Gå til innhold

HVORFOR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen lang liste av innlegg ang moske angrepet? Ingen hatkommentarer. Hadde angrepet skjedd av en muslim i en kirke hadde det vært 3 verdenskrig på alle skriveforum. Det hadde vært så ille at mange muslimer ikke ville følt seg trygge ute. Det er trist men dessverre er det slik. Ingen kommer til å snakke om det angrepet i dag etter 1 uke.  Ingen facebook profilbilder vil bli endret. Ingenting vil skje. En hel folkegruppet vil ikke dømt. Hvorfor har vi blitt slike? 

Anonymkode: 3b5d2...895

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men det er trist at det er sånn. Med unntak av at en hel folkegruppe ikke blir dømt, det er bra at det ikke skjer her, men trist når det skjer i andre tilfeller.

Jeg tror vi har det for godt, det er nesten som om enkelte har behov for å lage et fiendebilde for å ha noe å samle seg mot. Flokkmentalitet? nasjonalisme?

Anonymkode: 67141...5d4

Gjest Antarctica
Skrevet

Fordi vi har normalisert grumset. Nå er man så fornærmet over å bli kalt rasist at dét er blitt en forbrytelse i seg selv. Også når det stemmer. Dette er hva en australsk redaktør sier. Og han henger bjella på katten: det er faktisk dette som er skjedd. Vi har tillatt dem å ta plass, vi har behandlet deres hat som om det var et legitimt politisk standpunkt.

redaktør.jpg

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

Fordi vi har normalisert grumset. Nå er man så fornærmet over å bli kalt rasist at dét er blitt en forbrytelse i seg selv. Også når det stemmer. Dette er hva en australsk redaktør sier. Og han henger bjella på katten: det er faktisk dette som er skjedd. Vi har tillatt dem å ta plass, vi har behandlet deres hat som om det var et legitimt politisk standpunkt.

redaktør.jpg

Nå er aktivt troende muslimer og høyreradikale like ille så de får bedrive kampen mot hverandre, og ta livet av hveandre.

Anonymkode: d834f...8b4

Gjest Antarctica
Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er aktivt troende muslimer og høyreradikale like ille så de får bedrive kampen mot hverandre, og ta livet av hveandre.

Du ser visst ikke forskjell på "muslim" og "islamist". Slå opp i ordboka di og rydd i begrepsbruken din.

Skrevet
50 minutter siden, Pashla skrev:

Du ser visst ikke forskjell på "muslim" og "islamist". Slå opp i ordboka di og rydd i begrepsbruken din.

De er av samme ulla hele gjengen så det trenger jeg ikke.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette er vel en del av forklaringen på hvorfor. Fordi alt for mange ikke ser, eller ikke ønsker å se, forskjell på muslim og islamist. Forskjellen på muslim og islamist, er like stor som forskjellen på kristen og høyreekstrem terrorist. Noen kristne er høreekstreme terrorister, men de fleste er gode mennesker.

Her hjemme hjelper det slett ikke at vi har politikere som bruker ord som "snikislamisering" og "godhetstyrrani". Denne retorikken gjør det offentlige ordskiftet mer polariset, og folk med ekstreme holdninger opplever at de får støtte fra høyere hold. Det gjør igjen at det blir mer og mer akseptert å fremme ekstreme holdninger.

Skrevet

Man er seg selv nærmest, er det ikke sånn? 

Ja, selvfølgelig er det tragisk at så mange døde i et terrorangrep. Svært få ønsker at slikt skal skje. Men, det var muslimer som ble drept. For oss oppi norddelen av verden blir det fjernt rent følelsesmessig. 

Tror du det var mange muslimer i Midt-Østen som postet norske flagg på facebook-siden sin da ABB begikk sin forbrytelse? Tror du de brydde seg nevneverdig?

Anonymkode: 22205...572

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er seg selv nærmest, er det ikke sånn? 

Ja, selvfølgelig er det tragisk at så mange døde i et terrorangrep. Svært få ønsker at slikt skal skje. Men, det var muslimer som ble drept. For oss oppi norddelen av verden blir det fjernt rent følelsesmessig. 

Tror du det var mange muslimer i Midt-Østen som postet norske flagg på facebook-siden sin da ABB begikk sin forbrytelse? Tror du de brydde seg nevneverdig?

Jeg kan til en viss grad forstå resonementet ditt, men mener at sammenligningen din blir feil. Som du sier, er man seg selv nermest, og det er naturlig å ha en sterkere reaksjon på noe som skjer i ens eget land. Utøya var også spesiell fordi ungdommene som var samlet der kom fra hele landet, derfor ble veldig mange lokalsamfunn rammet, og dermed er det en veldig stor del av befolkningen som har et nært forhold til nettopp den terroren.

Det hadde vært mer riktig å sammenligne f.eks med angrepet under Boston marathon.  

Skrevet
Akkurat nå, jooooooda skrev:

Jeg kan til en viss grad forstå resonementet ditt, men mener at sammenligningen din blir feil. Som du sier, er man seg selv nermest, og det er naturlig å ha en sterkere reaksjon på noe som skjer i ens eget land. Utøya var også spesiell fordi ungdommene som var samlet der kom fra hele landet, derfor ble veldig mange lokalsamfunn rammet, og dermed er det en veldig stor del av befolkningen som har et nært forhold til nettopp den terroren.

Det hadde vært mer riktig å sammenligne f.eks med angrepet under Boston marathon.  

Ja, jeg kan godt sammenlikne det med noe annet. Prinsippet for andre land, Norge vs Afghanistan, om man kan si det sånn, blir fortsatt det samme. Afghanere hadde ikke brydd seg mindre/mer om det var folk fra en by, eller folk fra hele Norge som ble drept.

Skrevet

Så kan man faktisk ikke tvinge sin egen interesse og sitt eget følelsesliv inn i det som er politisk korrekt.

Det handler mye om relasjon. Kultur knytter bånd. Derfor er det verre for oss nordmenn om andre fra lik kultur blir drept i terror. Kanskje kjenner vi noen av dem, kanskje kjenner noen vi kjenner noen av dem osv. Det føles nærmere.

At naboen dør er verre for oss enn om en i nabobyen dør, samme om vi ikke kjente noen av dem.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg kan godt sammenlikne det med noe annet. Prinsippet for andre land, Norge vs Afghanistan, om man kan si det sånn, blir fortsatt det samme. Afghanere hadde ikke brydd seg mindre/mer om det var folk fra en by, eller folk fra hele Norge som ble drept.

Etter angrepet på Boston marathon opplevde jeg at facebook strømmet over med støtteerklæringer. Jeg ser ikke mange slike erklæringer nå.

Skrevet
2 timer siden, Pashla skrev:

redaktør.jpg

Nei, du tar jo feil, det er jo stikk motsatt; høyrevridde ytringer blir KNEBLET. Og når man ikke føler seg hørt, blir man ekstrem. Det er ingen som hører på dem, eller tar dem på alvor.

Anonymkode: 108c6...0f0

Skrevet
5 minutter siden, jooooooda skrev:

Etter angrepet på Boston marathon opplevde jeg at facebook strømmet over med støtteerklæringer. Jeg ser ikke mange slike erklæringer nå.

Nei, det ser jeg også. Jeg skrev en kommentar angående det.

Nordmenn har større (følelsesmessig) relasjon til amerikanere enn muslimer som bor i New Zealand. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det ser jeg også. Jeg skrev en kommentar angående det.

Nordmenn har større (følelsesmessig) relasjon til amerikanere enn muslimer som bor i New Zealand. 

Ser kommentaren din, og skjønner jo på reaksjonene at det er sånn for mange. For meg er det helt merkelig. Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor det er verre at en amerikaner dør, enn at en muslim som bor i New Zeeland dør. Jeg kan heller ikke fatte at et menneskes religion spiller noen rolle i forhold til hvor fælt vi synes det er at vedkommende dør. Hadde det vært verre at ikke muslimske New Zeelendere døde? Hvordan kan mennesker ha samvittighet til  å (følelsesmessig eller på andre måter) rangere andre på den måten?  Jeg forstår det ikke.

Skrevet
1 minutt siden, jooooooda skrev:

Ser kommentaren din, og skjønner jo på reaksjonene at det er sånn for mange. For meg er det helt merkelig. Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor det er verre at en amerikaner dør, enn at en muslim som bor i New Zeeland dør. Jeg kan heller ikke fatte at et menneskes religion spiller noen rolle i forhold til hvor fælt vi synes det er at vedkommende dør. Hadde det vært verre at ikke muslimske New Zeelendere døde? Hvordan kan mennesker ha samvittighet til  å (følelsesmessig eller på andre måter) rangere andre på den måten?  Jeg forstår det ikke.

Nei, vi er nok forskjellige der. Men jeg tror mange deler min oppfatning. Gjennom de sosiale mediene vil jeg påstå at flere deler min oppfatning enn din ;) 

Hvis jeg tar et annet eksempel; kristne i Midt-Østen har blitt forfulgt og drept i mange år. Det har også blitt drept mange muslimer i Midt-Østen. Jeg har mange venner fra Iran, Irak og Afghanistan. Jeg har aldri hørt dem nevne mordene blant kristne i Midt-Østen noen gang. Men jeg har ofte hørt dem snakke om, og postet på Facebook, alt det grusomme som skjer blant muslimene i Midt-Østen. 

Skjønner du hvor jeg vil med det siste eksempelet? Mennesker er ikke ulike når det kommer til relasjonelle følelser. Man føler mer tilhørighet til de som er relativt like en selv. Og med tilhørighet, kommer følelser.

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du tar jo feil, det er jo stikk motsatt; høyrevridde ytringer blir KNEBLET. Og når man ikke føler seg hørt, blir man ekstrem. Det er ingen som hører på dem, eller tar dem på alvor.

Er det derfor vi har IS også? De har ikke blitt hørt, så de har blitt presset til ekstremisme? 

Anonymkode: 75cf4...6d0

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi er nok forskjellige der. Men jeg tror mange deler min oppfatning. Gjennom de sosiale mediene vil jeg påstå at flere deler min oppfatning enn din ;) 

Hvis jeg tar et annet eksempel; kristne i Midt-Østen har blitt forfulgt og drept i mange år. Det har også blitt drept mange muslimer i Midt-Østen. Jeg har mange venner fra Iran, Irak og Afghanistan. Jeg har aldri hørt dem nevne mordene blant kristne i Midt-Østen noen gang. Men jeg har ofte hørt dem snakke om, og postet på Facebook, alt det grusomme som skjer blant muslimene i Midt-Østen. 

Skjønner du hvor jeg vil med det siste eksempelet? Mennesker er ikke ulike når det kommer til relasjonelle følelser. Man føler mer tilhørighet til de som er relativt like en selv. Og med tilhørighet, kommer følelser.

Jeg skjønner hva du mener, jeg klarer bare ikke å forstå det. 

Skrevet

Det er så grusomt at det er lammende. Jeg leste at det er barn blant ofrene. Hvordan blir mennesker så ufattelig onde? Hvordan kan man bare spasere inn blant fredelige, intetanende, ubevæpnede, vanlige mennesker og fyre løs? Hvordan kan slike handlinger forsvares?

Anonymkode: 33b5b...f69

Skrevet

Muslimer gjennomfører terrorangrep så og si hver dag, og det blir nevnt i en liten notis. Den ene terroristen er like ille som den andre.

Anonymkode: 53f35...c3a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, samme som at alle katolikker (i allefall prestene) voldtar småunger og alle kristne ofrer jumfruer i Jesu navn 🙄

Anonymkode: 5f529...52e

Gjest Antarctica
Skrevet

Vil du utdype hvordan de blir kneblet? Kom gjerne med eksempler. 

At de blir motsagt er ikke å bli kneblet, bare så det blir sagt - knebling er å stoppe selve ytringen før den finner sted.

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da omgås du noen rare mennesker. For dem jeg kjenner som er f eks palestinere, gjør ikke forskjell på om den ene palestineren er kristen og den andre er muslim. De oppfatter seg som like.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det var i alle fall mange marokkanere som var sinte og sjokkerte da den norske og den danske dama ble drept i Atlasfjellene. De lagde tog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...