Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Er det helsesøster på ungdomsskolen som har ansvaret for medisinering hvis en elev må ha medisin daglig men pga sykdommen ikke klarer å huske ta denne selv? Helsesøster er kun 3 dager på skolen i uka så er litt usikker her. Ba først kontakt lærer om å minne ungdommen om å ta medisinen, han sa han også skulle informere kollegaer så det alltid var noen som passet på. Selvom det ikke var kontakt lærer som hadde timen akkurat når medisinen skal tas. Ikke noe problem så han. Men det fungerer ikke, 2 dager uten at han har tatt medisinen. Så lurer på hva jeg gjør nå, helsesøster eller rektor ? Anonymkode: cd5e9...ef5
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 Burde ikke en normaltfungerende ungdomskoleelev kunne klare å passe på det selv Anonymkode: 09afc...0cb
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Burde ikke en normaltfungerende ungdomskoleelev kunne klare å passe på det selv Anonymkode: 09afc...0cb ... kanskje det er en grunn til at han eller hun tar fast medisin. Regner med at det ikke er vitaminbjørn eller p piller. Anonymkode: e7f5a...c3a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 Jeg har i noen få tilfeller fått beskjed av foreldre om å minne elever om å ta medisiner. Da har jeg skrive beskjeden på tavla. Da ser alle det, både elever og voksne. Men dette er på barneskolen. På ung.skolen bør elevene være store nok til å huske det selv. Du kan evt. skaffe ei klokke med alarm. Anonymkode: f8807...8c7
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: ... kanskje det er en grunn til at han eller hun tar fast medisin. Regner med at det ikke er vitaminbjørn eller p piller. Anonymkode: e7f5a...c3a Skulle det endre på det jeg skrev? Anonymkode: 09afc...0cb
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 Jeg ville også kjøpt en klokke med alarm. Når eleven ikke har vedtak på assistent eller hjelp på annen måte vil det når de er såpass store fungere dårlig at lærere skal minne han/henne på å ta medisinen. Anonymkode: ad37e...e94
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #8 Skrevet 25. februar 2019 Herlighet - er det ingen som leser hva Hi skriver? "...en elev må ha medisin daglig men pga sykdommen ikke klarer å huske ta denne selv..." Dette burde jo være opplagt. Det at en ungdom normalt vil være i stand til å huske å ta medisinen går jo ut når HI allerede har forklart situasjonen. Ungdommen greier pga. sykdommen selv ikke å huske dette selv. HI, ta kontakt med rektor i morgen tidlig. Skolen må jo være behjelpelig med å finne en ordning som fungerer. Anonymkode: d250a...01c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2019 #9 Skrevet 25. februar 2019 Når jeg har hatt elever som trenger fast medisin lager vi rutiner på det. Oppbevarer barnet medisinen selv? I så fall er det greit å «timeplanfeste» ansvaret hos læreren som har 3. time, f.eks. Det har nok skjedd at det glipper om det er fravær, tentamen e.l., men det er helt unntaksvis. Anonymkode: 90484...8cf
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har i noen få tilfeller fått beskjed av foreldre om å minne elever om å ta medisiner. Da har jeg skrive beskjeden på tavla. Da ser alle det, både elever og voksne. Men dette er på barneskolen. På ung.skolen bør elevene være store nok til å huske det selv. Du kan evt. skaffe ei klokke med alarm. Anonymkode: f8807...8c7 Synes du virkelig at det der er innafor i forhold til taushetsplikt? Til Hi: jeg ville tatt det med rektor. Anonymkode: 09c59...986
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 Man skal vel teknisk sett ikke levere ut medisiner uten godkjent medisinkurs, noe svært få lærere har. På min skole sparkes den ballen videre til administrasjonen. Jeg vil ikke ha ansvaret. Anonymkode: 818c1...a8f
Østerdølen Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man skal vel teknisk sett ikke levere ut medisiner uten godkjent medisinkurs, noe svært få lærere har. På min skole sparkes den ballen videre til administrasjonen. Jeg vil ikke ha ansvaret. Anonymkode: 818c1...a8f Ja,dette stemmer.Lærer har etter loven ikke lov til å dele ut medisiner, og vil kunne stå ansvarlig om medisinene gies feil. Dette kan du ikke forvente HI, men du kan håpe at lærere vil ta det på seg.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 Læreren har lov til å minne barnet på å ta medisinen, medisinkurs eller ikke, men foreldre må kanskje skrive under på at det er barnets ansvar å bruke medisinen riktig. Anonymkode: 8f004...7ba
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 Men hvis ungdommen er så utafor at hn ikke evner å huske å ta medisin kan hn da ikke følge vanlig undervisning heller? Skolen har jo miljøarbeidere som er der for elever med spesielle behov, kanskje en av dem kan hjelpe til. Anonymkode: e9254...7d5
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man skal vel teknisk sett ikke levere ut medisiner uten godkjent medisinkurs, noe svært få lærere har. På min skole sparkes den ballen videre til administrasjonen. Jeg vil ikke ha ansvaret. Anonymkode: 818c1...a8f Det handler vel ikke om å dele ut medisiner, men om å minne barnet på å ta den medisinen det selv har. Jeg ville ha snakket med læreren om dette. Er det på et tidspunkt hvor kun en fast lærer er ville jeg avtalt med denne, hvis ikke bør en annen person ha ansvar for dette. Aller helst ville jeg brukt klokke med påminnelse dersom det er nok, for at barnet skal mestre såmye som mulig selv. Har barnet en venn det kan allierte seg med?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Man skal vel teknisk sett ikke levere ut medisiner uten godkjent medisinkurs, noe svært få lærere har. På min skole sparkes den ballen videre til administrasjonen. Jeg vil ikke ha ansvaret. Anonymkode: 818c1...a8f Det er jo helt vanlig å medisinere i barnehage uten medisinkurs, f.eks astmamedisiner Anonymkode: 09afc...0cb
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Synes du virkelig at det der er innafor i forhold til taushetsplikt? Til Hi: jeg ville tatt det med rektor. Anonymkode: 09c59...986 Tror du bør lese deg opp på hva taushetsplikt innebærer. Finnes ikke snev av brudd på taushetsplikt her Anonymkode: 5e087...060
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du bør lese deg opp på hva taushetsplikt innebærer. Finnes ikke snev av brudd på taushetsplikt her Anonymkode: 5e087...060 Så du mener at det at en elev trenger å ta medisiner ikke er taushetsbelagt? Anonymkode: 09c59...986
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at det at en elev trenger å ta medisiner ikke er taushetsbelagt? Anonymkode: 09c59...986 Det er ikke skrevet noe som kan identifisere personen som skrev kommentaren, ingenting som kan identifisere hvilken skole det gjelder eller noe som kan identifisere elevene hun har hatt ansvar for å gi medisin. Det er 633 029 elever i norsk grunnskole, det er 2848 grunnskoler og ca. 68000 lærere. Finnes ingenting som bryter noen taushetsplikt i kommentaren hennes Anonymkode: 5e087...060
Iiiiik Skrevet 26. februar 2019 #20 Skrevet 26. februar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke skrevet noe som kan identifisere personen som skrev kommentaren, ingenting som kan identifisere hvilken skole det gjelder eller noe som kan identifisere elevene hun har hatt ansvar for å gi medisin. Det er 633 029 elever i norsk grunnskole, det er 2848 grunnskoler og ca. 68000 lærere. Finnes ingenting som bryter noen taushetsplikt i kommentaren hennes Anonymkode: 5e087...060 Men det å skrive på tavla «Petter skal ha medisinen sin i 4. time» er vel ikke å ivareta Petters rett til personvern?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #21 Skrevet 26. februar 2019 1 minutt siden, Iiiiik skrev: Men det å skrive på tavla «Petter skal ha medisinen sin i 4. time» er vel ikke å ivareta Petters rett til personvern? Jeg antar at dette er enten tatt opp med foreldre eller i plenum at det er greit om det står der. Om det ikke er greit kan det ikke stå så klart. Og barn vil fortelle hjemme om navnet deres står på tavla Anonymkode: 5e087...060
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #22 Skrevet 26. februar 2019 På 25.2.2019 den 21.13, Anonym bruker skrev: Jeg har i noen få tilfeller fått beskjed av foreldre om å minne elever om å ta medisiner. Da har jeg skrive beskjeden på tavla. Da ser alle det, både elever og voksne. Men dette er på barneskolen. På ung.skolen bør elevene være store nok til å huske det selv. Du kan evt. skaffe ei klokke med alarm. Anonymkode: f8807...8c7 Jeg har selvsagt snakket med foreldre at det er greit! Anonymkode: f8807...8c7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #23 Skrevet 26. februar 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke skrevet noe som kan identifisere personen som skrev kommentaren, ingenting som kan identifisere hvilken skole det gjelder eller noe som kan identifisere elevene hun har hatt ansvar for å gi medisin. Det er 633 029 elever i norsk grunnskole, det er 2848 grunnskoler og ca. 68000 lærere. Finnes ingenting som bryter noen taushetsplikt i kommentaren hennes Anonymkode: 5e087...060 Nei, kommentaren på forumet bryter selvsagt ingen taushetsplik, det var da absolutt ikke det jeg mente. Løsningen hun skisserer i kommentaren derimot, å skrive dette opp på tavla så alle, både barn og voksne kan se det, det er brudd på taushetsplikten. Anonymkode: 09c59...986
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2019 #24 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, kommentaren på forumet bryter selvsagt ingen taushetsplik, det var da absolutt ikke det jeg mente. Løsningen hun skisserer i kommentaren derimot, å skrive dette opp på tavla så alle, både barn og voksne kan se det, det er brudd på taushetsplikten. Anonymkode: 09c59...986 Tar du alltid utgangspunkt i at folk er idioter? Hun har jo selvsagt avklart med foreldrene. Anonymkode: a22f8...959
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2019 #25 Skrevet 27. februar 2019 På 25.2.2019 den 21.11, Anonym bruker skrev: Burde ikke en normaltfungerende ungdomskoleelev kunne klare å passe på det selv Anonymkode: 09afc...0cb Det er vel rimelig åpenbart at denne eleven IKKE er normalrfungerende på ett eller annet nivå, er det ikke?! Anonymkode: 4e9b9...eb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå