Gå til innhold

Noen som har hatt mot til å gi barna sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

helt ordinære navn? Krever jommen styrke i dagens samfunn, å tørre og risikere å la barnet blekne og falle gjennom ved å hete Henrik eller Karoline. Tenk om ikke din skatt utmerker seg med sin spesielle identitet, aå du og barnet kan høste bekreftelse og anerkjennelse for originalitet og personlig profil. 

Ser for meg at Ole Nilssen stiller sterkt både på klasselista og som senere jobbsøker. Det er jo han som er original, blant 80% med oppdiktede vokalnavn fra samme årskull. 

Ps: Tenk å bare ha ETT fornavn og ett etternavn da. Det må være fattig. Nesten som å ikke eksistere.

Sorry - ble bare atter møtt med noen heftige nykommere i går; Armadeus (?!), Laena og Lysne. 

Anonymkode: 9623b...bbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da stiller vår datter sterkt. Hun har kun ett etternavn og et enkelt men tradisjonelt fornavn. 

Anonymkode: ab24e...46f

Skrevet

De fleste unger har vanlige navn. Men det er litt forskjell på hva som var vanlige navn på 70-tallet og hva som er vanlig i dag. Slik skal det være! Samtidig er det i dag større aksept for å bruke navn med annen opprinnelse enn norske tradisjonsnavn. Norges befolkning er langt mere internasjonal, flere har reist, studert eller jobbet i utlandet. Flere er åpne for å ikke strengt følge de gamle navnetradisjonene. Det er helt greit. Likevel heter de aller fleste unger stadig helt vanlige navn. Du krisemaksimerer veldig. Jeg har to barn. En med vanlig tradisjonsnavn og en med et lite brukt navn. Jeg har fått like fin respons på begges navn, ingen av dem har opplevd problemer med navnet sitt. Så jeg synes du både overreagerer noe voldsomt! Ro ned og nyt livet!

Anonymkode: ba283...8a3

Skrevet

Tror dette varierer veldig fra sted til sted. I vår kommune er tradisjonelle norske navn mest normalt. Gustav, Henrik, Johan, Olav, Elisa, Ida, Henriette osv. Dette er alle barn på min datters avdeling. 

Anonymkode: a4903...876

Skrevet

Mine barn har helt ordinære navn, og bare ett fornavn og ett etternavn. Etternavnet er ganske sjeldent på landsbasis da, helt vanlig å måtte stave det for folk man møter, men det er et lite stedsnavn her og det er vel et par-tre familier som har det.

Jeg ser at de fleste har vanlige navn. Mine barn går på skolen alle sammen, og selv om det er noen spesielle navn på hver klasseliste er det mest vanlige navn som Pia, Cecilie, Karoline, Sander, Vegard, Stian, Matea, Dag, Ole, Sigrid, Olava osv.

Anonymkode: 94266...c3b

Skrevet

Barna mine heter faktisk Henrik og Karoline 😁

Anonymkode: 89479...8bb

Skrevet

Jeg har tre barn fordelt over hele barneskolen i alder. Det er veldig få eksperimentelle og oppkonstruerte navn i klassene til våre barn. De fleste har helt vanlige navn. Dessverre er det mange som heter det samme. Navn som Noah og William er det flere som heter. Vi bor i et sjønært område med eneboliger og høye huspriser, så utenlandske familier, unge foreldre og lavinntektsfamilier er det få av her. Siden jeg jobber i nært samarbeid med andre skoler i området vet jeg at navnesammensetningen er annerledes på andre skoler i kommunen.

Våre tre gutter har navn etter sine olde- og tippoldeforeldre. Gamle, norske navn. De har navnet sitt alene på skolen, ingen heter det samme. De har et fornavn og et etternavn.

Anonymkode: b732c...aac

Skrevet

Mine barn på 2 og 4 heter Trine og Jonas. De har også kun ett etternavn, og vi valgte mannens som "dessverre" er et vanlig -sen navn. 

Mine barn kommer nok til å slite sammen med Seychelle, Krisander, macaroni tortellini og ynwa 🙄

Anonymkode: 37ff8...972

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn på 2 og 4 heter Trine og Jonas. De har også kun ett etternavn, og vi valgte mannens som "dessverre" er et vanlig -sen navn. 

Mine barn kommer nok til å slite sammen med Seychelle, Krisander, macaroni tortellini og ynwa 🙄

Hvorfor er det dessverre med et vanlig sen-navn?

Anonymkode: 45e18...14b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle dine barn slite fordi enkelte andre barn har en annen type navn? Den logikk skjønner jeg ikke!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle dine barn slite fordi enkelte andre barn har en annen type navn? Den logikk skjønner jeg ikke!

Beklager øverste sitering. Vet ikke hvorfor den ble med.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du sliter med logikk OG ironi?

Anonymkode: 3ef21...cd6

Skrevet

Mine barn har helt vanlige navn og ikke navn som er i tiden i dag som for eksempel bibelnavn eller kort jentenavn som slutter på A.

Når jeg sier navnene på meg og mannen og på ungene så tror folk at det dreier seg om to voksne par, hi hi. har opplevd det.

Anonymkode: b31c2...27f

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest HI? 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi deg! Snakk skikkelig til meg. Jeg har snakket skikkelig til deg.

Jeg ønsker å høre hvordan du kan få det til at dine barn kommer til å slite fordi enkelte andre barn har en annen type navn. Jeg ser virkelig ikke logikken i at det på noen som helst måte skulle kunne påvirke livet til barna dine!

Om det var ironisk ment får du jobbe med formidlingen av budskapet.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, HI legger ut om fattige stakkarslige barn med vanlige navn og gud forby ett fornavn og ett etternavn. Hun nevner et typisk -sen navn, derav "dessverre". 

Er det ikke lov til å svare uten å bli hengt? Svaret mitt var ikke gravalvorlig, for de som ikke skjønte såpass.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk 😅

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi deg! Snakk skikkelig til meg. Jeg har snakket skikkelig til deg.

Jeg ønsker å høre hvordan du kan få det til at dine barn kommer til å slite fordi enkelte andre barn har en annen type navn. Jeg ser virkelig ikke logikken i at det på noen som helst måte skulle kunne påvirke livet til barna dine!

Om det var ironisk ment får du jobbe med formidlingen av budskapet.

Tror du må jobbe med deg selv. Forstår verken ironi eller at du nå snakker med en helt annen enn meg som faktisk skrev det du reagerte på.

Forstår at det er vanskelig å forstå enkelte ting man leser, men om man leser HI og det faktisk går inn da, og leser svaret mitt med eksempler direkte rettet mot HI, i tillegg ser ikonet jeg slang på helt på slutten, ja altså... hvor høy iq har du?

Skrevet

Har barn i 1. og 3. klasse på Østlandet og de fleste har enkle og vanlige navn som Jonas, Andreas, Espen, Jørgen, Dennis, Mina, Emilie, Elsa, Aurora mm. Har ikke oversikt over alle etternavnene men de fleste har to etternavn: et fra far og et fra mor er mitt inntrykk. 

Anonymkode: f34e7...4b3

Skrevet

De fleste ungene her har navn som var vanlige da de ble født. Dermed er det flere Linnea, to Kasper og to Oliver i vennegjengen til mine barn, men bare ei Astrid, én Bjarne og én Øyvind.

Om barnet heter Kasper eller Bjarne er sånn sett ikke så sært. Men vi kjenner også en liten gutt som heter Elia, og det syns jeg faktisk var dårlig gjort. Vel og bra at bibelnavn er poppis, men man gjør det bare tungvint med et så lite kjønnsbestemmende navn. Og ungen er for all framtid dømt til å måtte presisete at han ikke heter Elias.

Anonymkode: 42bef...b4c

Skrevet

Herrefred, så dumt innlegg!

La folk kalle barna det de vil uten at du må komme med mindreverdighetskompleksene dine. 

Og mine barn heter Elina og Simon, før jeg blir beskyldt for å føle meg truffet. 

Anonymkode: f189b...42c

Skrevet

De fleste ungene her omkring har slike vanlige navn.

Anonymkode: 2e1fb...7b4

Skrevet

Mine barn er alle oppkalt etter oldeforeldre så de har ingen fancy navn. Alle har dobbeltnavn da. Jeg har forøvrig 3 fornavn, men det er i overkant 

Anonymkode: 0e426...c1f

Skrevet

For andre er kanskje navnene rare, men her er de vanlige. Er også vanlig her med både 4 og 5 navn (inkl. etternavn). Jeg har 5 navn. Barna har 4. 

Er fra og bor i en samisk kommune 

Anonymkode: b36df...8b4

Skrevet
On 3/16/2019 at 8:22 AM, Anonym bruker said:

helt ordinære navn? Krever jommen styrke i dagens samfunn, å tørre og risikere å la barnet blekne og falle gjennom ved å hete Henrik eller Karoline. Tenk om ikke din skatt utmerker seg med sin spesielle identitet, aå du og barnet kan høste bekreftelse og anerkjennelse for originalitet og personlig profil. 

Ser for meg at Ole Nilssen stiller sterkt både på klasselista og som senere jobbsøker. Det er jo han som er original, blant 80% med oppdiktede vokalnavn fra samme årskull. 

Ps: Tenk å bare ha ETT fornavn og ett etternavn da. Det må være fattig. Nesten som å ikke eksistere.

Sorry - ble bare atter møtt med noen heftige nykommere i går; Armadeus (?!), Laena og Lysne. 

Anonymkode: 9623b...bbf

god man velger selv , min har 2 fornavn og et etternavn. helt vanlig navn :) lå på topp 10 2 og 3 plass det året han ble født.

og jeg digger navn som er litt spesielle også, spesielt Amadeus, Wilmer, Silas, Luna, Wilhelmina og Gloria

Anonymkode: 008d9...fb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...