Gå til innhold

Hvor mye penger koster feriene deres?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er den som skrev at vi skal til Italia i tre uker denne sommeren. Vi har en inntekt på 1.7 mill i året. Vi lever ganske nøkternt gjennom året, spiser sjelden ute, drikker ikke alkohol og barna bruker arveklær der det er mulig. Vi har en hytte, den brukes ofte. Vi har lån på tilsammen 3.5 mill. 1.mill nedbetales til sommeren. Vi bruker mye penger på ferie med barna. Vi koser oss vanvittig på ferie, bor flott i egne villaer. Vi har god råd i hverdagen, det hoper seg alltid opp på sparekontoen. Jeg ønsker meg sjelden noe nytt, men ferier planlegger jeg nøye og i lang tid i forkant. Vi samler på opplevelser og elsker nye kulturer. Med vår inntekt kunne jeg sikkert ha brukt penger på luksus i hverdagen, men vi prioriterer ferie. Slik skiller jeg nok ikke veldig fra kollegaer. Vi har OK økonomi, og vi har bevisst valgt å prioritere ferier.

Anonymkode: 509ed...cb3

Det er klart at det er mye hva folk prioriterer. Noen vil ha flott bil, andre fine og begivenhetsrike ferier.

Kan jeg spørre hvor dere skal, og om du har noen Italiatips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal en uke til Milano og deretter to uker til indre Toscana. Har aldri vært i denne regionen før, så har ingen tips sålangt. Vi kommer til å ha leiebil og kjører nok en tur til alpene når vi er i Milano. Bor i villa de siste to ukene, skal innom de obligatoriske byene (Venezia, Pisa, Firenze) i tillegg til lange landsbyvandringer og fine turer i flotte landskap). 

Anonymkode: 509ed...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2019 den 18.48, Anonym bruker skrev:

Jeg bare fatter ikke hvor folk får penger til så dyre ferier. Vi har to normale inntekter i vår familie og lån på ca 3,5 mill (hus, bil, studie). 21000 i avdrag per mnd. Resten går til mat og regninger og litt klær til barna hvis de trenger det. Vi sløser ikke, men når mnd er omme er det tomt. Jeg bare begriper ikke hvordan vi skulle tatt oss råd til en ferietur på mer enn 10 000 kr! 

Anonymkode: 743cc...3ab

Tror en del folk som svarer her drar på litt. Eller evt fabler om drømmeferien sin.

Alle som svarer her har ca 100 000kr til ferier men samtidig vet vi at 80 % av de som henger er ikke jobber av en eller annen grunn. 

Anonymkode: aa5d7...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ferie brukes feriepenger og sjelden noe mer. Ingen utpreget interesse for shopping og luksusmåltider og klarer fint å ha samme standard på feriebolig som i hjemmet mitt. Mener bestemt at pengeforbruk og kvalitetsferie ikke hører sammen og ferieopplevelsen blir like bra, om ikke bedre, med noe selvhusholdning. Fersk brød og spennende pålegg fra nærmeste matmarked, ikledd shorts og tskjorte er for meg mer verdt en "all inklusive" og "pynte seg" til frokost. Reiser som regel i ferier, men er helt sikker på at jeg fint kunne hatt en innholdsrik ferie både her hjemme og utenlands, uten å bruke særlig mer enn feriepenger, og hatt en god opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager,  men :" Hvor mye penger koster feriene deres?"... Hvor mye penger?  Vil du ha i ulike valuta? 

Hvor mye koster feriene deres? 

Anonymkode: 59e0f...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca 15000 i fjor og ender nok på 18000 i år. Vi har det topp på ferie likevel. Familie på fire. 

Anonymkode: fcbf6...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ingen av dere som svarer at dere reiser på utallige utenlandsturer i året, gjerne 1-2 reme shoppingturer, som får litt dårlig bismak i munnen med tanke på hvilken klimabelastning denne type ferier medfører? 

Synes det er helt perverst å lese hva folk holder på med!

Anonymkode: 1c50d...3c3

Støtter denne! Triste greier...

Anonymkode: 82ef2...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Støtter denne! Triste greier...

Anonymkode: 82ef2...266

Nei, støtter ikke. Jeg vill oppleve verden før jeg blir gammel. Livskvalitet. Å dra på en gammel hytte et sted er ikke noe for meg.

Anonymkode: aa5d7...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra år til år. Det er stort sett kun sommerferiene våre som koster noe særlig. Andre ferier er vi gjerne hjemme, drar til svigers (bor langt unna) eller på hytta. Vi er også veldig glad i naturen og er ofte på gåturer i fjellet/skogen med telt. Det koster jo ikke mye, annet enn alle pengene vi har brukt på utstyr opp igjennom selvfølgelig.

Om sommeren har vi gjerne en tur som koster en del og andre billigere aktiviteter resten av ukene vi har ferie. De siste årene har vi vært en uke i Hellas. Prisen har variert ut i fra når vi bestilte og hvor mye vi har hatt inkludert. Den dyreste uken var til en råflott all inclusive hotell på Rhodos (47.000), og billigst var 25.000 for en fint hotell på Santorini.

I år har vi leid en hytte i Kristiansand med egen strandlinje. prisen er 20.000, men fordi vi reiser med en annen familie blir det kun halvparten :) 

Vi har familie i nord-norge og bruker en del penger på fly når vi reiser dit. 

Anonymkode: ad67c...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det varierer veldig fra år til år. Det er stort sett kun sommerferiene våre som koster noe særlig. Andre ferier er vi gjerne hjemme, drar til svigers (bor langt unna) eller på hytta. Vi er også veldig glad i naturen og er ofte på gåturer i fjellet/skogen med telt. Det koster jo ikke mye, annet enn alle pengene vi har brukt på utstyr opp igjennom selvfølgelig.

Om sommeren har vi gjerne en tur som koster en del og andre billigere aktiviteter resten av ukene vi har ferie. De siste årene har vi vært en uke i Hellas. Prisen har variert ut i fra når vi bestilte og hvor mye vi har hatt inkludert. Den dyreste uken var til en råflott all inclusive hotell på Rhodos (47.000), og billigst var 25.000 for en fint hotell på Santorini.

I år har vi leid en hytte i Kristiansand med egen strandlinje. prisen er 20.000, men fordi vi reiser med en annen familie blir det kun halvparten :) 

Vi har familie i nord-norge og bruker en del penger på fly når vi reiser dit. 

Anonymkode: ad67c...5d8

Beklager skrivefeil. Her gikk det litt fort. ET hotell!

Anonymkode: ad67c...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ingen av dere som svarer at dere reiser på utallige utenlandsturer i året, gjerne 1-2 reme shoppingturer, som får litt dårlig bismak i munnen med tanke på hvilken klimabelastning denne type ferier medfører? 

Synes det er helt perverst å lese hva folk holder på med!

Anonymkode: 1c50d...3c3

Jo, vi tenker på det, men vi klarer ikke helt stå imot ønsket om sol og sommer i vinterferien. (Jeg har ikke ferie om sommeren). De siste 15 årene har vi begrenset oss til å fly en gang tur /retur sydeuropa eller nordafrika. Ellers har vi stort sett tatt tog, noen ganger bil, når vi har besøkt familien. Mannen kommer fra Sveits og søsteren hans bor syd i Tyskland.

I år kommer det desverre til å sprekke helt. Mannen tar med seg ungene til USA i forbindelse med at han må dit med jobben, et av barna skal til Kina med musikken og så har vi fått en tur til Italia som vi kommer til å takke ja til. Vi kommer til å fly vesentlig mer enn vi burde og jeg har dårlig samvittighet, men vi gjør det i år.

 

Anonymkode: a6ff3...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Støtter denne! Triste greier...

Anonymkode: 82ef2...266

Vi velger å prioritere reiser og velger å bruke pengene våre på destinasjoner som sårt trenger turister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi velger å prioritere reiser og velger å bruke pengene våre på destinasjoner som sårt trenger turister

Selv om det siste hadde vært sant, ville alle flyturene deres fortsatt vært like skadelige for miljøet.

Anonymkode: a6ff3...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi velger å prioritere reiser og velger å bruke pengene våre på destinasjoner som sårt trenger turister

Nei, det tror du ikke på selv engang. 😂

Anonymkode: 29d80...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det siste hadde vært sant, ville alle flyturene deres fortsatt vært like skadelige for miljøet.

Anonymkode: a6ff3...2c1

Nå er det jo slik at rutefly går like herlig med eller uten oss. Og dessuten velger vi ofte å dra på ferie i vår miljøvennlige bil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det tror du ikke på selv engang. 😂

Anonymkode: 29d80...b96

Så absolutt !!! Ja! Vi reiser også til steder som klarer seg fint uten vår hjelp men vi prioriterer land som faktisk livnærer seg av og trenger turismen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok litt dårlig samvittighet for at vi flyr mye dette året og tenker selvfølgelig på klima konsekvensene. Likevel, ikke fortell meg at dere som bruker 10000 kroner på ferie hovedsakelig gjør dette av miljøhensyn, det handler om økonomi og noen ganger prioriteringer. Spørsmålet til Hi er knyttet til hvor mye penger vi bruker på ferie, vi andre svarer på det. 

Anonymkode: 509ed...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er det jo slik at rutefly går like herlig med eller uten oss. Og dessuten velger vi ofte å dra på ferie i vår miljøvennlige bil 

Så dum er det vel knapt nok mulig å være at man tror på den logikken?

Anonymkode: a6ff3...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dum er det vel knapt nok mulig å være at man tror på den logikken?

Anonymkode: a6ff3...2c1

Ja vel. Hvis det gjør meg dum så er det helt greit. Vi velger å prioritere ferie og sånn er det. Vi velger dog ofte steder som trenger turismen og velger ofte å reise med miljøvennlig bil. I år går 2 av sommerens ferier til steder som virkelig trenger at folk reiser dit og den siste turen i sommer gjøres i bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 8-10.000.

Jeg og to barn.

Det er pris for billetter (fly/tog/båt) og inngang til enkelte opplevelser. Vi regulerer hva vi gjør etter pengene vi har den sommeren. Vi reiser og besøker venner og familie. Mat må vi jo ha uansett så det har jeg ikke regnet med. Vi bruker ikke spise ute. 

Årets vinterferie koster ca 400 kr. Vi er hjemme og jeg har bare kjøpe inn litt nye leker. Det er billigere enn å reise.

Anonymkode: 9ca72...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på det og her velger vi å ikke dra på lange flyturer hvert år. I tillegg til at jeg ikke liker at barna forventer eksotiske reisemål hvert år. Nå er det slik at det finne massevis av flotte ferieopplevelser også i Norge. Vi kunne om vi ønsket brukt 250.000,- hvert år på ferie, men velger av flere grunner hvor av miljøhensyn er en av dem, å ikke gjøre det.

Jeg tenker at de som reiser svært mye bør reflektere over at deres valg er svært lite bærekraftig. Jeg synes det nesten er litt pinlig med de som tror de er såååå miljøvennlige med Teslaen og plastsortering, men flyr på utallige turer rundt i verden hvert år.

Anonymkode: 78299...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker på det og her velger vi å ikke dra på lange flyturer hvert år. I tillegg til at jeg ikke liker at barna forventer eksotiske reisemål hvert år. Nå er det slik at det finne massevis av flotte ferieopplevelser også i Norge. Vi kunne om vi ønsket brukt 250.000,- hvert år på ferie, men velger av flere grunner hvor av miljøhensyn er en av dem, å ikke gjøre det.

Jeg tenker at de som reiser svært mye bør reflektere over at deres valg er svært lite bærekraftig. Jeg synes det nesten er litt pinlig med de som tror de er såååå miljøvennlige med Teslaen og plastsortering, men flyr på utallige turer rundt i verden hvert år.

Anonymkode: 78299...19e

Enig. 

Anonymkode: 699d9...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer ikke å se hvordan dere kan forsvare å ta barna ut av skolen når de fra før har ca 13 uker ferie i året. Blir riv ruskende galt for meg. 

Anonymkode: a2231...b7d

Ok, da er vi forskjellige. 

Vi reiser annethvert år. På fire år har barna hatt fri i tre uker totalt. Det lever jeg godt med. 

Barna får opplevelser, erfaring, språkpraksis mm som skolen ikke kan tilby. De er skoleflinke og lærer lett, så de kunnskapshullene de får på ferie tettes lett. Vi får med ukeplaner, og pleier å gjøre lekser for hele ferien på flyturen.

Mens vi er på ferie skriver barna dagbok som de viser til klassen når de kommer hjem, med tekst og bilder. De har i tillegg fått utfordringer av læreren sin, som f.eks. regne om til norske kroner når man kjøper noe, bestille selv på engelsk, finne fakta om landet vi skal til og fortelle om landet til klassen mm. Det har vi fokus på gjennom ferien, og det ville vi ha fokusert på uansett om læreren bad om det eller ikke.

For mine barn mener jeg det er utelukkende positivt, andre får gjøre vurderinger på vegne av sine barn. 

Anonymkode: 29fd6...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker nok ca 100.000 kr i året på ferie. Vi har ingen hytte i nær familie og heller ingen slekt å besøk rundt om i Norge. Vi tjener tilsammen 1.1 mill i året. Vi prioriter ferie og med 2 barn på småskolen må vi reise når det er dyrest i skoleferiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nok litt dårlig samvittighet for at vi flyr mye dette året og tenker selvfølgelig på klima konsekvensene. Likevel, ikke fortell meg at dere som bruker 10000 kroner på ferie hovedsakelig gjør dette av miljøhensyn, det handler om økonomi og noen ganger prioriteringer. Spørsmålet til Hi er knyttet til hvor mye penger vi bruker på ferie, vi andre svarer på det. 

Anonymkode: 509ed...cb3

Jeg skrev innlegget om flybilletter klima. Vi tjener 1,4 mill i året og flyr minimalt. Vi bruker masse penger på ferie likevel :)

vi legger ut på lengre turer i Europa med tog eller elbil årlig, og besøker mange spennende små og større byer. Spiser godt og bor flott. Ungene storkoser seg og vi bruker togreisene som en ypperlig anledning til kvalitetstid hvor vi spiller spill sammen osv. 

Det er fullt mulig med opplevelsesreiser uten å fly!

en siste ting, at en familie velger å reise på en familietur i året er en ting, men som flere har skrevet her at de drar på MINST en utenlandstur, helst flere, og gjerne en ren shoppingtur...det er trist lesning for fremtiden altså!

Anonymkode: 1c50d...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...