Gå til innhold

Tror dere permisjonsreglene blir endret?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi prøver på nr tre nå og lar ikke permisjonsordningen påvirke valget om vi skal få flere barn eller ikke, det er jo bare fem uker det er snakk om! De to barna vi har fra før ble født etter at fedrekvoten ble redusert til 10 uker, og siden jeg prinsipielt var imot reduksjonen i pappapem, insisterte jeg på at sambo måtte ta minst 14 uker begge ganger (men han fikk tilbud om å ta mer altså - jeg tilbød ham 50% av fellesperioden begge gangene, men han syns 14 uker var akkurat passe). Selv studerte jeg i Frankrike i sin tid, og venninnene mine der er alle tilbake i full jobb tre måneder etter fødsel, så jeg syns helt oppriktig at den økte fedrekvoten i Norge er et skikkelig i-landsproblem... Har ammet barna mine i hhv 1 år og snart 2 år (nr to fyller straks to og er ikke avvendt ennå...), så med pumping og ammefri ser jeg ikke helt problemet. (Jeg skjønner at kvinner som f.eks jobber skift og/eller har lang reisevei kanskje vil slite med å ta pauser eller å dra tidligere fra jobb for å amme, men i så fall har man krav på tid i løpet av arbeidsdagen og et egnet sted til å pumpe, og så får heller far jobbe med å få barnet til å ta flaske (eldstemann hos oss nektet å ta flaske da jeg begynte i jobb igjen, men etter to dagers iherdig innsats fra sambo, gikk det seg til det også...)) Amerikanerne har jo ingen mammaperm, men ved hjelp av pumping klarer svært mange av dem å gi barna sine morsmelk lengre enn hva mange norske kvinner gjør! Så mye går på viljen her tror jeg.

Anonymkode: e8138...e1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøver på nr tre nå og lar ikke permisjonsordningen påvirke valget om vi skal få flere barn eller ikke, det er jo bare fem uker det er snakk om! De to barna vi har fra før ble født etter at fedrekvoten ble redusert til 10 uker, og siden jeg prinsipielt var imot reduksjonen i pappapem, insisterte jeg på at sambo måtte ta minst 14 uker begge ganger (men han fikk tilbud om å ta mer altså - jeg tilbød ham 50% av fellesperioden begge gangene, men han syns 14 uker var akkurat passe). Selv studerte jeg i Frankrike i sin tid, og venninnene mine der er alle tilbake i full jobb tre måneder etter fødsel, så jeg syns helt oppriktig at den økte fedrekvoten i Norge er et skikkelig i-landsproblem... Har ammet barna mine i hhv 1 år og snart 2 år (nr to fyller straks to og er ikke avvendt ennå...), så med pumping og ammefri ser jeg ikke helt problemet. (Jeg skjønner at kvinner som f.eks jobber skift og/eller har lang reisevei kanskje vil slite med å ta pauser eller å dra tidligere fra jobb for å amme, men i så fall har man krav på tid i løpet av arbeidsdagen og et egnet sted til å pumpe, og så får heller far jobbe med å få barnet til å ta flaske (eldstemann hos oss nektet å ta flaske da jeg begynte i jobb igjen, men etter to dagers iherdig innsats fra sambo, gikk det seg til det også...)) Amerikanerne har jo ingen mammaperm, men ved hjelp av pumping klarer svært mange av dem å gi barna sine morsmelk lengre enn hva mange norske kvinner gjør! Så mye går på viljen her tror jeg.

Anonymkode: e8138...e1f

Skrevet

Noen lager storm i et vannglass. Permisjonen ble utvidet med 4 uker da den gikk fra 10 til 14 uker. Så da de ble fjernet og videre innført som 15 ukers pappaperm, er dette 4 uker mor aldri har kunnet fullamme (om det er poenget) og 1 uke er tatt av fellesdelen. Ja, felles,, ikke mors del. 

At noen kvinne i Norge lar være å få et barn på grunn av den ene uken tror jeg ikke på i det heletatt. Hva vinner barn med 15 uker med far da? Vil kvinner ha tilbake den ene uken på bekostning av alle 15 ukene til far? Det finnes morsmelkerstattning for den uken og da kun på dagtid, det finnes ikke farserstattning fra Nestle. 

Anonymkode: b54c8...ce7

Skrevet

Vi prøver på nr tre nå og lar ikke permisjonsordningen påvirke valget om vi skal få flere barn eller ikke, det er jo bare fem uker det er snakk om! De to barna vi har fra før ble født etter at fedrekvoten ble redusert til 10 uker, og siden jeg prinsipielt var imot reduksjonen i pappapem, insisterte jeg på at sambo måtte ta minst 14 uker begge ganger (men han fikk tilbud om å ta mer altså - jeg tilbød ham 50% av fellesperioden begge gangene, men han syns 14 uker var akkurat passe). Selv studerte jeg i Frankrike i sin tid, og venninnene mine der er alle tilbake i full jobb tre måneder etter fødsel, så jeg syns helt oppriktig at den økte fedrekvoten i Norge er et skikkelig i-landsproblem... Har ammet barna mine i hhv 1 år og snart 2 år (nr to fyller straks to og er ikke avvendt ennå...), så med pumping og ammefri ser jeg ikke helt problemet. (Jeg skjønner at kvinner som f.eks jobber skift og/eller har lang reisevei kanskje vil slite med å ta pauser eller å dra tidligere fra jobb for å amme, men i så fall har man krav på tid i løpet av arbeidsdagen og et egnet sted til å pumpe, og så får heller far jobbe med å få barnet til å ta flaske (eldstemann hos oss nektet å ta flaske da jeg begynte i jobb igjen, men etter to dagers iherdig innsats fra sambo, gikk det seg til det også...)) Amerikanerne har jo ingen mammaperm, men ved hjelp av pumping klarer svært mange av dem å gi barna sine morsmelk lengre enn hva mange norske kvinner gjør! Så mye går på viljen her tror jeg.

Anonymkode: e8138...e1f

Skrevet

Det høres ut som om det er snakk om at far skal være borte hele permisjonstiden som ikke er "hans". Her var far hjemme hele ettermiddagen/helger, og fikk en fantastisk relasjon til barna lenge før han selv skulle ut i permisjon. Disse 5 ukene ekstra ville ikke hatt noe å si.
De 5 ukene kan derimot ha mye å si for mor når det gjelder nattamming. Jeg har nattammet til ungene var henholdsvis 10 og 7 mnd gammel. Og, ja, jeg vet at de ikke nødvendigvis har behov for pupp på natten så lenge, men det har noe med avvenning også å gjøre, og det kan ta tid. Eldste våknet hver natt fra jeg sluttet å nattamme ved 10 mnd, til han var 2 år gammel. Med minste tok det 2-3 uker. 

Anonymkode: 21aa7...fc3

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi prøver på nr tre nå og lar ikke permisjonsordningen påvirke valget om vi skal få flere barn eller ikke, det er jo bare fem uker det er snakk om! De to barna vi har fra før ble født etter at fedrekvoten ble redusert til 10 uker, og siden jeg prinsipielt var imot reduksjonen i pappapem, insisterte jeg på at sambo måtte ta minst 14 uker begge ganger (men han fikk tilbud om å ta mer altså - jeg tilbød ham 50% av fellesperioden begge gangene, men han syns 14 uker var akkurat passe). Selv studerte jeg i Frankrike i sin tid, og venninnene mine der er alle tilbake i full jobb tre måneder etter fødsel, så jeg syns helt oppriktig at den økte fedrekvoten i Norge er et skikkelig i-landsproblem... Har ammet barna mine i hhv 1 år og snart 2 år (nr to fyller straks to og er ikke avvendt ennå...), så med pumping og ammefri ser jeg ikke helt problemet. (Jeg skjønner at kvinner som f.eks jobber skift og/eller har lang reisevei kanskje vil slite med å ta pauser eller å dra tidligere fra jobb for å amme, men i så fall har man krav på tid i løpet av arbeidsdagen og et egnet sted til å pumpe, og så får heller far jobbe med å få barnet til å ta flaske (eldstemann hos oss nektet å ta flaske da jeg begynte i jobb igjen, men etter to dagers iherdig innsats fra sambo, gikk det seg til det også...)) Amerikanerne har jo ingen mammaperm, men ved hjelp av pumping klarer svært mange av dem å gi barna sine morsmelk lengre enn hva mange norske kvinner gjør! Så mye går på viljen her tror jeg.

Anonymkode: e8138...e1f

Hva er det du driver med?

Anonymkode: ec4af...344

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som om det er snakk om at far skal være borte hele permisjonstiden som ikke er "hans". Her var far hjemme hele ettermiddagen/helger, og fikk en fantastisk relasjon til barna lenge før han selv skulle ut i permisjon. Disse 5 ukene ekstra ville ikke hatt noe å si.
De 5 ukene kan derimot ha mye å si for mor når det gjelder nattamming. Jeg har nattammet til ungene var henholdsvis 10 og 7 mnd gammel. Og, ja, jeg vet at de ikke nødvendigvis har behov for pupp på natten så lenge, men det har noe med avvenning også å gjøre, og det kan ta tid. Eldste våknet hver natt fra jeg sluttet å nattamme ved 10 mnd, til han var 2 år gammel. Med minste tok det 2-3 uker. 

Anonymkode: 21aa7...fc3

Kan du utdype det? Det er som forklart 1 uke fra fellesdelen og 4 uker som ble lagt til permisjonen. Så det er ikke 5 uker hvor mor tidligere har kunnet fullamme. 

Mener du at 1 uke mindre fellesdel og 4 ekstra uker til far påvirker nattamming? Isåfall.. på hvilken måte?

Anonymkode: b54c8...ce7

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Hva er det du driver med?

Anonymkode: ec4af...344

Har en helt vanlig kontorjobb, jobber 9-17. Men har en god arbeidsgiver som har lagt til rette for pumping på egnet område (ikke toalett og lignende, men på et kontor uten innsyn der jeg hadde mulighet til å låse døren). Vi har også kjøleskap på jobb der de ansatte kan legge lunsjen sin, og satte da flaskene med morsmelk i en pose der (syntes det var litt flaut i starten da jeg jobber i et veldig mannsdominert miljø, så jeg hadde alltid morsmelk i en pose som ikke var gjennomsiktig...) Etter et par måneder gikk jeg heller en time tidligere fra jobb enn å pumpe på jobb siden ungene da var større og kunne klare seg gjennom arbeidsdagen uten pumpet melk.

Anonymkode: e8138...e1f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan du utdype det? Det er som forklart 1 uke fra fellesdelen og 4 uker som ble lagt til permisjonen. Så det er ikke 5 uker hvor mor tidligere har kunnet fullamme. 

Mener du at 1 uke mindre fellesdel og 4 ekstra uker til far påvirker nattamming? Isåfall.. på hvilken måte?

Anonymkode: b54c8...ce7

Mor har 4 uker mindre enn tidligere, de tok 4 fra mor og la til 1.

Anonymkode: b502c...0a4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mor har 4 uker mindre enn tidligere, de tok 4 fra mor og la til 1.

Anonymkode: b502c...0a4

Og der har vi kjernen. De tok IKKE 4 uker fra MOR. De tok 4 uker fra fellesdelen. 

Anonymkode: 6b2f1...66d

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og der har vi kjernen. De tok IKKE 4 uker fra MOR. De tok 4 uker fra fellesdelen. 

Anonymkode: 6b2f1...66d

Fellesdel = mors del... 😉 

 

Anonymkode: 663b3...671

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fellesdel = mors del... 😉 

 

Anonymkode: 663b3...671

Det er den holdningen som beviser at vi trenger en fedrekvote. Mødrene grafser til seg det de kan. Er det fritt valg. Har vi ikke lenger fedre hjemme i permisjon. Dette er grunnen til tredeling. 

Anonymkode: b54c8...ce7

Skrevet

Tror desverre ikke de som styrer nå ønsker å endre på dette. Jeg er overbevist om at det ikke bare handler om hva politikerne mener er det beste for familiene og samfunnet, men om penger. De tjener mye på å frata foreldrene selvbestemmelsen over permisjonen. Hvis far er selvstendig næringsdrivende, så vil han jo tape på å ta permisjonen, kanskje han til og med lar være. I tillegg er mange menn i yrker med lite forståelse for at man skal ta ut så mye permisjon, da vil staten tjene på at han sender barnet i barnehage/dagmamma/mamma er hjemme uten hverken lønn eller permisjonspenger, mens pappaen må tilbake på jobb. 

Anonymkode: 7861f...08c

Skrevet

Slutt å syte. Du trenger ikke få flere barn dersom 5 uker er det avgjørende. 

Anonymkode: a08fe...e8b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er den holdningen som beviser at vi trenger en fedrekvote. Mødrene grafser til seg det de kan. Er det fritt valg. Har vi ikke lenger fedre hjemme i permisjon. Dette er grunnen til tredeling. 

Anonymkode: b54c8...ce7

«Grafser til seg det de kan»

Hun har faktisk født et barn! 

 

Anonymkode: 8a2ed...736

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...