Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #26 Skrevet 27. februar 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Man skal vel teknisk sett ikke levere ut medisiner uten godkjent medisinkurs, noe svært få lærere har. På min skole sparkes den ballen videre til administrasjonen. Jeg vil ikke ha ansvaret. Anonymkode: 818c1...a8f 12 timer siden, Østerdølen skrev: Ja,dette stemmer.Lærer har etter loven ikke lov til å dele ut medisiner, og vil kunne stå ansvarlig om medisinene gies feil. Dette kan du ikke forvente HI, men du kan håpe at lærere vil ta det på seg. Nå var det ikke snakk om å dele ut eller på noen måte administrere medisiner, men å MINNE ELEVEN PÅ å ta medisinene sine. Stor forskjell der... Anonymkode: 4e9b9...eb1
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #27 Skrevet 27. februar 2019 Ting skjer fort på en skole. Sykdom i personalet, den kulturelle skolesekken, prøve mm. Dette kan gjøre det vanskelig for kontaktlærer som den som har ansvaret. En miljøarbeider kunne hatt ansvaret, men der kommer alle akutte ting (stressa elever, elever med syke foreldre, blødd gjennom pga mensen mm). Dermed kan ikke de heller garantere at de er ledige kl 10.30 hver dag. Da er alarmklokke et godt alternativ. Dersom han må ha personlig påminnelse, ville jeg som forelder ha godkjent navnet hans på tavla. Jeg regner med at flere av vennene kjenner til hans tilstand? Da vet sannsynligvis mange om det. Dersom elevene får et «medansvar», kan jeg garantere deg st medisinen ikke blir glemt. Jeg tror enkelte voksne har litt panikk for denne taushetsplikten (og den ER viktig, men ikke i forhold til livsviktige medisiner!). Fakta er at ungdom er mye mer tolerante enn oss voksne. Å skrive påminnelse på tavla, gir på sett og vis elevene i klassen et kollektivt ansvar, som igjen kan gi dem økt gruppefølelse. Altså, positivt for klassemiljøet😉 Anonymkode: fa9db...2ff
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #28 Skrevet 27. februar 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Tar du alltid utgangspunkt i at folk er idioter? Hun har jo selvsagt avklart med foreldrene. Anonymkode: a22f8...959 Jeg tar utgangspunkt i det folk forteller. Nå har hun i ettrkant fortalt at hun har avklart med foreldre, det sa hun ikke noe om i den kommentaren jeg svarte på i utgangspunktet. Jeg skjønner at det for deg var selvsagt at hun hadde avklart dette med foreldrene først. Min tanke er at dersom jeg hadde gitt dette som et råd, så hadde jeg samtidig presisert at dette måtte avklares både med foreldre og barn. Når denne presiseringen i utgangspunktt ikke kom, så tok ikke jeg det som selvsagt at vedkomende hadde avklart med foreldrene. Anonymkode: 09c59...986
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #29 Skrevet 27. februar 2019 Jeg synes ikke det kn/bør være skolens ansvar å minne ungdommen på å ta sin medisin. Er det mulig å ta medisinen på et annet tidspunkt? Før eller rett etter skole. KAn medisinen oppbaveres i matboksen så ungdommen ser den når h*n spiser? Evt legg en lapp i matboksen: husk å ta din medisin. Er det midlertid at medisin skal gi eller varig? Om det er midlertidig og ungdommen klarer gå på skole tross glemsomhet må dere som foreldre finne løsninger. Er det varig medisinbruk å dere jobbe hardt for at deres barn selv mestrer dette. Anonymkode: e672e...a18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå