Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Har vert sykmeldt nå en stund. ( ca 3 mnde) Og er ikke klar for å begynne å jobbe enda. Kjenner jeg blir mer stresset av att de maser og maser😏😑 jeg har ingen plan om å gå slik lenge eller bli uføretrygdet. Vil bare ha ro og fred og bli bra igjenn. Slik att eg kan begynne å jobbe når jeg er klar. Nå truer de med att jeg mister sykepengene mine og må være i aktivitet. Legen har skrevet brev om min tilstand så håper de hører på han. Synst det er veldig rart nav kan holde på slik når enn lege har sykemeldt.?? Og joda skjønner att de vil ha folk i jobb men... de må vel se litt mellom fingrene på hva det er som feiler folk også? 🙄 Anonymkode: d5429...250
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og joda skjønner att de vil ha folk i jobb men... de må vel se litt mellom fingrene på hva det er som feiler folk også? 🙄 Anonymkode: d5429...250 Hva i alle dager mener du med det?? Skal de liksom godta at leger sykemelder på tynt grunnlag? Klart de stiller spørsmålstegn ved det! Det skulle da bare mangle! Anonymkode: e05c7...e8a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva i alle dager mener du med det?? Skal de liksom godta at leger sykemelder på tynt grunnlag? Klart de stiller spørsmålstegn ved det! Det skulle da bare mangle! Anonymkode: e05c7...e8a Hvorfor antar du at det er et tynt grunnlag? Anonymkode: 1a46b...4de
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor antar du at det er et tynt grunnlag? Anonymkode: 1a46b...4de Fordi HI sa at de skulle se gjennom fingrene på hva som feiler folk Anonymkode: e05c7...e8a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor antar du at det er et tynt grunnlag? Anonymkode: 1a46b...4de Du skriver jo at du vil de skal se gjennom fingrene med hva folk blir sykemeldt for.... Selvfølgelig kan de ikke se gjennom fingrene med det, de må se hva folk blir sykemeldt for og forholde seg til det. Mye kan ordnet med tilrettelegging, og det er et faktum at jo lenger du er borte fra jobb jo mindre blir sjansen for at du kommer tilbake. Så litt aktivitet, gjerne med tilrettelegging, er til pasientens beste. Anonymkode: 72c17...53a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor antar du at det er et tynt grunnlag? Anonymkode: 1a46b...4de Fordi du skriver «se gjennom fingrene»? Tror ikke du skjønner hva uttrykket betyr 😂. Anonymkode: f74bb...c3b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 Jeg tenkte litt det samme da jeg var innlagt med hyperemesis. Aldri vært sykemeldt en dag før i mitt liv, og hadde ingen planer om å fortsette svangerskapet ut yrkesaktiv alder. Svangerskap har en tendens til å gå over av seg selv. Anonymkode: 86895...b77
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Fordi du skriver «se gjennom fingrene»? Tror ikke du skjønner hva uttrykket betyr 😂. Anonymkode: f74bb...c3b ... for det du mener er nok det helt motsatte; at de skal se nøyere på hvorfor og med hva folk er syke. Anonymkode: f74bb...c3b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 Det er en aktivitetsplikt under sykdom, og arbeidsgiver skal legge til rette for det. Arbeidstaker kan miste sykepenger dersom h*n nekter å forsøke seg på dette. Nav kan ikke "bare se gjennom fingrene" når det gjelder slike ting. De må jo forholde seg til et regelverk som gjelder for alle, de kan ikke bare "være litt ekstra grei" med deg fordi du ikke føler for å gå tilbake på jobb akkurat nå. Jo lenger man er helt vekke fra jobb, jo verre er det å komme tilbake. Ved å ha en aktivitetsplikt spares samfunnet for uhorvelig mye penger i sykepenger. Anonymkode: 0b4f4...c43
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er en aktivitetsplikt under sykdom, og arbeidsgiver skal legge til rette for det. Arbeidstaker kan miste sykepenger dersom h*n nekter å forsøke seg på dette. Nav kan ikke "bare se gjennom fingrene" når det gjelder slike ting. De må jo forholde seg til et regelverk som gjelder for alle, de kan ikke bare "være litt ekstra grei" med deg fordi du ikke føler for å gå tilbake på jobb akkurat nå. Jo lenger man er helt vekke fra jobb, jo verre er det å komme tilbake. Ved å ha en aktivitetsplikt spares samfunnet for uhorvelig mye penger i sykepenger. Anonymkode: 0b4f4...c43 What she said👆🏻 Anonymkode: 8f7c9...e7d
Hengebukksvinet Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 Man kan komme unna aktivitetsplikten/møter med jobb og nav under sykemelding, men det kommer jo an på hva du feiler. Jeg hadde kreft og slapp dette. Legen min skrev et brev til nav og jeg fikk svar fra nav at det ikke var hensiktsmessig med disse møtene i min situasjon. Nå vet ikke jeg hva du feiler, men hvis legen din mener at aktivitet/møter ikke har noen hensikt, så kan det jo hende at du slipper😊
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 27 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Man kan komme unna aktivitetsplikten/møter med jobb og nav under sykemelding, men det kommer jo an på hva du feiler. Jeg hadde kreft og slapp dette. Legen min skrev et brev til nav og jeg fikk svar fra nav at det ikke var hensiktsmessig med disse møtene i min situasjon. Nå vet ikke jeg hva du feiler, men hvis legen din mener at aktivitet/møter ikke har noen hensikt, så kan det jo hende at du slipper😊 Føler situasjonen gjør att jeg blir mer stressa,og forverrer det hele😢 Anonymkode: d5429...250
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 Hi var litt uheldig i bruk av feil uttrykk, men det var ganske klart hva hun mente, at de bør se an den enkelte. Det er et dilemma dette. Forskning viser at jo raskere man kommer seg tilbake i litt aktivitet, jo større er sjansen for at man kommer seg tilbake i full jobb igjen, eller komme seg tilbake overhodet. Dessverre så krasjer det offentlige med seg selv i mange av disse tilfellene. En ting er jo at det er personer som ikke har medisinsk kompetanse som sitter og bestemmer hvem som må fort tilbake og ikke. Noen trenger helt ro, andre har det bedre med å komme fort tilbake, selv om det kan være ubehagelig en periode. Så er det det problemet at alle vet at de fleste fastleger er sinnsykt overarbeidet og at det tar langt mindre tid å gi en pasient en sykemelding, enn å ta en samtale eller undersøkelse for å finne ut hva problemet egentlig er og om man kan finne andre løsninger. For det er ikke mye man rekker når man har 10-15 minutter pr. pasient, skal finne pasientdataene, skumme gjennom historikk, hente pas. på venterom, hilse, lytte, skrive, komme med en løsning, ev. skrive ut resepter eller sykemelding og få pasienten ut av kontoret igjen. Da er det lettere å bare gi en sykemelding, og håpe det løser problemet. Der og da løser det jo dagen for legen. Dette vet også Nav at skjer stadig vekk, og derfor forsøker de nok, og med rette, å få mange tidligere ut i aktivitet igjen. Problemet er at de da også vil presse de som kanskje ikke bør ut igjen for tidlig, og de har ikke kompetanse til å skille. Pasientene blir frustrerte, enten de er i den ene eller andre gruppen, for legen har jo vurdert at de trenger sykemelding... Men det er et stort problem at selv om de vet hvor viktig det er å komme fort tilbake, så er det ingen krav til hvor fort man har rett til ev. utredning og behandling (med unntak av noen få diagnoser). Dette gjør at personer blir gående i mange måneder helt uvirksom uten bedring og kanskje med forverring, bare for å vente på en time på sykehus. Mange venter til og med hele sykemeldingsåret sitt uten å ha kommet til slike timer. Og om man først har kommet til en poliklinisk time er man ikke garantert å få videre nødvendig oppfølging før nye mange måneder og kanskje et nytt år har gått. Sykehusene sliter, og de opererer med interne ventelister i det øyeblikket de har fått bort pasienter fra den offisielle. I den interne har man ingen ventegarantier, og det får ingen følger for sykehusene at folk kanskje faller helt ut av arbeidslivet kun fordi de ikke kommer i utredning og behandling. Nav kan ikke stille noen krav til helsevesenet, og helsevesenet blir ikke stilt til ansvar når de bruker for lang tid og mange kanskje faller ut av arbeidslivet av den grunn. Og politikerne vil ikke ta i dette med en ildtang en gang, for de vet at skal de snu denne negative trenden, da vil det koste, og det vil koste mye i en overgang. De vinner ikke valg på å forsvare den pengebruken, selv om det på sikt vil lønne seg... Hi, forsøk å ikke stresse for mye med dette. Nå har legen din skrevet noe mer til Nav, og da blir det vurdert på nytt. Hvis det skulle være slik at du likevel må ut i aktivitet, så kan det gå bra. Og gjør det ikke det, da blir det vist ved at det ikke fungerer, og da vil både legen og Nav forholde seg til det. Anonymkode: 1f647...bab
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Har vert sykmeldt nå en stund. ( ca 3 mnde) Og er ikke klar for å begynne å jobbe enda. Kjenner jeg blir mer stresset av att de maser og maser😏😑 jeg har ingen plan om å gå slik lenge eller bli uføretrygdet. Vil bare ha ro og fred og bli bra igjenn. Slik att eg kan begynne å jobbe når jeg er klar. Nå truer de med att jeg mister sykepengene mine og må være i aktivitet. Legen har skrevet brev om min tilstand så håper de hører på han. Synst det er veldig rart nav kan holde på slik når enn lege har sykemeldt.?? Og joda skjønner att de vil ha folk i jobb men... de må vel se litt mellom fingrene på hva det er som feiler folk også? 🙄 Anonymkode: d5429...250 Gjelder dette bare deg, det at "de må vel se litt mellom fingrene...". Eller mener du at de må gjøre det med alle? For det er der det står. Skal de gjøre ett unntak for deg må de gjøre ett unntak for alle! Anonymkode: 787a0...4c9
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 Å være i aktivitet betyr å feks gå til psykolog, fysio o.l Prøve å gjøre noe selv for å bli bedre. Anonymkode: c614c...ed7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å være i aktivitet betyr å feks gå til psykolog, fysio o.l Prøve å gjøre noe selv for å bli bedre. Anonymkode: c614c...ed7 Nei, arbeidsrelatert aktivitet etter 8 uker s sykmelding betyr i praksis aktivitet på arbeidsplassen; gradert sykmelding, tilrettelagt arbeid, tilrettelagt arbeidstid osv. Nav fraviker kravet til arbeidsrelatert aktivitet dersom det er medisinsk dokumentert at det ikke er forsvarlig eller dersom tilrettelegging på arbeidsplassen ikke er mulig. Det er kun de to unntakene som ligger i folketrygdloven. Det betyr at enten må fastlege dokumentere at pasienten overhode ikke kan kan gjøre noe arbeidsrelatert aktivitet eller så må arbeidsgiver dokumentere at de ikke har mulighet til å tilrettelegge. Eksempler på det første unntaket et feks pasienter som er innlagt på sykehus (åpenbart), som er smittsomme eller har så dårlig immunforsvar at devikke bør omgås andre, personer som blir sykere av aktivitet osv. Eksempler på den andre punktet er færre, men kan feks være situasjoner hvor en midlertidig tilrettelegging vil kreve ombygging av kontor, investering i nytt utstyr, at det ikke finnes andre oppgaver på arbeidsplassen osv. Anonymkode: 929e9...061
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Å være i aktivitet betyr å feks gå til psykolog, fysio o.l Prøve å gjøre noe selv for å bli bedre. Anonymkode: c614c...ed7 Venter på å få komme til psykolog. Trener 3 gg i uka. Hi Anonymkode: d5429...250
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Venter på å få komme til psykolog. Trener 3 gg i uka. Hi Anonymkode: d5429...250 Alvorlig talt! Du klarer å trene tre ganger uka, men ikke jobbe litt en dag eller to (10-20%)? Hvorfor er du sykmeldt og hva jobber du med som gjør at du klarer det ene men ikke det andre? Anonymkode: d4662...f1d
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 Jeg var sykemeldt 100% en periode, så gradert. Så sa psykologen til meg at jeg faktisk måtte dra til legen å få en 100% sykemelding frem til sommerferien (snakk om 4 uker) for så å avvikle ferie som vanlig sånn at jeg rakk å «komme meg». Nav etterspurte dokumentasjon (jeg hadde ikke oppfatta det) og legen sendte ikke inn tilstrekkelig informasjon. Arbeidsgiver hadde heller ikke fått informasjon selvom nav sa det var sendt. Enden på visa var at jeg fikk avslag på sykepenger i 4 uker fordi jeg ikke var syk nok. Selvom jeg sendte med dokumentasjon fra lege og psykolog i etterkant. Da hang de seg bare opp i at jeg var forsinka med klagen.... så ja. De kan være vrange! Men jeg skjønner at de må ettergå det sånn at ikke folk bare er sykemeldte for gøy... Anonymkode: ff65f...a08
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #20 Skrevet 26. februar 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alvorlig talt! Du klarer å trene tre ganger uka, men ikke jobbe litt en dag eller to (10-20%)? Hvorfor er du sykmeldt og hva jobber du med som gjør at du klarer det ene men ikke det andre? Anonymkode: d4662...f1d De finnst forskjellige måter og trene på da. Anonymkode: d5429...250
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #21 Skrevet 26. februar 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var sykemeldt 100% en periode, så gradert. Så sa psykologen til meg at jeg faktisk måtte dra til legen å få en 100% sykemelding frem til sommerferien (snakk om 4 uker) for så å avvikle ferie som vanlig sånn at jeg rakk å «komme meg». Nav etterspurte dokumentasjon (jeg hadde ikke oppfatta det) og legen sendte ikke inn tilstrekkelig informasjon. Arbeidsgiver hadde heller ikke fått informasjon selvom nav sa det var sendt. Enden på visa var at jeg fikk avslag på sykepenger i 4 uker fordi jeg ikke var syk nok. Selvom jeg sendte med dokumentasjon fra lege og psykolog i etterkant. Da hang de seg bare opp i at jeg var forsinka med klagen.... så ja. De kan være vrange! Men jeg skjønner at de må ettergå det sånn at ikke folk bare er sykemeldte for gøy... Anonymkode: ff65f...a08 De er ikke "vrange", de har et regelverk å følge. Det er helt utrolig at folk tror at NAV "bestemmer" hvordan noe skal gjøres. De må forholde seg til gjeldende lover og regler! Noen ganger tolkes lover ulikt, men det betyr selvsagt ikke at de bestemmer eller er vrange! Anonymkode: f1c9c...2d4
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #22 Skrevet 26. februar 2019 DET ER SLIK LOVEN ER!!! Er du sykemeldt fordi du er dum i hodet?? Anonymkode: 385df...f14
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #23 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er ikke "vrange", de har et regelverk å følge. Det er helt utrolig at folk tror at NAV "bestemmer" hvordan noe skal gjøres. De må forholde seg til gjeldende lover og regler! Noen ganger tolkes lover ulikt, men det betyr selvsagt ikke at de bestemmer eller er vrange! Anonymkode: f1c9c...2d4 Nei, de var vrange i håndteringen. De hadde ikke gitt tilstrekkelig informasjon og så ville de ikke ta imot klagen fordi den kom for sent... jeg forstår at reglene er som de er, men jeg var på nippet til å bli innlagt på psyk. Og da er det vanskelig å håndtere alle disse reglene og lovene som er Anonymkode: ff65f...a08
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #24 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, de var vrange i håndteringen. De hadde ikke gitt tilstrekkelig informasjon og så ville de ikke ta imot klagen fordi den kom for sent... jeg forstår at reglene er som de er, men jeg var på nippet til å bli innlagt på psyk. Og da er det vanskelig å håndtere alle disse reglene og lovene som er Anonymkode: ff65f...a08 Nei, du forstår helt åpenbart ikke. Regler er regler. Hvis du mener du har opplevd en saksbehandlingsfeil, så får du klage. Anonymkode: f1c9c...2d4
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #25 Skrevet 26. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, du forstår helt åpenbart ikke. Regler er regler. Hvis du mener du har opplevd en saksbehandlingsfeil, så får du klage. Anonymkode: f1c9c...2d4 Har gjort det. Det var ikke poenget. Anonymkode: ff65f...a08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå