Gå til innhold

Fortvilet over dårlig tilbakemelding på oppdragelse.


Løvemammaen1

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg å se hva jeg bør gjøre? Jeg har to barn på 12 og 13 år som jeg ofte får dårlig tilbakemelding om fra familie. Besteforeldre kan klage over at barna er egoistiske og ansvarsløse. Jeg får alltid gode tilbakemeldinger fra skolen og jeg synes selv de er gode barn men selvsagt med vanlige tenårings fakter og sine utfordringer. Min mann som er barnas stefar kan ofte klage på at det ene barnet er lat og aldri lyer og at det andre barnet er frekk og ufordragelig. Jeg synes selv at han legger for mye vekt på det negative og glemmer det positive. Jeg tar meg nær av at andre "klager" på mine barn fordi at jeg da føler jeg har gjort en skikkelig dårlig jobb. Og jeg vet jo ikke hvordan jeg kan rette opp i egoisme, ansvarsløshet, latskap og frekkhet. Det føles som andre ikke ser deres gode sider... Er dypt fortvilet over disse tilbakemeldingene og følelsen jeg sitter igjen med. Barna er ressurssterke og flinke på skolen. Kan noen gi noen gode råd til meg? Takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Løvemammaen1 skrev:

Kan noen hjelpe meg å se hva jeg bør gjøre? Jeg har to barn på 12 og 13 år som jeg ofte får dårlig tilbakemelding om fra familie. Besteforeldre kan klage over at barna er egoistiske og ansvarsløse. Jeg får alltid gode tilbakemeldinger fra skolen og jeg synes selv de er gode barn men selvsagt med vanlige tenårings fakter og sine utfordringer. Min mann som er barnas stefar kan ofte klage på at det ene barnet er lat og aldri lyer og at det andre barnet er frekk og ufordragelig. Jeg synes selv at han legger for mye vekt på det negative og glemmer det positive. Jeg tar meg nær av at andre "klager" på mine barn fordi at jeg da føler jeg har gjort en skikkelig dårlig jobb. Og jeg vet jo ikke hvordan jeg kan rette opp i egoisme, ansvarsløshet, latskap og frekkhet. Det føles som andre ikke ser deres gode sider... Er dypt fortvilet over disse tilbakemeldingene og følelsen jeg sitter igjen med. Barna er ressurssterke og flinke på skolen. Kan noen gi noen gode råd til meg? Takk...

Kan du ikke snakke med samboer og familien din om det når de tar det opp slik? Hør hva de konkret mener, og si det du sier her. Minn dem også på at det ikke er unormalt i den alderen, og at de heller kan være støttende og konstruktive fremfor å kritisere og klandre fra sidelinjen. Og ta det også kanskje opp forsiktig med barna på en lyttende og god måte. 

Anonymkode: d25ec...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Løvemammaen1 skrev:

Kan noen hjelpe meg å se hva jeg bør gjøre? Jeg har to barn på 12 og 13 år som jeg ofte får dårlig tilbakemelding om fra familie. Besteforeldre kan klage over at barna er egoistiske og ansvarsløse. Jeg får alltid gode tilbakemeldinger fra skolen og jeg synes selv de er gode barn men selvsagt med vanlige tenårings fakter og sine utfordringer. Min mann som er barnas stefar kan ofte klage på at det ene barnet er lat og aldri lyer og at det andre barnet er frekk og ufordragelig. Jeg synes selv at han legger for mye vekt på det negative og glemmer det positive. Jeg tar meg nær av at andre "klager" på mine barn fordi at jeg da føler jeg har gjort en skikkelig dårlig jobb. Og jeg vet jo ikke hvordan jeg kan rette opp i egoisme, ansvarsløshet, latskap og frekkhet. Det føles som andre ikke ser deres gode sider... Er dypt fortvilet over disse tilbakemeldingene og følelsen jeg sitter igjen med. Barna er ressurssterke og flinke på skolen. Kan noen gi noen gode råd til meg? Takk...

Jeg ville tatt det til meg og prøvd å endre atferd på ungene. Mye er egentlig tenårings oppførsel men skal ikke godtas uansett. Det er viktig å starte nå hvis andre reagerer på måten barna oppfører seg fordi hvis de overfører dette til venner blir det raskt ett kjempeproblem for ungene. De kan ende med at de tilslutt ikke har venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...