Gå til innhold

Å be bare noen i bursdag er helt på trynet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ungdomsskolen er det ekstremt delt opp i klikker og "kul" og "ikke kul". Det hjelper neppe å be alle i klassen. Til de kule kommer folk, til de mindre kule kommer ikke folk i bursdagen. Som om det er en bedre følelse. Jeg vet at stebarnet mitt syntes det var døden da moren ba alle i klassen gjennom ungdomsskolen, uten at ungdommen selv hadde noe den skulle sagt. Samme mor prøver nå å få læreren på vgs til å omrokkere på plassene i alle klasserommene barnet er i, så "barnet" kan bli kjent med litt flere 😅

Jeg forstår ærlig talt ikke greia med at man skal be alle. Dette skoleåret går min yngste i 6.klasse. Han er bedt i veldig få bursdager. Enten har barna sluttet å feire eller han er ikke bedt. Uansett hvilken av delene det er, så lider han virkelig ingen nød. 

Anonymkode: e6098...0a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, sug lut skrev:

Men hvorfor skulle han be deg? Var dere venner? Tilbrakte dere tid sammen utenom skolen frivillig?

1/5 av de som ble bedt var venner av ham, og omgikk ham på fritiden. Ingen av mine venninner var venner av ham, men han skulle be alle de kule.

Skrevet
Akkurat nå, Tøystykke skrev:

1/5 av de som ble bedt var venner av ham, og omgikk ham på fritiden. Ingen av mine venninner var venner av ham, men han skulle be alle de kule.

Og det var hans valg. Om de følte de var bedt på feil grunnlag kunne de hatt tegn til ryggrad og latt være å gå. Men de kunne altså ikke ha bestemt hvem han skulle be.

Skrevet

Ut ungdomsskolen er vel litt vel drastisk? Det er selvfølgelig ikke greit å be 9 av 12 jenter f.eks, men om en ungdomsskoleelev forslår at hun vil ha filmkveld med de tre nærmeste venninne sine bør det selvfølgelig være helt i orden. 

Anonymkode: 6818f...173

Skrevet

Har to sønner. I klassen til den ene inviterte vi alle ut barneskolen. Det var helt ok unger klassen.Min yngste gikk i klassen fra helvete. Mange dtittundrittunger som mobbet og ødela for de andre. Foreldrene var helt fjerne. Gjorde ingenting. De var veldig på at alle skulle innviteres. Ingen måtteføle seg utenfor. I 6 klasse inviterte vi 4 av over 20 gutter. Første fine bursdagen. På skolen lagde de andre guttene et helvete for sønnen min fordi vi ikke hadde invitert alle. Nå er det ungdomskoleelever og de inviterer selvfølgelig bare vennene sine. De blir ikke invitert i mange bursdager men det er helt greit  

Jeg er drittlei maset om at bursdager skal være for alle. Uansett. Er det unger som ikke kan oppføre seg skal de allikevel. De må jo ikke føle seg utenfor. Bedre da å ødelegge dagen for alle de andre. 

Anonymkode: 084ee...c9f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har to sønner. I klassen til den ene inviterte vi alle ut barneskolen. Det var helt ok unger klassen.Min yngste gikk i klassen fra helvete. Mange dtittundrittunger som mobbet og ødela for de andre. Foreldrene var helt fjerne. Gjorde ingenting. De var veldig på at alle skulle innviteres. Ingen måtteføle seg utenfor. I 6 klasse inviterte vi 4 av over 20 gutter. Første fine bursdagen. På skolen lagde de andre guttene et helvete for sønnen min fordi vi ikke hadde invitert alle. Nå er det ungdomskoleelever og de inviterer selvfølgelig bare vennene sine. De blir ikke invitert i mange bursdager men det er helt greit  

Jeg er drittlei maset om at bursdager skal være for alle. Uansett. Er det unger som ikke kan oppføre seg skal de allikevel. De må jo ikke føle seg utenfor. Bedre da å ødelegge dagen for alle de andre. 

Anonymkode: 084ee...c9f

Helt enig. Tanken om å inkludere alle er fin, men i praksis fungerer det ikke sånn. Det hele handler om hvem man skal mest hensyn til, bursdagsbarnet sitt eller alle andre. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis 6 av 25 er bedt et sted, er alle de andre "utestengt"? 

Anonymkode: 5a3bf...c20

Hvis det er 25 jenter i klassen så er det alt for stor klasse???Og ja, av de 25 er det garantert en/ei som aldri blir bedt noe sted og det er trist.

Anonymkode: defb0...fed

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det sånn at vi ba kanskje 4-5 av våre beste venner. Fikk penger og "transport" av foreldre til å dra på peppes og kino (eksempelvis). Jeg ble da aldri trist over at jeg ikke var en av de 4 som ble invitert til "Caroline". Hun var veldig hyggelig og vi hadde en god tone og var vel sammen 2 ganger i året på fritiden, men hun var slett ikke en nær venninne og vi var såpass ulike at det var helt naturlig at vi ikke ba hverandre i bursdag... Det var vel heller en selvfølge at jeg ikke var en av de, men at hun inviterte de hun faktisk var mye sammen med. Det skadet på ingen måte vårt forhold. 

Tror jeg hadde dødd om jeg ble invitert i "barnebursdag" som 14-15 åring... hendte at noen lagde fest med mange. Da var det selvsagt alene hjemme fest med alkohol. Synes ikke det var noe bedre (sett tilbake på)? 

Sønnen min på 10 og resten av barna har det slik at de inviterer alle guttene i klassen, og kanskje et par til som de leker mye med utenfor skolen. Min sønn har byttet skole, og dermed blir det ganske mange som er med... alle guttene i klassen pluss ca 10 stk fra den gamle skolen som han fortsatt er mye sammen med. Når han begynner på ungdomsskolen blir det som det var med meg - han kan velge noen av de han er aller mest sammen med. 

Min datter på 3 år har det slik at man inviterer alle på avdeling. Slik vil det nok være ut barnehagen. På skolen får vi se hvem hun leker med. Om hun leker stort sett med jentene blir det alle jentene (slik de fleste gjør da), og om hun er mye med guttene så får vi invitere hele klassen da. 

Anonymkode: 9d974...a50

Skrevet

Her har vi bedt alle jentene/guttene frem til ungene fylte 10 år. Etter det har ikke gutten hatt barnebesøk, og jenta vår som fylte 11 i fjor hadde to fra klassen og to andre med seg på kino og ut for å spise pizza. Det er helt vanlig at man slutter med disse barnebesøkene hvor alle inviterer alle rundt 10-års alderen her. Heldigvis....;-P

Anonymkode: 4125d...756

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Og det var hans valg. Om de følte de var bedt på feil grunnlag kunne de hatt tegn til ryggrad og latt være å gå. Men de kunne altså ikke ha bestemt hvem han skulle be.

Selvsagt er det hans valg? Har ikke sagt at det ikke er hans valg. Alle kan velge å være drittsekker og bruke bursdager for å understreke at man ikke liker noen. Er ikke forbudt, det. 

Jeg tror det var noen som ikke dro i bursdagen, ja. Så du trenger ikke å sitte og lure på det. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er så jævlig for ungene å måtte ha en gjest de ikke egentlig ville invitere, så har dere virkelig en oppdragerjobb å gjøre!

Anonymkode: 16138...931

Så barnet må invitere de som har stått for grov mobbing i noen år. For alle må inviteres. Så da må de barna som mobbes og har få venner, droppe bursdagen sin helt da. Fordi det er veldig viktig å beskytte mobberne.

Anonymkode: 47ad1...938

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det å utestenge å ikke invitere alle på et trinn/i en gruppe? I klassene til mine barn er ca 25, halvparten er jenter og de bes i bursdag alle som en. Og hvor lenge de ønsker å feire det vet ikke jeg, men alle blir bedt til de ikke ønsker mer feiringer

Eh, nei? Man utestenger ikke over 20 stykker ved å be fem.

Dessuten er det mange barn som ofte kommer nesten bedre over ens med de av det motsatte kjønn, så det er faktisk ingen grunn i helvete til at vi skal invitere 25 jenter, hvorav nesten halvparten er tyggisslafsende, frekke brats som bruker fritiden på å filme andre mot deres vilje, le av andre jenters kropp ("du er så tjukk, du har så stygg nese, æsj du har så ekkelt hår"), sette ut falske rykter og å manipulere andre m.m., når det finnes tre jenter og seks gutter som er kjempetrivelige, og som bursdagsbarnet mye heller vil feire dagen sin med.

Skrevet
23 hours ago, Anonym bruker said:

Vi praktisere å be alle så lenge de feirer bursdag, ihvertfall ut ungdomsskolen! Alle jentene/alle guttene i klassen. Min eldste går i 7 klasse, kunne ikke falt meg inn å utelate noen. Ser flere ber bare noen, ei av jentene blir aldri bedt noe sted. Min datter er forøvrig godt likt og blir bedt i alle disse bursdagene, men tenk å være den som aldri blir bedt! Nei, ta alle eller ingen. Er ikke rart det blir som det blir her i verden med mobbing og utestengelse 

det må nesten hver enkel familie få bestemme selv.... guttene mine på 10 og 13 vil bare be noen få fra klassen, 4-5 stk. synes det er helt greit når de er så store ,mens lillesøster som går i 2 klasse, kommer til og be alle i alle fall til hun begynner i 4 klasse,men dette bestemmer hun selv

Anonymkode: 9019b...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...