Gå til innhold

Har spedbarn frosset ihjel i pulk?


Vivato

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg har de siste par ukene hatt poden med på tur i pulk. Gutten som nå nærmer seg 7 mnd, vi går i oppkjørte løyper, aldri under -10 grader og tilpasser turens lengde til den tid han sover.  Med ullklær på poden, 4 cm. skumunderlag i pulken, reinskinn og voksipose er det nok større risiko for overoppheting enn frysing

Vi ser på ulike fora og et hav av avisartikler at det er stor skepsis knyttet til bruk av pulk, og Oslo kommune går til og med så langt at de fraråder det. Ofte blir det referert til at barn har frosset ihjel i pulk. Vi har forsøkt å finne konkrete tilfelle på dette, men det eneste vi har klart å finne er en artikkel der det fortelles om en episode der foreldrene oppført seg veldig uforsvarlig: https://www.abcnyheter.no/livet/2012/10/19/161063/drept-av-mor-og-far

Skitur med barn i pulk kan være en flott opplevelse for både stor og små, og jeg synes det er synd hvis pulken for et ufortjent dårlig rykte på seg. Jeg vil vove den påstand at med litt sunn fornuft og en tur som legges opp på barnets premisser, er risikoen ved bruk av pulk ikke større enn så mye annet vi foretar oss.

Derfor, hvis noen kjenner til hendelser der barn har frosset ihjel i pulk, hadde det vært interessant å hørt om det, eller fått lenker til artikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leter du lenge nok så finner du kanskje en hendelse, men her høres det jo ut som man bekymrer seg unødig!

Jeg har hatt mange fine pulkturer i høst fra 6 mnd alder ned mot - 10, og det har gått veldig bra. Kjører saueskinn nederst, pose, og ullklær inni posen. Har fjellpulken, med pulker ala Thule så havner barnet litt mer opp, og jeg tror det da er mindre behov for isolasjon (uten å ha prøvd selv). Samt et lite teppe dersom det er veldig kaldt. Så stopper jeg av og til og sjekker temperaturen på fingrene / bak halsen. Passer på i nedkjøringene dersom det er isete (ploge for å ikke skape for store rystelser).

Så er det jo forskjell på å gå 10 km i marka, samt krysse en høyfjells-vidde. Litt ulike forhåndsregler.

Hvor fraråder Oslo Kommune dette? Dette har ikke jeg hørt noe om i alle fall. DNT Bærum arrangerer ukentlige pulketurer, tviler på at de hadde gjort det dersom det fantes noen risiko: https://www.facebook.com/groups/189745507893439/

Pulk er herlig, god tur!

 

Anonymkode: 3a8be...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...