Gå til innhold

Hvis man er ung ufør, hvorfor har man barn? - Delt fra Til dere uføre/unguføre foreldere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig greit at staten skal betale for at du velger barn foran jobb - når du velger å få barn ETTER du har fått innvilget ung ufør?

Det er uansett ikke bærekraftig politikk stort lenger.

Anonymkode: acc2f...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig greit at staten skal betale for at du velger barn foran jobb - når du velger å få barn ETTER du har fått innvilget ung ufør?

Det er uansett ikke bærekraftig politikk stort lenger.

Anonymkode: acc2f...3bc

Da burde man forandre praktisen og hjelpe folk ut i arbeid, og ikke straffe dem om de prøver å jobbe uten klare det. 

Innvandrere er forresten overrepresentert når det gjelder sosiale stønader, eller gjelder misnøyen din bare etnisk norske? 

Anonymkode: 40040...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesp.

Det er noen som starter tråder om dette temaet her inne med jevne mellomrom, og det er like deprimerende hver gang. Jeg er vel av dem som mener velferdsstaten ikke er bærekraftig på sikt, men å nekte folk som er uføre å få barn er så 1930.

Hvordan vil du gjøre det i praksis hi? Tvangssterilisering? Stopp i trygda dersom du ikke tar abort?

Retten til å formere seg er et grunnleggende instinkt, noen vil kanskje argumentere for at det er derfor vi er her (ja jeg vet at jorda er overbefolket,men det er en annen diskusjon)

Tror faktisk dette er en rettighet som er nedfelt i FNs menneskerettighetserklæring. 

Det er like mange grunner til uførhet som det er uføre, ja mange kunne sikkert jobbet litt men slik er ikke arbeidslivet rigget. En arbeidstaker som fungerer i perioder er ikke attraktiv. Å stå i en jobb er noe helt annet enn å ha omsorg for avkommet, kanskje med mye hjelp av familie. Ser det argumenteres med at de uføre bør komme seg i jobb, prioritere det og velge bort å få barn. Beklager, men slik er ikke mennesker skrudd sammen så dette blir en menneskefiendtlig holdning. 

Jeg er ikke ufør bare så det er sagt, jeg er firebarnsmor og jobber fullt innen helse. At en annen mor vil nekte mindre heldige å få barn skremmer meg faktisk. Barna mine er det viktigste og flotteste jeg har. Unner alle den gleden, også uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt.

Anonymkode: 6525a...cae

Egentlig så burde man veø bare avlivet alle uføre, så slapp man den utgiftsposten?

Anonymkode: 4de52...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da burde man forandre praktisen og hjelpe folk ut i arbeid, og ikke straffe dem om de prøver å jobbe uten klare det. 

Innvandrere er forresten overrepresentert når det gjelder sosiale stønader, eller gjelder misnøyen din bare etnisk norske? 

Anonymkode: 40040...454

Blir de straffet hvis de prøver seg i arbeid?

Nå snakker vi om ung ufør, jeg har ikke satt meg inn i om innvandrere er overrepresentert i denne gruppen. Jeg synes ingen uavhengig av nasjonalitet og etnisitet skal kunne velge å få staten til å betale for at de skal være foreldre men ikke arbeidstakere.

Anonymkode: acc2f...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På ‎14‎.‎03‎.‎2019 den 18.31, Anonym bruker skrev:

Et bedre spørsmål: hvis man er ung ufør, hvorfor har man barn?

Anonymkode: 6525a...cae

Sikkert fordi man syns det er trist å gi avkall på ABSOLUTT alt av det som kan kalles et "normalt" liv, muligens? Jeg mener, både helse, jobb, karriere, penger, sosialt liv, sosial status og meningsfylt hverdag må man si fra seg. Så da gjenstår bare nære relasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ingen uavhengig av nasjonalitet og etnisitet skal kunne velge å få staten til å betale for at de skal være foreldre men ikke arbeidstakere.

Anonymkode: acc2f...3bc

Hvor har du det fra at noen kan velge å ikke være arbeidstakere? Det er jo ikke sant. Prøv selv, så får du se. Det er så høye krav til dokumentasjon og oppfølging at det er umulig å "velge" at man skal bli godkjent som ung ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig greit at staten skal betale for at du velger barn foran jobb - når du velger å få barn ETTER du har fått innvilget ung ufør?

Det er uansett ikke bærekraftig politikk stort lenger.

Anonymkode: acc2f...3bc

Øøøøh…. hva mener du burde være rekkefølgen her? Hvis man allerede er innvilget uføretrygd som ung ufør, så endrer vel ikke arbeidsdyktigheten seg om man får barn etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Øøøøh…. hva mener du burde være rekkefølgen her? Hvis man allerede er innvilget uføretrygd som ung ufør, så endrer vel ikke arbeidsdyktigheten seg om man får barn etterpå?

Nei. Hva er øøøøh..med det? Jeg mener at man bør kunne stille spørsmål ved om unge uføre ikke kan jobbe når de har kapasitet til famile. Jeg mener ikke at de velger uføretrygd, jeg mener tvert imot at når det har fått det innvilget er de tydeligvis svært syke. Så syke at de i alle fall ikke klarer både jobb og barn. Da velger de barn og staten betaler.

Anonymkode: acc2f...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Hva er øøøøh..med det? Jeg mener at man bør kunne stille spørsmål ved om unge uføre ikke kan jobbe når de har kapasitet til famile. Jeg mener ikke at de velger uføretrygd, jeg mener tvert imot at når det har fått det innvilget er de tydeligvis svært syke. Så syke at de i alle fall ikke klarer både jobb og barn. Da velger de barn og staten betaler.

Anonymkode: acc2f...3bc

Men altså -  logikken svikter. Hvis innvilgelsen kom FØRST, så må det bety at de, med eller uten barn, IKKE var i stand til å jobbe. På hvilken måte ble de friskere eller mer arbeidsføre av å få barn, siden du mener det kan endres etterpå? Det er jo det du sier her:

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig greit at staten skal betale for at du velger barn foran jobb - når du velger å få barn ETTER du har fått innvilget ung ufør?

Det er uansett ikke bærekraftig politikk stort lenger.

Anonymkode: acc2f...3bc

De "velger" jo ikke barn foran jobb, hvis de allerede er erklært arbeidsudyktige. Alternativet jobb var allerede utgått av ligningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pashla skrev:

Men altså -  logikken svikter. Hvis innvilgelsen kom FØRST, så må det bety at de, med eller uten barn, IKKE var i stand til å jobbe. På hvilken måte ble de friskere eller mer arbeidsføre av å få barn, siden du mener det kan endres etterpå? Det er jo det du sier her:

 

De "velger" jo ikke barn foran jobb, hvis de allerede er erklært arbeidsudyktige. Alternativet jobb var allerede utgått av ligningen.

Du kan gå ut i jobb igjen hvis helsa bedrer seg.

Anonymkode: acc2f...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 19.19, Anonym bruker skrev:

Det er ikke mulig å jobbe 200% 😂🙈 Hvis det egentlig er 50% på hver forelder, så kanskje det er 70 % på den friske og 30% på den syke. 

Anonymkode: 57b75...0d3

Oi, noen som misset matte? Klart man kan jobbe 200%. 100% betyr en full stilling, 37,5 timer. Greier du henge med?

Anonymkode: 4de18...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan gå ut i jobb igjen hvis helsa bedrer seg.

Anonymkode: acc2f...3bc

Men ingen har sagt at den bedret seg. Bare at personen fikk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Hva er øøøøh..med det? Jeg mener at man bør kunne stille spørsmål ved om unge uføre ikke kan jobbe når de har kapasitet til famile. Jeg mener ikke at de velger uføretrygd, jeg mener tvert imot at når det har fått det innvilget er de tydeligvis svært syke. Så syke at de i alle fall ikke klarer både jobb og barn. Da velger de barn og staten betaler.

Anonymkode: acc2f...3bc

Hva er det du mener da? Mener du at de skal leve alene resten av livet som en "straff" for at de er ung uføretrygdet?

