Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 I Norge altså. Menneskeliv er ikke satt særlig høyt i verdi i det norske samfunnet, eldre lever under uverdige forhold, man får en liten smekk på hånda etter alvorlige forbrytelser, og abort er lov. Så hvor blir det av dødsstraff? Det er ingenting i det norske samfunnet som tilsier at man skal spare på fanger. Anonymkode: 50ba3...322
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #2 Skrevet 12. mars 2019 Så lenge det ikke finnes tvil om at det er rett person, så er jeg for. Det er helt meningsløst at Norge som land skal bruke milliarder av kroner på f.eks Breivik i året, når han aldri noensinne kommer til å bli en fri mann. Anonymkode: 84b62...bf8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er for! Det må selvsagt være 100% sikkert at det den skyldige som er tatt. Er nok flere eksempler der uskyldige er blitt henrettet. Anonymkode: eb56d...f72
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er prinsipielt mot dødsstraff. Likevel er det noen mennesker som aldri kan slippes ut og som har begått slike uhyrligheter, som en over nevner Breivik. Det oppleves en smule meningsløst at han skal koste samfunnet millioner av kroner årlig i ressurser. Anonymkode: f2593...935
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #7 Skrevet 12. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er prinsipielt mot dødsstraff. Likevel er det noen mennesker som aldri kan slippes ut og som har begått slike uhyrligheter, som en over nevner Breivik. Det oppleves en smule meningsløst at han skal koste samfunnet millioner av kroner årlig i ressurser. Anonymkode: f2593...935 For å sammenligne med USA, så koster en dødsstraffange staten mye mer penger enn en som sitter i fengsel på livstid. https://deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty Det økonomiske aspektet hadde nok sikkert ikke vært et annet i Norge. Folk glemmer at det ikke er bare er å henrette dødsstraffanger på løpende bånd. Norge har definitivt for lave straffer for mange alvorlige forbrytelser, men dødsstraff er jeg absolutt mot. Anonymkode: ee2ec...08c
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #8 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er mot dødsstraff i de aller fleste sammenenger. I krig og noen sære helt spessiele situasjoner der dødsstraff kommer kan være eneste alternativ for å beskytte folk, mener jeg det kan forsvares, men ikke i dagens norge der vi har resurser nok til å kunne bruke fengsel. Når det gjelder behandling av eldre mener jeg den jevnt over er veldig god i Norge og at straffenivået i de fleste tilfeller er fornuftig for å holde kriminaøitetem på et lavt nivå. Anonymkode: 3d1c8...339
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #9 Skrevet 12. mars 2019 Enda en skjult antiabort-diskusjon... Dere som sier at man "selvfølgelig må være 100 % sikker på at det er den skyldige som er tatt"... man kan aldri sikre seg 100 % mot feil. I USA regner man f.eks. med at en av 25 som er dømt til døden er uskyldig. Man regner der med minst 4 % feilprosent i rettssaker. Det er veldig naivt å tro at feil ikke gjøres og at man alltid kan være 100 % sikker. De som er uskyldig dømte er jo dømt fordi man mener man er 100 % sikker på at de er skyldige. Hadde dere vært for dødsstraff hvis alle bevis "viste" at en av deres kjære ble dømt til døden, selv om dere visste at vedkommende ikke hadde gjort det, bare kunne ikke bevise det? Det eneste unntaket jeg kan tenke meg jeg kunne akseptert lettere, er han som drepte så mange 22. juli. Men selv der er det en grunn til at han er blitt så ødelagt som han er. Jeg mener det er langt bedre at han sitter der han sitter og at vi bruker penger på det, enn at vi som samfunn skal nedgradere oss til å mene at dødsstraff er greit. Han bør egentlig ikke nevnes, det er den verste straffen han kan få - å bli glemt. En stusselig liten fyr. Nei, dødsstraff er ikke veien å gå. Anonymkode: e4012...d6f
*Miss Marple* Skrevet 12. mars 2019 #10 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er mot dødsstraff. Jeg er selvsagt for fri abort. Jeg er for aktiv dødshjelp.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #11 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er på prinsipielt grunnlag mot dødsstraff. Staten skal ikke drepe. Det finnes nok tilfeller hvor jeg kjenner at dødsstraff kunne vært en grei løsning, jf. Breivik, men prinsipper kan ikke fravikes på den måten. Vi kan ikke åpne for dødsstraff uten at vi som samfunn skitner oss til, eller uten å få alle de ulempene som dødsstraffen fører med seg. Og når man ser at vi selv i Norge ikke klarer å unngå at folk blir uskyldig dømt for groteske drap, jf. f.eks Liland og Fritz Moen, er jeg glad vi ihvertfall ikke har dødsstraff. Anonymkode: b8403...ae7
