Gå til innhold

Ny svigerinne. Jeg synes hun er for dominant.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt. Det er bare måten, jeg reagerer på. Jeg sier jo også at din svigerinne er urimelig. Men er du sikker på bror din sier det samme til deg som til henne?

Og jo, det er noe herk å eie noe sammen med andre. Det blir krangel før eller siden . Bare vent til barna deres skal arve denne hytten, da blir det mange viljer og ekser og nye kjærester og surmuling å ta hensyn til.

Er glad jeg ikke er i et forhold der min mann/kone sier at dette er mitt, her får ikke du ha noen meninger her bestemmer jeg. Du er bare på hytta allernådigst som gjest. For slik høres det ut at dere har det nå. 

Og igjen, jeg synes fortsatt din svigerinne er urimelig. Men dere oppleves også som veldig bestemmende. Når får andre noe de skulle ha sagt på hytta? Din mann feks? 

 

Anonymkode: eebb5...125

Vi har hver vår del og hun får regjere i min brors del, barna hans har selvsagt tilgang til sin egen del men bruker den lite når far ikke er her. Min bror har sagt at hun ikke kan bestemme hvordan hytta disponeres og at så lenge barna er små kommer mor til å følge de.

For vår del går det fint å eie sammen, vi eier flere ting sammen og har aldri vært uenig. 

Selvsagt får kjærester og ektefeller lov å bestemme, men å legge føringer på hvem man inviterer er ikke noe som kan bestemmes. Jeg ville aldri bestemt hvem min bror har med. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at det ikke er bare din hytte. Du deler den med broren din og hans familie.

Anonymkode: f860f...38a

Og min bror sier at hans eks og hans barn får komme dit i påsken. Så hvor jeg dikterer må du presisere. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og min bror sier at hans eks og hans barn får komme dit i påsken. Så hvor jeg dikterer må du presisere. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Hvis broren din sier det , hva bryr du deg for da?

Anonymkode: f018b...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye dama er bare merkelig sjalu. Hadde forstått hun ikke ville tilbringe tid der selv mens exen til din bror er der, men at hun ikke vil ex skal være der i det hele tatt er tullete. Hva kan hun gjøre da, er da bare å følge planen deres og la henne furte. 

Anonymkode: b2e51...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis broren din sier det , hva bryr du deg for da?

Anonymkode: f018b...3a2

Det har vel hi svart på flere ganger, den nye svigerinnen har kommet til henne for å be henne sette en stopper for besøket fordi hun ikke kommer noen vei med mannen...

Jeg skjønner at hi ikke gidder det altså.

Anonymkode: fdb46...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har vel hi svart på flere ganger, den nye svigerinnen har kommet til henne for å be henne sette en stopper for besøket fordi hun ikke kommer noen vei med mannen...

Jeg skjønner at hi ikke gidder det altså.

Anonymkode: fdb46...992

Takk. Begynte å gi opp å svare nå. Godt noen skjønner hva jeg mener. 😊

Anonymkode: dc0b6...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan dikterer jeg andre? Jeg sier hun ikke får bestemme over min hytte. Og jeg sier til broren min at hun ikke er noe å samle på. Det er ikke diktering, det er min mening. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Slik ser sikkert din nye svigerinne det også, at det er hennes mening.

Synes hun virker urimelig, men hun høres også usikker ut. Det er vel ikke så rart siden hun er ny og ikke er kommet helt inn i familien enda.

Du gjør det neppe enklere for henne med din holdning. Din bror velger å være sammen med henne, så det høres dominerende ut av en søster å si at hun ikke er noe å samle på. Det er vel ikke noe du bør legge deg opp i! 

Anonymkode: 0e562...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg hadde skrevet et lengre svar, men det bare forsvant.

Hi, snakk med din bror alene, ansikt til ansikt om det er mulig.

Du og din bror er enige, broren din er tydelig om hvordan han ønsker det skal være og har sagt dette til sin nye dame. Likevel nekter hun å gi seg og ikke bare fortsetter å krangle med ham om dette, men hun oppsøker også deg flere ganger for å gå bak ryggen på din bror, forsøke å få deg over på sin side slik at du kan endre beslutning og/eller at din bror skal endre seg. Det er manipulerende, så jeg er helt enig i at dette trolig ikke er en dame din bror kan få det bra med på sikt. Nå ser han nok henne gjennom veldig rosa forelskelsesbriller, og ulempen med dem er at alt negativt blir duset ut og lite viktig...

Prøv å ikke kritisere henne, for det kan få din bror til å forsvare henne, og det er det siste du og han trenger. Ikke vær så krass i din tale som du har vært, men vær tydelig med ham. Når den nye dama er så kontrollerende og manipulerende at hun går bak hans rygg og forsøker gang på gang å påvirke andre til å påvirke din bror - hvor mye tror han at nydama da respekterer ham? Ja, han kan sikkert forstå at hun føler seg utrygg og usikker, men er hun da rette dame for ham, hvis hun ikke takler at han og eksen greier å jobbe så godt sammen om barna? Er nydama riktig dame for ham når hun ikke greier å respektere det som er best for hans barn?

Få din bror til å tenke, ikke få ham til å føle han må forsvare for deg eller seg selv hvorfor han er i forhold med nydama, for det kan virke mot sin hensikt. Få ham til å stille seg tydelige spørsmål som får ham til å tenke - er dette virkelig noe han ønsker å fortsette, når det allerede så tidlig i forholdet skaper så mye problemer at han setter barnas beste så høyt?

Anonymkode: f1e7a...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes svigerinnen din er urimelig da hun ikke har noe med å bestemme at mor til barna ikke skal være der når din bror og hun uansett ikke skal være der. Så lenge din bror og deg er enige om saken så virker det ganske så upassende av henne og fortsette å ta dette opp med deg rett og slett og jeg skjønner at du fikk nok. Har dere forresten avtale dere imellom om særeie på hver deres hyttedel slik at det aldri blir ett tema at noen andre eier ved evt skilsmisser? 

Endret av Anarkali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... men hun høres også usikker ut. Det er vel ikke så rart siden hun er ny og ikke er kommet helt inn i familien enda.Anonymkode: 0e562...2ef

Det er jo nettopp når man er usikker og ny at man normalt har vett til å ligge litt lavt, se hvordan ting fungerer i den familien man er kommet i. Men denne dama velger det motsatte, hun lager bråk, hun respekterer ikke kjæresten eller hans beslutninger ang. egne barn. Tvert om, hun har ingen skrupler med å gå til andre i familien for å forsøke å få dem til å påvirke kjæresten til å gjøre det hun selv vil, selv om hun vet at det ikke er det kjæresten har bestemt og ønsker.

Dette er ikke en veldig usikker dame, det er en dame som allerede tidlig i et forhold viser ganske skremmende tendenser til å manipulere de rundt seg.

Anonymkode: f1e7a...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo nettopp når man er usikker og ny at man normalt har vett til å ligge litt lavt, se hvordan ting fungerer i den familien man er kommet i. Men denne dama velger det motsatte, hun lager bråk, hun respekterer ikke kjæresten eller hans beslutninger ang. egne barn. Tvert om, hun har ingen skrupler med å gå til andre i familien for å forsøke å få dem til å påvirke kjæresten til å gjøre det hun selv vil, selv om hun vet at det ikke er det kjæresten har bestemt og ønsker.

Dette er ikke en veldig usikker dame, det er en dame som allerede tidlig i et forhold viser ganske skremmende tendenser til å manipulere de rundt seg.

Anonymkode: f1e7a...148

Dette!

Dama høres ut som et reinspikka rasshøl.

Anonymkode: 59998...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hm, jeg hadde skrevet et lengre svar, men det bare forsvant.

Hi, snakk med din bror alene, ansikt til ansikt om det er mulig.

Du og din bror er enige, broren din er tydelig om hvordan han ønsker det skal være og har sagt dette til sin nye dame. Likevel nekter hun å gi seg og ikke bare fortsetter å krangle med ham om dette, men hun oppsøker også deg flere ganger for å gå bak ryggen på din bror, forsøke å få deg over på sin side slik at du kan endre beslutning og/eller at din bror skal endre seg. Det er manipulerende, så jeg er helt enig i at dette trolig ikke er en dame din bror kan få det bra med på sikt. Nå ser han nok henne gjennom veldig rosa forelskelsesbriller, og ulempen med dem er at alt negativt blir duset ut og lite viktig...

Prøv å ikke kritisere henne, for det kan få din bror til å forsvare henne, og det er det siste du og han trenger. Ikke vær så krass i din tale som du har vært, men vær tydelig med ham. Når den nye dama er så kontrollerende og manipulerende at hun går bak hans rygg og forsøker gang på gang å påvirke andre til å påvirke din bror - hvor mye tror han at nydama da respekterer ham? Ja, han kan sikkert forstå at hun føler seg utrygg og usikker, men er hun da rette dame for ham, hvis hun ikke takler at han og eksen greier å jobbe så godt sammen om barna? Er nydama riktig dame for ham når hun ikke greier å respektere det som er best for hans barn?

Få din bror til å tenke, ikke få ham til å føle han må forsvare for deg eller seg selv hvorfor han er i forhold med nydama, for det kan virke mot sin hensikt. Få ham til å stille seg tydelige spørsmål som får ham til å tenke - er dette virkelig noe han ønsker å fortsette, når det allerede så tidlig i forholdet skaper så mye problemer at han setter barnas beste så høyt?

Anonymkode: f1e7a...148

Tusen takk for et fint svar. Jeg har snakket med han flere ganger om saken. Han er klar over situasjonen. Han er en utrolig myk og snill fyr og har nok sagt i fra litt dårlig. Ser for meg at han sier, ja, ja, nå er hun invitert så lite å gjøre med den saken. Videre så vet jeg han har sagt det er viktig og godt for han at barna slipper å oppleve skilsmisse fra hele familien. 

Den nye kjæresten er en UTROLIG vakker og flott dame, jeg vet av det hun har fortalt at hun er vanvittig bortskjemt. Hun har nok sjelden opplevd å få nei, så jeg tror hun er vant med litt mas og sjarm så får hun det dit hun vil. 

Årsaken til at jeg er så steil på dette er at dette også påvirker mine barn. De gleder seg og trives også godt med sin forhenværende tante. Jeg kommer aldri til å gi etter for dette her. Mitt familieliv og de jeg har i livet mitt velger jeg selv. 

Jeg prater aldri om henne foran brors nye dame, vi er ikke den type venner som pleier vennskapet synlig på FB. Selvsagt har jeg forståelse for at dette kan være vanskelig, derfor tar jeg faktisk hensyn. 

Men når ungene skal feire deler av påsken sammen etter avtale med både bror og hans eks så endres ikke disse planene. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for et fint svar. Jeg har snakket med han flere ganger om saken. Han er klar over situasjonen. Han er en utrolig myk og snill fyr og har nok sagt i fra litt dårlig. Ser for meg at han sier, ja, ja, nå er hun invitert så lite å gjøre med den saken. Videre så vet jeg han har sagt det er viktig og godt for han at barna slipper å oppleve skilsmisse fra hele familien. 

Den nye kjæresten er en UTROLIG vakker og flott dame, jeg vet av det hun har fortalt at hun er vanvittig bortskjemt. Hun har nok sjelden opplevd å få nei, så jeg tror hun er vant med litt mas og sjarm så får hun det dit hun vil. 

Årsaken til at jeg er så steil på dette er at dette også påvirker mine barn. De gleder seg og trives også godt med sin forhenværende tante. Jeg kommer aldri til å gi etter for dette her. Mitt familieliv og de jeg har i livet mitt velger jeg selv. 

Jeg prater aldri om henne foran brors nye dame, vi er ikke den type venner som pleier vennskapet synlig på FB. Selvsagt har jeg forståelse for at dette kan være vanskelig, derfor tar jeg faktisk hensyn. 

Men når ungene skal feire deler av påsken sammen etter avtale med både bror og hans eks så endres ikke disse planene. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Det at din bror er en "utrolig myk og snill fyr og har nok sagt i fra litt dårlig", det gjør ham trolig dessverre også til et "perfekt offer" for en manipulerende dame, for hun tror hun kan manipulere ham.

Hvis denne dama var et barn som først fikk nei til noe av sin far og så gikk til sin mor for å forsøke å få ja der, da er det kanskje normalt. Men dette er jo en voksen person, og da er det ikke lenger bare det å ville ha viljen sin, da bruker hun manipulasjon veldig bevisst, og hun har tydeligvis heller ikke særlig sosiale antenner når hun ikke har skrupler mot å gå til kjærestens familie for å forsøke å manipulere dem heller.

Til og med uavhengig av din bror kunne du fint ha invitert din ekssvigerinne på hytta så lenge din bror ikke var der og dama bor i din del eller et anneks og ikke i brorens hyttedel. Stå på ditt ang. invitasjonen, det er, som du sier, viktig for alle ungen, både dine og din brors.

Anonymkode: f1e7a...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere ikke blir enige om hvordan dere skal ha det og hvilke regler som skal gjelde har dere ikke noe valg. Da er det enten å kjøpe ut den andre eieren eller selge hele hytta.

Anonymkode: f860f...38a

Men de er jo enige, det er den nye svigerinnen som ikke er enig. Blir for dumt å selge hytta pga av at ei dame broren har vært sammen med i 5 minutter, ikke er fornøyd. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid din bror er sammen med henne, ville jeg lagt meg i selen for å ha en positiv fremtoning også ved uenigheter. Har hun begrunnet hvorfor hun synes det er problematisk at barnas mor er på hytta? Har hun vært der selv og sett hvordan det fungerer med din og din brors «avdeling», og at eksen ikke disponerer hans del av hytta når hun er der? 

Jeg er helt enig med deg i at dette er urimelige krav, men jeg ville vært villig til å høre grunnene hennes selv om jeg stod på mitt. Om dere diskuterer det i rolige former, vil hun kanskje selv lettere se at hun drar kontrollbehovet litt langt på bekostning av familiens barn?

Er det absolutt umulig å komme til enighet, må dere jo bare si at dere hører henne, men kommer til å ta hensyn til barna. Men jeg tror du har alt å tape på å være aggressiv og fortelle din bror at hun ikke er noe å samle på. Plutselig er du uten både bror og svigerinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, 3 i april skrev:

Men de er jo enige, det er den nye svigerinnen som ikke er enig. Blir for dumt å selge hytta pga av at ei dame broren har vært sammen med i 5 minutter, ikke er fornøyd. 

 

 

Her er det hi som ikke er fornøyd. Det er hun som føler seg plaget av en svigerinne. Så lenge de har hytte sammen er det noe hun må regne med.

Anonymkode: f860f...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

All den tid din bror er sammen med henne, ville jeg lagt meg i selen for å ha en positiv fremtoning også ved uenigheter. Har hun begrunnet hvorfor hun synes det er problematisk at barnas mor er på hytta? Har hun vært der selv og sett hvordan det fungerer med din og din brors «avdeling», og at eksen ikke disponerer hans del av hytta når hun er der? 

Jeg er helt enig med deg i at dette er urimelige krav, men jeg ville vært villig til å høre grunnene hennes selv om jeg stod på mitt. Om dere diskuterer det i rolige former, vil hun kanskje selv lettere se at hun drar kontrollbehovet litt langt på bekostning av familiens barn?

Er det absolutt umulig å komme til enighet, må dere jo bare si at dere hører henne, men kommer til å ta hensyn til barna. Men jeg tror du har alt å tape på å være aggressiv og fortelle din bror at hun ikke er noe å samle på. Plutselig er du uten både bror og svigerinne. 

Hun har vært på meg flere ganger. Jeg har henvist henne til min bror. Saklig de første gangene. Sagt at dette er avklart med han og at jeg vil ta hensyn til hans ønsker. Det er ikke min jobb å ta hensyn til henne så lenge min bror synes dette er greit. Ja, jeg har henne i vranga nå, og hvordan dette utvikler seg er avhengig av henne nå. 

Min bror har tatt mine synspunkter med fatning, han forsvarer henne ikke. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det hi som ikke er fornøyd. Det er hun som føler seg plaget av en svigerinne. Så lenge de har hytte sammen er det noe hun må regne med.

Anonymkode: f860f...38a

Nei, man må ikke regne med dette. Hvis min mann ønsker å gjøre noe med hytta tar han det med meg, og så tar jeg det med min bror. For det er min bror og jeg som eier. Selvsagt er vi lydhøre for hva våre partnere ønsker, men vi tar avgjørelser sammen. Her har min svigerinne ikke villet akseptere min brors avgjørelse og fortsatt å mase. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det hi som ikke er fornøyd. Det er hun som føler seg plaget av en svigerinne. Så lenge de har hytte sammen er det noe hun må regne med.

Anonymkode: f860f...38a

Hi har ikke hytte sammen med svigerinna. 

Anonymkode: aa3a9...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt vondt av henne. Hun kommer inn i en etablert familie, med sine vaner og rutiner. Også er eksen til hennes nye mann fremdeles en del av omgangskretsen. Ja, hun er urimelig, men prøv å se saken fra hennes side, prøv å være litt vennlig. Hun er nok snill og grei hvis hun får litt tid på seg. 

Anonymkode: fd2ef...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min bror har tatt mine synspunkter med fatning, han forsvarer henne ikke. 

Ja, jeg har forstått det slik at din bror er en mann som ikke lett lar seg opprøre og bli usaklig. Om jeg var deg, ville jeg likevel vært litt mer bevisst på hvordan du formulerer deg.

Det er stor forskjell på å si at du er rablende uenig og på mer eller mindre å si at din svigerinne er søppel. Hvis din bror og hun holder sammen, kan slike ord aldri bli usagt, og du skal ikke se bort fra at det kan gnage på forholdet mellom deg og din bror om du fortsetter å omtale henne på lignende måter. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi har ikke hytte sammen med svigerinna. 

Anonymkode: aa3a9...1a8

I praksis har hun det når broren får ny partner. Uansett hvem som er formelle eiere og uansett hvem som har "rett", så har hi et problem. Det problemet blir ikke borte av seg selv. Det kan derimot føre til total splittelse i familien og at forholdet mellom bror og søster aldri blir godt igjen.

Uenighet av denne typen kommer nesten bestandig etter en tids sameie. De første årene går det ofte fint, men når ting endrer seg, som skilsmisse, nye partnere, endret inntekt, store barn, sykdom osv, blir det som regel problemer og vanskelig å bli enige om hvem som skal bruke hytta, når, hvor mye hver av partene skal betale og hvordan det skal pusses opp.

For å unngå å ødelegge familien tror jeg det er best å enten bli enige om å selge hytta eller i det minste å forsøke å få time på et familievernkontor eller et annet sted for mekling.

Anonymkode: f860f...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I praksis har hun det når broren får ny partner. Uansett hvem som er formelle eiere og uansett hvem som har "rett", så har hi et problem. Det problemet blir ikke borte av seg selv. Det kan derimot føre til total splittelse i familien og at forholdet mellom bror og søster aldri blir godt igjen.

Uenighet av denne typen kommer nesten bestandig etter en tids sameie. De første årene går det ofte fint, men når ting endrer seg, som skilsmisse, nye partnere, endret inntekt, store barn, sykdom osv, blir det som regel problemer og vanskelig å bli enige om hvem som skal bruke hytta, når, hvor mye hver av partene skal betale og hvordan det skal pusses opp.

For å unngå å ødelegge familien tror jeg det er best å enten bli enige om å selge hytta eller i det minste å forsøke å få time på et familievernkontor eller et annet sted for mekling.

Anonymkode: f860f...38a

Ingenting kommer mellom broren min og meg. På seg sjøl kjenner man andre. Å eie ting med han er ikke er problem. Vi er begge rause med hverandre. Hadde han på noen som helst måte vist at han ikke vil  at eksen skal på hytta hadde jeg lyttet til han. De som lar kjærester og ektefeller ødelegge søskenforholdet har ikke et godt forhold i utgangspunktet. 

Å få en time for mekling? Hvem skal de mekle mellom? Meg og min svigerinne? Broren min og meg har ikke behov for mekling.

Igjen, stoler 100% på bror og han på meg.  Å selge er ikke aktuelt. Vi kan faktisk fysisk dele hytta i to om vi ønsker, det gjør vi altså ikke. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting kommer mellom broren min og meg. På seg sjøl kjenner man andre. Å eie ting med han er ikke er problem. Vi er begge rause med hverandre. Hadde han på noen som helst måte vist at han ikke vil  at eksen skal på hytta hadde jeg lyttet til han. De som lar kjærester og ektefeller ødelegge søskenforholdet har ikke et godt forhold i utgangspunktet. 

Å få en time for mekling? Hvem skal de mekle mellom? Meg og min svigerinne? Broren min og meg har ikke behov for mekling.

Igjen, stoler 100% på bror og han på meg.  Å selge er ikke aktuelt. Vi kan faktisk fysisk dele hytta i to om vi ønsker, det gjør vi altså ikke. 

Anonymkode: dc0b6...8c1

Drøm videre.

Anonymkode: f860f...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott at du sto opp for barna, barnas mor og situasjonen! Jeg hadde selv et fantastisk samarbeide med barnas far, før han fikk en kjæreste som endte opp med å ta over alt av våre avtaler og vårt samarbeid. Dessverre har det gått så langt at far ikke lenger har kontakt verken til oss eller barna. Det bestemte den nye samboeren. 

Og alle de gangene jeg har trøstet barna som ikke kan forstå hvorfor denne nye fremmede personen ødela så mye for mor og far, så har jeg ønsket at noen sto opp for oss på samme måte som du har gjort. 

Takk for deg!

Anonymkode: ce534...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...