Gå til innhold

Hvis man er ung ufør, hvorfor har man barn? - Delt fra Til dere uføre/unguføre foreldere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et bedre spørsmål: hvis man er ung ufør, hvorfor har man barn?

Anonymkode: 6525a...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Anonym bruker said:

Et bedre spørsmål: hvis man er ung ufør, hvorfor har man barn?

Anonymkode: 6525a...cae

De er jo i forskjellig situasjon da. Det er jo ikke kriminelt for en ungufør og få barn er det vel? De har vel lov til og få barn som alle andre  de også? Det er mange forskjellige diagonoser mann kan ha og har og går på unguføre og det betyr heller ikke at en er en dårlig foreldre. Slutt og vær så fordommsfull og diskrininerende. Jeg har ei venninde som får unguføre 100% og hun er værdens beste mamma pappan er ikke ufør han er helt frisk og de samarbeider og er ett godt team. Og barna dems elsker dem som foreldre! Og de elsker barna sine og gjør alt for at de skal ha det bra men moren har en diagonose som gjør det vannskelig og gå på jobb vær dag. 

Anonymkode: 637d4...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Anonym bruker said:

De er jo i forskjellig situasjon da. Det er jo ikke kriminelt for en ungufør og få barn er det vel? De har vel lov til og få barn som alle andre  de også?

 

Man tenker at de som orker ta seg av barn, orker jobbe også.

Jeg tror det er for lett å få uføre.

Anonymkode: 8dc09...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et bedre spørsmål: hvis man er ung ufør, hvorfor har man barn?

Anonymkode: 6525a...cae

1. Ikke alle diagnoser som gjør deg uføre fratar deg evnet til å ta seg av ditt eget barn
2. Noen får faktisk barn FØR de blir unguføer
3. Det at man får barn som unguføre betyr ikke at pappaen er det
4. Det at man får barn som unguføre betyr ikke at man er alenemanne
5. Ikke alle barn er planlagte

Du kan selv velge...

 

Anonymkode: ab2c7...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anonym bruker said:

1. Ikke alle diagnoser som gjør deg uføre fratar deg evnet til å ta seg av ditt eget barn

Orker du å ta seg av barn orker du også å jobbe (om ikke fulltid). Mange velger barn på bekostning av jobb. Det har ikke AS Norge råd til i fremtiden.

Vi vet også at uføre går i arv.

4 minutes ago, Anonym bruker said:

2. Noen får faktisk barn FØR de blir unguføer

Det blir selvfølgelig noe annet. Men da lurer man på om de orker ta seg av barnet.

4 minutes ago, Anonym bruker said:

3. Det at man får barn som unguføre betyr ikke at pappaen er det

Nei, men stakkars pappa som må jobbe 200%.

4 minutes ago, Anonym bruker said:

4. Det at man får barn som unguføre betyr ikke at man er alenemanne

Se 3.

4 minutes ago, Anonym bruker said:


5. Ikke alle barn er planlagte

 

Det finnes det en løsning på.

Anonymkode: 8dc09...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et bedre spørsmål: hvis man er ung ufør, hvorfor har man barn?

Anonymkode: 6525a...cae

Tosk. Fordi jeg fikk barn før jeg ble skadet i en bilulykke 😩 

Anonymkode: 57b75...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Man tenker at de som orker ta seg av barn, orker jobbe også.

Jeg tror det er for lett å få uføre.

Anonymkode: 8dc09...21a

Men nå er jo ikke alle uføre hjemmeværende heller. det går jo ann og kombinere uføretrygd og jobb. Du kan jo serriøst ikke mene det du sitter og skriver at alle uføre og ungeuføre ikke er gode omsorgspersoner.bare fordi de har en diagonose/sykdom/skade  som gjør det vannskelig og gå på jobb vær dag. Da tar du veldig mange under 1 kam. Jeg sier jo at de er i forskjellige situasjoner. Og det kan være forskjellige grunner til at de ikke kan gå på jobb vær dag.  Og når fks mor som er 100% ufør har en mann som også er barnefar som er helt frisk så jobber de jo som ett team og da går det like bra og kan være like gode  foreldere som alle andre! Og sitte og kunne si noe annet en det er og diskriminere.

Anonymkode: 637d4...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man tenker at de som orker ta seg av barn, orker jobbe også.

Jeg tror det er for lett å få uføre.

Anonymkode: 8dc09...21a

Der tar du rimelig feil. Du bare synser. Ser jo at dumme folk får barn.. Hadde du likt at jeg sa at du ikke fortjener å ha barn ? At du er en ræva noe med de holdningene dine ? 

Anonymkode: 57b75...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Orker du å ta seg av barn orker du også å jobbe (om ikke fulltid). Mange velger barn på bekostning av jobb. Det har ikke AS Norge råd til i fremtiden.

Vi vet også at uføre går i arv.

Det blir selvfølgelig noe annet. Men da lurer man på om de orker ta seg av barnet.

Nei, men stakkars pappa som må jobbe 200%.

Se 3.

Det finnes det en løsning på.

Anonymkode: 8dc09...21a

Det er ikke mulig å jobbe 200% 😂🙈 Hvis det egentlig er 50% på hver forelder, så kanskje det er 70 % på den friske og 30% på den syke. 

Anonymkode: 57b75...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der tar du rimelig feil. Du bare synser. Ser jo at dumme folk får barn.. Hadde du likt at jeg sa at du ikke fortjener å ha barn ? At du er en ræva noe med de holdningene dine ? 

Anonymkode: 57b75...0d3

*ræva mor

Anonymkode: 57b75...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tosk. Fordi jeg fikk barn før jeg ble skadet i en bilulykke 😩 

Anonymkode: 57b75...0d3

Ja, men da fikk du jo ikke barn samtidig som du var ufør.Du fikk jo før!

Anonymkode: 9d31b...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninde som er 100% ufør er værdens beste mor og hun er faktisk en mye bedere mor en andre (helt friske) hun har en diagonose/sykdom som ikke går utover barna. Og hun kan ikke gå på jobb vær dag paga diagonosen. Barnefar klager heller aldri og han har like stor glede av og være far selvom mor har en diagonose og er ungufør. Jeg vet om hennes disgonose men diagonosen hennes er både privat og sensitiv. og jeg som person og venn  til vedkommende ønsker ikke og snakke om hennes diagonose. Men de er værdens beste omsorgspersoner. Det er dager som kan være vannskelige og da stiller venner/familie og barnefar opp. Både mor og far De er der får barna 100% selv i mors tøffe dager. Er hun og far der får de og mestrer sine oppgaver i og gi sine barn kjærlighet og omsorg og trygge rammer.

 

Jeg tenker det blir helt feil og dømme personer fordi de er uføre da tar man veldig mange under 1 kam. og jeg synes det er helt horribelt og sitte på en anonym skravle side og si at er du ufør så er du dårlig foreldre. eller burde mann ikke få barn. Når mann ikke kjenner vedkommende eller vedkommendes situasjon. Det kalles og diskriminere og være full av fordommer. Som sagt så finnes det ( ikke medfødte diagonoser )som ikke går utover barna. Eller (mildere medfødte diagonoser )som ikke går utover barna. Men som går utover og mestre en krevende jobb med kriterier og spesielle oppgaver som må gjennomføres hver dag. Det kan faktisk ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 637d4...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Et bedre spørsmål: hvis man er ung ufør, hvorfor har man barn?

Anonymkode: 6525a...cae

Skal man adoptere dem bort til ukjente da eller? Dust

Anonymkode: f911c...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man tenker at de som orker ta seg av barn, orker jobbe også.

Jeg tror det er for lett å få uføre.

Anonymkode: 8dc09...21a

Er du virkelig så kort😅

Anonymkode: f911c...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Man tenker at de som orker ta seg av barn, orker jobbe også.

Jeg tror det er for lett å få uføre.

Anonymkode: 8dc09...21a

jobber også, og har gjort det siden jeg var 17 og halvt år

Anonymkode: 51a0e...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men nå er jo ikke alle uføre hjemmeværende heller. det går jo ann og kombinere uføretrygd og jobb. Du kan jo serriøst ikke mene det du sitter og skriver at alle uføre og ungeuføre ikke er gode omsorgspersoner.bare fordi de har en diagonose/sykdom/skade  som gjør det vannskelig og gå på jobb vær dag. Da tar du veldig mange under 1 kam. Jeg sier jo at de er i forskjellige situasjoner. Og det kan være forskjellige grunner til at de ikke kan gå på jobb vær dag.  Og når fks mor som er 100% ufør har en mann som også er barnefar som er helt frisk så jobber de jo som ett team og da går det like bra og kan være like gode  foreldere som alle andre! Og sitte og kunne si noe annet en det er og diskriminere.

Anonymkode: 637d4...0c1

Ho meinar at dersom ein greier å ta seg av eit barn, så hadde ein sikkert greidd å jobbe uten at ein hadde barn. Derfor bør ein heller prioritere å ikkje få born sånn at ein ikkje blir ein byrde for AS Noreg.

Men heldigvis er det ikkje slik verda fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Syngensang said:

Ho meinar at dersom ein greier å ta seg av eit barn, så hadde ein sikkert greidd å jobbe uten at ein hadde barn. Derfor bør ein heller prioritere å ikkje få born sånn at ein ikkje blir ein byrde for AS Noreg.

Men heldigvis er det ikkje slik verda fungerer. 

? Skjønner ikke hva du vil fram til. Jeg skjønte godt at hun mente at mann burde prioritere jobb først og om du leser hva jeg også sa. En jobb og være mor er 2 helt forskjellige ting. Og være mor eller far betyr og ta vare på sine barn gi dem kjærlighet og omsorg og trygge rammer. og det kan en fint gi selvom mann er ufør ungufør og at barnefar er 100% frisk. Og har ett stort nettverk. Og være ufør behøver ikke alltid og bety at man er så syk/skadet at mann ikke kan ta vare på de kjæreste de har i livet sitt. Dessuten er det noen uføre som jobber vedsiden av uføretrygden. Mann kan jo ikke sitte og påstå at en ikke er en god mor eller far bare fordi en er ufør. H*n kjenner ikke personene h*n snakker om fordi h*n tar alle under 1 kam. Og når en kan gjøre det på en anonym skravle side så sier vel det mer om h*n en alle de andre uføre unguføre mødre og fedre. Vet om foreldere som er unguføre og som er uføre som klarer seg veldig bra med barna og familien sin og de er faktisk bedre foreldre en mange andre "friske" foreldere. 

