Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #1 Skrevet 21. februar 2019 Jeg er utbrent og har lite å gi. Min datter er 15 med spesielle behov, depresjon og adhd. Barnevernet foreslår fosterhjem. Dette føles helt feil for meg som mor, selvfølgelig, men jeg vil jo heller ikke hindre min datter i å få den best mulige oppvekst og utvikling. Jeg er fortsatt i full jobb og den tar mye energi som jeg heller ville brukt på min datter. Lurer på om jeg skal be om langtidssykemelding? Delvis uføretrygd? Synes bare det virker feil å skulle presse meg til å jobbe så mye og sende datteren bort til andre? Har noen erfaringer eller synspunkter å dele med meg? Anonymkode: ab819...8b5
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #2 Skrevet 21. februar 2019 Du kan ikke be om delvis ufør. hva med å starte med en samtale med fastlegen. Du bør jo velge barn framfor jobb og jeg synes det er rart at du ikke skjønner det selv. Anonymkode: d885e...d98
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #3 Skrevet 21. februar 2019 Jeg skulle bare ønske noen som har vært i lignende situasjon ville dele noen erfaringer. Mange instanser er jo koblet inn selvfølgelig. Så det er ikke forslag og råd jeg ber om, ellers takk:) Anonymkode: ab819...8b5
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 21. februar 2019 #4 Skrevet 21. februar 2019 Du kan ikke bli presset til å jobbe så mye, dersom du er utbrent. Du skriver at mange instanser er koblet inn, da er det litt vanskelig å vite hvordan situasjonen egentlig er. Men du bør jo kunne få en sykemelding av legen, når du selv ønsker å være tilstede for datteren din. Med hjelp fra andre instanser er der jo gode odds for å klare dette. Du skriver at barnevernet selv foreslår fosterhjem. Hvorfor det?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #5 Skrevet 21. februar 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er utbrent og har lite å gi. Min datter er 15 med spesielle behov, depresjon og adhd. Barnevernet foreslår fosterhjem. Dette føles helt feil for meg som mor, selvfølgelig, men jeg vil jo heller ikke hindre min datter i å få den best mulige oppvekst og utvikling. Jeg er fortsatt i full jobb og den tar mye energi som jeg heller ville brukt på min datter. Lurer på om jeg skal be om langtidssykemelding? Delvis uføretrygd? Synes bare det virker feil å skulle presse meg til å jobbe så mye og sende datteren bort til andre? Har noen erfaringer eller synspunkter å dele med meg? Anonymkode: ab819...8b5 Høres merkelig ut. Her er vel det rette heller å få en hel eller gradert sykemelding og så se om det gjør at du klarer mer på hjemmebane? Anonymkode: c588a...ff0
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #6 Skrevet 21. februar 2019 Takk for et saklig svar. Jeg orker egentlig ikke å snakke så mye om dette, er bare så i villrede og lurer på hvordan det egentlig fungerer der ute. Fastlegen mener han ikke kan sykmelde meg for at min datter er syk. Og jeg synes det er rart at ingen andre har foreslått noe lignende tiltak. Mulig de ser noe jeg ikke ser selv. Men jeg tror jeg hadde hatt mer å gi henne hvis jeg ikke brukte alle krefter på å få hverdagen med jobb til å gå rundt... Anonymkode: ab819...8b5
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #7 Skrevet 21. februar 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for et saklig svar. Jeg orker egentlig ikke å snakke så mye om dette, er bare så i villrede og lurer på hvordan det egentlig fungerer der ute. Fastlegen mener han ikke kan sykmelde meg for at min datter er syk. Og jeg synes det er rart at ingen andre har foreslått noe lignende tiltak. Mulig de ser noe jeg ikke ser selv. Men jeg tror jeg hadde hatt mer å gi henne hvis jeg ikke brukte alle krefter på å få hverdagen med jobb til å gå rundt... Anonymkode: ab819...8b5 Fastlegen kan vel sykemelde deg viss DU er utbrent? Bytt fastlege! Anonymkode: d885e...d98
