Gå til innhold

Tror dere permisjonsreglene blir endret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ha en til etterhvert, men ikke slik som permisjon er nå. 

Orker ikke gå inn på hvert enkelt parti sitt program, men vet dere hvilke parti som vil endre permisjon tilbake igjen? 

Anonymkode: e7710...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper at det i det minste kan bli mer fleksibelt slik at de familiene denne ordningen virkelig ikke passer for kan sjonglere mer med ukene enn det som nå er mulig.

Pussig også når denne regjeringen først reduserte fedrekvoten fra 14 til 10 uker, og selv om forskning har vist at økning fra 6 til 10 uker ikke ga noe utslag i likestilling i arbeidsmarkedet, så skal samme regjering nå øke til 15 uker, som en hestehandel for fortsatt kunne ha makt. Det er jo bare det dette dreier seg om, makt.

Anonymkode: 2508e...e5c

Skrevet

Eg har begynt å spare penger på ein eigen konto, slik at eg kan ta ut ubetalt permisjon når eg får neste barn. Men eg håper verkeleg dei blir meir fleksible før den tid. 

Skrevet

Føler meg dum nå, men kan noe si kort hva de nye permisjonsreglene går ut på? 

Anonymkode: 2bc22...402

Skrevet

håper faren får like mye rettferdigheter som far, trist mor tror hun har enerett på babyen

Anonymkode: 43421...b51

Skrevet

rettferdigheter som mor så klart ,ikke far

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

håper faren får like mye rettferdigheter som far, trist mor tror hun har enerett på babyen

Er jo ikke det som er problemet!

Anonymkode: 0f572...c34

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis ikke forstått noe av poenget. Bedre å sette deg inn i ting før du begynner å synse villt vekk.

Anonymkode: 2508e...e5c

Skrevet

Er vel ikke så mange færre uker til mor nå enn da jeg fikk første i 2011. Lite ramaskrik da. Hvis du planlegger barn så er det bare å begynne og planlegge -spare penger osv. Vi har en raus permisjonsordning, men mye vil ha mer...

Anonymkode: df780...6dd

Skrevet

Ja, de vil garantert endres.

Jeg har fire barn, og permisjonsreglene har blitt endret hver gang. Mest fedrekvote var det vel med nr tre, også ble det litt mindre igjen med nr fire.

Reglene endres hele tiden, man kan ikke bruke de som grunn til å få eller ikke få barn. Man må bare tilpasse seg.

Har selv en mann som er selvstendig næringsdrivende i en liten bedrift så han kan ikke bare bli borte i månedsvis, så da må man spare og innrette seg på annet vis.

Anonymkode: 7bff7...d64

Skrevet

Jeg sparer til ulønnet perm, mange mødre som gjør det når far får en større del av den betalte.

Jeg har fortsatt tilgode å oppleve/høre om par der mor tror hun har enerett på babyen mens far kjemper mot sin partner for å få en større del av permisjonen. De aller fleste par som får barn er enige om hvordan de skal løse det i fellesskap til det beste for familien som helhet, så det anonym b51 skriver er vel et tilnærmet ikke eksisterende problem. Det handler om barnets og familiens beste ikke mors og fars rettigheter. Man kommer heller ikke utenom at det er biologiske forskjeller og det vil det alltid være

Anonymkode: e35a7...e67

Skrevet

Mulig det blir små justeringer men store endringer blir det nok ikke. I 2011 når vi fikk nr 1 var fedrekvoten 12 uker, pappaen her tok 14 uker og følte meg «raus»! I 2012 når nr 2 kom var kvoten vel 14 uker. Fedrekvote kom i 1993 riktignok 4 uker så fedrekvoten har kommet for å bli. Noen ønsker to-deling men det blir det nok ikke flertall for. Tror tredelingen har støtte i de fleste partier, har ikke satt meg helt inn i hva KRF og Frp mener, de er nok minst positive til tredeling. 

Anonymkode: e9f8f...00f

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sparer til ulønnet perm, mange mødre som gjør det når far får en større del av den betalte.

Jeg har fortsatt tilgode å oppleve/høre om par der mor tror hun har enerett på babyen mens far kjemper mot sin partner for å få en større del av permisjonen. De aller fleste par som får barn er enige om hvordan de skal løse det i fellesskap til det beste for familien som helhet, så det anonym b51 skriver er vel et tilnærmet ikke eksisterende problem. Det handler om barnets og familiens beste ikke mors og fars rettigheter. Man kommer heller ikke utenom at det er biologiske forskjeller og det vil det alltid være

Det er ufattelig naivt. Min mann kan kun ta den oermisjonen han "må", noe mer ville gjøre det umulig å fortsette på jobb. En jobb han trives med. Arbeidsplassen taper gode 150.000 i måneden på manglende inntjening når han ikke er der, og det er et vanvittig tap. De samme 150.000 taper sjefen/eieren når hans kvinnelige kollega er i permisjon, men det er det mye større forståelse for fra sjefen, hun er jo mor må vite.