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #12 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er for, men det skal være spesielle omstendigheter, som Breivik. Der ER man 100 % sikker. Generelt synes jeg Norge har for lave straffer på mye og er for opptatt av å gi alle en ny sjanse. Vi ser f.eks. gang på gang at voldtektsmenn og overgrepsdømte gjentar forbrytelsen etter soning. Og ofrene er redde og gruer seg til å potensielt møte overgriperen igjen. Det burde være andre lover her som beskytter ofrene mye bedre. Anonymkode: 650d6...d81
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #14 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er selvsagt i mot dødsstraff. Jeg er selvsagt for selvbestemt abort slik det er i Norge i dag. Jeg er for aktiv dødshjelp gitt at det organiseres fornuftig. Anonymkode: e59aa...7f4
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #15 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er heller for å leie fengselsplasser i for eksempel Kongo eller andre steder med tilsvarende soningsforhold. Eventuelt overføre de som ikke har norsk statsborgerskap direkte til soning i hjemlandet. Norske fengsel er som hotell og utenlandske bare ler av oss og de milde straffene våre. Anonymkode: d2b3a...cdd
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #19 Skrevet 12. mars 2019 Definitivt for dødsstraff så lenge det er klart (uten tvil) hvem den skyldige er. Kina har forstått det med dødsstraff. Hvis noen hadde voldtatt og drept mitt barn hadde jeg selvsagt vært for dødsstraff. Med tanke på at det ikke er dødsstraff her, og Norge og lave dommer for drap, hadde jeg nok heller tatt den skyldige av dage selv. Anonymkode: 17ad8...ba1
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #20 Skrevet 12. mars 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Definitivt for dødsstraff så lenge det er klart (uten tvil) hvem den skyldige er. Kina har forstått det med dødsstraff. Hvis noen hadde voldtatt og drept mitt barn hadde jeg selvsagt vært for dødsstraff. Med tanke på at det ikke er dødsstraff her, og Norge og lave dommer for drap, hadde jeg nok heller tatt den skyldige av dage selv. Anonymkode: 17ad8...ba1 Og hvis ditt barn voldtar og dreper noen så er det greit for deg at staten myrder det? Anonymkode: 5277d...0af
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #21 Skrevet 12. mars 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Definitivt for dødsstraff så lenge det er klart (uten tvil) hvem den skyldige er. Kina har forstått det med dødsstraff. Hvis noen hadde voldtatt og drept mitt barn hadde jeg selvsagt vært for dødsstraff. Med tanke på at det ikke er dødsstraff her, og Norge og lave dommer for drap, hadde jeg nok heller tatt den skyldige av dage selv. Anonymkode: 17ad8...ba1 Skal vedde for at du hadde fått strengere straff enn den som dreote ditt barn Anonymkode: 3c988...0f5
sotosmor Skrevet 12. mars 2019 #22 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er i mot dødsstraff, sett i forhold til hva man faktisk kan dømmes til døden for i andre land.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #23 Skrevet 12. mars 2019 I ekstreme tilfeller, for dødsstraff, f.eks. ABB. For aktiv dødshjelp, men ikke at oppgaven skal pålegges legestanden. Selvmord bør være akseptert, det er trist, men ingen bør tvinges til å leve. Anonymkode: eb16b...ff4
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #24 Skrevet 12. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og hvis ditt barn voldtar og dreper noen så er det greit for deg at staten myrder det? Anonymkode: 5277d...0af Ja, det hadde vært vært greit. Det hadde ikke vært tilgivelig på noe som helst plan. Anonymkode: 17ad8...ba1
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #25 Skrevet 12. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Skal vedde for at du hadde fått strengere straff enn den som dreote ditt barn Anonymkode: 3c988...0f5 Garantert, men det hadde ikke spilt noen rolle. Hadde mitt barn vært utsatt for noe sånn så hadde det ikke vært så mye mer å leve for annet enn hevn. Anonymkode: 17ad8...ba1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå