Gå til innhold

Irritert på skolen som arrangerer vennegrupper.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i fjerde klasse og skolen har satt sammen vennegrupper. Vi var først ute og hadde hyggelig treff med aking og pizza, dette var i november. I desember hadde nr to på lista sitt treff, også veldig hyggelig! Etterpå har det dødd helt ut. Det er fire barn igjen på lista, alle muslimer og jeg vet ikke om gruppa kommer til å fortsette. Ingen av de tar initiativ og jeg synes det er urettferdig for oss som har brukt en hel kveld på dette og ikke fikk takk, bare formaninger om hvilken pizza barna kunne spise..Synes det er dumt at skolen arrangerer slikt, de vet nok på forhånd at noen kommer til å dra lasset og andre snike seg unna.

Anonymkode: f6cd6...b9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke at alle som ikke inviterer tilbake «sniker seg unna» Syns det er en uting av skolen å arrangere slike vennegrupper. Det legger press og forventninger på mennesker som kanskje ikke har forutsetning til å bidra, og skolen legger opp til å synliggjøre forskjeller og sette disse i en vanskelig situasjon. Det kan være veldig mye som gjør at de ikke har mulighet. Det kan være økonomi, plass, språk, sykdom eller andre vanskelige livssituasjoner. 

Anonymkode: ef3d4...4ba

Skrevet

Hva med å 1) være fornøyd med at det i hvert fall har vært to treff = to muligheter for barna å leke sammen og blir enda litt bedre kjent med noen de ikke kjente så godt fra før, og 2) eventuelt invitere til et treff til hos dere?

Vi har også vennegrupper (1. og 3. trinn), og jeg innrømmer at jeg synes det er masete og enda en ting vi skal holde på med. Men jeg ser også hvor nyttig og positivt det kan være. Forrige uke ble min datter invitert med hjem til en jente i klassen som hun ikke har lekt så mye med før. Men nå har de blitt bedre kjent gjennom vennegruppe, og vips så er et nytt vennskap knyttet. Og min sønn, som sliter litt sosialt, og som aldri blir invitert med noen hjem, synes vennegruppe er kjempestas for da får han også være med noen hjem fra skolen.

Anonymkode: f30e0...652

Skrevet

Ikke noe og irritere seg over, det er helt sikkert godt ment og planlagt med de beste hensikter. Det er jo umulig å forutse alle potensielle fallgruver. Du hadde sikkert vært sur hvis skolen IKKE hadde planlagt lekegrupper og, for du virker som en surpomp.

Anonymkode: 3b413...e52

Skrevet

Fire muslimer på ei gruppe? Det var ikke særlig gjennomtenkt. 

Anonymkode: 2eb96...602

Skrevet

Vennegrupper er i utgangspunktet en veldig god ting. Det hjalp i hvert fall mye på vårt klassemiljø, men der bidro alle. Vi var hos alle i gruppen. 

Anonymkode: 3a048...c72

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fire muslimer på ei gruppe? Det var ikke særlig gjennomtenkt. 

Anonymkode: 2eb96...602

Dette var min første tanke og. Mulig hi sitt barn går i klasse med flest minioritetsbarn.

Anonymkode: 69323...17f

Skrevet

Jeg er hi. Ikke meningen å være surpomp altså. Blir bare litt frustrert når dette skjer i år igjen. Datteren min går i klassen over og der var det også arrangert vennegrupper i fjor. Gruppene kan sikkert fungere kjempefint om alle bidrar i noen grad. Både i fjor og i år er gruppene satt sammen slik at det er to etnisk norske barn som er først ut. Læreren vet at vi er pliktoppfyllende og stiller opp. Deretter kommer flere som skjelden stiller opp på arrangement på skolen. Vi bor i bydel gamle Oslo så her er etnisk norske i mindretall i klassen.

Selv om vi er ressurssterke på flere måter er jeg alenemor for to barn og student, økonomien er dårlig og vi bor for trangt til å ha vennegruppa hjemme, derfor måtte vi invitere gruppa på restaurant etter aking og jeg brukte nesten tusen kroner. Kjenner at jeg blir irritert når da ikke flere kan bidra, hadde vært hyggelig for gutten min og jenta som også har hatt sitt treff.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er hi. Ikke meningen å være surpomp altså. Blir bare litt frustrert når dette skjer i år igjen. Datteren min går i klassen over og der var det også arrangert vennegrupper i fjor. Gruppene kan sikkert fungere kjempefint om alle bidrar i noen grad. Både i fjor og i år er gruppene satt sammen slik at det er to etnisk norske barn som er først ut. Læreren vet at vi er pliktoppfyllende og stiller opp. Deretter kommer flere som skjelden stiller opp på arrangement på skolen. Vi bor i bydel gamle Oslo så her er etnisk norske i mindretall i klassen.

Selv om vi er ressurssterke på flere måter er jeg alenemor for to barn og student, økonomien er dårlig og vi bor for trangt til å ha vennegruppa hjemme, derfor måtte vi invitere gruppa på restaurant etter aking og jeg brukte nesten tusen kroner. Kjenner at jeg blir irritert når da ikke flere kan bidra, hadde vært hyggelig for gutten min og jenta som også har hatt sitt treff.

Å bruke nesten 1000 kr er jo bare tull! Dere kunne tatt en fjelltur å tatt med pølsee på termos eller grille. Eller bare gått en tur å grille når dere kommer tilbaje også leke ute. Du VELGER å gjøre det dyrt!  Er masse gøye aktiviteter dere kunne gjort ute å knapt brukt penger på det.

Anonymkode: 02782...f0d

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde noen startet med å gjøre så mye ut av vennegruppen hadde jeg også tenkt "Fuck it, dette gidder jeg ikke"

Vennegrupper skal være lek, ikke full fest. Aking, engangsgrill og kakao på termos hadde holdt i massevis.

Anonymkode: 9f504...1ab

Skrevet (endret)
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

økonomien er dårlig og vi bor for trangt til å ha vennegruppa hjemme, derfor måtte vi invitere gruppa på restaurant etter aking

Kalde pizzasnurrer eller (kylling)pølser på termos. Skjønner irritasjonen, men la deg nå ikke presse til å bruke mye penger unødvendig. Hvis de andre er så lite pliktoppfyllende som du beskriver, kan de uansett ikke klage på hvordan du løser det. Kanskje noen til og med trekker seg fordi lista legges høyt? 

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Hi her, grunnen til at det ble gjort slik er at jeg alene som voksen skulle ta med sju barn og jeg syntes det ble mye styr å skulle ordne til mat ute i parken. Ser nå at det var dumt av meg.

Skrevet

Hi her, jeg skal uansett ikke arrangere vennegruppe igjen før alle de andre har hatt sitt opplegg.

Skrevet

Vi har fått beskjed om at treff skal være ute eller hjemme, ikke aktiviteter som koster penger. Jeg arrangerer gjerne to treff når noen ikke kan, det er faktisk null stress. 

Anonymkode: 01a4e...939

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hi her, jeg skal uansett ikke arrangere vennegruppe igjen før alle de andre har hatt sitt opplegg.

Det tenker jeg må være helt greit. Om det er lærer som setter opp listen, går det an å si at du ikke ønsker å være blant de første til å arrangere ved en eventuell neste anledning. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hi her, grunnen til at det ble gjort slik er at jeg alene som voksen skulle ta med sju barn og jeg syntes det ble mye styr å skulle ordne til mat ute i parken. Ser nå at det var dumt av meg.

Men da kan du jo ikke klage på at du måtte bruke 1000 kroner. Du valgte å bruke 1000 kroner! 

Anonymkode: 318c7...82f

Skrevet

Du har jo selv satt en standard som kan være vanskelig for andre å følge. Ikke alle kjenner konseptet vennegruppe, og når du starter ballet med å ta med barna på restaurant så er det nok en del som heller trekker seg stille unna enn å måtte kopiere ditt opplegg. Om de ikke vet hva dette konseptet går ut på så er det ditt opplegg som setter standarden. 

Skrevet

Ja det var dumt og jeg gjør det ikke igjen, skal be læreren sette meg opp lengre ned på lista neste år om dette bir aktuelt igjen.

Skrevet

Hi her igjen, til mitt forsvar har ikke lærer gitt noen retningslinjer for hvordan treffene skal arrangeres. Gruppa til bestevennen til sønnen min har både vært på kino og i svømmehallen. Det må uansett være lettere om man skal arrangere treff på tidlig høst og vår, da er det jo deilig å være ute noen timer. Vanskeligere på vinteren, var nesten ti minus da vi hadde vårt treff.

Skrevet

Vi er i samme situaajon, og ble enig med den andre norske familien om ålegge lista lavt. De serverte brødskiver og pålegg på sin gruppe, his oss var det ordinær tomatsuppe frapose med makaroni til og litt oppskjært frukt.

Med lave krav var det null problem for de neste å følge opp.

At du bruker massevis av penger og skremmer de andre fra å invitere er virkelig på din kappe 

Anonymkode: e9a84...b7b

Skrevet

Det skjønner jeg, men i leiligheten vår er det ikke plass til å invitere vennegruppa, vi bor på en toroms og må ha det ute et sted. Hi

Skrevet

Hva med å låne gymsalen til skolen? Hvis skolen vil ha dere å arrangere vennegrupper, bør de kunne stille med gratis leie av gymsalen. (Hos oss er gymsalen og kantina gratis å leie, hvis det er bursdag, klassefest eller vennegrupper. 1.000,- hvis det er et anna privat arr.)

Deretter er det bare å kjøpe inn boller og frukt.

Anonymkode: 53b09...5b7

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om vi er ressurssterke på flere måter er jeg alenemor for to barn og student, økonomien er dårlig og vi bor for trangt til å ha vennegruppa hjemme, derfor måtte vi invitere gruppa på restaurant etter aking og jeg brukte nesten tusen kroner.

Der har du det.

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde noen startet med å gjøre så mye ut av vennegruppen hadde jeg også tenkt "Fuck it, dette gidder jeg ikke"

Vennegrupper skal være lek, ikke full fest. Aking, engangsgrill og kakao på termos hadde holdt i massevis.

Anonymkode: 9f504...1ab

Dette. Alternativt "dette har jeg ikke sjans til å følge opp, så jeg holder meg stille i kulissene".

Skrevet

Gymsalen kan sikkert være et alternativ, takk for tips! Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jo vennegruppene for barna. De hadde det helt sikker kjempefint på vennegruppe. Det er faktisk ikke barnas feil at ikke foreldre følger opp! Å kalle det borkastet og føle seg snytt er i mine øyne merkelig i den sammenheng!

Anonymkode: 174aa...458

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...