Fram til det er like selvfølgelig at far tar permisjon som at mor gjør det, trengs det regulering.

Anonymkode: 05551...ff6

Skrevet

I lovens forstand har vel far like mye rett til å ta permisjon som mor, overfor arbeidsgiver, uten å risikere å miste jobben. Uten at jeg skal si det for sikkert, har vel far også et like sterkt vern her. Så selvom om arbeidsgiver har lite forståelse kan de ikke si noe på det. Mor kan jo være syk og ting kan skje også

Skrevet

Får ikke tro det blir så store endringer. Dere som ønsker flere barn og som ikke vil takke ja til statens rause tilbud: Nei vel, men da kan dere jo bare begynne å spare og forberede dere, like gjerne først som sist. 

Anonymkode: 663b3...671

Skrevet

Hbis 5 uker fra eller til spiller så stor økonomisk rolle så skjønner jeg ikke hvordan dere har råd til flere barn i sin helhet. 

Her har vi hatt ulønnet permisjon med alle tre i noen mnd for å ha barna hjemme i 18 mnd. Jeg har tatt første året og far de siste månedene. Helt uavhengig av hvordan reglene er lagt opp. 

Anonymkode: 99a4e...635

Skrevet

Håper virkelig det. Dersom jeg skal få flere barn vil vi først måtte spare penger slik at jeg kan ta ut ulønnet permisjon. Om vi ikke har mulighet til å spare opp nok penger blir barnet jeg har nå enebarn.

Jeg går ikke igjennom et nytt svangerskap, vond fødsel, 3 måneder med konstant skriking (kolikkbarn) for så å måtte sendes ut i jobb så fort jobben med barnet endelig begynner å bli overkommelig. Amming på natt som skal kombineres med full jobb er et klart NEI fra meg. Skjer ikke. 

Anonymkode: 05e31...7df

Skrevet

Jeg tror ikke det blir store endringer med det første, men jeg håper de fjerner eller i det minste reduserer kontantstøtten snart. Det er nå en ordning som virker mot sin hensikt. De kunne eventuelt beholde den for de få tilfellene der kommunen ikke kan tilby barnehageplass, men det bør ikke være noe man kan velge.

Anonymkode: 4209e...3bc

Skrevet

Endringen som bør komme har med sykepengerettigheter å gjøre. For mange er noen uker med ulønnet permisjon helt greit å ta, bortsett fra at man mister retten på sykepenger.

Kjenner ei som skulle ha to måneder med ulønnet permisjon før barnehagestart, også fikk hun brystkreft. Det ble tøffe måneder altså, når pengebekymringer kommer på toppen av ganske alvorlig sykdom.

Så jeg synes man skulle ha fulle rettigheter på sykepenger om man tar litt eller flere måneder ulønnet permisjon. Så lenge man har en fast ansettelse et sted og bare har permisjon for å ta seg av barn litt ekstra tid, så bør man ha fulle rettigheter på sykepenger. Da blir det mye mindre skummelt å ta ulønnet permisjon en periode.

Anonymkode: 7bff7...d64

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Orker ikke gå inn på hvert enkelt parti sitt program, men vet dere hvilke parti som vil endre permisjon tilbake igjen? 

Så utrolig tafatt, naivt og pysete. Hvis du nå bestemmer deg for perm så kan du spare litt så dere kan legge til rette for den permisjonen dere ønsker.

Den O’store Endringen nå er fem (5!) små uker. Med planlegging på over 1,5 år burde du få det til. 

Eller du kan velge den feige måten og krysse bena og vente på at dette endrer seg. 

Anonymkode: 78464...86e

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Egentlig tenker jeg det må være like greit at du dropper å få barn hvis du ikke en gang gidder sette deg inn i hva partiene mener om en sak som samtidig er så viktig for deg.