Anonymkode: 4de52...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Du vet at du har sitert 2 forskjellige anoyme her? Hvor pokker er jeg umoden og barnslig? Skal du lange ut mot folk, så får du for pokker klare å sitere rett

Anonymkode: 4de52...96f

Om du leser under på anonymkoden så var ikke den slengt  til deg men til anonymkode b40 som tydelig har det vanskelig med seg selv.

Anonymkode: 0aae3...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

OMG! Er det virkelig mulig med så mange skrivefeil????!!!!

Anonymkode: e036f...8ca

OMG! Er det virkelig mulig og være så frekk?! Og pirkete? om du kan se at det er skrivefeil så kan du vel sikkert klare og skjønne hva som står og? Alle har rett til og få utrykke seg vettu og ha sine meninger ikke bare du. Du eier ikke tråden heller akkurat. B....!

Anonymkode: 0aae3...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

OMG! Er det virkelig mulig og være så frekk?! Og pirkete? om du kan se at det er skrivefeil så kan du vel sikkert klare og skjønne hva som står og? Alle har rett til og få utrykke seg vettu og ha sine meninger ikke bare du. Du eier ikke tråden heller akkurat. B....!

Anonymkode: 0aae3...d0f

Ooh sorry jeg mente B****! 

Anonymkode: 0aae3...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du leser under på anonymkoden så var ikke den slengt  til deg men til anonymkode b40 som tydelig har det vanskelig med seg selv.

Anonymkode: 0aae3...d0f

Du siterte oss begge i samme post.

Anonymkode: 4de52...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamledager var de fleste hjemmeværende husmødre og forsørget av sine ektemenn. Er det dette som skal til for at de som nå fyller kriteriene for å være ung ufør skal få lov til å få barn? 

Anonymkode: bab73...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Ingenting av dette blir mer sant av at du gjentar deg. Og gjentar deg. Og gjentar deg.

Anonymkode: ee911...6a7

 

6 hours ago, Anonym bruker said:

Ingenting av dette blir mer sant av at du gjentar deg. Og gjentar deg. Og gjentar deg.

Anonymkode: ee911...6a7

Og ingenting av det du skriver blir mer sant heller! i hvertfall ikke for meg og andre mennesker. Heldighvis er vi ikke like og har forskjellige meninger om ting. om jeg velger og fortsette  og være med i denne tråden er mitt valg og ikke ditt pass dine egene saker. Jeg unner all glede til alle uføre/unge uføre som har barn fra før av eller får barn så lenge de er gode omsorgspersoner for sine barn og det kan de være selvom de har vært i en ulykke eller pådratt seg en skade eller har en sykdom som gjør det vannskelig og gå på jobb vær dag.

Anonymkode: 0aae3...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Anonym bruker said:

Du siterte oss begge i samme post.

Anonymkode: 4de52...96f

Ok. Da gjore jeg en feil beklager Den hvar ment til b40 og ikke deg.

Anonymkode: 0aae3...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 19.19, Anonym bruker skrev:

Det er ikke mulig å jobbe 200% 😂🙈 Hvis det egentlig er 50% på hver forelder, så kanskje det er 70 % på den friske og 30% på den syke. 

Anonymkode: 57b75...0d3

Så utrolig teit å tro at man ikke kan jobbe 200%. Hvor tar du det fra? Hvis man definerer en 100% stilling som 37,5 t., og man jobber 75 t, hvor mye jobber man da? Og når man jobber røde dager (i helsevesenet) får man betalt 133%. Er ikke det mulig da eller? Skjønner ikke hvorfor noen her på nett har hengt seg opp i at 100% er en maksgrense på alt. 

Anonymkode: 0a6b4...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Og ingenting av det du skriver blir mer sant heller! i hvertfall ikke for meg og andre mennesker. Heldighvis er vi ikke like og har forskjellige meninger om ting. om jeg velger og fortsette  og være med i denne tråden er mitt valg og ikke ditt pass dine egene saker. Jeg unner all glede til alle uføre/unge uføre som har barn fra før av eller får barn så lenge de er gode omsorgspersoner for sine barn og det kan de være selvom de har vært i en ulykke eller pådratt seg en skade eller har en sykdom som gjør det vannskelig og gå på jobb vær dag.

Anonymkode: 0aae3...d0f

Som sagt, gjentakelser. Men så lenge de ikke tar og aldri har tatt regninga selv er og blir det uinteressant.

Anonymkode: ee911...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da regner jeg ikke med at du noengang har tatt i mot barnetrygd, betalte sykt barn dager, kontantstøtte, betalt mammapermisjon, barnehageplass? De tingene er de barnløse som jobber, med på å sponse for deg.

Anonymkode: 4de52...96f

Jeg fikk barn mens jeg studerte, så fikk minimal utbetaling fra staten (mannen jobbet så klarte oss fint). Sykt barn dager: regner med du vet at det er arbeidsgiver og ikke staten som dekker dette? (Uansett jobber jeg hjemmefra på slike dager, og tar igjen tapt arbeider i helger og kvelder, så ingen sponsing der altså). 

Kontantstøtte: aldri mottatt.

barnehage og barnetrygd er jeg enig i. Barnetrygden bør fjernes mener jeg, så får heller de med behov få større utbetalinger på annen måte.

Selv om du ramser opp dette, så regner jeg med at du ser at det er en enorm forskjell på å benytte seg av disse ordningene (som mye dekkes av skatten man betaler). Kontra å motta bidrag fra staten + alle disse ordningen, samtidig som man ikke bidrar noe selv. 

Jeg sier ikke at uføre ikke skal få barn, men at argumentet ditt blir for dumt. 

Jeg kjenner selv noen par der den ene var ufør som valgte å få barn, og jeg tror helt ærlig ikke de helt vet hva de gikk til. Klart man elsker barna sine, men for en byrde man legger på den friske parten. Den friske skal jobbe fullt, gjøre det aller meste med barna og hjem, og samtidig hjelpe og støtte den syke partneren sin.. I begge tilfeller var det såpass alvorlige sykdommer at den syke ikke kunne ha ansvar for barna alene en kveld en gang i de første leveårene. Og da er man avhengig av hjelp fra familie i alle mulige situasjoner. 

 

 

Anonymkode: ae383...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk barn mens jeg studerte, så fikk minimal utbetaling fra staten (mannen jobbet så klarte oss fint). Sykt barn dager: regner med du vet at det er arbeidsgiver og ikke staten som dekker dette? (Uansett jobber jeg hjemmefra på slike dager, og tar igjen tapt arbeider i helger og kvelder, så ingen sponsing der altså). 

Kontantstøtte: aldri mottatt.

barnehage og barnetrygd er jeg enig i. Barnetrygden bør fjernes mener jeg, så får heller de med behov få større utbetalinger på annen måte.

Selv om du ramser opp dette, så regner jeg med at du ser at det er en enorm forskjell på å benytte seg av disse ordningene (som mye dekkes av skatten man betaler). Kontra å motta bidrag fra staten + alle disse ordningen, samtidig som man ikke bidrar noe selv. 

Jeg sier ikke at uføre ikke skal få barn, men at argumentet ditt blir for dumt. 

Jeg kjenner selv noen par der den ene var ufør som valgte å få barn, og jeg tror helt ærlig ikke de helt vet hva de gikk til. Klart man elsker barna sine, men for en byrde man legger på den friske parten. Den friske skal jobbe fullt, gjøre det aller meste med barna og hjem, og samtidig hjelpe og støtte den syke partneren sin.. I begge tilfeller var det såpass alvorlige sykdommer at den syke ikke kunne ha ansvar for barna alene en kveld en gang i de første leveårene. Og da er man avhengig av hjelp fra familie i alle mulige situasjoner. 

 

 

Anonymkode: ae383...2c8

Men så flott da at familien stilte opp! Eller definerer du det som å ligge samfunnet til byrde også? 

Alle er vi avhengige av hverandre, det er friske foreldre også som får masse hjelp av besteforeldre fex. 

Skjønner ikke helt holdningen om at alle på død og liv skal greie alt selv. Vi trenger hverandre, og det er godt for barn å oppleve flere trygge omsorgspersoner.

Endret av Hjertefru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...