuffe deg, men verden er noe mer nyansert og kompleks enn som så. Det finnes garantert mange lovbrytere blant gode foreldre.

 

Anonymkode: 92412...bb2

Og hvis de slutter å bryte loven er de enda bedre. 

Anonymkode: c2ad9...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men per 18.03.2019 er det ulovlig med narkotika i Norge. Ganske enkelt å følge lover. 

 

Og hvis de slutter å bryte loven er de enda bedre. 

Anonymkode: c2ad9...e39

Du er like naiv som dem som preker “abstinence” som seksualundervisning. 

Få som ser bjelken i eget øye også, mens de suser over fartsgrensen med barn i baksetet, og gladig bryter loven for å komme frem 2 min før, samtidig som de høyst reelt utsetter eget og andres liv for fare. 

Anonymkode: 61869...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er like naiv som dem som preker “abstinence” som seksualundervisning. 

Få som ser bjelken i eget øye også, mens de suser over fartsgrensen med barn i baksetet, og gladig bryter loven for å komme frem 2 min før, samtidig som de høyst reelt utsetter eget og andres liv for fare. 

Anonymkode: 61869...fd0

Jeg ble senest i dag forbikjørt av en idiot mens jeg lå i fartsgrensen 40 km/t, og jeg har ikke høye tanker om han heller. Det er ulovlig å bryte fartsgrensen også, derfor holder jeg meg til den.

Anonymkode: c2ad9...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jobbsammenheng har jeg sett flere av disse som bare bruker "1-3 ganger i året", som en annen snakker om. Eller, det var i hvert fall der de begynte. For de hadde jo råd til det. Utad var de ofte høyt utdannet eller hadde godt betalte jobber og god økonomi. Fornuftige og ansvarlige var de også, gjorde det kun ifm. fest når barna var borte, og bare på fester i privat regi. De fleste startet der. Så begynte det å vakke på seg. Var jo også fint å ty til bare litt i perioder med veldig høyt stress på jobb. Så var det jo viktig å holde statusen oppe når man drev med nettverkbygging, gjøre som de andre, ikke være den som var festbrems. Så begynte det å gå utover prestasjoner. Familielivet knaket - enda større grunn til å bruke mer. Dyrt ble det også. Firma i grøfta, store økonomiske problemer. Sparken fra jobb pga. avslørt som ruset. Mistet familie. Ødelagt psykisk helse. Til og med skadet eller drept andre i vanvare i rus.

Men de begynte alle med bare 1-3 ganger pr. år...

Når de så har krasjet, på ene eller andre måten, da holder de ofte maska utad, foretar en "livsstilsendring" som kan forklare andre prioriteringer. Alt for å ikke bli avslørt som rusmisbrukere.

Uansett, bryter man loven, så bryter man loven. Hvis man vet at man bryter loven og likevel velger å gjøre det, selv om man vet at man risikerer å gjøre ting som får følger for deres omsorgsevne, da er man ikke noen god forelder. Da prioriterer man egoistisk nytelse fremfor barnas sikkerhet.

Anonymkode: b2190...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 15 år, og vet om flere på min alder som driver på med narkotika. Ser at det er mere narkotika blant utledninger enn norkse. 

 

Anonymkode: c876b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...