Anonymkode: 4209e...3bc

Skrevet

Ja, det kommer alltid endringer. Nå er det slik at likestilling i arbeidslivet fordrer likestilling av foreldre som omsorgspersoner i hjemmet. Så fedrekvoten forsvinner nok aldri i sin helhet. Dersom noen grupper har et større behov for frihet, må det ses opp i mot hva andre taper. Det ER en målsetning om likestilling som omsorgspersoner. Selvstendig næringsdrivende, ønsker å flytte uker til mor. Da mister alle fremtidige fedre retten til permisjon og kan bli presset av mor og arbeidsgiver, samtidig som at den selvstendig næringsdrivende, som regel faren, ikke en gang stiller opp i permisjon og dermed oppfylles ikke målsetningen om å bli mer likestilt som omsorgspersoner. Det er totalt urimelig og dreier seg ikke om tredelingen, det dreier seg om deres forhold til arbeidsliv. Så travle folk kan heller ikke ta ut ferie. Ingen klandrer ferieloven av den grunn. Det eneste frihet til å fordele hjelper på er kampen for å ha fri til barnehagestart. Det er et problem, men det er også noe som mange inkludert meg selv har klart å løse, uten å fjerne fedres rettigheter. Dersom en familie ikke kan klare seg med mindre penger det første leveåret, har de ikke trygge nok rammer til å få barn. Dersom de setter penger over psykologiforeningens uttalelse, så er jeg usikker på om de faktisk har barns beste i tankene: 

Tredeling av foreldrepengeperioden legger til rette for at begge foreldrenes deltar i barnas liv fra første leveår. Tredeling er etter Psykologforeningens syn derfor et universelt forebyggende tiltak som kan bidra til å fremme barn og unges psykiske helse. Forskningslitteraturen indikerer sterkt at begge foreldrenes deltakelse i første leveår har vesentlig betydning for at barnet skal utvikle seg best mulig.

Anonymkode: b54c8...ce7

Skrevet

Tipper det kommer noen endringer på sikt, men tror ikke tredelingen reverseres. Håper hvertfall på noen endringer. 

Her i huset planlegges nr 2, og sparingen har begynt. Ut i fra hvordan ting var med nr 1 er det helt uaktuelt for meg å begynne i jobb så tidlig som det legges opp til nå. Kan selvsagt bli en helt annen historie neste gang (🤞), men forbereder oss på en periode med ulønnet permisjon. 

Anonymkode: df959...09c

Skrevet

Jeg mener det er flott at far like rettigheter med mor. Jeg hadde ulønnet permisjon med begge mine barn for en god del år siden. Jeg var heldig. Jeg ble ikke syk under ulønnet permisjon. Jeg satte ikke av ekstra penger til pensjonen min. Var nok litt naiv. Fikk barn i ung alder.

Jeg nærmer meg 30. Har høy utdannelse og god lønn. Kunne fint satt av penger til ulønnet perm og pensjon om vi skal ha flere barn. Det handler ikke om pengene, at staten ikke er raus nok eller noe slikt. Men jeg er ikke villig til å ta risikoen på å miste retten til sykepenger. Det er heller ikke aktuelt for meg å begynne i jobb før baby er nærmere året. Hadde det vært mulig å beholde rettigheten til sykepenger et visst antall måneder med ulønnet perm eller at man kunne gått feks for 60% lønn mot lengre permisjon hadde jeg fått flere barn. Vi er et ressurssterkt hjem. Velger å tro at mine barn har gode forutsetninger for å bidra på en positiv måte i samfunnet på sikt. Skulle tro det var det regjeringen ønsket.

Anonymkode: 5fcac...a62

Skrevet

Siste endring er bare et lite skritt i retning av den anbefalte todelingen av permisjonen. Det er bare gammeldagse holdninger som gjør at dette ikke er innført. Neste generasjon er klare for dette, gamle holdninger må dø ut. Synes det er rart at det ikke nevnes mer i avisene: 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2017-6/id2540981/sec6#KAP15

Tiden er kommet for å ta neste skritt mot likestilte foreldreskap. Utvalget går inn for en todelt permisjon. Av helsemessige grunner er tre uker før fødsel og de første seks ukene etter fødsel forbeholdt mor. Utover dette bør perioden deles i to like deler. De resterende 40 ukene deles likt, slik at mor og far får 20 uker hver.

Likedeling av permisjonen legger til rette for at far kommer tidlig inn i omsorgen av barnet. Dette forventes å styrke utviklingen av relasjonen mellom far og barn. Likedeling legger opp til at fedre er hjemme alene med barnet for å unngå at de forblir sekundære omsorgspersoner. Likedeling vil gjøre at arbeidsgivere kan forvente at kvinnelige og mannlige søkere vil komme til å ha omtrent like langt fravær fra arbeidet som følge av eventuelle foreldrepermisjoner. Likedeling vil fordele byrdene ved permisjonsfravær likere mellom arbeidsplasser.

Anonymkode: b54c8...ce7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...