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #8 Skrevet 21. februar 2019 Jeg har vært i lignende situasjon, hadde en 14 åring som var svært deprimert, suicidal og angst, her var bare BUP i bilde. Men jeg ble sykemeldt, da jeg var totalt utslitt. Men jeg ble jo sykemeldt fordi jeg var utbrent, og hadde ikke noe energi. Så du må jo si det til legen. Her måtte jeg ofte sitte oppe med henne på nettene og, så jeg var virkelig totalt utslitt. Og ikke minst av bekymringene. I perioder turte jeg ikke å la henne være alene heller. Så du må fortelle legen din, om alle dine plager, og få sykemelding grunnet det. Ønsker deg masse lykke til. Anonymkode: d2ba9...74d
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #9 Skrevet 21. februar 2019 Det er akkurat sånn vi har hatt det også! Men jeg har dessverre aldri vært så flink til å fronte mine egne behov og har bare slitt meg helt ut. Skjønner at jeg må prøve å snakke med legen igjen om ikke annet for datterens skyld! Håper dere har det bedre nå og takk for at du delte med meg! Anonymkode: ab819...8b5
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #10 Skrevet 21. februar 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for et saklig svar. Jeg orker egentlig ikke å snakke så mye om dette, er bare så i villrede og lurer på hvordan det egentlig fungerer der ute. Fastlegen mener han ikke kan sykmelde meg for at min datter er syk. Og jeg synes det er rart at ingen andre har foreslått noe lignende tiltak. Mulig de ser noe jeg ikke ser selv. Men jeg tror jeg hadde hatt mer å gi henne hvis jeg ikke brukte alle krefter på å få hverdagen med jobb til å gå rundt... Anonymkode: ab819...8b5 Han kan selvfølgelig ikke sykemelde deg fordi datteren din er syk, men han KAN sykemelde deg fordi du faktisk blir syk av dobbeltarbeid og belastninger som du selv sier. Si det til legen din eller bytt lege. Anonymkode: c588a...ff0
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #11 Skrevet 21. februar 2019 Bytt fastlege. Og til den nye fastlegen snakker du mye om hvorfor DU er syk og utbrent av situasjonen. Anonymkode: 80790...1f9
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #12 Skrevet 21. februar 2019 Du kan bli sykemeldt når du er utbrent. Hva årsaken er til at du blir utbrent spiller ingen rolle, er man utbrent så er man utbrent. Be om sykemelding, får du ikke så bytt fastlege. Legen kan ikke forvente at du skal gi bort datteren for å kunne makte jobb. Fokuser på din egen helse i samtale med legen og si at du må ha en pause ellers går du på en smell. Hva fosterhjem angår ville jeg unngått det. Det er ikke lett å finne fosterhjem til en 15 åring med utfordringer, og dersom fosterhjemmet ikke makter etter litt tid vil barnet flyttes i nytt hjem evt. Institusjon med alt det kan innebære. Barnet ditt er i en sårbar alder nå og trygghet og tilhørighet må være fokus, står du i det nå vil du nok høste fruktene etterhvert. Sender du henne i fosterhjem kan det gå bra, men datteren din vil nok få en stor knekk og føle at mamma ikke orker meg/ setter jobben før meg/ har gitt meg opp. Prøv med alt du har og alt du klarer før du går til så drastiske tiltak. Antar med dette rådet at du er en oppegående mamma som bare er fryktelig sliten. Finn evt ut om det finnes noen form for avlastning. Vet her jeg bor har de et ungdomsopplegg med hver 4. Helg på utflukt og finner på noe sammen med voksne og andre ungdommer. Samt en uke i ferien. Er visst et veldig bra opplegg. Lykke til med jenta di og ta godt være på deg selv oppi alt😍Selv om det ikke føles sånn så er du den viktigste personen i datteren din sitt liv og hun trenger deg nå når det stormer som værst. Anonymkode: 3f21b...df3
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 21. februar 2019 #13 Skrevet 21. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for et saklig svar. Jeg orker egentlig ikke å snakke så mye om dette, er bare så i villrede og lurer på hvordan det egentlig fungerer der ute. Fastlegen mener han ikke kan sykmelde meg for at min datter er syk. Og jeg synes det er rart at ingen andre har foreslått noe lignende tiltak. Mulig de ser noe jeg ikke ser selv. Men jeg tror jeg hadde hatt mer å gi henne hvis jeg ikke brukte alle krefter på å få hverdagen med jobb til å gå rundt... Anonymkode: ab819...8b5 Da har du en dårlig fastlege. Jeg har selv vært sykemeldt en lengre periode, da jeg måtte følge opp det ene barnet mitt som krever en del ekstra. Du kan si at dette gjør deg så sliten at du går med mye hodeverk, for eksempel. Da viser du jo til at du blir syk av hele situasjonen. For det er nettopp det man gjør når man blir utbrent. Det er kanskje vanskelig for legen din å sette noen diagnose for akkurat DEG, men min lege forklarte meg at han ikke kunne sykemelde meg grunnet barnet mitt. Men han spurte om situasjonen gjorde meg syk. Så indirekte sa han jo at jeg måtte komme med en grunn for å sykemelde MEG. Jeg sa som sant var at jeg hadde mye hodeverk, og det var nok. Vips, så hadde jeg sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #14 Skrevet 21. februar 2019 Gå til en privat lege ! Kjenner folk som har vært lei av jobben og følt seg sliten som har fått 2 måneder sykemelding. Da bør hvertfall du få det !!! Stå på krava . Du sliter jo Anonymkode: 69345...b49
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #15 Skrevet 21. februar 2019 Er du utbrent kan du få sykemelding. Om det er omfattende oppfølging av sykt barn er jo pleiepenger (?) en mulighet er det ikke? Anonymkode: 9e703...b8b
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #16 Skrevet 21. februar 2019 Du kan selvfølgelig ikke bli sykmeldt fordi datteren din trenger oppfølging. Du kan kun bli sykmeldt pga egen sykdom. Er du utbrente kan du bli sykmeldt og behandlet for dette. Men det er uansett viktig å se på årsakene til at du blir slik og hva som kan gjøres for å bedre deres situasjon. Så lenge det er mange instanser involvert regner jeg at mye allerede er forsøkt ift din dattter. Fosterhjem er sjelden første tiltak. Hva med avlastninge? Anonymkode: 49ead...81d
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #17 Skrevet 21. februar 2019 http://buangard.no/ Anonymkode: 17c28...8ba
Hjertefru Skrevet 21. februar 2019 #18 Skrevet 21. februar 2019 Har du sagt til fastlegen det du skriver her da? Atdu er utbrent pga full jobb kombinert med oppfølging av datra? Klart legen kan sykemelde på det grunnlaget. Det bør han også. Ingen kan forlange av deg at du skal jobbe fullt hvis konsekvensen blir at du må sette tenåringsdatteren i fosterhjem. Synes det var meget spesielt og drøyt å foreslå noe slikt av bv.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2019 #19 Skrevet 21. februar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for et saklig svar. Jeg orker egentlig ikke å snakke så mye om dette, er bare så i villrede og lurer på hvordan det egentlig fungerer der ute. Fastlegen mener han ikke kan sykmelde meg for at min datter er syk. Og jeg synes det er rart at ingen andre har foreslått noe lignende tiltak. Mulig de ser noe jeg ikke ser selv. Men jeg tror jeg hadde hatt mer å gi henne hvis jeg ikke brukte alle krefter på å få hverdagen med jobb til å gå rundt... Anonymkode: ab819...8b5 Nei, han kan ikkje sjukmelde deg fordi dotra di er sjuk. Men han kan og bør sjukmelde deg om du er så sliten/utbrent at du ikkje greier å ta vare på dottera di. Anonymkode: 393bd...9e9
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2019 #20 Skrevet 22. februar 2019 Leste nylig en sak med en mor som hadde fått rett til sykemelding men ikke sykepenger, fordi hennes sykdom skyldtes belastningen med at sønnen var blitt syk med kreft. Gikk helt til høyesterett som fastslo at hun ikke hadde rett til sykepenger. Det er noe med det at hvis ens sykdom skyldes sosiale eller økonomiske forhold har en rett til sykemelding men ikke rett til sykepenger Anonymkode: 4ddaa...977
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2019 #21 Skrevet 22. februar 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er akkurat sånn vi har hatt det også! Men jeg har dessverre aldri vært så flink til å fronte mine egne behov og har bare slitt meg helt ut. Skjønner at jeg må prøve å snakke med legen igjen om ikke annet for datterens skyld! Håper dere har det bedre nå og takk for at du delte med meg! Anonymkode: ab819...8b5 Nei, du skal ikke prøve, du skal kreve. 😊 Anonymkode: 368a9...b04
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2019 #22 Skrevet 22. februar 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leste nylig en sak med en mor som hadde fått rett til sykemelding men ikke sykepenger, fordi hennes sykdom skyldtes belastningen med at sønnen var blitt syk med kreft. Gikk helt til høyesterett som fastslo at hun ikke hadde rett til sykepenger. Det er noe med det at hvis ens sykdom skyldes sosiale eller økonomiske forhold har en rett til sykemelding men ikke rett til sykepenger Anonymkode: 4ddaa...977 Link til denne saken? Dette høres rart ut. Jeg kan jo bli syk selv om barnet mitt har kreft? Utbrent, søvnvansker? Hodeverk som gjør at jeg ikke fungerer på jobb. Men er jeg helt frisk kan jeg ikke bli sykemeldt for å passe et sykt barn. hi er ikke frisk, hun er då sliten og utbrent at hun vurderer fosterhjem. man har rett til pleiepenger til syke barn. Dessuten kan man ofte få avlastningstilbud. Anonymkode: d885e...d98
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2019 #23 Skrevet 22. februar 2019 14 timer siden, Hjertefru skrev: Har du sagt til fastlegen det du skriver her da? Atdu er utbrent pga full jobb kombinert med oppfølging av datra? Klart legen kan sykemelde på det grunnlaget. Det bør han også. Ingen kan forlange av deg at du skal jobbe fullt hvis konsekvensen blir at du må sette tenåringsdatteren i fosterhjem. Synes det var meget spesielt og drøyt å foreslå noe slikt av bv. Bv har nok sett at dette går veldig dårlig for å foreslå noe slikt. Og at det går dårlig med datter, ikke mor. De kaster ikke fosterhjem etter folk akkurat. Anonymkode: 61ddd...8f2
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2019 #24 Skrevet 22. februar 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bv har nok sett at dette går veldig dårlig for å foreslå noe slikt. Og at det går dårlig med datter, ikke mor. De kaster ikke fosterhjem etter folk akkurat. Anonymkode: 61ddd...8f2 Enig i dette. Det må være noe mer tenker jeg for bvtj pleier ikke tilby fosterhjem for det som beskrives her. Men om du har dårlig helse og hun krever mye omsorg går det an å tenke at hun kan bo der, men at du kan ha mye samvær? Så mye som du orker? Skjønner at det er utrolig vanskelig, men tenker det også er vanakelig for deg å bli bedre med så store omsorgsoppgaver 😕 Jeg ble utbrent og sykemeldt nesten ett år selv. Ble deprimert og klart syk. Da tenkte jeg mye på barna. Har ikke familie som makter dem. Har en med adhd som krever veldig mye. Var redd jeg på et tidspunkt måtte gi opp. Men har fått avlstning fra kommunen og omsorgslønn. Gikk ned til 80% stilling. Gikk til psykolog. Fikk hjelp av fvk. Kan du gå i dialog med bvtj? Høre hvorfor de tenker fosterhjem? Har kommunen andre løsninger som avlastning eller omsorgslønn? Eller de skal ha det, men kan det være aktuelt for dere...? Kan du gå ned i stilling på jobb? Legg uansett en plan for din egen helse. Det er viktig for datteren din at du holder. Lykke til. Anonymkode: 5e973...c87
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2019 #25 Skrevet 22. februar 2019 Tusen takk for så mange gode innspill! Jeg trengte å få bekreftet at jeg tenkte riktig, er ganske alene om alt og har ikke så mange å "sparre" med rundt alt... Og nå har jeg fått mange bekreftelser og nytt mot til å prøve mer. Vi har avlastning i form av besøkshjem og jeg synes det bør holde, altså slippe fosterhjem i tillegg, som absolutt ikke er garantert å lykkes! Det måtte jo være noen helt spesielt ressurssterke mennesker med kunnskaper om så mye. Og jeg mener jeg er den som kjenner datteren min best! Takk igjen, alle sammen! Anonymkode: ab819...8b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå