Gå til innhold

Hva tenker dere hundeeiere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi visste det ikke på forhånd. Jeg vet ikke hva som er vanlig, har ikke peiling på hund. Det har venninna mi, derfor stolte jeg på hennes vurderingsevne. 

Anonymkode: 3eecb...aea

Hi, skjedd er skjedd. Ta opp med venninna di på en skikkelig måte at du ikke er vant med hund og si at denne episoden skremte deg litt. Videre sier du det er best hunden blir i bilen eller hjemme når hun kommer på besøk. Om du sier i fra skikkelig så skjønner venninna di det. 

Har selv hatt mye hund, også store sterke raser. Hadde en rottweiler en gang, han var veldig snill likevel var en venninne livredd han. Jeg hadde full forståelse for at en person som ikke er vant med hund kunne være redd en slik hund. Selvsagt tok jeg han aldri med til henne og forsøkte ikke å omvende henne eller overbevise henne. 

Ut i fra hvordan du beskriver situasjonen er jeg ganske overbevist om at dette kun var lek fra hundens side. Hadde han angrepet hadde han bitt hull eller revet i stykker klær. Når det er sagt er det ikke greit at en sprelsk unghund får være løs med barn, han kan dytte de overende og lage kloremerker. Si i fra på en hyggelig måte at du føler deg utrygg. Normale hundeeiere tar hensyn til dette. 

Anonymkode: 542a6...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne hunden er nok ikke farlig i det hele tatt. Den er 1 år gammel og det er slik hunder leker. Hadde den bitt hardt hadde datteren din fått sår og mest sannsynlig måtte dere dratt på legevakten. 

Jeg har hatt enormt mange blåmerker etter leking med min hund de to første årene hans. De er unge og umodne, uvørne og ivrige og leker jo slik som ligger i deres natur.

Jeg tror jeg vet hvilken rase du snakker om siden du nevner sterk kjeve og denne rasen er veldig misforstått pga mediene osv. De er ordentlige kosestunder og det er ekstremt sjeldent at hunder er aggressive.

Anonymkode: 6407d...9b3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, skjedd er skjedd. Ta opp med venninna di på en skikkelig måte at du ikke er vant med hund og si at denne episoden skremte deg litt. Videre sier du det er best hunden blir i bilen eller hjemme når hun kommer på besøk. Om du sier i fra skikkelig så skjønner venninna di det. 

Har selv hatt mye hund, også store sterke raser. Hadde en rottweiler en gang, han var veldig snill likevel var en venninne livredd han. Jeg hadde full forståelse for at en person som ikke er vant med hund kunne være redd en slik hund. Selvsagt tok jeg han aldri med til henne og forsøkte ikke å omvende henne eller overbevise henne. 

Ut i fra hvordan du beskriver situasjonen er jeg ganske overbevist om at dette kun var lek fra hundens side. Hadde han angrepet hadde han bitt hull eller revet i stykker klær. Når det er sagt er det ikke greit at en sprelsk unghund får være løs med barn, han kan dytte de overende og lage kloremerker. Si i fra på en hyggelig måte at du føler deg utrygg. Normale hundeeiere tar hensyn til dette. 

Takk for svar. Jeg skal ta det til meg.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne hunden er nok ikke farlig i det hele tatt. Den er 1 år gammel og det er slik hunder leker. Hadde den bitt hardt hadde datteren din fått sår og mest sannsynlig måtte dere dratt på legevakten. 

Jeg har hatt enormt mange blåmerker etter leking med min hund de to første årene hans. De er unge og umodne, uvørne og ivrige og leker jo slik som ligger i deres natur.

Jeg tror jeg vet hvilken rase du snakker om siden du nevner sterk kjeve og denne rasen er veldig misforstått pga mediene osv. De er ordentlige kosestunder og det er ekstremt sjeldent at hunder er aggressive.

Enormt mange blåmerker etter biting? Du bygdevei ikke ha en slik hund... de burde oppdras bedre enn det der altså.

Anonymkode: a58fa...309

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enormt mange blåmerker etter biting? Du bygdevei ikke ha en slik hund... de burde oppdras bedre enn det der altså.

Stor forskjell på lek og en hund som er farlig

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er jo eneste løsning å ikke la barn og hund være sammen. Så da får folk som har hund nekte å ta i mot besøk, og folk får la være å besøke folk som har hund.

Og du: det går fint an å uttrykke meningene sine uten å bruke så enormt mye patos. Du virker veldig gira og oppspilt. Prøv å debattere uten å la følelsene dine løpe av med deg.

Anonymkode: 694c2...4be

Jeg blir bare litt oppgitt over at man er sjokkert over at en hund kan bite. Man skal ALDRI la barn og hunder være alene. Aldri. 

Selvsagt kan man besøke folk med hund selv om man har barn, man sørger bare for å holde hunden unna barna. Det er ikke dyremishandling å ha hunden i bånd, bur eller i et annet rom mens det løper barn rundt. 

Anonymkode: c3a5f...912

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Stor forskjell på lek og en hund som er farlig

Men en slik hund skal uansett ikke tillates å lekebite i mennesker. Det er jo da de ender opp med med å bite slik hi beskrev.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir bare litt oppgitt over at man er sjokkert over at en hund kan bite. Man skal ALDRI la barn og hunder være alene. Aldri. 

Selvsagt kan man besøke folk med hund selv om man har barn, man sørger bare for å holde hunden unna barna. Det er ikke dyremishandling å ha hunden i bånd, bur eller i et annet rom mens det løper barn rundt. 

De var da ikke alene?

Og mener du at INGEN hund noen gang kan være løs rundt barn? Et barn skal aldri få lov til å leke med en hund, uansett hvor harmløs hunden er? Det høres veldig trist ut...

Anonymkode: a0637...5fe

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har åpenbart aldri oppdratt en krevende hund/rase.

Blir oppgitt over påståelige folk som deg. JA, er du riktig «uheldig» kan du få en hund som klyper på deg blåmerker de to første årene. Dette er gjerne raser med høy intensitet. Min venninne hadde en reisenschnsuser, hun har revet i filler flere jakker og laget blåmerker. Hunden er nå en elitehund i dressur, det sier litt om hvor mye jobb hun har lagt ned i den hunden altså. Hun er en skikkelig hundeperson med skikkelig peiling. Likevel hadde hun en hund som det tok ett sekund å fyre fra null til hundre. Du må lære deg at hunder er like individuelle som mennesker. Å oppdra en hund er i dag lydighet lydighet lydighet. Å tukte en hund til underdanighet hører heldigvis fortiden til. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De var da ikke alene?

Og mener du at INGEN hund noen gang kan være løs rundt barn? Et barn skal aldri få lov til å leke med en hund, uansett hvor harmløs hunden er? Det høres veldig trist ut...

Anonymkode: a0637...5fe

Nei, det kom flere opplysninger etterhvert fra hi, og her er det selvsagt hundeeier som har sviktet og ikke sikret at hunden ikke kunne komme bort til barnet. 

Barn kan selvsagt leke med hunder, men alltid med en erfaren voksen i nærheten. Selvsagt er det spesielt viktig når barn og hund ikke kjenner hverandre. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Venninna mi har fått hund, de ha nå hatt den siden i fjor sommer ca. De har jobbet mye med å oppdra den, men den er likevel fortsatt ganske forutsigbar. Her om dagen hoppet den plutselig opp på datteren min, og beit henne i siden, så hun fikk et stort blåmerke. Datteren min danset, hunden beit henne i lek. 

Jeg synes dette er problematisk. Jeg skjønner at hunden ikke gjorde dette med vilje, men jeg føler faktisk at vi ikke helt kan stole på et dyr ned sterk kjeve og skarpe tenner. 

Hva tenker dere som har peiling på hund?

Ville anmeldt. Har nulltolleranse for hunder som biter. Neste gang biter den kanskje så noen blir drept. 

Skrevet
Akkurat nå, Toneelise skrev:

Ville anmeldt. Har nulltolleranse for hunder som biter. Neste gang biter den kanskje så noen blir drept. 

Oi. Du vil anmelde og bruke politiets ressurser fordi en hund har kløpet på et blåmerke. 

Lykke til. 😂😂😂😂

Skrevet

Det er helt normalt at unghunder biter i lek eller hvis den blir giret. Hvis den ser noen hoppe og danse, så kan den ta det som en invitasjon til lek. Spesielt hunder rundt 1-års alderen kan være 'uppodragne ungdommer' og oppføre seg deretter. Hadde hunden bitt for å skade eller skremme, så hadde det garantert blitt hull gjennom huden og skikkelig skade. 

Si til venninna di at hunden må være hjemme eller i bilen når hun er på besøk, det bør hun forstå. 

Anonymkode: 9744a...3ae

Skrevet

Og det er ditt ansvar å beskytte barna dine. Lar du de løpe rundt med løse hunder risikerer de å bli bitt. Det er snakk om dyr, man kan ikke stole helt på dem uansett hvor snille de er. Her har du som mor sviktet like mye som de som hundeeiere. 

Takk din skaper for at det ikke gikk verre og ta lærdom av det. 

Jisses, ro deg ned... 

Anonymkode: 2f2db...66e

Skrevet

Takk for innspill.

Vi har to barn, de er 6 og 10. Det var eldste som ble bitt. 

Jeg synes dette er vanskelig. Det er vel hundeeiernes ansvar å kontrollere hunden? Den fikk selvsagt tilsnakk.. 

At hunden får tilsnakk har nok ikke noe effekt. Den er ung og som mange her nevner så er dette måten hunder leker på, den hørte sikkert barnet ditt og tolket det som en invitasjon til lek. Hunden er ikke farlig, den må bare lære seg hvordan den leker med mennesker generelt og takle barn som er uforutsigbare. Det er absolutt eiers ansvar å forhindre slike ting, hun burde vite hvor lett unghunder blir oppspilte og vært mer i forkant for å hjelpe den med å holde seg behersket eller fysisk holdt den igjen i stedet for å kjefte i etterkant.

Barna burde selvfølgelig også lære seg hvordan de leker med hunder, hvilket kroppspråk som kan tolkes som invitasjon til hundelek osv, men det er ikke særlig relevant i dette tilfellet fordi de tross alt lekte i sitt hjem og ikke med hunden i utgangspunktet. Hunden er ikke farlig eller aggressiv, men det er nok best om den ikke blir med på besøk lenger. Med mindre dere vil hjelpe til med å oppdra hunden selvfølgelig, det kan være veldig nyttig for hunden å komme på besøk til dere når eier har fullt fokus på den for å hjelpe den å lære, men da blir det ikke noe sosialt besøk. Man kan ikke bare ta med en ung hund til et nytt sted med barn, la den gå løs og forvente at den skal oppføre seg uten å oppdra den først.

Anonymkode: 0c831...b05

Skrevet

Hvis de fikk den som valp ifjor sommer er jo hunden ikke ett år gammel ennå? Da er det snakk om en unghund som bet i lek pga bevegelse. En unghund som biter i lek er ikke usikker og farlig slik noen nevnte lenger oppe. Da mangler den bare selvkontroll og oppdragelse. Selvfølgelig ikke greit at den hopper på barn og biter i lek, men så lenge hunden ellers er skrudd riktig sammen kan dette fikses med riktig oppdragelse og trening. Hvis eierne ikke allerede går kurs burde de melde seg på asap, og siden hunden har bitt er det lurt hvis de får en hundetrener hjem til seg og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...