Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #26 Skrevet 18. mars 2019 Datteren min heter Jenny. Er det ordinært? Anonymkode: c0996...56d
topaz Skrevet 18. mars 2019 #27 Skrevet 18. mars 2019 Når man ser på navnestatistikken er de mest brukte navnene veldig vanlige navn som ikke har veldig uvanlig skrivemåter. Så uansett hvor mye man gnåler om at det er tragisk at så mange gir barna spesielle navn, så er det nå en gang slik at de fleste gir ungene sine helt vanlige navn. Og, skrekk og gru, vi har gitt barna våre ganske uvanlige navn. Tror neppe de kommer til å lide under det, uansett.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #28 Skrevet 18. mars 2019 På 16.3.2019 den 9.12, Anonym bruker skrev: Barna mine heter faktisk Henrik og Karoline 😁 Anonymkode: 89479...8bb Kjempefine navn 😍Har en Henrik sjæl hehe. Ville hete Karoline da jeg var barn 😍 Anonymkode: 87df3...501
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #29 Skrevet 18. mars 2019 Mine oldeforeldre het Bettie, Oleanna, Valentin og George, med unntak av det siste er jeg rimelig sikker på at dette ikke var «vanlige» navn på den tiden heller. Navn har endret seg gjennom alle tider, og jeg får litt kløe av alle som er så veldig imot forandringer, så lenge navnene er mulig å uttale og de har blitt godkjent er det ingen grunn til å irritere seg så veldig over det. Du trenger jo heldigvis ikke gi dine egne barn navn du absolutt ikke liker. Du, hi, skal være glad du ikke bor i USA hvor nesten alt er lov, og navn som Apple og Pillow går gjennom, da hadde du vel fått anfall! Anonymkode: 29ac5...187
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #30 Skrevet 18. mars 2019 Delvis enig, hi. I klassen til datteren min er det kun hun som bare har to navn - ett fornavn og ett etternavn. Hva er greia egentlig? Hvorfor så mange navn? Det er jo bare pes. Anonymkode: 29405...514
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #31 Skrevet 18. mars 2019 Her vi bor har de fleste vanlige navn, de fleste som ikke har det har en annen etnisk opprinnelse enn norsk (og ikke noe galt med det). Har selv en datter som heter noe så enkelt som Liv Anonymkode: de956...16b
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #32 Skrevet 18. mars 2019 Mine barn er nesten "spesielle". De har to navn, ett fornavn og ett etternavn, totalt fire stavelser. Ikke -sen i etternavnet, men annet veldig vanlig og typisk norsk tostavelses etternavn som vi deler med tusenvis andre. Fatter ikke poenget med mange navn, fornavn med fire, fem, seks, kanskje sju stavelser, doble etternavn og av og til er dette toppet med et langt mellomnavn i tillegg. Ikke skjønner jeg vitsen med å forvanske navn, heller. Ta f.eks. Christopher. Hva er galt med Kristoffer? Anonymkode: 16663...f00
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #33 Skrevet 18. mars 2019 Her vi bor (Trøndelag) er det mange som heter det samme. Barn født i 2010 og 2012. Mange heter Lucas, Liam, Leander, Magnus, Olav, Sverre Emma, Nora, Hedda, Frida, Ada, Tuva Anonymkode: 386fd...af7
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #34 Skrevet 18. mars 2019 På 16.3.2019 den 10.41, Anonym bruker skrev: Tror du må jobbe med deg selv. Forstår verken ironi eller at du nå snakker med en helt annen enn meg som faktisk skrev det du reagerte på. Forstår at det er vanskelig å forstå enkelte ting man leser, men om man leser HI og det faktisk går inn da, og leser svaret mitt med eksempler direkte rettet mot HI, i tillegg ser ikonet jeg slang på helt på slutten, ja altså... hvor høy iq har du? Anonymkode: 37ff8...972 Herregud, så frekk og ufin du er Anonymkode: 8dd14...86e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #35 Skrevet 18. mars 2019 Mine barn har: 1. Et konstruert navn. 2. Et navn som er ganske høyt på navnetoppen. 3. Et norrønt navn, ikke påfallende uvanlig, men ikke så mange som har dette navnet blant barn. Alle har tre navn. Det har pappaen deres, også. Vi har gitt barna de navnene vi har likt, uten å oppsøke det uvanlige(selv det konstruerte navnet trodde vi var et navn). Som noen skriver, så fantes det uvanlige navn før i tiden, også. Og de «uvanlige navnene» blir vanlige når mange velger dem. Anonymkode: 64b5e...03a
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #36 Skrevet 18. mars 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Delvis enig, hi. I klassen til datteren min er det kun hun som bare har to navn - ett fornavn og ett etternavn. Hva er greia egentlig? Hvorfor så mange navn? Det er jo bare pes. Anonymkode: 29405...514 Kan bare svare for meg selv, men mine barn har ett fornavn, ett mellomnavn som er navnet på den slektsgården min slekt kommer fra, og så farens etternavn (et sen-navn faktisk). Grunnen til at de fikk 3 var for å ha navnetilhørighet til begge sider av familien. For meg er det helt naturlig. Jeg har det selv også. Fornavnet er det bare ett av. Det er navnet deres. De to påfølgende navn plasserer dem i slekten og viser til familien deres. Om de velger å bruke begge slektsnavn når de blir voksne må de selv bestemme. Anonymkode: ba283...8a3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #37 Skrevet 18. mars 2019 I barnehagen til gutten min er det helt vanlige navn som Malvin, Theodor, Julian, Amalie, Maria, Ellinor. Men jeg leser på Facebook så blir det bare mer og mer spesielle og egenkomponerte navn. Noen fine og noen som jeg ikke synes er fine, men det er jo uansett foreldrene som skal like navnet og ikke meg. Anonymkode: 072d4...e05
Sisyfos Skrevet 18. mars 2019 #38 Skrevet 18. mars 2019 På 16.3.2019 den 8.22, Anonym bruker skrev: helt ordinære navn? Krever jommen styrke i dagens samfunn, å tørre og risikere å la barnet blekne og falle gjennom ved å hete Henrik eller Karoline. Tenk om ikke din skatt utmerker seg med sin spesielle identitet, aå du og barnet kan høste bekreftelse og anerkjennelse for originalitet og personlig profil. Ser for meg at Ole Nilssen stiller sterkt både på klasselista og som senere jobbsøker. Det er jo han som er original, blant 80% med oppdiktede vokalnavn fra samme årskull. Ps: Tenk å bare ha ETT fornavn og ett etternavn da. Det må være fattig. Nesten som å ikke eksistere. Sorry - ble bare atter møtt med noen heftige nykommere i går; Armadeus (?!), Laena og Lysne. Anonymkode: 9623b...bbf Navnetrenden er nok i ferd med å snu kraftig. Her jeg bor (by på Vestlandet), har så godt som åtti prosent av barn jeg vet om født etter 2014 norske/norrøne navn, mens oppkonstruerte navn, spanske navn, el (Cassander, Mateo) er lavstatus (i mangel på bedre ord). Jeg vil anslå at nitten komma syv prosent av de resterende har klassiske navn (Nora, Anna, Sofie, Henrik, Magnus etc). Eksempel på navn her omkring: Lars, Inga, Astrid, Ingvild, Signe, Sigrid, Olav, Sigurd, Øyvind, Eivind, Jone, Ask, Vegard, Eirik ... Tror nok nesten man må være mer modig for å kalle ungen sin Armadeus enn for å kalle den Ole, altså. Det vitner jo din noe arrogante og nedlatende holdning om.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #39 Skrevet 18. mars 2019 Jeg har to gutter med gamle kongenavn😊 Anonymkode: b5a7b...e57
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #40 Skrevet 19. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har to gutter med gamle kongenavn😊 Anonymkode: b5a7b...e57 Jeg har også to gutter med gamle kongenavn, og den tredje har også et gammelt, norsk navn. 😊👍🏻 Samtlige er oppkalt tre-fire ledd bakover i familien. Alle tre har kun ett fornavn, og de er alene om navnet sitt på skolen og i barnehagen. To etternavn har både barn og voksne felles, et fra hver av oss foreldre. Det har aldri vært et problem, og det er fint at det bare er oss fem som har denne kombinasjonen. Anonymkode: b732c...aac
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #41 Skrevet 19. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også to gutter med gamle kongenavn, og den tredje har også et gammelt, norsk navn. 😊👍🏻 Samtlige er oppkalt tre-fire ledd bakover i familien. Alle tre har kun ett fornavn, og de er alene om navnet sitt på skolen og i barnehagen. To etternavn har både barn og voksne felles, et fra hver av oss foreldre. Det har aldri vært et problem, og det er fint at det bare er oss fem som har denne kombinasjonen. Anonymkode: b732c...aac Våre har også to etternavn. Anonymkode: b5a7b...e57
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #42 Skrevet 19. mars 2019 Her inne på DIB leser jeg ofte om helt sære og oppdiktede navn, men både i de klassene jeg har jobbet i og i barnehagen til barnet mitt er det helt normale navn, så jeg mistenker at mange tuller, jeg. Eneste som er litt annerledes er ei jente i barnehagen som har tre fornavn, men jeg tror ikke jenta lider noen nød akkurat. Ellers heter barna Ida, Mia, Anna, Olivia, Kasper, Agnes, Sigrid osv.. Anonymkode: a1812...0a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå