Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #1 Skrevet 17. februar 2019 Vår sønn er 7 år neste helg, vi har tenkt og inviterer 5 gutter i klassen , de er 14, og han vil be flere av de fra bhg også, så blir 15 barn til sammen. er dette innafor? er vel ikke slik at man må be alle guttene i klassen ,da de aldri leker uansett og kan jeg be de 2 guttene i klassen som spiser halal og ha med selv? gutten vil ha hamburger og chips og får det han vil Anonymkode: 026b3...1e0
Superdolly Skrevet 17. februar 2019 #2 Skrevet 17. februar 2019 Å be 5 av 14 er innafor. Å invitere til barneselskap og samtidig si at de må ta med mat selv er ikke innafor.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #3 Skrevet 17. februar 2019 På skolen er det alle eller ingen av samme kjønn i småtrinnet. Anonymkode: cc069...b53
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #4 Skrevet 17. februar 2019 Så lenge du ikke utelater 1 eller 2 barn, er det helt innafor å invitere bare noen gutter fra klassen. Ang de som må ha halal, så har jeg ikke vært borti det før. Anonymkode: 986f7...536
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #5 Skrevet 17. februar 2019 For det går ikke an å f.eks. spør foreldrene til guttene hvor du kan kjøpe halalkjøtt eller finne ut av det selv? Å invitere noen til en bursdag men samtidig be de ha med maten selv er jo absolutt ikke greit. Tanken kunne aldri en gang slått meg.. Min tanke er at selv om ikke barnet mitt leker med alle i klassen så skal alle inkluderes. Å ekskludere noen kan være sårende. Selv om ikke ditt barn leker med noen i klassen så kan det være noen du inviterer som leker med noen av de du ikke inviterer. Og så er det jo slik at barn en dag leker med Ola og neste dag ser at Knut gjør noe gøy og vil leke med han osv. Anonymkode: ee585...a3d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #6 Skrevet 17. februar 2019 Vanlig å be alle av samme kjønn i klassa. Da gjør du også jobben din som mor med å være med og inkludere alle, la barna bli bedre kjent på tvers av de vanlige gruppene og du blir kjent med dem. Noe annet er sært på barneskolen. Du greier vel finne på noe halal til de som skal ha det? Anonymkode: bdbbe...5ee
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #7 Skrevet 17. februar 2019 Jeg synes ikke det er innafor å be bare noen når de er såpass små. Sjangsen er stor for at det er de samme barna som blir utelatt av flere. Anonymkode: 56819...b44
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #8 Skrevet 17. februar 2019 Så lenge det er under halvparten i en gruppe så mener jeg det er ok. Ikke alle har plass eller økonomi til alle gutta eller jentene. Ang halla så er ikke det vanskeligere en å steke noen kyllingpølser eller vegetarburgere, det er ikke rakketforskning. Det burde vertskapet kunne stille med. PS halla kan gjelde endel godteri også, selv om fler og fler har sluttet med okse som stivelse. Anonymkode: 06a38...e34
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #9 Skrevet 17. februar 2019 Hvis du kjenner én av de muslimske foreldrene godt, kan du fint spørre om hun/han kunne tenke seg å lage en rett. Hvis ikke, ville jeg kjøpt halalburger og stekt de for seg selv. Er så lite som skal til. Anonymkode: 2b79e...dda
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #10 Skrevet 17. februar 2019 Syns ikke det er innenfor. I småskolen bør man be alle av samme kjønn i klassen. Dette er jo bare førsteklassinger. Om alle skulle holdt på sånn kan man forurense klassemiljøet. Hva om sønnen din ender opp med ikke å bli bedt i en bursdag, mens flertallet av de han leker mest med var der også ender sønnen din opp med å føle seg utelatt. Det er det du risikerer å gjøre med andre barn her. Å be gjester ha med egen mat er ufint. Frekt. Og dårlig vertskap. Anonymkode: e283c...a2d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #11 Skrevet 17. februar 2019 Jeg ville heller bedt alle gutta fra klassen og droppet de fra bhg. Han skal jo ikke gå i klassen med de lengre. Kok nudler eller kjøp falaffel + fries, man ber ikke gjester ta med mat selv i barnebursdag...(hjelp) Anonymkode: a71d4...081
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #12 Skrevet 17. februar 2019 Skal barna ha halal da? Som regel spiser de vanlig kjøtt så lenge det ikke er svin. Hamburgere har ikke vært noe problem her, de er jo laget av storfekjøtt. Har aldri opplevd at noen krever halal til barna, selv om de spiser det selv hjemme. Om det virkelig er sånn at de krever halal er det vel bare å kjøpe en pakke kyllingpølser, de blir slaktet halal. Anonymkode: d0585...a52
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #13 Skrevet 17. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Skal barna ha halal da? Som regel spiser de vanlig kjøtt så lenge det ikke er svin. Hamburgere har ikke vært noe problem her, de er jo laget av storfekjøtt. Har aldri opplevd at noen krever halal til barna, selv om de spiser det selv hjemme. Om det virkelig er sånn at de krever halal er det vel bare å kjøpe en pakke kyllingpølser, de blir slaktet halal. Anonymkode: d0585...a52 Jeg hadde forresten droppet barnehagevennene og heller invitert alle guttene i klassen. Selv om han ikke leker med alle i dag er det viktig å danne et godt klassemiljø, for du må regne med at relasjonene der vil endres flere ganger innen de går ut av skolen. Anonymkode: d0585...a52
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #14 Skrevet 17. februar 2019 Altså... Lager du hamburger med svinekjøtt? 🙄 Anonymkode: 25047...49d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #15 Skrevet 17. februar 2019 Jeg må innrømme at jeg er så drittlei bursdagsdiskusjonene. I forsøket på å ikke lage drama, blir det laget uhorvelig mye drama rundt bursdager. I forsøket på å please alle, pleaser man ofte ingen. Og det er foreldrene som hauser dette opp og gjør det så utrolig mye mas. Alle foreldre har et selvstendig ansvar for å sørge for at alle i barnas miljø har det bra. Ut over det har jeg ingen formening om hvordan andre skal feire bursdagene sine (bortsett fra at kjønnsdelte bursdager er idiotisk). Barn er ulike og har ulike behov og forskjellige ønsker. Så inviter til ulike bursdager. Bare gjør stas på bursdagsbarnet. Anonymkode: cd692...4ba
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #16 Skrevet 17. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville heller bedt alle gutta fra klassen og droppet de fra bhg. Han skal jo ikke gå i klassen med de lengre. Kok nudler eller kjøp falaffel + fries, man ber ikke gjester ta med mat selv i barnebursdag...(hjelp) Anonymkode: a71d4...081 Sånn som dette 👆 Typisk norsk svar: bare dropp halve barnets historie og alle vennene som gir han glede. Gjør han historieløs og kjør på med kjønnssegregert bursdag. Da blir alle fornøyd. Jesus fucking christ. Anonymkode: cd692...4ba
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2019 #17 Skrevet 18. februar 2019 Da ville jeg laget 2 feiringer. En der alle guttene i klassen kunne komme, og de kan få være sammen. Og så ville jeg hatt en egen for de han gikk i barnehage med. De har andre relasjoner enn de han går i klasse med. Mulig gutten din vil synes det er vanskelig å blande nye og gamle venner i ett besøk. Og ja, jeg har gjort det sånn selv i 4 år. Et besøk for jentene i klassen, og et lite ekstra selskap for de beste venninnene fra barnehagen. Anonymkode: c6c32...739
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2019 #18 Skrevet 18. februar 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså... Lager du hamburger med svinekjøtt? 🙄 Anonymkode: 25047...49d Hallal har ikke noe med svinekjøtt å gjøre, det handler også om måten det er slaktet på. Les en bok, før du himler med øynene til andre. Anonymkode: 06a38...e34
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2019 #19 Skrevet 18. februar 2019 Angående de muslimske guttene ville jeg sendt en melding til foreldrene og skrevet "Jeg varmer gjerne noen kyllingpølser til barnet ditt. Håper det er OK." Inntrykket mitt er at de fleste muslimske foreldre er rimelig pragmatiske når det kommer til mat. Om de mener mat som er tilberedt på et vanlig norsk kjøkken er uren, så får de finne en løsning selv. Men det er aldri galt å være imøtekommende mot foreldre man sannsynligvis skal omgås i flere år. Det samme gjelder forresten allergier. Spør gjerne om noen er allergisk mot noe. Om et barn har glutenintoleranse og allergi mot egg, melk og nøtter så kan foreldrene gjerne bidra til en løsning. Om noen har en enkel allergi så pleier jeg å lage et alternativ f.eks. uten egg. Ellers støtter jeg forslaget om et klasse-besøk og ett besøk for barnehage-vennene. Anonymkode: 87d98...3ee
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2019 #20 Skrevet 18. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da ville jeg laget 2 feiringer. En der alle guttene i klassen kunne komme, og de kan få være sammen. Og så ville jeg hatt en egen for de han gikk i barnehage med. De har andre relasjoner enn de han går i klasse med. Mulig gutten din vil synes det er vanskelig å blande nye og gamle venner i ett besøk. Og ja, jeg har gjort det sånn selv i 4 år. Et besøk for jentene i klassen, og et lite ekstra selskap for de beste venninnene fra barnehagen. Anonymkode: c6c32...739 Dette! hva med å tenke at han kanskje blir bedre kjent om guttene i klassen får komme i bursdag til han? Da vet de hvor han bor og enklere å besøke hverandre etterpå. Anonymkode: e6a55...a4b
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2019 #21 Skrevet 18. februar 2019 tusen takk for svar, vi ber 5 av 14 gutter og dette synes vi er Ok. De må ha halal ,men skal snakke med mamman til guttene, det er tvillinger, vet de bare spiser halal hjemme ,så vil ikke ripe opp i noe eller gjøre noe galt Anonymkode: 026b3...1e0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2019 #22 Skrevet 18. februar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: tusen takk for svar, vi ber 5 av 14 gutter og dette synes vi er Ok. De må ha halal ,men skal snakke med mamman til guttene, det er tvillinger, vet de bare spiser halal hjemme ,så vil ikke ripe opp i noe eller gjøre noe galt Anonymkode: 026b3...1e0 Gratulerer med å bidra til et dårlig samhold i klassen. Anonymkode: 56819...b44
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2019 #23 Skrevet 18. februar 2019 I min sønns klasse er det 19 gutter. Min sønn har dessverre lett for å bli sint (jobber med det selvfølgelig ). Bursdagsfeiring med alle er et "mareritt". Gjorde det på 1.og 2.trinn, på 3.trinn ba han 4 av guttene til bowlingbursdag. Først da hadde han en fin bursdag. Ber selvfølgelig privat og har bursdagen på helg, slik at skolen ikke involveres i det hele tatt. Livet er ikke svart- hvitt - likhet for alle er slettes ikke riktig bestandig. Dette betyr ikke at jeg er for at noen skal utelates, eller at jeg ikke ser at det er positivt for klassemiljøet at alle blir bedt. Allikevel er det ikke alltid "regelen" passer for alle. Anonymkode: 1c0d4...980
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2019 #24 Skrevet 18. februar 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: I min sønns klasse er det 19 gutter. Min sønn har dessverre lett for å bli sint (jobber med det selvfølgelig ). Bursdagsfeiring med alle er et "mareritt". Gjorde det på 1.og 2.trinn, på 3.trinn ba han 4 av guttene til bowlingbursdag. Først da hadde han en fin bursdag. Ber selvfølgelig privat og har bursdagen på helg, slik at skolen ikke involveres i det hele tatt. Livet er ikke svart- hvitt - likhet for alle er slettes ikke riktig bestandig. Dette betyr ikke at jeg er for at noen skal utelates, eller at jeg ikke ser at det er positivt for klassemiljøet at alle blir bedt. Allikevel er det ikke alltid "regelen" passer for alle. Anonymkode: 1c0d4...980 I så tilfelle håper jeg du ikke er den dom klager dersom din sønn er en av de som «aldri» blir bedt når det gjøres et utvalg sv gjester. For det er nemlig det som ofte blir en utfordring; det er de samme barna som aldri blir bedt. Anonymkode: cf9d1...d61
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2019 #25 Skrevet 18. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: I så tilfelle håper jeg du ikke er den dom klager dersom din sønn er en av de som «aldri» blir bedt når det gjøres et utvalg sv gjester. For det er nemlig det som ofte blir en utfordring; det er de samme barna som aldri blir bedt. Anonymkode: cf9d1...d61 Så absolutt ikke. Dette snakker jeg med mitt barn om at kan være konsekvensen av å ikke be alle. Anonymkode: 1c0d4...980
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå