Gå til innhold

Hvis man er ung ufør, hvorfor har man barn? - Delt fra Til dere uføre/unguføre foreldere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så det er altså ikke et tankekors at selv om man i følge noen her virkelig må være svært alvorlig syk for å få innvilget uføretrygd - så klarer man helt fint graviditet, fødsel og oppdragelse og oppfølging av flere barn likevel? Ikke noe motstridende i det?

 

 

Anonymkode: acc2f...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er altså ikke et tankekors at selv om man i følge noen her virkelig må være svært alvorlig syk for å få innvilget uføretrygd - så klarer man helt fint graviditet, fødsel og oppdragelse og oppfølging av flere barn likevel? Ikke noe motstridende i det?

 

 

Anonymkode: acc2f...3bc

Støtter oppunder den her! Dessuten er det ikke noen menneskerett å få barn, dette gjelder om man arbeider eller ikke eller er syk. Syntes folk er alt for egoistiske om dagen.

Anonymkode: 3e731...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er altså ikke et tankekors at selv om man i følge noen her virkelig må være svært alvorlig syk for å få innvilget uføretrygd - så klarer man helt fint graviditet, fødsel og oppdragelse og oppfølging av flere barn likevel? Ikke noe motstridende i det?

 

 

Anonymkode: acc2f...3bc

Du har i beste fall et veldig snevert syn på hva som ligger i å være ufør og hva man er uføretrygdet FRA. Som i eksempelet over her: dama hadde ubrukelige hender og kunne ikke vri opp en klut. Nei, det hindrer henne ikke i å være gravid eller å være en kjærlig mor, sikkert nok med mye hjelp i huset - men det hindrer henne i å gjøre veldig mange jobber.

Og sånn er det med mange sykdommer. Se for deg tilbakevendende migrene: de dagene hun ikke har anfall er hun 100% frisk, de dagene hun er syk må mannen steppe inn. Men det kan man ikke forlange på en arbeidsplass, da blit man jo totalt upålitelig.

Og i tillegg har vi gradert uførhet med restarbeidsevne som ikke kan utnyttes. 

Så lenge du står fast i din tro på at ufør=sengeliggende døgnet rundt, så et det ikke mulig å diskutere med deg. Du må ta inn over deg realitetene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 18.58, Anonym bruker skrev:

Man tenker at de som orker ta seg av barn, orker jobbe også.

Jeg tror det er for lett å få uføre.

Anonymkode: 8dc09...21a

Lett å få uføre???? Da tar du FEIL. De fleste brukes flere år på å få innvilget uføretrygd og da må de gjennom myye utredning for å få det. Mange får avslag etter flere måneder med søknadsbehandling, så må de ty til advokat og vente ENDA lenger. Ila den tiden sitter de også med enda verre belastninger med den verste typen stress som er - økonomi stress. Stress blir man også syk av. Uføretrygd er heller ikke noe man VIL ha/gå på. Det er ikke latskap som gjør at man søker om det. Det er fordi man faktisk ikke klarer å jobbe. Det kan være alt fra psykisk sykdom, til fysisk. Eller en psykisk belastning som fører til fysisk belastning fordi det er så ille. 

Jeg sliter med sterk angst, ptsd, depresjon i perioder, har mye fysiske smerter og skal utredes for fibromyalgi, men likevel vil jeg prøve å komme meg i arbeid og se om jeg klarer det. Faktisk er jeg villig til å prøve alt før jeg søker om uføretrygd. De fordommene du sitter med der kan du ta med deg ut på havet for å rakke ned på syke mennesker er ufyselig.

Anonymkode: ab4bb...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pashla skrev:

Du har i beste fall et veldig snevert syn på hva som ligger i å være ufør og hva man er uføretrygdet FRA. Som i eksempelet over her: dama hadde ubrukelige hender og kunne ikke vri opp en klut. Nei, det hindrer henne ikke i å være gravid eller å være en kjærlig mor, sikkert nok med mye hjelp i huset - men det hindrer henne i å gjøre veldig mange jobber.

Og sånn er det med mange sykdommer. Se for deg tilbakevendende migrene: de dagene hun ikke har anfall er hun 100% frisk, de dagene hun er syk må mannen steppe inn. Men det kan man ikke forlange på en arbeidsplass, da blit man jo totalt upålitelig.

Og i tillegg har vi gradert uførhet med restarbeidsevne som ikke kan utnyttes. 

Så lenge du står fast i din tro på at ufør=sengeliggende døgnet rundt, så et det ikke mulig å diskutere med deg. Du må ta inn over deg realitetene først.

Jeg sier ikke det. Jeg sier det motsatte. At man umulig kan være så syk når man orker barn. Men at noen her inne mener man må være alvorlig syk = sengeliggende døgnet rundt for å få innvilget uføretrygd. Det er selvfølgelig helt feil. Men i et land der man kan få ufør for at man ikke kan vri opp en klut, orker man selvfølgelig å få barn likevel. Ikke noe overraskende med det. Og så er det jo også slik at man orker barn/flere barn hvis man kan slippe å jobbe men få betalt likevel. Jeg hadde jo hatt kapasitet til flere barn selv hvis jeg ikke jobbet.

Anonymkode: acc2f...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk barn mens jeg studerte, så fikk minimal utbetaling fra staten (mannen jobbet så klarte oss fint). Sykt barn dager: regner med du vet at det er arbeidsgiver og ikke staten som dekker dette? (Uansett jobber jeg hjemmefra på slike dager, og tar igjen tapt arbeider i helger og kvelder, så ingen sponsing der altså). 

Kontantstøtte: aldri mottatt.

barnehage og barnetrygd er jeg enig i. Barnetrygden bør fjernes mener jeg, så får heller de med behov få større utbetalinger på annen måte.

Selv om du ramser opp dette, så regner jeg med at du ser at det er en enorm forskjell på å benytte seg av disse ordningene (som mye dekkes av skatten man betaler). Kontra å motta bidrag fra staten + alle disse ordningen, samtidig som man ikke bidrar noe selv. 

Jeg sier ikke at uføre ikke skal få barn, men at argumentet ditt blir for dumt. 

Jeg kjenner selv noen par der den ene var ufør som valgte å få barn, og jeg tror helt ærlig ikke de helt vet hva de gikk til. Klart man elsker barna sine, men for en byrde man legger på den friske parten. Den friske skal jobbe fullt, gjøre det aller meste med barna og hjem, og samtidig hjelpe og støtte den syke partneren sin.. I begge tilfeller var det såpass alvorlige sykdommer at den syke ikke kunne ha ansvar for barna alene en kveld en gang i de første leveårene. Og da er man avhengig av hjelp fra familie i alle mulige situasjoner. 

 

 

Anonymkode: ae383...2c8

Argumentet mitt er ikke for dumt nei. Hvorfor skal de barnløse sponse dine barn? Mange uføre har jobbet og betalt skatt i mange år før de blir syke eller skadet.

Anonymkode: 4de52...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke det. Jeg sier det motsatte. At man umulig kan være så syk når man orker barn. Men at noen her inne mener man må være alvorlig syk = sengeliggende døgnet rundt for å få innvilget uføretrygd. Det er selvfølgelig helt feil. Men i et land der man kan få ufør for at man ikke kan vri opp en klut, orker man selvfølgelig å få barn likevel. Ikke noe overraskende med det. Og så er det jo også slik at man orker barn/flere barn hvis man kan slippe å jobbe men få betalt likevel. Jeg hadde jo hatt kapasitet til flere barn selv hvis jeg ikke jobbet.

Anonymkode: acc2f...3bc

Du må kanalisere kritikken din et annet sted. I dette innlegget snur du nemlig på flisa og sier «i et land der man kan få ufør for at man ikke kan vri opp en klut» - altså, det er regelverket du misliker? I så fall er din spørsmålsstilling her i tråden usaklig, for du kritiserer dem som faller inn under dette regelverket. 

Bestem deg: enten mener du det er for lett (dvs lovverkets feil) og at folk med så mye smerter av hard leddgikt at de ikke kan vri opp kluten, likevel bør komme seg på jobb.

ELLER du mener at regelverket er rett, men at folk som er for syke til å jobbe (uten at det påvirker deres foreldreevner) bør avstå fra å gjøre alt annet, fordi de ikke fortjener å ha det hyggelig på vår regning. 

Du kan ikke hoppe hit og dit i argumentasjonen. (Og nei, jeg ser ikke noe sted i dine innlegg at du holder det åpent at folk er uføre av  ulike diagnoser som gir ulikt utslag når man sammenligner hjemmeliv med yrkesliv. Tvert om setter du de tingene på samme plass: «kan man ha barn, kan man jobbe.» Du tar ikke forbehold om at de uføre har hver sin diagnose.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir helt matt!! Hvorfor skal ikke de som er uføre ha et liv!? jeg er kronisk syk, men jobber fult. Når jeg var under utredning fikk jeg beskjed fra en lege at det var forsket på: Å få barn når man er kronisk syk kan bidra til bedre livskvalitet. Hun anbefalte meg å få barn. Jeg fikk diagnose FØR jeg fikk 2 barn. Livet har fått en ny mening og barna mine betyr alt. Hvordan i alle dager kan du sammenligne jobb og det å ta vare på barn!? 

 

 

Anonymkode: 59981...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Hjertefru said:

Jamen kjære deg, det er jo ikke det som skjer. La oss si at man blir ufør som tyveåring. Det er en lang prosess, med flere «portvoktere» ; Nav, leger osv. Man får innvilget trygd slik at man kan greie seg. Etter en stund får man kanskje et barn eller to, som et normalt menneske.

Har man overskudd til det kunne man begynt å arbeide.

Anonymkode: 9d72b...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Anonym bruker said:

Argumentet mitt er ikke for dumt nei. Hvorfor skal de barnløse sponse dine barn? Mange uføre har jobbet og betalt skatt i mange år før de blir syke eller skadet.

Anonymkode: 4de52...96f

Du er naiv hvis du tror denne skatten er nok til å dekke opp utføretrygden.

Anonymkode: 9d72b...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har man overskudd til det kunne man begynt å arbeide.

Anonymkode: 9d72b...add

Er du virkelig så dum og uvitende som dette?

Anonymkode: 4de52...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har man overskudd til det kunne man begynt å arbeide.

Anonymkode: 9d72b...add

Helt ærlig. Barna mine er viktigere enn jobben. (Ja jeg jobber fult)!

Anonymkode: 59981...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du er naiv hvis du tror denne skatten er nok til å dekke opp utføretrygden.

Anonymkode: 9d72b...add

Du tar jo ikke poenget mitt i det hele tatt, du vil ikke ta det

Anonymkode: 4de52...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Anonym bruker said:

Lett å få uføre???? Da tar du FEIL. De fleste brukes flere år på å få innvilget uføretrygd og da må de gjennom myye utredning for å få det. Mange får avslag etter flere måneder med søknadsbehandling, så må de ty til advokat og vente ENDA lenger. Ila den tiden sitter de også med enda verre belastninger med den verste typen stress som er - økonomi stress. Stress blir man også syk av. Uføretrygd er heller ikke noe man VIL ha/gå på. Det er ikke latskap som gjør at man søker om det. Det er fordi man faktisk ikke klarer å jobbe. Det kan være alt fra psykisk sykdom, til fysisk. Eller en psykisk belastning som fører til fysisk belastning fordi det er så ille.

Da er det rart man klarer å ta seg av barn. Jobb må komme før barn. AS Norge har ikke råd til annet.

Anonymkode: 9d72b...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er altså ikke et tankekors at selv om man i følge noen her virkelig må være svært alvorlig syk for å få innvilget uføretrygd - så klarer man helt fint graviditet, fødsel og oppdragelse og oppfølging av flere barn likevel? Ikke noe motstridende i det?

 

 

Anonymkode: acc2f...3bc

Viss verda var svart kvitt så. Det er den heldigvis ikkje!!  

Og kva er vitsen med ein velferdstat viss den ikkje tek hensyn til menneskeverdet? Kor verdifull trur du unge ufør som les dette føler seg? Korleis kan du i det heile teke kome på å prøve å legge føringa for om andre skal få born eller ikkje? Dei gjorde det for enkelte folkegrupper på 50 talet, og det var ikkje så vellukka.

Isofall måtte ein hatt ei slags sertifiserig av folk som skulle få lov til å få barn. Og der e vel ikkje sikkert alle karrierjegerane med stort flott hus og to fine bilar og 4 nettbrett til kvar unge kjem betre ut enn uføre. 

Og korleis har du tenkt at det i sofall skal foregår at unge uføre ikkje får born? Tvangssterilisering? Tvangsabort? Tvangsprevansjon? Stans i utbetalingar til du har legepapir på at du har spiral? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Som sagt, gjentakelser. Men så lenge de ikke tar og aldri har tatt regninga selv er og blir det uinteressant.

Anonymkode: ee911...6a7

? Og hva er det du prøver og antyde her at uføre eller ung uføre aldri tar eller aldri har tatt regninga selv? Kanskje du skal lese deg opp i trådene både jeg og andre har puplisert? Fordi det er uføre ung uføre som motar ytelsen som både jobber vedsiden av eller har jobbet før de ble uføre. Om personen får uføretrygd og er uføre/ ung uføre så betaler denne personen regning også.skatt betaler de og! Uføretrygd er en ytelse som også mann må betale skatt av så de er med på og bidra til fellesskapet de også slik at blandt annet  ufyselige kalde fordommsfulle diskriminerende mennesker som deg skal kunne få hjelp. Det virker heller som om du er mer intrissert i og kverulere en og ha en sakelig diskusjon. i hvertfall når du kan ta deg tid til og komme med frekke påstander og svar! Skaff deg ett liv og om du ønsker og komme med dine meninger så står du fritt til og gjøre det. bare ikke ødelegg tråden med og svare meg frekt. Kom heller med noe konstruktivt i steden. Som er rettet til denne tråden og ikke hva jeg mener!

Anonymkode: 0aae3...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ble ufør etter jeg fikk mitt barn, skal jeg adoptere det bort fordi jeg er ufør? Jeg er alenemor og klarer meg bra, ikke alle uføre har minstesatsen. Jeg er ikke rik men klarer meg med overskudd hver mnd. Og mange uføre har en partner som er i jobb.

Akkurat nå er jeg for syk til et svangerskap men om jeg blir noe bedre så kunne jeg fått ett barn til, men med en partner så klart.

Mange dømmer uføre så til de grader, sprøtt! Vær gla du ikke er ufør selv!

Anonymkode: 2b333...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Fordi jeg ble ufør etter jeg fikk mitt barn, skal jeg adoptere det bort fordi jeg er ufør? Jeg er alenemor og klarer meg bra, ikke alle uføre har minstesatsen. Jeg er ikke rik men klarer meg med overskudd hver mnd. Og mange uføre har en partner som er i jobb.

Akkurat nå er jeg for syk til et svangerskap men om jeg blir noe bedre så kunne jeg fått ett barn til, men med en partner så klart.

Mange dømmer uføre så til de grader, sprøtt! Vær gla du ikke er ufør selv!

Anonymkode: 2b333...2e3

Er helt enig med deg og jeg støtter deg! Kanskje karma slår tilbake til disse fordommsfulle menneskene. Da får de i hvertfall se og kjenne på hvordan det er og være uføre/ung uføre og være foreldere vedsiden av det. Kanskje de da får en annen oppfatning av hva det vil si  Og bli uføre/ung uføre. Og bli ufør/ung ufør kan skje hvem som helst. 

Anonymkode: 0aae3...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo faktisk. Vi har et samfunn som "aler opp" psykisk syke. Og det er enkelte fysiske sykdommer som er langt mer utbredt her enn i andre deler av verden. 

Hah!

Anonymkode: 7735f...427

Kan du komme med litt belegg på dette?

Noen fysiske og psykiske sykdommer vil nok også ha større utbredelse her, uten at man kan skylde på oppdragelsen. Du vet, lang vinter osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper ikke å ha overskudd til å jobbe, når det ikke er noen jobber som tilrettelegger! Gud, du er enkel i hodet! 

Anonymkode: 40040...454

Men det er jo bare ikke sant det heller. Selvfølgelig er det mange arbeidsplasser som tilrettelegger.

Anonymkode: acc2f...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo bare ikke sant det heller. Selvfølgelig er det mange arbeidsplasser som tilrettelegger.

Anonymkode: acc2f...3bc

Pek dem ut, alle de mange - jeg garanterer at det vil stille seg køer av interesserte!

Så kom igjen, hvor er alle disse mange arbeidsplassene som tilrettelegger? Konkrete eksempler, jeg vet flere som er interesserte!

Anonymkode: b76a4...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

? Og hva er det du prøver og antyde her at uføre eller ung uføre aldri tar eller aldri har tatt regninga selv? Kanskje du skal lese deg opp i trådene både jeg og andre har puplisert? Fordi det er uføre ung uføre som motar ytelsen som både jobber vedsiden av eller har jobbet før de ble uføre. Om personen får uføretrygd og er uføre/ ung uføre så betaler denne personen regning også.skatt betaler de og! Uføretrygd er en ytelse som også mann må betale skatt av så de er med på og bidra til fellesskapet de også slik at blandt annet  ufyselige kalde fordommsfulle diskriminerende mennesker som deg skal kunne få hjelp. Det virker heller som om du er mer intrissert i og kverulere en og ha en sakelig diskusjon. i hvertfall når du kan ta deg tid til og komme med frekke påstander og svar! Skaff deg ett liv og om du ønsker og komme med dine meninger så står du fritt til og gjøre det. bare ikke ødelegg tråden med og svare meg frekt. Kom heller med noe konstruktivt i steden. Som er rettet til denne tråden og ikke hva jeg mener!

Anonymkode: 0aae3...d0f

Å betale skatt av penger man får av fellesskapet uten å yte noe, kan vel ikke akkurat kalles å bidra til fellesskapet?

 

Anonymkode: ae383...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo bare ikke sant det heller. Selvfølgelig er det mange arbeidsplasser som tilrettelegger.

Anonymkode: acc2f...3bc

Men de fleste tilrettelegger for folk som allerede jobber der og blir syke/skadet, de ansetter ikke syke mennesker og starter med tilrettelegging altså.

Jeg var 35 år da jeg ble syk, og hadde jobbet i samme bedrift i 10 år. Selvfølgelig ønsket de å beholde min kompetanse, selvfølgelig tilrettela de så mye de kunne. Jeg jobbet alt fra 10-40% og de gjorde det de kunne for å tilrettelegge. Men da jeg måtte si opp jobben min og ble 100% ufør ansatte de selvfølgelig ikke en syk person og begynte tilrettelegge på nytt. De ansatte en person med god helse så de slapp det.

Anonymkode: 84156...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange andre som ikke burde få barn: 

- foreldre som allerede har mistet omsorgen for et barn i familien (bv- sak).

- foreldre med alvorlige psykiske lidelser 

- søskenbarn- ekteskap (snakk om belastning på samfunnet med så mange syke og funksjonshemmede barn)

Anonymkode: 77e04...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...