Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #26 Skrevet 12. mars 2019 Dette er vel en generell anbefaling at mor ikke skal drikke alkohol i svangerskapet eller når hun ammer. Dette synes jeg er helt innafor. De fleste klarer selv å tenke at det ikke er lurt å drikke alkohol når man har en baby eller ammer, både med tanke på alkohol i melken, men også med tanke på å ta seg av babyen. En baby lukter at mor har drukket alkohol, kanskje før mor føler seg påvirket av alkoholen selv. Når mitt barn var 4-6 mnd gammel var jeg ute på byen første gang etter hun var født. Hadde pumpet meg, og pappaen var hjemme med henne, og alt var fryd og gammen. Jeg hadde da ingen begrensninger på drikkingen, da vi hadde mye pumpemelk tilgjengelig. Jeg kom hjem utpå natten, pumpet ut en del fra hvert bryst og tømte det i vasken- hadde sånn spreng. Baby våknet like etterpå. Pappaen la henne i senga til meg, og gikk ut av rommet for å hente melka- tok kanskje 2 minutt. Imens hadde jo jeg tatt henne inntil meg, og ga henne pupp, en mamma klarer vel ikke høre på en gråtende baby mens puppene renner. Vet ikke hvor mye hun kunne fått i seg på de minuttene, men når pappaen kom sa han bare at dette er vel ikke så lurt, og tok henne bort og ga henne flaske. Jenta sov til langt utpå dagen før hun våknet igjen, hvertfall 1 time eller 2 lenger enn hun brukte å gjøre. Jeg tror i allefall hun var påvirket av den alkoholen jeg hadde i melka. Men det er vel mulig at babyer som jevnt får tilførsel av litt alkohol ikke blir like lett påvirket enn babyer som ikke er vant til å drikke alkohol. Anonymkode: 8dd7c...61d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #27 Skrevet 12. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er vel en generell anbefaling at mor ikke skal drikke alkohol i svangerskapet eller når hun ammer. Dette synes jeg er helt innafor. De fleste klarer selv å tenke at det ikke er lurt å drikke alkohol når man har en baby eller ammer, både med tanke på alkohol i melken, men også med tanke på å ta seg av babyen. En baby lukter at mor har drukket alkohol, kanskje før mor føler seg påvirket av alkoholen selv. Når mitt barn var 4-6 mnd gammel var jeg ute på byen første gang etter hun var født. Hadde pumpet meg, og pappaen var hjemme med henne, og alt var fryd og gammen. Jeg hadde da ingen begrensninger på drikkingen, da vi hadde mye pumpemelk tilgjengelig. Jeg kom hjem utpå natten, pumpet ut en del fra hvert bryst og tømte det i vasken- hadde sånn spreng. Baby våknet like etterpå. Pappaen la henne i senga til meg, og gikk ut av rommet for å hente melka- tok kanskje 2 minutt. Imens hadde jo jeg tatt henne inntil meg, og ga henne pupp, en mamma klarer vel ikke høre på en gråtende baby mens puppene renner. Vet ikke hvor mye hun kunne fått i seg på de minuttene, men når pappaen kom sa han bare at dette er vel ikke så lurt, og tok henne bort og ga henne flaske. Jenta sov til langt utpå dagen før hun våknet igjen, hvertfall 1 time eller 2 lenger enn hun brukte å gjøre. Jeg tror i allefall hun var påvirket av den alkoholen jeg hadde i melka. Men det er vel mulig at babyer som jevnt får tilførsel av litt alkohol ikke blir like lett påvirket enn babyer som ikke er vant til å drikke alkohol. Anonymkode: 8dd7c...61d Altså, det er matematisk og kjemisk nærmest en umulighet at det kan ha vært en slik alkoholkonsentrasjon i melka at det kan ha påvirket babyen din. Men hvis du heller vil basere deg på de slutningene du kan trekke av at hun sov litt lenge en morgen, er jo det opp til deg. Anonymkode: d1d59...22c
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #28 Skrevet 12. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, det er matematisk og kjemisk nærmest en umulighet at det kan ha vært en slik alkoholkonsentrasjon i melka at det kan ha påvirket babyen din. Men hvis du heller vil basere deg på de slutningene du kan trekke av at hun sov litt lenge en morgen, er jo det opp til deg. Anonymkode: d1d59...22c Hvordan vet du det? Babyer er mye mer sensitive, de er mindre og de bryter ikke ned alkohol fort, lever og nyrer er umodne. Anonymkode: 97920...328
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #29 Skrevet 12. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, det er matematisk og kjemisk nærmest en umulighet at det kan ha vært en slik alkoholkonsentrasjon i melka at det kan ha påvirket babyen din. Men hvis du heller vil basere deg på de slutningene du kan trekke av at hun sov litt lenge en morgen, er jo det opp til deg. Anonymkode: d1d59...22c Jeg velger å tro det, og forholder meg til egne erfaringer. Om du velger å drikke alkohol mens du ammer, eller å høre på danske/utenlandske råd når det gjelder alkohol og amming, så er ikke det noe jeg kan legge meg opp i. Og forholder deg til at norske helsemyndigheter lyver, som det står i overskriften, selv om du kanskje ikke er HI. Anonymkode: 8dd7c...61d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #30 Skrevet 12. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg velger å tro det, og forholder meg til egne erfaringer. Om du velger å drikke alkohol mens du ammer, eller å høre på danske/utenlandske råd når det gjelder alkohol og amming, så er ikke det noe jeg kan legge meg opp i. Og forholder deg til at norske helsemyndigheter lyver, som det står i overskriften, selv om du kanskje ikke er HI. Anonymkode: 8dd7c...61d Jeg er ikke HI. Og det er velkjent, både blant leger og i media, jf. programmet som det er vist til ovenfor, at helsemyndighetene råd er feil. Men det er ikke dermed sagt at det bør endres, det ville jo kanskje av noen kunne oppfattes som at nå er det fritt frem for mødre å drikke? Et litt uheldig signal. Jeg drakk selv minimalt med alkohol da jeg ammet. Men jeg forholder meg i likevel til et helt enkelt og oversiktlig regnestykke som viser at det ikke blir en slik alkoholkonsentrasjon i blodet at det kan påvirke barnet. Det spiller neppe noen rolle om vi er uenige her. Men hvis du er bekymret for om du utsatte barnet ditt for noe den gangen, kan du jo regne litt på det. Barnet fikk nok mer alkohol i seg hvis du drakk syrnet melk da du var gravid. Anonymkode: d1d59...22c
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #31 Skrevet 12. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke HI. Og det er velkjent, både blant leger og i media, jf. programmet som det er vist til ovenfor, at helsemyndighetene råd er feil. Men det er ikke dermed sagt at det bør endres, det ville jo kanskje av noen kunne oppfattes som at nå er det fritt frem for mødre å drikke? Et litt uheldig signal. Jeg drakk selv minimalt med alkohol da jeg ammet. Men jeg forholder meg i likevel til et helt enkelt og oversiktlig regnestykke som viser at det ikke blir en slik alkoholkonsentrasjon i blodet at det kan påvirke barnet. Det spiller neppe noen rolle om vi er uenige her. Men hvis du er bekymret for om du utsatte barnet ditt for noe den gangen, kan du jo regne litt på det. Barnet fikk nok mer alkohol i seg hvis du drakk syrnet melk da du var gravid. Anonymkode: d1d59...22c Jeg er ikke bekymret, har ei veldig oppegående datter i dag. Anonymkode: 8dd7c...61d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #32 Skrevet 12. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke bekymret, har ei veldig oppegående datter i dag. Anonymkode: 8dd7c...61d Så bra. Og det er jo uansett aldri noen ulempe for barnet at mor drikker mindre alkohol heller. Jeg skjønner for så vidt veldig godt at folk blir skeptiske når noen sier at helsemyndighetene råd er feil på et felt. Jeg følger myndighetenes råd om det meste, når det gjelder vaksiner og alkohol i svangerskapet, for eksempel, er rådene basert på den beste tilgjengelige forskning. Når det gjelder amming og alkohol, derimot, er det så åpenbart uholdbart at alle som kan regne kan se det. Det måtte være den eneste grunnen til å endte råder - at vi bør kunne stole på at myndighetene gir oss nøktern og korrekt informasjon. Anonymkode: d1d59...22c
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #33 Skrevet 12. mars 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke HI. Og det er velkjent, både blant leger og i media, jf. programmet som det er vist til ovenfor, at helsemyndighetene råd er feil. Men det er ikke dermed sagt at det bør endres, det ville jo kanskje av noen kunne oppfattes som at nå er det fritt frem for mødre å drikke? Et litt uheldig signal. Jeg drakk selv minimalt med alkohol da jeg ammet. Men jeg forholder meg i likevel til et helt enkelt og oversiktlig regnestykke som viser at det ikke blir en slik alkoholkonsentrasjon i blodet at det kan påvirke barnet. Det spiller neppe noen rolle om vi er uenige her. Men hvis du er bekymret for om du utsatte barnet ditt for noe den gangen, kan du jo regne litt på det. Barnet fikk nok mer alkohol i seg hvis du drakk syrnet melk da du var gravid. Anonymkode: d1d59...22c Den siste setningen din viser vel hvor lite greie du har på dette... Anonymkode: 97920...328
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #34 Skrevet 12. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er virkelig bare enkel matematikk. Når man er gravid, deler man alt man drikker med fosteret, og skal selvsagt avstå fra alkohol. Når man ammer, får morsmelken samme promille som blodet ditt. Dvs. at dersom du drikker en halvliter, får du (og morsmelken) en promille på 0,5. Til sammenlikning har alkoholfritt øl, som regnes som trygt for gravide og fostre, 0,7 prosent alkohol. Mange andre matvarer som vi regner som trygge for gravide, f.eks. kefir inneholder alkohol i lave konsentrasjoner. Dette deler den gravide med fosteret, men konsentrasjonene er såpass lave at det ikke anses som skadelig. For at morsmelken skal få samme alkoholprosent som en Munkholm, må den ammende kvinnen ha en promille på 7, og da ville hun vært død for lenge siden. Det går altså ikke an å drikke seg så dritings at fosteret får i seg alkohol av betydning gjennom morsmelken. Dette er virkelig enkel barneskolematte. Det betyr selvsagt ikke at jeg anbefaler nybakte mødre å drikke noe særlig alkohol. Det er mange andre grunner til å la være. Babyer fortjener edru omsorgspersoner. Det er nok også årsaken til at helsemyndighetene ikke vil gå bort fra rådet om å fraråde ammende alkohol. Anonymkode: d1d59...22c Akkurat.. mor er død av alkohol overdose før barnet tar skade av melken. Men såklart tar barnet skade av å bli passet på av en dritings mor Anonymkode: ecb28...8eb
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #35 Skrevet 12. mars 2019 9 timer siden, runag skrev: Akkurat dette stemmer ikke, det er gammel overtro. Men det er sant at selv om mor drikker seg dritings (noe jeg virkelig ikke anbefaler) får ikke morsmelken en alkoholkonsentrasjon som påvirker barnet. Det trengs i grunnen ikke mer enn grunnleggende matte- og kjemikunnskaper for å skjønne det. Det er sikker innbilning med FØS-barn også. Anonymkode: 2cad3...5b8
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #36 Skrevet 12. mars 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Alkohol øker produksjonen. Før i tiden fikk barselkvinnen grøt og øl den første tiden etter fødsel for å øke produksjonen. Anonymkode: 99f28...85f Og nøyaktig hva er sammenhengen mellom alkohol og økt melkeproduksjon? Hva i kroppen stimuleres av alkoholen, hva skjer? Før i tiden fikk gravide kvikksølv mot kvalme. Anonymkode: e3283...c9e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #37 Skrevet 12. mars 2019 Drikker alkohol kanskje 3 ganger i året. Hadde jeg ammet og hadde hatt lyst på et glass. Kan en vel pumpe på forhånd? Anonymkode: 50d32...0b1
Valkyriemamma Skrevet 12. mars 2019 #38 Skrevet 12. mars 2019 Kva med røyk/snus og amming? Er det samme «regler» som ved alkohol? Nokon som veit?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #39 Skrevet 12. mars 2019 5 minutter siden, Valkyriemamma skrev: Kva med røyk/snus og amming? Er det samme «regler» som ved alkohol? Nokon som veit? Det er jo noe annet da. Man røyker eller snuser ikke når man ammer. Anonymkode: 97920...328
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #40 Skrevet 12. mars 2019 23 minutter siden, Valkyriemamma skrev: Kva med røyk/snus og amming? Er det samme «regler» som ved alkohol? Nokon som veit? Man skal ikke røyke eller snuse når man ammer. Det minste problemet er at det kan påvirke smaken på melken og derfor gjøre at babyen ikke vil ha den eller spiser mindre. Det største problemet er at alle stoffene i tobakken går over i morsmelken. Og nikotin oppkonsentreres i morsmelken - dvs. morsmelken inneholder mer nikotin enn hva som er i morens blod! Og så er det jo det med at man får lavere melkeproduksjon fordi nikotinen påvirker hormonene til mor til å produsere mindre. Og så er det selvfølgelig alt det barn av røykere får betydelig økt risiko for senere i livet - astma, kolikk, lungebetennelse, øreverk m.m. Barn er oftere syke og oftere borte fra barnehage og skole enn barn av ikke-røykere. Anonymkode: ffe9b...ec7
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #41 Skrevet 12. mars 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er sikker innbilning med FØS-barn også. Anonymkode: 2cad3...5b8 Det får du av store mengder alkohol til fosteret. Ikke til barn. Visst du gidd å lese det som står her så står det at gravide ikke kan drikke noe, da fosteret får samme prosent som mor. Dette sa de også på NRK sitt program helseopplysning. Anonymkode: ecb28...8eb
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #42 Skrevet 12. mars 2019 2 timer siden, Valkyriemamma skrev: Kva med røyk/snus og amming? Er det samme «regler» som ved alkohol? Nokon som veit? Har hørt at nikotin desverre er mye verre for babyen. Alkoholen får de som sakt svært lite av gjennom melk, mens nikotin mengden øker. Min helsesøster sa til og med at nikotin kunne øke sjansen for krybbedød. Jeg vet ikke helt hvorfor. Men verken røyker eller snuser heldigvis☺ Anonymkode: ecb28...8eb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #43 Skrevet 13. mars 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er sikker innbilning med FØS-barn også. Anonymkode: 2cad3...5b8 Det er noe helt annet. Gravide deler alt de drikker med fosteret, og skal selvsagt ikke drikke alkohol. Å drikke vin når man er gravid er like ille som det ville vært å gi en baby vin i tåteflaska. Det er det heldigvis ingen som ville finne på. Anonymkode: d1d59...22c
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #44 Skrevet 13. mars 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Drikker alkohol kanskje 3 ganger i året. Hadde jeg ammet og hadde hatt lyst på et glass. Kan en vel pumpe på forhånd? Anonymkode: 50d32...0b1 Klart man kan, hvis man vil. Men det er altså ingen medisinsk grunn til å gjøre det. Anonymkode: d1d59...22c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2019 #45 Skrevet 14. mars 2019 På 12.3.2019 den 15.59, Anonym bruker skrev: Hvordan vet du det? Babyer er mye mer sensitive, de er mindre og de bryter ikke ned alkohol fort, lever og nyrer er umodne. Anonymkode: 97920...328 Jeg vet det, fordi et enkelt regnestykke viser at selv om en (lite egnet) mor skulle være så dum at hun drikker seg så dritings at hun kan dø av det, blir det likevel mindre alkohol i morsmelken enn det et foster får i seg om en gravid kvinne drikker en Munkholm eller et stort glass kefir. Fostre har også umodne organer, men likevel fraråder vi ikke gravide å drikke alkoholfritt øl eller kefir, fordi alkoholkonsentrasjonen er så lav at det regnes som alkoholfritt, og ikke er skadelig. Se regnestykket jeg forklarte lenger opp. Er for øvrig helt enig i at babyer ikke skal få noe som er alkoholholdig. Anonymkode: d1d59...22c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2019 #46 Skrevet 14. mars 2019 Men at helsemyndighetene fraråder alkohol og amming har vel også noe med å gjøre at man ikke er i stand til å ta seg av en baby når man har drukket alkohol, og at man fraråder samsoving hvis en av foreldrene har drukket alkohol, noe mange praktiserer. Det er jo bevist at samsoving når man har intatt alkohol øker sannsynligheten for krybbedød, da man har letter e for å legge seg oppå babyen. Det kunne jo kanskje stått at de fraråder nybakte foreldre å drikke alkohol. Anonymkode: 8dd7c...61d
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2019 #47 Skrevet 14. mars 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet det, fordi et enkelt regnestykke viser at selv om en (lite egnet) mor skulle være så dum at hun drikker seg så dritings at hun kan dø av det, blir det likevel mindre alkohol i morsmelken enn det et foster får i seg om en gravid kvinne drikker en Munkholm eller et stort glass kefir. Fostre har også umodne organer, men likevel fraråder vi ikke gravide å drikke alkoholfritt øl eller kefir, fordi alkoholkonsentrasjonen er så lav at det regnes som alkoholfritt, og ikke er skadelig. Se regnestykket jeg forklarte lenger opp. Er for øvrig helt enig i at babyer ikke skal få noe som er alkoholholdig. Anonymkode: d1d59...22c Men det regnestykket er jo helt på bærtur... Anonymkode: 97920...328
Anonym bruker Skrevet 16. april 2019 #48 Skrevet 16. april 2019 På 14.3.2019 den 17.37, Anonym bruker skrev: Men det regnestykket er jo helt på bærtur... Anonymkode: 97920...328 Eeh. Nei Anonymkode: ecb28...8eb
Anonym bruker Skrevet 16. april 2019 #49 Skrevet 16. april 2019 På 12.3.2019 den 0.14, Anonym bruker skrev: Alkohol øker produksjonen. Før i tiden fikk barselkvinnen grøt og øl den første tiden etter fødsel for å øke produksjonen. Anonymkode: 99f28...85f Det som er i øl øker produksjonen. Ikke alkoholen i seg selv. Litt øl er faktisk bra for mye. Synd jeg ikke liker øl. Når det gjelder alkohol så velger jeg å avstå så lenge jeg ammer. Ikke fordi jeg er hysterisk, men fordi jeg ikke vil bli beruset når jeg har ansvaret for en baby. Jeg blir jo surrete av ett glass liksom. Anonymkode: 5e7d4...a86
Anonym bruker Skrevet 16. april 2019 #50 Skrevet 16. april 2019 Det er ingen tvil om at barn kan utvikle FAS hvis mor drikker mye alkohol i svangerskapet. Og det varierer veldig fra barn til barn hvor mye de tåler før de blir skadet. Hjerne, nyrer og lever er ikke ferdig utviklet, og de klarer ikke å omdanne alkohol på samme måte som en voksen, så alkoholen sitter mye lengre i. Da jeg fikk mitt første barn før 20 år siden, fikk jeg beskjed om at et glass vin pr dag var greit. Ikke så lenge etterpå trakk helsemyndighetene det tilbake pga ny forskning. Så anbefalingene varierer fra tid til annen. Jeg synes ikke det er noen vits å ta sjansen. Alkohol er ihvertfall ikke sundt for barnet på noen måte. Anonymkode: ada18...d1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå