Gå til innhold

Er det noen her som er gode på grammatikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor det bare er hjelpeverbene "skal" og "vil" som uttrykker presens futurum. Vil ikke den grammatiske tiden bli akkurat den samme med andre hjelpeverb? Det er vel ingen forskjell på grammatisk tid i "Jeg vil sove" og "Jeg ønsker å sove"?

Anonymkode: 7d1be...491

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der er jo andre forskjeller, da. Jeg tenker at «jeg ønsker å...» ikke er i samme kategori som de modale hjelpeverbene. Det uttrykker ikke primært framtid, men en hypotetisk situasjon. Selve innholdet er annerledes, og dermed er det ikke et verb som brukes til futurum. «Jeg ønsker å vinne i Lotto, jeg ønsker å flytte til Maldivene» osv er jo ikke futurum. 

Anonymkode: bd6d7...ae5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Der er jo andre forskjeller, da. Jeg tenker at «jeg ønsker å...» ikke er i samme kategori som de modale hjelpeverbene. Det uttrykker ikke primært framtid, men en hypotetisk situasjon. Selve innholdet er annerledes, og dermed er det ikke et verb som brukes til futurum. «Jeg ønsker å vinne i Lotto, jeg ønsker å flytte til Maldivene» osv er jo ikke futurum. 

Presens futurum uttrykkes med hjelpeverbene "skal" og "vil". Det er ingen betydningsforskjell på "vil" og "ønsker å". Det uttrykker ønske om noe som ligger i framtid. Akkurat det er ikke noe å diskutere. Jeg lurer på hvorfor det kun er de to verbene "skal" og "vil" som nevnes i grammatikkbøker, når andre verb kan gi samme effekt, modale eller ikke. "Jeg bør legge meg" uttrykker jo også en handling som ligger i framtid.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Presens futurum uttrykkes med hjelpeverbene "skal" og "vil". Det er ingen betydningsforskjell på "vil" og "ønsker å". Det uttrykker ønske om noe som ligger i framtid. Akkurat det er ikke noe å diskutere. Jeg lurer på hvorfor det kun er de to verbene "skal" og "vil" som nevnes i grammatikkbøker, når andre verb kan gi samme effekt, modale eller ikke. "Jeg bør legge meg" uttrykker jo også en handling som ligger i framtid.

Jeg hører hva du sier, men jeg er uenig. "Ønsker å" er ikke et modalverb, og uttrykker noe annet enn framtid. 

Skrevet

Så for å svare på spørsmålet ditt: de to som nevnes i grammatikkbøkene, nevnes fordi det er de to riktige. Det er de to eneste som uttrykker framtid. "Jeg bør legge meg" uttrykker noe annet, samme med "jeg må legge meg". Da kommer modaliteten inn. Beklager, men du tar feil i at "vil" kan erstattes med "ønsker å". 

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hører hva du sier, men jeg er uenig. "Ønsker å" er ikke et modalverb, og uttrykker noe annet enn framtid. 

Hvorfor mener du det er av betydning om det er modalverb eller ikke?

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så for å svare på spørsmålet ditt: de to som nevnes i grammatikkbøkene, nevnes fordi det er de to riktige. Det er de to eneste som uttrykker framtid. "Jeg bør legge meg" uttrykker noe annet, samme med "jeg må legge meg". Da kommer modaliteten inn. Beklager, men du tar feil i at "vil" kan erstattes med "ønsker å". 

Hvorfor er det feil? Hva er forskjellen? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er forskjell på VIL og ØNSKER Å. Den siste er rent ønske, dem første har et sterkere futurumspreg og et svakere viljespreg.

Anonymkode: 58d3e...0a5

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er forskjell på VIL og ØNSKER Å. Den siste er rent ønske, dem første har et sterkere futurumspreg og et svakere viljespreg.

Å ville og å ønske er så å si helt synonyme begreper. 

Mener du at verbet "å ville" har et svakere viljepreg enn "å ønske"? Det er jo i så fall underlig. 

Begge begrepene uttrykker et ønske om at noe skal skje i framtid. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at verbet "å ville" har et svakere viljepreg enn "å ønske"? Det er jo i så fall underlig. 

Her dreier det seg vel om "vil" i betydning "kommer til å"? 

Anonymkode: 6ec85...171

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tar det virkelig ikke, gjør du?

NEI; de er ikke synonymer. Og nei, grammatisk kan de heller ikke settes i samme bås, for "ønsker å" er en annen konstruksjon som bl a krever infinitivsmerke for å fungere. Ville, skulle, måtte, burde, kunne er modale hjelpeverb. Konstruksjoner som "planlegger å", "tenker å", "akter å", "ønsker å" er noe annet.

Skrevet

Her dreier det seg vel om "vil" i betydning "kommer til å"? 

Fort:

Jeg vil finne i lotto, jf. Jeg kommer til å vinne i lotto.

Ikke Jeg ønsker å vinne i lotto.

I will win the lottery.

Vs

I want to win the lottery.

Skrevet

Du tar det virkelig ikke, gjør du?

NEI; de er ikke synonymer. Og nei, grammatisk kan de heller ikke settes i samme bås, for "ønsker å" er en annen konstruksjon som bl a krever infinitivsmerke for å fungere. Ville, skulle, måtte, burde, kunne er modale hjelpeverb. Konstruksjoner som "planlegger å", "tenker å", "akter å", "ønsker å" er noe annet.

Jo, betydningsinnholdet er så og si helt synonymt. 

Jeg kjenner godt den grammatikalske forskjellen på modale hjelpeverb og infinitivsuttrykk med å. Men jeg kan ikke se at det endrer betydningsinnholdet. 

Jeg fant forresten nå (i læreboken Språkets mønstre) at også uttrykket "kommer til å" uttrykker presens futurum, og det er jo infinitivsuttrykk med å. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fort:

Jeg vil finne i lotto, jf. Jeg kommer til å vinne i lotto.

Ikke Jeg ønsker å vinne i lotto.

I will win the lottery.

Vs

I want to win the lottery.

Dette er jo en veldig uvanlig bruk av verbet "å ville". "Vi skal kjempe og vi vil vinne!"

Skrevet

Skrev over her om vil / kommer til. Mulig det er irrelevant. Gud, mange år siden grammatikkteorien, kjenner jeg.

Men hva med wikisiden: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Modale_hjelpeverb

Jeg vet hva et modalt hjelpeverb er. Men jeg kan ikke se at det er avgjørende for betydningen eller den grammatikalske tiden hvorvidt man benytter et modalt hjelpeverb eller en infinitivskonstruksjon med å. 

Skrevet

Jeg vet hva et modalt hjelpeverb er. Men jeg kan ikke se at det er avgjørende for betydningen eller den grammatikalske tiden hvorvidt man benytter et modalt hjelpeverb eller en infinitivskonstruksjon med å. 

Jeg prøver å forstå.

Dette er hovedinnlegget ditt:

Jeg lurer på hvorfor det bare er hjelpeverbene "skal" og "vil" som uttrykker presens futurum. Vil ikke den grammatiske tiden bli akkurat den samme med andre hjelpeverb? Det er vel ingen forskjell på grammatisk tid i "Jeg vil sove" og "Jeg ønsker å sove"?

Den første setningen - er det en påstand du kommer med? Eller er det en "etablert sannhet"? Jeg vet ikke selv, så jeg spør. Jeg er enig i at mening og tid i de to eksemplene dine er like, men det er likevel kun vil som er hjelpeverb.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, betydningsinnholdet er så og si helt synonymt. 

Jeg kjenner godt den grammatikalske forskjellen på modale hjelpeverb og infinitivsuttrykk med å. Men jeg kan ikke se at det endrer betydningsinnholdet. 

Jeg fant forresten nå (i læreboken Språkets mønstre) at også uttrykket "kommer til å" uttrykker presens futurum, og det er jo infinitivsuttrykk med å. 

OK, tro hva du vil. Du har fått svar på spørsmålene dine, men du ser ikke sammenhengene og mener ikke at det er riktige svar. Lykke til på eksamen, jeg tok min i 1991 og tror vel fortsatt den duger.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å forstå.

Jeg lurer på hvorfor det bare er hjelpeverbene "skal" og "vil" som uttrykker presens futurum. Vil ikke den grammatiske tiden bli akkurat den samme med andre hjelpeverb? Det er vel ingen forskjell på grammatisk tid i "Jeg vil sove" og "Jeg ønsker å sove"?

Den første setningen - er det en påstand du kommer med? Eller er det en "etablert sannhet"? Jeg vet ikke selv, så jeg spør. Jeg er enig i at mening og tid i de to eksemplene dine er like, men det er likevel kun vil som er hjelpeverb.

Nemlig. "Ønsker å"; "planlegger å" osv er vel det vi kalte kopulaforbindelser?

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å ville og modalverbet ville er ikke det samme.

Skrevet

Jeg prøver å forstå.

Om hva er en påstand? At det bare er "skal" og "vil" som uttrykker presens futurum? Det er i alle fall det samtlige grammatikkbøker jeg har sjekket oppgir (i tillegg til den som nevner "kommer til å"). 

Både "vil" og "ønsker" er hjelpeverb i mine eksempler. "Vil" er et modalt hjelpeverb og krever ikke infinitivsmerke foran hovedverbet, i motsetning til "ønsker". 

Skrevet

Å ville og modalverbet ville er ikke det samme.

De har ulikt betydningsinnhold (ønske/kommer til å), men begge er verb og bøyes likt. 

Skrevet

De har ulikt betydningsinnhold (ønske/kommer til å), men begge er verb og bøyes likt. 

Det er ikke poenget. Og det bør du se selv.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK, tro hva du vil. Du har fått svar på spørsmålene dine, men du ser ikke sammenhengene og mener ikke at det er riktige svar. Lykke til på eksamen, jeg tok min i 1991 og tror vel fortsatt den duger.

Hvorfor har du så sterkt behov for å være ubehagelig? 

Jeg har tatt min eksamen for en del år siden, og jeg jobber som språklærer. Da blir jeg stadig oppmerksom på ting i det norske språket. Dette med hvilke verb som kan uttrykke framtid er noe jeg har diskutert med kolleger, og alle mener at langt flere verb enn "kan" og "vil" kan uttrykke futurum. Ingen kan gi en god forklaring på hvorfor det kun er de som oppgis i grammatikkbøker. 

En grammatikkeksamen fra 1991 duger faktisk ikke sånn helt uten videre fremdeles. De grammatiske tidene har fått nye navn, men den største endringen har skjedd i ordklassene. 

Skrevet

Det er ikke poenget. Og det bør du se selv.

Hva er poenget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...