Anonymkode: 637d4...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

? Skjønner ikke hva du vil fram til. Jeg skjønte godt at hun mente at mann burde prioritere jobb først og om du leser hva jeg også sa. En jobb og være mor er 2 helt forskjellige ting. Og være mor eller far betyr og ta vare på sine barn gi dem kjærlighet og omsorg og trygge rammer. og det kan en fint gi selvom mann er ufør ungufør og at barnefar er 100% frisk. Og har ett stort nettverk. Og være ufør behøver ikke alltid og bety at man er så syk/skadet at mann ikke kan ta vare på de kjæreste de har i livet sitt. Dessuten er det noen uføre som jobber vedsiden av uføretrygden. Mann kan jo ikke sitte og påstå at en ikke er en god mor eller far bare fordi en er ufør. H*n kjenner ikke personene h*n snakker om fordi h*n tar alle under 1 kam. Og når en kan gjøre det på en anonym skravle side så sier vel det mer om h*n en alle de andre uføre unguføre mødre og fedre. Vet om foreldere som er unguføre og som er uføre som klarer seg veldig bra med barna og familien sin og de er faktisk bedre foreldre en mange andre "friske" foreldere. 

Anonymkode: 637d4...0c1

Eg støtta deg eg, eg sa at ho du siterte meinte at ein burde prioritere jobb for å ikkje vere ein byrde for samfunnet. Eg meinte då at ho du sikta til ikkje sa noko om omsorgsevnene til ein ufør. Eg meinte å framheve at å tenke slik at alle mennesker berre skal målast i kva dei kan dra inn i inntekt og ikkje ta omsyn til omsorgsevner og behov gjer samfunnet kynisk og at det heldigvis ikkje er slik det er. Eg meinar sjølvsagt at ufør skal kunne ha born og at evna til å ta seg av born ikkje heng saman med om ein klarar å gå på jobb kvar dag. Eg meiner at velferdsstaten skal fungere slik at alle menneske får mest mogleg fullverdige liv. Og det får ein ikkje ved å nekte uføre å få born, slik ho du siterte først antyda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man tenker at de som orker ta seg av barn, orker jobbe også.

Jeg tror det er for lett å få uføre.

Anonymkode: 8dc09...21a

Heldigvis betyr din mening mindre enn en fis i natten. 

Anonymkode: 24ecb...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

1. Ikke alle diagnoser som gjør deg uføre fratar deg evnet til å ta seg av ditt eget barn
2. Noen får faktisk barn FØR de blir unguføer
3. Det at man får barn som unguføre betyr ikke at pappaen er det
4. Det at man får barn som unguføre betyr ikke at man er alenemanne
5. Ikke alle barn er planlagte

Du kan selv velge...

 

Anonymkode: ab2c7...1d6

Jeg synes faktisk det er et betimelig spørsmål det bør være liv å diskutere. Det er forskjell på å få uførestønad langt ut i et yrkesaktivt liv og det å kvalifisere får ung ufør. Det siste innebærer at du er blitt svært alvorlig syk før fylt 26 år og ikke har noen form for opptjening i folketrygden.

Anonymkode: 938b9...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men da fikk du jo ikke barn samtidig som du var ufør.Du fikk jo før!

Anonymkode: 9d31b...460

Så du mener at hvis hun hadde vært i en bilulykke før hun fikk barn og ble ufør av det, så skulle hun ikke fått barn? Det går jo an å se litt lengre enn sin egen nese!

Anonymkode: 4777b...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men da fikk du jo ikke barn samtidig som du var ufør.Du fikk jo før!

Anonymkode: 9d31b...460

Så de som har ufør er ikke gode foreldre ? Hvor er logikken ? Man sover på dagen, da andre jobber, for så å være en supermamma når familien kommer hjem. 

Anonymkode: 57b75...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at hvis hun hadde vært i en bilulykke før hun fikk barn og ble ufør av det, så skulle hun ikke fått barn?

Anonymkode: 4777b...e17

Selvsagt.

Anonymkode: 6525a...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så de som har ufør er ikke gode foreldre ? Hvor er logikken ? Man sover på dagen, da andre jobber, for så å være en supermamma når familien kommer hjem. 

Anonymkode: 57b75...0d3

Det handler ikke om å være god mot eller ikke, det handler om at du velger barn uten å kunne betale for dem annet enn med penger fra nav og fellesskapet.

Anonymkode: f9695...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt.

Anonymkode: 6525a...cae

Hehe 🤣 Tullejente. Er livet kjipt mot deg ? Så du må ta det utover andre ? ❤ Da skulle ikke alenemødre ha barn heller da ? Der er det bare én forelder i husstanden, men hos uføre er det ihvertfall 1 og 1/2 . 

Anonymkode: 57b75...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...