Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #26 Skrevet 17. mars 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om hva er en påstand? At det bare er "skal" og "vil" som uttrykker presens futurum? Det er i alle fall det samtlige grammatikkbøker jeg har sjekket oppgir (i tillegg til den som nevner "kommer til å"). Både "vil" og "ønsker" er hjelpeverb i mine eksempler. "Vil" er et modalt hjelpeverb og krever ikke infinitivsmerke foran hovedverbet, i motsetning til "ønsker". Anonymkode: 7d1be...491 Kan det ikke bare være slik at flere verb kan uttrykke fremtid, mens det likevel kun er enkelte verb som er definert som hjelpeverb? Modale eller temporale hjelpeverb er vel et definert utvalg verb - jeg tror ikke "ønsker" er blant dem. At modaliteten - det man uttrykker - er et ønske, betyr ikke at ordet/verbet "ønske" er et hjelpeverb. Jeg googlet "hjelpeverb+ ønske" og fant dette. Her nevnes "ønske": Infinitiv brukes etter modale hjelpeverb (uten å😞Jeg skal synge. Jeg vil studere. Jeg bør ta vitaminer. Jeg må ta en test. Jeg kan velge selv hva jeg vil gjøre. Infinitiv brukes etter å: Jeg ønsker å hjelpe deg. Disse verbene gir infinitiv + å: begynne – bruke – elske – foretrekke – forsøke – greie – klare – like – ønske – pleie – prøve – orke – slutte – starte – tenke Anonymkode: 6ec85...171
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #27 Skrevet 17. mars 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det ikke bare være slik at flere verb kan uttrykke fremtid, mens det likevel kun er enkelte verb som er definert som hjelpeverb? Modale eller temporale hjelpeverb er vel et definert utvalg verb - jeg tror ikke "ønsker" er blant dem. At modaliteten - det man uttrykker - er et ønske, betyr ikke at ordet/verbet "ønske" er et hjelpeverb. Jeg googlet "hjelpeverb+ ønske" og fant dette. Her nevnes "ønske": Infinitiv brukes etter modale hjelpeverb (uten å😞Jeg skal synge. Jeg vil studere. Jeg bør ta vitaminer. Jeg må ta en test. Jeg kan velge selv hva jeg vil gjøre. Infinitiv brukes etter å: Jeg ønsker å hjelpe deg. Disse verbene gir infinitiv + å: begynne – bruke – elske – foretrekke – forsøke – greie – klare – like – ønske – pleie – prøve – orke – slutte – starte – tenke Anonymkode: 6ec85...171 Det er ikke bare modalverb som er hjelpeverb, selv om jeg vet at det ofte presenteres sånn. Men det er egentlig ikke det jeg lurer på. Det er mange måter å uttrykke futurum på, og jeg lurer på hvorfor "skal" og "vil" er de som fremheves. I presens preteritum futurum brukes alle modalverbene i eksemplene. Anonymkode: 7d1be...491
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #28 Skrevet 17. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har du så sterkt behov for å være ubehagelig? Jeg har tatt min eksamen for en del år siden, og jeg jobber som språklærer. Da blir jeg stadig oppmerksom på ting i det norske språket. Dette med hvilke verb som kan uttrykke framtid er noe jeg har diskutert med kolleger, og alle mener at langt flere verb enn "kan" og "vil" kan uttrykke futurum. Ingen kan gi en god forklaring på hvorfor det kun er de som oppgis i grammatikkbøker. En grammatikkeksamen fra 1991 duger faktisk ikke sånn helt uten videre fremdeles. De grammatiske tidene har fått nye navn, men den største endringen har skjedd i ordklassene. Anonymkode: 7d1be...491 Ubehagelig? Seriøst? Folk hjelper deg, og du svarer bare med gjentakelser og lærevegring? Jeg fulgte opp min eksamen med å ta to fremmedspråk på rappen, så tro meg, det har blitt repetert, og jeg har undervist de siste 19 år i vgs - blant annet i språk. Og nei, det du sammenligner er ikke likt, og jo, du har fått forklaringen på hvorfor, og nei, det er ikke noen andre her som er ubehagelige, det er du som er tett. Anonymkode: bd6d7...ae5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå