Gå til innhold

Helsemyndigheter lyver om alkohol og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såklart er det ikke på noen måte bra at mor, far eller andre som skal ta ansvar for en baby drikker seg synlig beruset. Men hvorfor i 2019 tror norske kvinner enda at litt alkohol skader baby gjennom amming? Danske forskere har for lengst lagt fram forskning som motbeviser samtlige punk vi blir opplyst om i norge. At barnet blir sløvere, senere motorisk utvikling osv osv. I NRK sitt program helseopplysningen ble dette temaet igjen tatt opp. Der kunne de enkelt måle at visst mor inntar en hel flaske vin på relativt kort tid, får barnet i seg 0,05 % alc i morsmelk. En norsk lege kunne konstatere at en så lav prosent på ingen måte kunne skade en baby. Med andre ord. Mor kan ta seg to,tre glass uten å måtte pumpe eller gi nan. 

Anonymkode: ecb28...8eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de det? Alle jeg kjenner vet det du skriver. Vi blir også opplyst at en enhet eller to ikke er farlig. 

Anonymkode: 11726...c95

Skrevet

Dette er gammelt nytt!

Anonymkode: 89f6e...9d4

Skrevet

Bra dere er der 😊 her i gården blir man nemlig uglesett framdeles 😂

Skrevet

Jeg lar være. Jeg har ikke lyst å kombinere amming med alkohol. Men det er meg😊

Anonymkode: 15a2e...99c

Skrevet

Men alkohol kan påvirke melkeproduksjonen og såklart ikke bra med beruset mor som håndterer baby. 

Anonymkode: 97920...328

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men alkohol kan påvirke melkeproduksjonen og såklart ikke bra med beruset mor som håndterer baby. 

Alkohol øker produksjonen. Før i tiden fikk barselkvinnen grøt og øl den første tiden etter fødsel for å øke produksjonen. 

Anonymkode: 99f28...85f

Skrevet

Ifjor trodde man at litt alkohol mens man ammer er greit. Retningslinjene har imidlertid blitt oppdatert nå i løpet av det siste året fordi de nå mener at man ikke skal amme rett etter man har drukket. Dette er basert på nye studier og nytt bevis på at dette ikke er bra. 

Med mitt første barn i 2016 kunne jeg gjerne ta meg et glass vin mens jeg ammet. Med mitt andre barn i 2018 har jeg ikke gjort det nettopp pga oppdaterte retningslinjer. 

Jeg følger føre var prinsippet, og jeg tror også at offentlige anbefalinger er basert på vitenskapelig bevis og forandrer seg over tid basert på nyeste studier. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alkohol øker produksjonen. Før i tiden fikk barselkvinnen grøt og øl den første tiden etter fødsel for å øke produksjonen. 

Det er jo helt feil🙄 Det var ikke alkoholen i ølet, men næringsstoffene som gjorde dette. Mye B vitamin feks. Alkoholfritt øl gjør samme susen. 

Skrevet

Uansett, hvorfor gamble med dette???? Må en plent drikke alkohol når en har så liten baby, er det ikke greit i det hele tatt.

Viss en vil drikke, hvorfor spør eller skrive om det her inne??

Anonymkode: d50d0...d44

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det øker produksjon av melk. Det har jeg hørt og erfart. 😊

Skrevet

Før i tiden var det nærmest forbudt å amme oftere enn hver tredje time også. De visste ikke så mye, før i tiden. 

Anonymkode: 31170...ebc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Uansett, hvorfor gamble med dette???? Må en plent drikke alkohol når en har så liten baby, er det ikke greit i det hele tatt.

Viss en vil drikke, hvorfor spør eller skrive om det her inne??

Anonymkode: d50d0...d44

Hvorfor spørre om noe her inne?skjønte ikke den der. Poenget er at det er greit at en kvinne som har en liten baby drikker to glass vin når hub f.eks er ute å spiser og har med baby.UTEN at noen ser stygt på henne av den grunn.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt feil🙄 Det var ikke alkoholen i ølet, men næringsstoffene som gjorde dette. Mye B vitamin feks. Alkoholfritt øl gjør samme susen. 

Produksjonen går opp av litt alkohol jo. Det har noe med at blodet renner raskere. Vet ikke helt hvorfor. Men det merkes. Super spreng etter litt vin

Skrevet

Akkurat dette stemmer ikke, det er gammel overtro. Men det er sant at selv om mor drikker seg dritings (noe jeg virkelig ikke anbefaler) får ikke morsmelken en alkoholkonsentrasjon som påvirker barnet. Det trengs i grunnen ikke mer enn grunnleggende matte- og kjemikunnskaper for å skjønne det. 

Skrevet
8 timer siden, Pobie skrev:

Ifjor trodde man at litt alkohol mens man ammer er greit. Retningslinjene har imidlertid blitt oppdatert nå i løpet av det siste året fordi de nå mener at man ikke skal amme rett etter man har drukket. Dette er basert på nye studier og nytt bevis på at dette ikke er bra. 

Med mitt første barn i 2016 kunne jeg gjerne ta meg et glass vin mens jeg ammet. Med mitt andre barn i 2018 har jeg ikke gjort det nettopp pga oppdaterte retningslinjer. 

Jeg følger føre var prinsippet, og jeg tror også at offentlige anbefalinger er basert på vitenskapelig bevis og forandrer seg over tid basert på nyeste studier. 

du er med andre ord en sau som følger "den nyeste forskningen"😂 Så smart!

Anonymkode: b188e...c9a

Skrevet
14 minutter siden, runag skrev:

Akkurat dette stemmer ikke, det er gammel overtro. Men det er sant at selv om mor drikker seg dritings (noe jeg virkelig ikke anbefaler) får ikke morsmelken en alkoholkonsentrasjon som påvirker barnet. Det trengs i grunnen ikke mer enn grunnleggende matte- og kjemikunnskaper for å skjønne det. 

Hehe... den var god

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva annet skal man følge mener du? 🤣

Skrevet

Seriøst? 

Skrevet

Produksjonen går opp av litt alkohol jo. Det har noe med at blodet renner raskere. Vet ikke helt hvorfor. Men det merkes. Super spreng etter litt vin

Det er ikke sant. Det er nok heller motsatt. https://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh25-3/230-234.htm

Skrevet

Jeg tror jeg forholder meg til en mellomting. Når vi er i godt lag eller i julen feks, så tok jeg et glass eller to med vin. Kan ikke fatte å begripe at det gjør skade. MEN, gjentatt stort unntak, regelmessig drikking, overstadig berusethet osv, det er ikke bra for hverken mor eller barn. 

Mot når det kommer til om alkohol øker produksjonen eller ikke, forholder jeg meg til at rødvin gir meg spreng, og drikker derfor ikke så ofte. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får spreng av vin. Sånn er det her

Ikke fordi du får melk, men fordi utdrivningen blir påvirket. Det du kjenner er nok at brystvevet trekker seg sammen. Det er vanskeligere å få melka ut med promille nettopp pga dette. Det kan nok kjennes ut som spreng. Det er ikke pga mer melk, om du ikke ammer sjeldnere når du drikker da?

Skrevet

Se folkeopplysningen på NRK om dette, der får dere forklart alt. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe... den var god

Det er virkelig bare enkel matematikk. Når man er gravid, deler man alt man drikker med fosteret, og skal selvsagt avstå fra alkohol. Når man ammer, får morsmelken samme promille som blodet ditt. Dvs. at dersom du drikker en halvliter, får du (og morsmelken) en promille på 0,5. Til sammenlikning har alkoholfritt øl, som regnes som trygt for gravide og fostre, 0,7 prosent alkohol. Mange andre matvarer som vi regner som trygge for gravide, f.eks. kefir inneholder alkohol i lave konsentrasjoner. Dette deler den gravide med fosteret, men konsentrasjonene er såpass lave at det ikke anses som skadelig. For at morsmelken skal få samme alkoholprosent som en Munkholm, må den ammende kvinnen ha en promille på 7, og da ville hun vært død for lenge siden. Det går altså ikke an å drikke seg så dritings at fosteret får i seg alkohol av betydning gjennom morsmelken. Dette er virkelig enkel barneskolematte.

Det betyr selvsagt ikke at jeg anbefaler nybakte mødre å drikke noe særlig alkohol. Det er mange andre grunner til å la være. Babyer fortjener edru omsorgspersoner.  Det er nok også årsaken til at helsemyndighetene ikke vil gå bort fra rådet om å fraråde ammende alkohol. 

Anonymkode: d1d59...22c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...